Seuraa 

Linkki aiempaan pinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7752166&p=1&mpage=4&tmode=...

Olipas eilinen... jotenkin onnistuin saamaan sen vatsataudin tai ruokamyrkytyksen, joka ilmeisesti on kaatanut porukkaa petiin. En kyllä ole syönyt niissä ruokaloissa enkä tavannut ketään muuta, jolla tauti olisi ollut, mutta ehkä kyseessä sitten oli pisaratartunta. Mulla on muutenkin tapana saada vatsatautitartunta pelkistä huhupuheista... Tällä kertaa tauti vaan iski oikein tosissaan, istuin tuntitolkulla vessassa milloin mikäkin pää pöntöllä ja kuume nousi lopulta niihin korkeuksiin, että oli pakko toppuutella panadolilla. Tänään on ollut vaivana lähinnä hirvittävä lihaskipu, nukkua voi n. tunnin pätkissä ja sitten pitää jaloitella. Kauhulla ja myötätunnolla olen ajatellut niitä raskaana olevia, joille tämä on jokapäiväistä alkuraskaudesta tai jotka joutuvat vuodelepoon. Totisesti ei olisi herkkua. Onneksi taidan huomenna päästä töihin, kyllästyn tosi helposti kotona makoiluun.

Viime viikon työmatka meni ihan hyvin, koetin ottaa rennosti ja skippasin kaiken, mikä vaan onnistui. Kuuma oli koko reissun ajan eikä hotellissa tietenkään ollut ilmastointia. Jalat oli loppumatkasta jo melkoisen turvoksissa, mutta nyt on kaikki nesteet kyllä poistuneet taudin myötä. Aika rankalta matkustaminen välillä tuntui, vaikka pidin taukoja ja nukuin päikkärit päivittäin. Saa nähdä, miltä elokuun lopun Saksan reissu tuntuu, toivottavasti lämpötilat vähän laskevat siihen mennessä.

Olin reissun jälkeen vähän huolissani, kun painoa oli taas tullut, mutta tauti tosiaan hoiteli senkin huolen... 3-4 kg lähti vuorokaudessa nesteitä, saa nähdä mitä vaaka näyttää perjantaina neuvolalääkärikäynnillä. En mä muuten huolissani olisi siitä painosta, mutta kun mua on kehoitettu tarkkailemaan. En nyt ehkä kuitenkaan ihan näin rajua kuuria olis kaivannut!

Nyt on pää ihan tyhjä, enkä muista mitä muut ovat kirjoitelleet. Paitsi että Nurmiksella alkoi jo äippäloma! Sulla ei sit oo enää paljon synnytykseenkään.

Synnytyksestä puheen ollen, tähän asti en ole osannut oikein pelätä synnytystä, mutta eiliset ja tän päiväiset lihaskivut on vähän lisänneet pelkoa, etenkin kun synnytyskivut tulee varmasti olemaan vielä helvetillisemmät. Mun serkun vaimo synnytti perjantaina pienen pojan, synnytys kesti 8 tuntia eikä ollut halunnut epiduraalia. Musta ei kyllä ole siihen, tiedän jo nyt... eilen pelkkä panadolin hetken kestänyt helpottava vaikutus tuntu niin taivaalliselle, että taidan pyytää jo etukäteen kaikki mahdolliset lääkitykset synnytykseen. ;)

Nyt palaan tuonne sohvalle lepäilemään. Mites ne treffit? Mulle sopii ens viikolla milloin vain 17.00 jälkeen.

-Osse ja Santeri rv 25+6

Sivut

Kommentit (75)

Neuvola kuulumisia:

Paino +500g/vko

RR 155/90 (mitattiin heti kun päästiin sisään)

Hb 121

Pissa puhdas

Sydänäänet kuuluivat molemmilta heti ei tarvinnut etsiskellä, syke 140-150

Minulle voisi sopia tapaamiseen se jälkimmäinen viikonloppu.

Ibiza + Himpula ja Vimpula 17+6

voithan sanoo kaikille, että paino on päässyt nousemaan imrtyksen loputtua. Niinhän se usein tuppaa käymään, eikä olis varsinainen valhekkaan sun tapauksessa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oltiin kirjoitushommissa yhtä aikaa.

Äitiyspakkauksen vaatteet oli ihan söpöjä, ei mitään überihania, mutta oikein kivoja kyllä. Tykkäisin itse värikkäämmistä, mutta vaikeahan sitä on kaikkia miellyttää. Sitä toppahaalaria pidin kuvissa kivemman näköisenä, mutta kyllä se varmasti palvelee tarkoitustaan. Joudun, ja säkin varmaan joudut, ehkä ostamaan pienemmän toppapuvun, koska musta se vaikutti tosi isolta vastasyntyneelle. Käsittääkseni pakkaus vaihtuu kerran vuodessa keväällä, tänä vuonna kai viime vuoden pakkauksia jaettiin vielä tosi pitkään. Eli saat varmasti saman pakkauksen. Pakkausta voi käydä etukäteen ihastelemassa kelan sivuilla.

Mä ehdotan treffejä sunnuntaille, mulla kun on lauantaille sovittu menoa illaksi. Mut la-kin käy, jos se on muille parempi.

-Osse taas

Täällä on ollut vähän hiljaiseloa, kun ollaan oltu koko poppoo enemmän tai vähemmän kipeänä. Pojulla on ollut kova nuha, joka varsinkin aluksi valvotti minuakin. Neuroottisena ihmisenä en uskaltanut nukkua, kun vauvan hengitys oli niin tukkoista. Ja jatkuvaa heräilyä yöt on olleet muutenkin nyt nuhan aikaan. Onneksi alkaa jo helpottaa... Miten teillä, Violet?

Poju on ollut tosi virkeä ja hyväntuulinen kaikesta huolimatta. Syli ja pystyasento on se, missä nytviihdytään, eli tää koneella oleminen on ainakin äidille vähän hikistä touhua.

Niin paljon on ollut taas juttua ja käänteitä... Mukavaa, että Ibizan tuplat voivat hyvin. Katariina, tuntuuko jo liikkeitä? Mulla yhtä vko 15 liikahdusta lukuun ottamatta alkoi tuntumaan joskus 20+. Siitä muutama viikko, ja sitten ei ollut enää epäilystäkään. Nyt kun katsoo pojun jalkoja, jotka on TOSI isot, ei ihmettele enää niitä tällejä. Mulla on vähän ikävä omaa masua ja sitä mylläystä... Hullua! Vaan ihana on tää oman vaavin nuuskiminen. Miten se voikin olla niiin ihmeellinen ja ikioma:)

Miettikää sitä ensi tapaamista, vastahan se oli ja nyt Ossella ei oo enää kauan h-hetkeen. Ja Ibiza, Keinuhepo ja Katariina ootte jo puolivälissä!

Tää on taas ihan mahdotonta tää kirjoittelu, täytyy keksiä jotain viihdyttävämpää. Se sunnuntai on passeli päivä.´Tuleeko kelle mieleen mitään paikka, johon mahdutaan kaikkine vaunuinemme? Kun tuo Roberts coffee ja coffeehouse on ainakin aika ahtaita? Nyt on lopetettava...

Ihan ihan aluksi WAU JA ONNEA!!!! Aivan ihania uutisia Violetilla!!! Miten sait oltua hiljaa treffeillä???=) Eipä muuta kuin vointeja ja pyöristyvää massua=;)

Niin ja sitten treffeihin, kiitos kaikille oli kyllä AIVAN ihanaa päästä vihdoinkin mukaan!!! Kyllä se vaan rentoutti=) Elikäs uutta vaan kehiin ja treffataan vaan viikonloppuna=)

Vegax sai sitten lusikkaleivät tehtyä ja juhlat vietettyä=) Onnea vaan Veetulle!

Osse: Tiedän tunteen kun vaavi hiljentää vauhtia. Sille ei voi mitään että ihan vauhkoksi tekee, joten mene ihmees vaan lekurille, jos siltä tuntuu, turhaan siellä ei mielestäni voi käydä.

Kiva kun pino elää taas ja toivottavasti näemme jälleen pian ja suurella joukolla=) Vaan nyt on lopetettava sillä kirjoittaminen vasurilla kun Aaron roikkuu maitotankissa on pirun hankalaa...=)

H-R

Kirjoittelen vaan pikaisesti... Se Finlaysonin Wayne' s coffee olis ihan tilava vaunujen kannalta. Jos on sitten kiva keli, niin voihan sitä vaikka lähtee siitä uloskin. Ehdottelen siis sitä...

täällä juuri pähkäilen kuinka junailisin huomisen niin että vihdoinkin(!) teitä pääsisin tapaamaan. Mutta taidan lähteä lasten kanssa junalla Tre:lle ja tyttö saapi sitten mennä samantien isin kyydillä kotiin ja jään sitten pojun kanssa teitä treffaa ja junalla sitten myöhemmin perässä=) Mutta tosiaan kaikkeni ja vähän enemmänkin yritän jotta pääsen paikalle huomenna!!!

Siis huomisiin=)

H-R

Ja pikkuisella kaikki hyvin, luojan kiitos! Ei tullut työpäivästä mitään kun jännitin niin paljon :) Pikkuinen näytti jo ihan vauvalta, kauheasti kasvanut 6 viikossa! Huomenna täytyykin sitten varailla 4D ultraa, jotta näkee pikkuisen uudelleen. Siihen näkyyn ei taida koskaan kyllästyä. Harmi kun ollaan joka kerta saatu tosi epäselviä ultrakuvia, joista ei erota oikeastaan mitään. Toivottavasti 4D ultrasta saadaan hyvät kuvat muistoksi.

-miki

18+4

Violetille noista kivuista.. parhaillaan tuplaraskaana oleva ystäväni on kärsinyt koko raskauden ajan erittäin kovista alavatsakivuista, ovat kuulemma lääkäreiden ja neuvolan mukaan normaaleja. Toivotaan että näin on sunkin kohdallasi. Jos ei vuotelua ole, niin tilanne varmasti ihan jees. Oletko ajatellut käydä ultrassa ennen mahdollista np-ultraa? Minä kävin, koska en olisi pystynyt alussa olemaan ilman tietoa niin pitkää aikaa.. Henkistä hoitoa.

Vatsan piilotellussa itse olen nyt käyttänyt samettijakkua. Lisäksi mulla ollut leveä vyö käytössä, joka on peittänyt kivasti. Liian löysät materiaalit, jotka menevät turhan vartalonmyötäisesti ovat olleet paljastavia.

Kiitokset kommenteista ja kannustuksesta liittyen noihin oletettuihin supisteluihin. Mahtoivatkohan sittenkään olla mitään supisteluja.. en tiedä. Nyt vointi ollut ihan hyvä.

Katariina, liikkeitä ei täälläkään tunnu mitenkään erityisesti. Mulle toinen ystävä sanoi, että hänen lantionsa malli oli muuttunut raskauden aikana siten, että enää sen jälkeen ei vanhat housut menneet jalkaan, vaikka kilot olivatkin poistuneet.

Ossella rupeaakin olemaan aika komeat viikot käsillä! Aika jännä tuo äitiyspakkauksen tulo.. joko opiskelit kaikki opasvihot ;)

t aurinko 19+3

Osse mulle tuolla odotus-puolen enskoissa vihjaisi, että teillä olisi taasen tapaaminen huomenna!! Tällä kertaa voisin vaikka tullakin (aikaisemmin työt aina haitanneet osallistumista) :) Ketäs sinne nyt Ossen lisäksi onkaan tulossa??

MiaMik rv 33+0

Mukavia kuulumisia Katariinalla ja Ibizalla ultrista! Oma ultra onkin sitten huomisaamuna.. Jännittää, tietysti, vaikka kaikki pitäisi olla ihan kunnossa.

Mikä paikka Tampereella olisi auki/sopiva sunnuntain tapaamiselle? Katsoin netistä (www.huviopas.net) kahviloiden aukioloaikoja, ja esim Wayne¿s coffee, Coffee houset, Vohvelikahvila ja Cafe Wanha Wärjäämö Koskipuistossa, Cafe Vatruska Tallipihalla pitäisi olla auki. Oli siellä muitakin..

aurinko 20+3

Mahtavaa, luomuplussa, ONNEA! [color=purple][size=5]♥[/size][/color]

Sellainenhan täälläkin on tulossa hoitojen jälkeen ;)

Katariina kyseli liikkeistä. Mä tunsin ekat " luunapit" jo rv 16+ ja siitä viikko eteenpäin eli viime viikolla tuntui liikkeet jo mahan päällekin. Mies ja mun äiti on tunteneet ne liikkeet mahan päälle myös, joten mun mielikuvitusta se ei ole ;)

Joku joskus sanoi että vatsanpeitteiden määrällä vois olla jotain tekemistä asian kanssa, minä itse olen hoikka, joten johtuisiko siitä että tuntuu näin aikaisin? En osaa sanoa.

Rakenneultra on ylihuomenna :)

miki

rv 18+2

Olen kyllä teidän kuulumisia käynyt lukemassa, enhän osaa olla ilman niitäkään. ;-) (palsta-addikti) Olen vaan ollut jotenkin niin saamaton, että en ole pystynyt kirjoittamaan.

Töissä ei kiinnosta mikään. Lasken päiviä, oikeemmin minuutteja ja niitä on vielä niin paljon. Maha ei tunnu kasvavan, takapuoli kyllä sen sijaan on levinnyt. Siitä todisteena vyöreikien muuttuminen kahdella eteenpäin matalissa farkuissa. Liekö se sitten syömisen vai hormoonien ansiota. Vieläkään en ole tuntenut liikkeitä. Olen siis kaikenkaikkiaan hyvin odottavalla linjalla...toivoisin, että raskaudesta tulisi KONKREETTISEMPI ja tunnistaisin vauvan liikkeet ja sen että siellä todella on elämää.

Kävimme viikonloppuna kyselemässä tarjouksia vaunuista, hoitopöydäsät ja pinnasängystä. Sekin tuntuu jotenkin aikaiselta, mutta entä jos en myöhemmin vaikka pystykkään?? Koti kuitenkin vaatii melkoisia järjestelyitä vauvan tuloon. Meillä ainakin vaihtaa huonekalut ja huonejärjestykset paikkaa.

Mites sen tapaamisen laita on? Nähdäänkö lauantaina vai sunnuntaina. Meille on tulossa lauantaina vieraita Tampereelta, joten pääsen heidän kyydissä joko kotiin lauantaina tai Tampereelle sunnuntaina. Ehdottaisin lauantaina esim. klo:13.00 tai sunnuntaina esim klo:16.30. Miltäs kuulostaa muille?

Eilen illalla alkoi ihan yhtäkkiä järkyttävän voimakas alavatsakipu. Se oli samanlaista kun synnytyssupistukset siis aivan yhtä voimakkasta!! Meinasin jo lähteä päivystykseen, mutta ajatus hatanpäällä odottamisesta ei kiehtonut. Otin kaksi panadolia ja kipu alkoi hieman lieventyä, joten sain yön nukuttua. Tänään aamulla on ollut " menkkakipuja" , vaikkei lähellekään samalla voimakkuudella kuin eilen. Samoin selkää jomottaa... Olen tosi peloissani, tässäkö tämä nyt sitten oli??

Soitin aamulla neuvolaan ja terkka käski vaan levätä. " Jos se on sieltä pihalle tullakseen niin se tulee" . TIEDÄN!! Tällä hetkellä haluaisin vain tietää onko vauva vielä elossa vai ei! Terkka sanoi myös että jos kipu voimistuu kovaksi niin täytyy mennä gynen polille päivystykseen tarkistuttamaan ettei ole kohdunulkoinen. Sitähän mulla ei voi olla kun oon jo ultrassa käynyt, en vaan viitsinyt kertoa terkalle... Nyt pohdin mitä teen. Odottelenko vaan vai leikin TOSI kipeetä ja ultrassa käymätöntä ja menen sinne päivystykseen? Yksityiselle ei nyt ole varaa...

Kiva kun toi tyttökin tekee nyt hampaita ja kitisee koko ajan... Hermot on kireellä ja pelottaa, en tiedä yhtään mitä tekisin....

v peloissaan, ehkä rv8+3

Huh, ihan tässä hengästyy kun Ossen menoa lukee=) Multa olikin ihan menny ohi että häissäkin olit ehtinyt käymään...aah....ikuinen häähulluna ilmoittaudun myös minä=) Ne saa kyllä mut ihan sekaisin....kosintaa odotellessa=;) No, joo...

Mutta totta tosiaan, kaupat ovat ovensa sunnuntailta, toistaiseksi taas sulkeneet, joten pitäiskö meidän siirtää tapaaminen jollekkin muulle päivälle kuin sunnuntaille? Vai mitä mieltä muut ovat?

Meillä tosiaan nyt sitten velliä kuluu...huh,huh...Hetki sitten sitä kiskottiin jo 100ml ja aina vaan haluaa maidot päälle=) Mutta ah, taas nukutaan mukavasti yöt. Jos sitten vaikka jo perunaa alettais loppu viikosta koittamaan, kun onhan sitä tuossa vellissäkin.

Toivottavasti Violetin perhe selvinnee lyhyellä sairaskertomuksella ja olette pian taas terveinä.

Vointeja kaikille ja mukavia elokuun viimeisiä päiviä!

H-R sekä pullentuva A=)

Kirjoiteltiin juuri samaan aikaan :)

Mun henk.koht.mielipide tosta toppahaalarista on se, että on kivampi pukea lapsi mahdolisimman sopivaan kokoon. Turvaistuimeen kiinnityskin on helpompaa ja TURVALLISEMPAA kun saa vyöt tiivisti eikä välissä oo kasakaupalla haalarikangasta :)

Kyselit vaunuista. Meillähän tietysti on jo vaunut ;) Ostettiin aikanaan Hartanin toplinet. Parhaat vaunut ikinä!! :D Tosi kevyet, ainakin kun vaunukaupassa vertailtiin moniin muihin. Ja menee tosi matalaksi, tosin ovat sen vuoksi melko leveät. Nyt me joudutaan hommaamaan kaksosten rattaat kun tuo tyttö on vauvan syntyessä vielä niin pieni ettei millään jaksa kävellä tai seisoa seisomalaudalla. Vielä en merkistä tiedä, yritetään päästä mahdollisimman halvalla kun ylimääräistä rahaa ei nyt juuri ole... Jos käytettynä löytyis hyvät niin se ois varmaan paras vaihtoehto. Niiden tuplien käyttöikä jää kuitenkin lopulta melko pieneksi.

Mutta nyt lopetan jorinat :)

v

Missä kaikki ovat? Tai siis onhan täällä tietty Ibiza ja H-R, mutta onko muut vaan tiukasti lomalla...? Mulla on tylsää työmaalla, joten piristystä kiitos!

Ja julkisena tiedotteena, että trehviä ja kaffia olis tarjolla

TORSTAINA 10.8. klo 17.00 STOCKMANNIN KAHVILASSA (3krs.)

Kaikki vanhat ja uudet naamat tervetuloa! Uudet tunnistanevat meidät muutamasta vauvamahasta ja muutamasta vauvasta?

Sitten omaa napaa... jossa ei turpoamista kummempia uutisia olekaan. Perjantaina oli neuvolalääkäri, jossa kaikki ok, paino lievässä laskussa (kiitos vatsataudin) ja Santeri vilkas. Sain lentoluvan ja odotetusti lähetteen sokerirasitukseen. Keskiviikkona sitten menen hörppimään sokerilientä ja lukemaan lehtiä pariksi tunniksi.

Viikonloppuna kokeilin voimien rajoja ja siivottiin miehen kanssa koko kämppä. Kyllä olikin aikaa edellisestä siivouksesta ja eilen illalla vaan istuin sohvalla ihailemassa Siistelän perheen kotia. Siellä oikein tuoksuikin puhtaalle! Eikä ilmassa leijunut pölyä niin, ettei läpi näe! Ja vaatehuoneeseen mahtui sisälle ilman taistelua... aaah... vaan kyllä urakka veikin voimat. Illalla ja yöllä könkkäsin selkä kipeänä vessaan ja aamulla ei taas sormukset mahtuneet millään paikoilleen. Eli taisi olla mun viimeinen suursiivousponnistukseni ennen vauvan tuloa, seuraavan saa tulla joku muu tekemään. Ehkä sellaiset normaalisiivoukset vielä onnistuu.

Kolotusten lisäksi kuvioon on tullut närästys. On kyllä raivostuttava vaiva, mutta menee vielä ohi kohtuu nopeasti esim. piimällä. En tiedä, pitäiskö käydä ostamassa jotain lääkettäkin, Samarinia oon nyt kerran ottanut, mutta ei siitä tuntunut olevan mitään apua. Enkä oo havainnut mitään selitystä, et mitkä ruoat tai ruokailutavat aiheuttais närästyksen, se vaan tulee ja menee omaan tahtiinsa.

Että sellaista tänne. Mitä muille??

-Osse ja Santeri rv 26+5

Olipas jännitystä viikonloppuna.. Mulla oli viime viikolla sellaista painon tunnetta alavatsalla, välillä voimakastakin, ja ajattelin että voisiko olla virtsistä. No sitä sitten ihmeteltiin ja kävin testeissä, mutta negaa. Eilen juttelin yhden tutun kanssa, jolla sairaanhoitajatausta, ja hän sanoi että voisi hyvin olla supisteluja. No tästä sitten tietysti säikähdin, ja soitin terveyskeskuspäivystykseen, ja kysyin voinko tulla sinne näyttämään, kun kohdunkaulaa on katsottu viimeksi silloin viikolla 13+. Siellä sitten nuori mieslääkäri tutki, ja sanoi, että kohdunkaula vaikuttaisi olevan sormelle auki ja pehmentynyt! Olin aika hädässä, ja hän vielä konsultoi TAYSin gyneä, jonne sain lähetteen tilanteen tarkistamiseksi.

Tilanne oli suureksi helpotukseksi aivan normaali, ja vauvan koko vastasi viikkoja. Lääkäri oli todella pätevän oloinen ja miellyttävä. Sanoi, että kkaulan tilannetta on vaikea kokemattoman lääkärin tunnistaa.

Tällasta siis meillä, toivon mukaan muilla ollut rauhallisempaa!

nyt töiden pariin..

aurinko 19+1

Heippa kaikille piiiitkästä aikaa!

Olen ollut loma piemennossa mökkeilemässä. Yrittänyt puhdist päätä, sen verran koville viimeiset viikot töissä ennen lomia otti. Nyt tuntuu, että en ole lomilla ollutkaan...taitaa olla jotain työuupumusta.

Sain sitten kesäflunssan ilokseni. Kurkku on niin peijakkaan kipeä ja kuumeinen olo. Mitään lääkettä en ole uskaltanut ottaa. Pakko vaan nyt ottaa rauhakseen.

Mitä noihin liikkeisiin tulee niin itse olen yrittänyt kuulostella josko jotain tuntuisi, mutta vielä en osaa varmaksi sanoa. Kutinana omaista hipelöintiä ajoittain tuntuu alavatsalla, mutta en tiedä onko se sitten vaavin liikehdintää. Maha on turvonnut niin, että kyllä sen ehkä vauvamahaksi tunnistaa. Läskiltä se lähinnä näyttää. Ihme kyllä maha näyttää sellaiselta " löllöltä" , vaikkei mahassa ole paljoa ylimääräsitä ollutkaan. Ihan tavallisilla vaatteilla olen pärjännyt. Hieman pidemmän malliset paidat ovat nyt in, sillä entiset lyhyet paidat ovat jääneet auttamatta lyhyeksi.

Ossen vaunut vaikuttaa varsin hyvältä valinnalta. Mekin melkein päädyttiin veljeni pojan entisiin vaunuihin (Briot, kombit) ja vajaan vuoden käytössä. Sitten veljen porukka totesikin tarvitsevansa niitä vielä itse, joten se mahdollisuus kariutui. Hinta vaikuttaa varsin kohtuulliselta.

Sain hetki sitten kuulla taas vaavi uutisia. Tuttava pariskunnalle oli syntynyt vaavi tänä aamuna ja vasta viime viikolla mamma jäi äippälomalle... Sillon oltiin puheissa ja minkään moista aavistusta ei ollut, että tulokas olisi näin ajoissa tunkeutumassa päivän valoon.

Mitä tapaamiseen tulee niin en pääse huomenna Tampereelle klo:17.00. Taidan olla silloin vielä Jyväskylässä parturissa. Perjantaina sitten huristelen Tampereen ohi kotia kohti.

Ollaan muuten alettu puhumaan muutosta kotikonnuille ja rakentamisesta. Saas nähdä kauanko siihen menee.

Mukavaa tapaamista niille ketkä sinne pääsee! :-)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat