Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Olen hakenut 6 eri työpaikkaan, joista kahdessa paikassa en päässyt edes haastatteluun koska hakemuksesta ilmeni että olen raskaana. Kolmeen paikkaan pääsin haastatteluun ja jokainen paikka oli jo viittävaille minun, aloituksesta, palkasta yms oli jo sovittu, kunnes loppumetreillä kerroin olevani raskaana ja äitiyslomani alkaisi 4 pvä ennen määräaikaisen sopimuksen päättymistä, ääni muuttui täysin jokaisen haastattelijan kellossa: " Jaa no täytyykin sitten vielä soittaa kaikki hakijat läpi, kiitos kiinnostuksesta..." Siinä meni ne työpaikat, eikä ole muuten kuulunut viikkoihin mitään...

Huomenna on vielä yksi haastattelu ja se on viimeinen toivoni! Tämä työpaikka on vieläpä juuri se jonka OIKEASTI haluan. Mahdollisuuteni on mielestäni todella hyvät, olen työskennellyt kyseisessä paikassa pari vuotta sitten, tosin johtaja oli silloin eri. Pidin työpaikasta TODELLA, mutta harmikseni määräaikaista suhdetta ei voitu jatkaa, koska viranhaltija palaisi reilun vkon varoituksella töihin ja kävi siellä vain kääntymässä (oli siellä huimat 2kk, ja minä olin jo saanut toisen työn)

Minä todella haluan ja tarvitsen tämän paikan, mutta... pelkään todella että miten käy kun kerron olevani raskaana. Mielestäni se on työnantajaa kohtaan reilua kertoa raskaudesta, mutta olen sen nyt monta kertaa nähnyt kuinka siinä käy. Sopimus tosiaan kestäisi 31.12 asti ja äitiysloma alkaisi 22.12, eli itseasiassa siinä ei jäisikään kuin 3 työpäivää joulunvälipäivinä. Ja jos raskaus menee yhtä hyvin kuin esikoisen kanssa niin siihen asti olisin todella töissä.

Joten kertokaa, täytyykö raskaudesta kertoa työnantajalle jo työhaastattelussa ja voiko se todella olla syy olla ottamatta minua töihin vaikka olisin pätevin työnhakija?

Kommentit (5)

Ensiksi onnittelut työpaikan johdosta! =) Toivottavasti työnantajasi suhtautuminen raskauteesi tulee olemaan positiivista, mutta ymmärrettävistä syistä et voi ainakaan syyttää häntä, jos hän on pettynyt sinuun heti alkumetreillä... Riippuu tietysti työpaikasta kuinka paljon sillä on loppujen lopuksi merkitystä.

Itse olen palkannut määräaikaiseen työsuhteeseen myös raskaana olleita työnhakijoita, koska ala, jolla työskentelen on joka tapauksessa naisvoittoinen ja raskaudet ovat normaalia elämää. Tietysti kaikki työnantajat eivät näin ajattele ja jättävät raskaana olevan palkkaamatta vaikka hän olisikin pätevin. Vakituiseen virkaan palkkaisin raskaana olevan vain jos hän olisi muihin hakijoihin verrattuna ylivertainen; näin olen tehnyt kerran enkä ole päätöstäni katunut... Rehellisyyttä olen aina arvostanut, mutta en tietenkään voi vaatia työnhakijoita paljastamaan yksityisasioitaan.

Monet työnantajat käyttävät koeaikaa varmistaakseen selustansa. Esimerkiksi määräaikaisen työsuhteen koeaika voi olla korkeintaan puolet työsuhteen kestosta. Ja koeaikana työsopimus voidaan purkaa joko työntekijän tai työnantajan toimesta. Ihan heppoisin perustein työsopimusta ei voida purkaa mutta periaatteessa näin voidaan tehdä ja tuolloin työsuhteen purkamisen perusteena ei tietenkään voi olla raskaus...

Toivottavasti raskautesi sujuu hyvin, koska silloin tilanne olisi hyvä sekä sinulle että myös työnantajallesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tänään oli sitten se työhaastattelu. Päätin sitten kommenttienne tukemana olla kertomatta raskaudesta. Hiukan minua jännitti että mitä jos raskaus tuleekin jossain vaiheessa ilmi, vaikka lipsautan sen vahingossa. Olin kuitenkin aivan hiljaa kun haastattelija kertoi että aluksi työsuhde kestää vuoden loppuun, mutta erittäin todennäköisesti jatkuu tammikuussa. Haastattelija kysyi myös perheestäni, onko meillä lapsia. Kerroin että yksi on. Jotenkin oli koko ajan syyllinen olo, ei tuntunut reilulta salata tuollaista asiaa, mutta toisaalta päätin olla itsekäs ja saada töitä. Ajattelin vain että työ työnä, yksityisasiat yksityisasioina.

Haastattelija oli todella mukava ja meillä riitti paljon juttua. Sain myös tietää että paikka on äitiyslomasijaisuus ja virka kuuluu vanhalle opiskelukaverilleni!! :) On tämä pieni maailma, opiskelimme Turussa ja nyt asumme molemmat Helsingissä. Ei olla nähty moneen vuoteen. Hauska sattuma :)

Mutta takaisin asiaan... Eli vinkkinne tuotti tulosta ja SAIN PAIKAN! Aloitan 14.8 ja nyt vain jänskään miten työnantaja reagoi kasvavaan masuuni...

Mukavaa syksyä kaikille, minä käyn kohti uusia haasteita...

Raskaudestahan pitää ilmoittaa työnantajalle kaksi kuukautta ennen äitysloman alkamista, eli sinun ei tarvitse ilmoittaa vielä mitään. Aika turha on haastatteluun edes vaivautua jos aikoo raskaudesta kertoa...

Toisaalta ymmärrän, että haluat olla " reilu" ja kertoa raskaudesta mutta sinuna ehkä kuitenkin jättäisin asian mainitsematta seuraavassa haastattelussa. Totta se vaan on että paikkaa ei välttämättä juuri siitä syystä saa. TOtta kai työnantaja ottaa periaatteessa sellaisen henkilön joka ei ole raskaana, senhän etu se tavallaan on. Ole enemmän itsekäs ja ajattele omaa parastasi!!!! Älä kerro työnantajalle haastattelussa:)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat