Seuraa 

mitä enää voi syödä, ja olisiko kellään vaikka mitään reseptejä tai jotain linkkiä tällaiselle sivulle? Tänään näin lääkärin kanssa päätettiin, mut enpä älynny kysyy mitää ohjeita. Jotenkin tuntuu että kaikki mitä syön normaalisti sisältääkin maitoa..

Innolla otan kaikki vinkit vastaan!!

Kommentit (16)

ainakin rav.terapeutti käski syödä sitä 1000 mg päivässä. Voitko muuten päästä keskustelemaan rav.terapeutin kanssa? Mua se ainakin auttoi paljon, koska häneltä sain ison kasan reseptejä ja vinkkejä. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ninni-78:

Lainaus:

Jos joudut jäämään munattomallekin niin keksejä/kakkuja/ pullia on mahdoton löytää, mutta Karnevali-keksit kuulemma ovat maidottomia ja munattomia.

Ainakin Anna' s Pepparkakor (Annan piparit?) on herkullisia ja maidottomia ja munattomia. Itsehän voi aina leipoa. Tässä perheklubilta kopioitu muffissiohje, joka on myös munaton, maidoton ja gluteeniton:

(12 kpl)

150g maidotonta margariinia

1½dl sokeria

1 banaani muussattuna

4dl Semperin hienoja luontaisesti gluteenittomia jauhoja

2tl leivinjauhetta

2rkl kaakaojauhetta

½ levyllistä Brumbergin maidotonta tummaa suklaata raastettuna

1dl kuumaa vahvaa kahvia

12 säilykekirsikkaa

12 palaa suklaata

Margariini ja sokeri vaahdotetaan

Vaahtoon lisätään muussattu banaani

Jauhot, leivinjauhe, kaakaojauhe, raastettu suklaa sekoitetaan ja lisätään rasva vaahtoon vuorotellen kuuman kahvin kanssa.

Taikina jaetaan 12 (amerikkalaiseen) muffinsivuokaan. Painetaan säilykekirsikka keskelle jokaista muffinssia ja pala suklaata peittämään tullut " reikä" .

Paistetaan 200 asteessa noin 10 minuuttia.

Olen ollut 2 lapsen kanssa maitodietillä yhteensä noin 1,5 vuotta :) Nyt jo naurattaa...

Kahvimaidoksi käy mielestäni parhaiten soija tai riisimaito. Kauramaito paakkuuntuu.... Kaurakerma, kauravaniljakastikkeet ovat ok. Kerma on siis ruokakermaa. Kermavaahtoa et saa mistään. Soija (TOFU) jäätelö tai kaurajäätelö ; NAM! Soijajugurtit ovat ok. Niitä löytyy myös vanukkaita.

Margariiniksi sininen keiju: käy leivontaakin. Karjalanpiirakat PORTIN. Valmisruokaa löytyy jotain... hernekeitto, veriletut, rusinaton maksalaatikko. Makaroonilaatikon voi tehdä riisimaitoon tai lihaliemeen. Samoin perunamuusin. Marinaadit ovat YLEENSÄ maidottomia.

Suurin miinus kun asiaan oikein tutustuu ovat valmisruokien puutos, ravintolareissut ja juustottomuus :( Kaupassa aika kuluu selosteita lukien ennen kuin oppii.

Itse en enää syö muutakuin tummaa suklaata kun suklaan himo yllättää :)

TSEMPPIÄ!

Ihan ensiksi tuosta pakkausmerkinnästä laktoositon... Useastihan näistä tuotteista ei löydy maidon ainesosia vaikka kuinka tuoteselosteita tavaa, mutta minulle on joku selittänyt asian niin, että nämä tuotteet on valmistettu tehtaassa/tuotantolinjalla jossa valmistetaan tuotteita joissa maitoa ja tämän takia tuotteissa ei voi olla mainintaa maidoton. Ja tuo merkintä laktoositon ei aina tarkoita että tuote olisi maidoton.

Tarkkana täytyy syömisien kanssa olla, mutta nopeasti tähänkin diettiin tottuu.. Itse olen ollut ilman maitoa nyt 7 kk. Itse olen myös yllättyny siitä kuinka hyviä osa maidottomista tuotteista on. Ruuanlaitossa meillä käytetään useasti Alpro sojan Cuisinea (ruokakerman vastike) suklaan nälkää helpottaa Alpro sojan suklaavanukas ja esim täyskärin väliin suosittelen kaura vaniliakastiketta.

Mutta tässä dietin aikana on tullu huomattua et maitoa löytyy kyllä yllättävistäkin paikoista. Esim osasta grillimaustetuista sipseistä, vaahtokarkeista, suolakekseistä ym. Eli tarkkana kannattaa olla.

Nopeesti tähänkin tottuu ja kun tietää ne perusjutut mitä kaupastakin ostelee (esim maidottomat leivät ja leikkeleet) niin homma alkaa kyllä sujua..

Jos jätät maidon pois, niin voit korvata esim. kauramaidolla normaalit ruoat, johon laittaisit maitoa. Samoin on kaurakermaa normaalin kerman sijaan. Maku on aluksi hieman outo, mutta minä ainakin totuin yllättävän nopeasti. Muuten vain täytyy lukea sisällöt tarkkaan. Tsemppiä kokeiluun!

Meillä nuorimmainen täyttää pian 7 kk ja oon ollut imetysdieetillä 6,5 kk. Mulle sanottiin allergialääkärillä, että naudanlihan proteiinirakenne on niin lähellä maidon proteiinirakennette, että saattaa aiheuttaa oireita maitoallergiselle. Oon jättänyt myös naudan sen takia pois. Tosin muutenkin laajempi dieetti.

Ja kukahan tuskaili keksien, pullien yms. puutetta maidottomalle ja munattomalle??? Mä oon löytänyt hyviä tuotteita kaupan pakasteista - esim gluteenittomat pakastepullat (sisältää vehnätärkkelystä eli ei luontaisesti gluteeniton) eivät sisällä maitoa eikä munaa ja ovat hyviä! Samoin gluteenittomista kekseistä löytyy useita maidottomia ja munattomia (esim Semperin kolakeksit). Carnevalit käy.

Alussa menee aikaa kauppareissuihin, kun tuoteselosteita lukee, mut pian oppii muistamaan mitkä tuotteet käy. Kärsivällisyyttä :-)

päivänsini (+ 4 allergista lasta)

Meidän poika ei kestä edes, jos käytän maitohappobakteeria esim. hapankaalin teossa käytetään maitohappobakteeria.

Kummasti sitä vain sopeutuu tähän kuurille. Minulla pois myös soija ja kaura, joten näistä tehdyt korvikkeet ovat siten pois.

Kaikkein eniten kaipaan näin kesällä kunnon pehmistä...

Ilmeisesti olit löytänyt oireilun syyt. Moni rintaruokinnalla oleva lapsi reagoi mausteisiin, vaikka ei varsinaisesti allerginen olisi. Itse olen jättänyt lähes kaikki mausteet pois. Käytössä on vain mustapippuri pieninä määrinä ja suola.

@nnukalt@ tuli hyviä neuvoja, mutta vielä kaipaisin lisää.

Puuttuko listasta jotakin kun tuoteselosteita lukee ja etsii onko maitoproteiinia vai ei. Kaseiini, hera, kaseinaatit ja laktalbumiini.

Ja toinen asia joka ihmetyttää. Esim. maksamakkara, siinä ei lue ainakaan näitä, vaan siellä lukee laktoositon. Eli onko siinä kuitenkin jotain maitoa? Eikö pitäs sit lukee maidoton?

Eli jos on laktoositon, onko sit myös maidoton kun puhutaan eineksistä, ei maitotuotteista?

Aika hankalaa tää tuntuu olevan, ku haluis tehdä varmasti oikein, mutku ei ymmärrä..

Ja tää juustottomuus on mullekkin ehkä kaikkein hankalin. Mitä ihmettä sitä enää leivän päälle laittaa?

Toivottavasti joku osaa valasta mua!!!

Sininen keiju, jota löytyy myös juoksevana. Fazerilla on ainakin kuningatar ja mustikka piirakka maidottomia, Portin karjalanpiirakat maidottomia, Fazerin kaurapuikulat maidottomia.

Leivonnassa olen korvannut maidon kaurajuomalla ja eilen tein lättyjäkin kaurajuomaan ja olivat hyviä. Margariiniksi olen leivonnassa käyttänyt keijun juoksevaa. Aloittelija olen vielä minäkin, että toivottavasti näistä löydöistä on jotain apuja :)

Mutta mä havaitsin hyväksi taktiikaksi käydä valmistajien kotisivuilla (saarioinen, Snellman, Hk jne) siellä voi tarkastella tuotteita. Laittaa rastia ruutuun mitä tuote EI SAA sisältää ja johan pukkaa listaa. Samoin katselin Vaasan sivuja.

Että leipää, leikkelettä ja hilloja, pikkelsejä sun muuta löytyy maidottomana ja munattomana, jota itse joudun noudattamaan.

NEtti on siis taas osoittautunut hyväksi kavanaksi.

moi.melkein kaikki ruisleivät on maidottomia.euroshopperin maustekeksit hyviä ja wilhelmiinakeksit,marie keksit digestiv keksit.

kalkkunanakit ja kevytnakit usein maidottomia,pirkan kalkkunapyörykät ja dukes hampurilaiset.

tofu jätskejä löytyy hyvä valikoima,osa mehujäätelöistä käy.

löytyy myös joitakin muroja,jotka maidottomia cheerios ainakin.

pakasteesta kasivspihvejä löytyy ja kalapuikot myös,ainakin osa.

tsemppiä vaan.aluks hankalaa mut kyllä se siitä.meillä maidoton munaton linja ollu lapsella jo neljä vuotta.

Pirkanmaan allergia yhdistyksellä on hyvät ruoka-allergiasivut, joilta löytyy paljon ruokaohjeita sekä tietoa allergisille sopivista tuotteista http://www.pirkanmaanallergia.fi/ruokaohjeet/index.htm

Vegaaniliiton sivuilta saa hyviä vinkkejä mm. leivontaan ilman maitoa ja munaa http://www.vegaaniliitto.fi/index.html

Nämä olen itse hyviksi lähteiksi kokenut. Tervetuloa tutustumaan myös blogiini, josta löytyy ruoka- ja leivontaohjeita ruoka-allergisille. http://allergiaa.vuodatus.net/

.. tulivatkin sitten loppujen lopuksi soijasta... vasta soijatuotteitten jättäminen sai pojan taas vähäksi aikaa oireettomaksi, kunnes oireet alkoivat uudestaan ja nyt olen viljattomallakin.

Herkuista vielä: Elovenan ja Pausin välipalakeksit on maidottomia ja munattomia. Sitruuna ja kuningatar vohvelit (LU) jne... eli löytyyhän niitä. Jätskiä jos tekee mieli niin löytyy Tofun lisäksi kaura ja riisi-jäätelöä (kauraa en ole kokeillut mutta riisi on ihan ok)... Ihmeekseni myös löysin kaupasta kroisannteja, jotka olivat maidottomia.

Jaa-a meillä ollaan kärsitty tämä päivä eilisen " grilli-illan" jälkeen. Soitin jopa ystävälleni kysyäkseni mahtoiko paistaa kasvikset, mitä tarjoili öljyssä vai voissa/margariinissa mutta eipä tullut mieleen että kanan marinadi voisi sisältää maitoproteiineja. Huuto alkoi aamulla ja eilen söin vain Hespurgerin naudanliha rouheisen ilman majoneesia/juustoa, grillattua marinoitua kanaa ja niitä kasviksia mitkä oli paistettu öljyssä.

Harmittaa, kun ehdittiin olla viikko oireettomia kahden viikon maidottoman/munattoman jälkeen.

Tuosta listasta vielä: Mainittakoon, että maitoproteiineja löytyy myös karkeista mm. Pihlaja-karkit olivat ylläri... eli irtiksiä ei kannata syödä jos ei tiedä mitä ne sisältävät.

Jos joudut jäämään munattomallekin niin keksejä/kakkuja/ pullia on mahdoton löytää, mutta Karnevali-keksit kuulemma ovat maidottomia ja munattomia.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat