Seuraa 


Voisitteko kertoa mikä on saanut teidät palaamaan islamiin?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, en halua arvostella tai väheksyä kenenkään uskontoa, ja toivo ettei kukaan muukaan arvostele ketään tässä ketjusa!



Niin siis kertokaa hyvät naiset mikä sai teidät palaamaan, mieskö?

Minkälainen on tavallinen arkipäiväsi ja miten islam vaikuttaa elämääsi?

En oikein islamia tunne, siis kertokaa mikä siinä sitten on sellaista minkä takia olette kääntyneet siis palanneet



Kiitos teille jotka minulle jaksavat vastata!





t. utelias tulilus

Kommentit (15)

Moni ihminen kokee että nykyisillä kristikuntien uskonnoilla ei ole mitään annettavaa ihmisille.

Ihmisellä on luonnostaan kaipuu hegellisyyteen ja ihminen pyrkii tiedostettuaan asian täyttämään sen jollain tavalla. Monet kokee että islam on turvallisempi siinä mielessä että se antaa ihmiselle suojan ja se opit ovat konkreettisempia ja selkeämpiä kuin nämn vähän opeiltaan sekavat kristinuskonnot on nykyisin, vaikka näitä erilaisia tulkintoja on sielläkin. Näin ainakin minä sen ymmärrän.



Itse olen kyllä kristitty vaikka en kuulu kirkkoon, koska en kokenut että se antoi minulle yhtään mitään. Olen löytänyt oman uskontoni muualta.



Minun mies on sunni. Hän on siis muutenkin moderni ihminen. Hän ei juo, eikä syö sikaakaan tietysti. Hän ei hyväksy esiaviollisia suhteita, eikä uhkapelejä. Meillä ei siis lotata :)



Hän ois saanut heti tänne tultuaan töitä pizzeriasta mutta ei halunnut ottaa vastaan koska ois joutunut käsitteleen sianlihaa ja alkoholia.



Samaten hän ei koske koiriin vaikka välillä kun liikumme kaupungilla hän ihastelee jotain hassua tai nättiä koiraa, mutta koske hän ei koskaan koiraan.



Meillä on naapurissa koira ja aina välillä rapuissa minä rapsuttelen sitä, hän toruu minua ja patistaa minut heti käsien pesulle.

Minä pidän tosi paljon eläimistä ja kyllä hänkin pitää yleensä! Kun hän tuli Suomeen hän oli tosi innostunut kun näki oravia eka kertaa elämässään ja kuvas niitä innokkasti. Samaten pullasorista ja puluista löytyy kuvia meillä aikamoinen kasa. :)



Mutta sitten kun tämä koira menee kadulla omistajansa kanssa hän huutaa minulle että tule katsomaan, täällä se sinun ystäväsi menee. Ei hän vihaakkaan koiria mutta uskontonsa vuoksi ei halua olla senkummemin tekemissä niitten kanssa.

Aikaisemmin olisin tuominnut muslimeiksi kääntyneet suomalaiset naiset/miehet, mutta iän myötä on sellainen ' järjetön' uhoaminen kadonnut. Jokaisella on uskonnon vapaus ja oikeus harjoittaa omaa uskontoaan. Minä ainakin arvostan teitä suomalaisia muslimeita, koska suomalaisessa yhteiskunnassa ei ole järin helppoa toteuttaa jotakin muuta kuin sitä, mikä on ' valtaväestön ' kannalta se ainut ja oikea. Minulla on muutama työkaveri muslimeiksi kääntyneitä, ja minua ei häiritse ollenkaan heidän rukoukset tmv, mutta suurin osa työyhteisöstä kohtelee heitä huonommin kuin muita, jopa esimiestaho tuo selvästi esille omat mielipiteensä.



Minun mieheni on Buddhalainen, mikä on oikeastaan paljon hyveellisempi, hyväksyvämpi ja muutenkin oiekudenmukaisuuden tunteva uskonto. Itselleni ei tuottaisi vaikeuksia erota kirkosta ja tulla Buddhalaiseksi, mutta odotan oikeaa hetkeä :-)

Evankelis Lut. kirkko on vanhoillinen ja minusta syrjivä. Itse en kuitenkaan ole ateisti vaan uskon Jumalaan, mutta kirkkoa en siihen välikätenä tarvitse. Mieheni uskoo sekä Buddhaan, että Jumalaan. Meillä on kotona sekä Buddhan kuvia, patsaita, Ikoneita ja Katolinen risti, joten eri uskonnot ovat sopivasti esillä.



On mielenkiinotista lukea teidän elämänvaiheista, mitkä johtivat uskon tunnustukseen jne.



Siiri kirjoitti tästä koira aiheesta, miksi muslimi ei saa koskea koiraa, mikä on se syy ? Koska koira on elollinen olento vai miksi ?



Olisinkin kysynnyt, miten perheenne, eli vanhemmat ja sisarrukset + ystävät ovat suhtautuneet ko. asiaan ? Entäpä työpaikalla työyhteisö ?

Kiitos, jos jaksatte vastata. t. emmi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä kysyin mieheltäni että miksi koira on saastunut, hän sanoi ettei ole itsekkään tarkkaan perillä syystä eikä ole selvittänyt sitä asiaa, sanoi että on itsekkin miettinyt mistä se vois johtua että nimeomaan koira on luokiteltu saastaiseksi, koska sehän on toisaalta ihmiselle hyvä apu kun ajattelee kuinka hyvä hajuaisti sillä on jne.



Hän arvelee että osasyy siihen että aikoinaan se on luokitelut saastaiseksi on että koiralla on tapana tonkia jätteitä ja maistella vähän kaikkee mitä polun varrelta löytyy....Mutta hän sanoi että koirat on oikeesti hänestä ihan hauskoja elämiä joten ei hän kyllä mikään koiravihaaja todellakaan ole, läpeensä kiltti mies kun on muutenkin.:)

Siiri, onko miehesi shiiamuslimi? Shiioilla ei tietääkseni ole valokuvaukseen liittyviä rajoituksia, toisin kuin sunnimuslimeilla.



(Tämä ei nyt sitten ole mitään 100% varmaa tietoa), mutta valokuvaus ja valokuvien ym.kuvien pitäminen esillä on ok, jos niissä ei ole olentoja joilla on sielu. Ihmisiä ja eläimiä. Eli voi valokuvata luontoa, esineitä ym.muttei ihmisiä eikä eläimiä. Ja sama koskee piirtämistä/maalaamista. Tämän vuoksi päiväkodeissakin muslimilapset piirtää yleensä vaikka puita, kukkia ym.kun muut piirtää vaikka eläimiä, tonttuja...

Kaikki eivät tietenkään noudata näitä sääntöjä...mm.mieheni perheellä on lasten valokuvia seinillä, ja tauluja joissa eläimiä ja ihmisiä.

Mutta, enkelit eivät tule sellaiseen taloon, jossa näitä kuvia on esillä. Eikä taloon jossa on koira, siksi muslimi ei voi ottaa koiraa lemmikiksi...paitsi jos se on ulkona. (joillain tutuilla on/on ollut koira terassilla ja jopa autotallissa)

Niin ja vielä siitä että myöskään savesta tms. ei saa tehdä patsaita jotka esittää ihmistä/eläintä. En muista lähdettä, mutta olen lukenut että joka sellaista tekee tai piirtää kuvia, niin häntä pyydetään tuomiopäivänä " puhaltamaan henki" niihin...ja se on mahdotonta.

Ehkä joku muu osaa kertoa tarkemmin...



Musiikista. Eli musiikin kuunteleminen, laulaminen, ja instrumenttien valmistaminen on kiellettyä. Siis sellainen musiikki johon liittyy instrumentit. Laulaminen ilman säestystä on ok, kunhan sanat on " sopivia" eikä esim.jotain säädytöntä. Eli lapset voi laulaa lastenlauluja jne:)

Tämä kielto sen takia, koska musiikki on " saatanan ääni" . Miten sen sitten käsittää...Itse ajattelen niin, että musiikin kautta saatana voi houkutella ajattelemaan jotain mikä ei ole hyväksi.





Mitä muita kieltoja? No äkkiseltään tulee mieleen sianliha ja alkoholi, esiaviolliset suhteet. Ne kaikki varmaan tietääkin:) Uhkapelit on myöskin kiellettyjä, esim.lotto ja pelikoneet joihin laitetaan rahaa. Pitää luottaa, että Jumala antaa kaiken tarvittavan.





Vaikka on paljon kieltoja, niin ne on kuitenkin ihmisten omaksi parhaaksi:)



Mutta siiri, jos tunnet Islamin uskontoa yhtään niin kerro minulle tietämättömälle näistä kielloista, eli miksi ei saa olla valokuvia tai kuunnella musiikkia, koetaanko ne jotenkin ' epä uskonnolliseksi' toiminnaksi vai liittyykö siihen jokin muu ajatus-ja onko olemassa muita kieltoja, jotka näin länsimaalaiselle ovat arkipäivää.



t.emmi

Alkuperäiseen kysymykseen vastaaminen meinas unohtua kokonaan!



Eli mikä sai palaamaan Islamiin...

Kun murrosiän pahin " menovaihe" alkoi olla ohi, niin tuli henkisesti jotenkin tyhjä olo. Tai lapsena jo olin ihmetellyt mm.sellaista asiaa, että kaikki pääsee taivaaseen. " Hyvät ja pahat" . Että joku voi aina tehdä pahaa, ja sanoa anteeksi Jeesus, ja aina saa anteeksi. Kun kuulin Jammu sedästä, niin muistan kun ihmettelin että pääseekö sekin taivaaseen...



Menin rippileirille, ja sen jälkeen olin varma, että ei voi olla näin. Nimittäin siihen asti oli uskontotunneilla ja jokapaikassa sanottu että Jeesus on Jumalan poika. Mutta, sain kuulla, että minun pitäisi kristittynä uskoa Jeesuksen olevan myös Jumala. Eli Jumala ja samaan aikaan Jeesus. Että Jumalan olisi tarvinnut tulla maanpäälle ihmisenä. Sitä en uskonut.



Aloin sitten mielenkiinnolla tutkimaan eri uskontoja. Minusta ei olisi voinut tulla ateistia, koska olen aina uskonut että on Jumala joka on luonut kaiken, ja joka ohjaa kaikkea.



Kun luin enemmän Islamista, niin olin varma että tämä on SE! Oikeastaan se oli kaikkea mihin olinkin jo uskonut. Että Jumala on yksi jolla ei ole ketään vertaista, ja joka on kaikkivoipa tekemään mitä vaan. Jumalalle voi puhua suoraan, ilman mitään välikäsiä. Ei Jeesuksen kautta.

Koraani kehottaa jatkuvasti tekemään hyviä tekoja, olemaan rehellinen ja pidättäytymään pahasta. Siinä kerrotaan, miten ihana on palkkio:) Ja myös varoitetaan...Mutta hyvistä teoista saa moninkertaisen palkkion.



Olin muistaakseni 16.v kun sanoi uskontunnustuksen. En silloin vielä tiennyt paljoakaan Islamista, mutta uskontunnustuksen lausumiseen riittääkin, että uskoo Jumalan olevan yksi, ja Muhammedin (SAWS) olevan profeetta. Elin vielä jonkin aikaa niin, ettei uskonto juurikaan vaikuttanut elämääni (näkyvästi ainakaan) tosin sianlihaa ja muutakin lihaa en ollut syönyt moneen vuotaan muutenkaan. Mutta vielä pari vuotta esim.vietin joulua perheeni kanssa (uskonto ei siihen meillä ollut liittynyt koskaan).



Nyt olen ollut naimisissa vähän yli 3v. muslimin kanssa luonnollisesti:)

On ärsyttävää, kun ihmiset joskus luulee että suomalaiset musliminaiset on muslimeja vaan miestään miellyttääkseen, tai koska mies pakottaa! Minusta se on vaan luonnollista, että samanlaiset arvot ja elämänkatsomuksen omaavat ihmiset hakeutuvat yhteen, oli nainen sitten muslimi jo ennen avioliittoa, tai myöhemmin. Ja tuskin kukaan voi suomalaista naista " pakottaa" muslimiksi. Ja haluaisiko joku vaihtaa koko elämäntyylinsä kenties loppuelämänsä ajaksi vain toista miellyttääkseen, enpä usko. Islan vaikuttaa kokonaisvaltaisesti jokaiseen elämänalueeseen. Ruokailusta wc-käyttäytymiseen asti:)





Olen itse paljon tyynempi ja onnellisempi muslimina:) Kun pelkää Jumalaa, ei tarvitse pelätä mitään muuta.

Hän kuvaa luontoa, kukkia , puita ja nyt on näköjään menossa kivikuvaus-kausi. Ihmisiä hän ei sentäs kuvaa paitti minua harmikseni ja ystäviämme.

kyllä meillä on sekä hänen ja minunkin suvun kuvat esillä. Mies harrastaa valokuvausta ja hänellä on lähes aina kamera mukana.

Miehen sanoo että jotkut on sitä mieltä että kuvia ei sais olla, mutta hän ei ajattele niin.



Mieheni on kyllä vakaumuksellinen ns. hyvä muslimi, (rukoilee viisi kertaa päivässä ja käy Perjantaisin moskeijassa) noudattaa Koraanin oppeja kyllä mutta moderni ajatuksiltaan.

En ole kuullut, ettei koiraan saisi koskea. Mutta jos koiran kuolaa joutuu vaatteisiin tai iholle, niin ne pitaa pesta. Syyn Jenni_aiti jo kertoikin.



Aiheesta oli kerran Karpolla on asiaa ohjelmassakin. Eras mies oli kuollut kun oli antanut koiran nuolla haavaa-bakteeri oli siis paassyt miehen verenkiertoon, eivatka laakarit tienneet mista on kyse ennenkuin mies kuoli. Samoin oli vahan aikaa sitten Iltasanomissa juttu,kuinka koira oli purrut miesta, ja mies oli kuollut samaan bakteeriin.



Joten omaksi parhaaksemme varmasti tamakin kielto.

Hmm... no sanotaanko näin että kun huomasin että kaikki puhuu vaan Jeesuksesta ja hänen pelastamisesta niin mä aattelin että miks en mä pidä häntä niin suurena henkilönä. En silloin vielä tuntenut oikein Islamia ja koska mulle oltii opetettu lapsesta asti että Jeesus on Jumalan poika ja jotain suurta niin mä uskoin että niin on. Mielessäni ei käynytkää että asiat eivät välttämättä ole niin mitä sulle on opetettu.



Koska mä uskoin että Jeesus on Jumalan poika ja henkilö jota pitää rukoilla, mutta en tuntenut niin, niin mä aloin pelkäämään. Kerran muistan rukoilevani Jumalalle itkien ja pyytäen anteeksi sitä että en usko hänen poikaan niin ku pitäisi ja pyysin että hän vahvistaisi uskoani. Mutta mitä kävikää... sain tietää että Islamissa Jeesus on profeetta ja Jumala on yksin korkein eikä kukaan muu ole hänen rinnallaan. Silloin aattelin että ehkä siinä oli vastaus. No musta ei tullut silloin vielä muslimi. Ja tuo ei ollut ainoo syy miks musta tuli muslimi mut se on pää syy. Muslimi musta tuli tammikuussa, omasta tahdostani. Mies ei ole yhtään pakottanut. Toki uskonasioista ollaa puhuttu, mut mitään pakottamista ei ole ollut.



Arki muslimina... no joskus on hankalaa niiden sääntöjen kanssa. Minulle sanottii että ei kannata muuttaa elämää yhellä kertaa vaan pikkuhiljaa luopua asioista esim. musiikki, valokuvat jne. Ja mä olen sitä linjaa pitänytki mut nyt on monet muslimi naiset painostanut mua luopumaan asioista joista en ole vielä valmis luopumaan ja se ei tunnu kivalta. Mua onki huvittanut ku puhutaa että mies pakottaa niin mulla mies ei todellakaa ole pakottanut mitää vaan ne on ollut ne uskon siskot.



Toivottavasti saat lisää vastauksia. Lukisin mielelläni itekki miten muista on tullut muslimi.

Mitä mä olen kuullut koiran saastaisuudesta on että sen kuola sisältää erittäin paljon bakteereita. Eräs tuttuni sano tietävänsä tapauksen Norjassa missä joku oli kuollut koiran kuolaan. Kissalla on joku systeemi suussaan joka puhdistaa automaattisesti ne bakteerit mutta koiralla ei ole. Näin sano eräs sisko. Mutta jos Koraanissa sanotaa että jokin asia on syntiä niin siihen ei välttämättä tarvi hakea syytä ja perustelua miksi se on syntiä sillä me uskotaa että kun Jumala on kerran kieltänyt sen niin silloin se on syntiä, piste.



Emmi69 kysy mitä tutut ovat tuumanneet kääntymistä/palaamista. Ovathan he hyväksyneet mutta äidistä huomaa välillä että se on ollut sille vaikeeta.

Itse palasin islamiin kymmenisen vuotta sitten. Olin jo naimisissa muslimimiehen kanssa. Oma muslimiksi tulo yllätti miehen täysin, mutta niin se yllätti minut itsekin. Mieheni pyysi minulta yhtä asiaa, ennen avioliittoamme, hän pyysi, että kunnioittaisin häntä ja hänen uskontoaan. Silloin enempää ajattelematta (nuori kun olin ja rakastunut) sanoin ok. Vasta naimisiin mentyämme kävin miettimään, että miten voin kunnioittaa jotain mistä en tiedä oikeastaan mitään. Niin marssin sitten kirjastoon ja lainasin Koraanin eräänä kauniina kesäpäivänä. Siitä alkoi tieni islamiin. Luin sen kannesta kanteen ja heti lopetettuani tuli jotenkin outo olo ja minun oli pakko lukea Koraani uudestaan. Toisen lukukerran jälkeen olin varma siitä, että tämä on se uskonto, jota olen koko elämäni etsinyt.

Taustatietona sen verran, että omat vanhempani ovat tapakristittyjä, mummoni Jehovan todistaja, olin hoidossa lestadiolais-perheessä. Yläasteella kun opiskeltiin uskontoa menin sekaisin, sillä en enää tiennytkään että mikä on oikea uskonto, kristinusko, islam vai juutalaisuus. Tämän takia päätin uskoa vain Jumalaan ja hänen profeettoihinsa.



Mielestäni tavallinen arkipäiväni on kuin kenen tahansa äidin, poikkeuksena tietysti rukoilut ja se että uskonto kuuluu ja näkyy elämässäni.



Tuosta Maryamin kirjoituksesta tuli mieleen, että kyllä niitäkin naisia löytyy jotka muslimeiksi tulevat ihan kirjaimellisesti miehensä takia, saattavat jopa huivinkin pistää päähän. Mutta aika nopeasti sitten totuus paljastuu heille itselleenkin ja islam unohtuu. Sitä se rakkaus teettää!



Olen vain erittäin utelias, ja on erittäin mielenkiintoista lueskella näitä teidän juttujanne! Siis KIITOS kaunis teille, ja mielelläni vielä lukisin muidenkin kokemuksia!

Heippa kaikille muslimeille-



Luin jenni_äidin kirjoituksen: Muslimit eivät saa pitää valokuvia tai kuunella musiikkia, miksi ihmeessä ? Onko olemassa muita rajoitteita mitä ei saa tehdä tai omistaa, aatellen näin länsimaissa eläneelle ihmiselle ?



Mielenkiinnolla odotan vastauksia ! t.emmi

Tuota koirajuttua olen itsekin ihmetellyt... ymmärtäisin, jos kaikki lemmikit olisivat kiellettyjä, mutta esim. kissat ovat kai ok. Ja ne vasta kantavatkin sisään raatoja... (jos siis saavat liikuskella ulkona vapaasti, kuten valiettavasti asianlaita näyttää olevan, vaikka se on käsittääkseni taajamissa yhtä kiellettyä kuin koirien irti pitäminen.)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat