Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Miten teillä muilla, joilla " ongelmia" alhaisen hb:n kanssa. Minulla tässä raskaudessa nyt siedettävissä lukemissa, mutta kuukauden rautakuurin jälkeen hb noussut 104:stä 107:ään... Syön obsidania ja sain ohjeeksi jatkaa kuuria. Mutta mietin vain, että onko ihan ok syödä esim. koko raskauden ajan lisärautaa? Eikait siitä haittaakaan liene ole?



Kyselee Benja, viikkoja kait 24+2

Kommentit (5)

laitan leivän päälle, tykkään sen mausta kovasti. Paljonkohan arvioisin konkreettisemmin... ehkä 10 semmoista pikkutupsua yhteensä parilla voileivällä. Ja muita raudan lähteitähän on sitten ruisleipä, pinaatti, nokkonen, maksa (jota ei saa syödä kuitenkaan niin paljoa, että jotain hyötyä ois)...

Eli paljonko suurinpiirtein syöt päivittäin persiljaa? (on mulla maalaisjärkeäkin, mutta kyselen kuitenkin...)

Mielellään sitä tekisi jotain tuon hb:n eteen, huomaan ainakin omassa olossani sen alhaisuuden jaksamisen tasolla. Töihin pitäisi kuitenkin jaksaa vielä vajaan viikon päästä lähteä pariksi kuukaudeksi ennen äitiysloman alkua.

Ilmeisesti myös parsakaali on hyvä raudan lähde? Olen kyllä sitä nyt lähes päivittäin keitettynä syönytkin, mutta vielä ei tulosta näy..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä olen pitänyt rauta-arvot kunnossa syömällä verilettuja silloin kun tuntuu väsyttävän enemmän. Verilettujen kanssa juon yleensä Beroccaa eli runsaasti C-vitamiinia.

Olen syönyt rautaa toukokuusta lähtien eikä Hb tuntunut nousevan millään, häilyi 100:n tuntumassa (normaalisti 130-140). Alkuun söin Obsidania ja myöhemmin Retaferia. Neuvolassa sitten th arveli ettei tabl-muotoiset ehkä imeydy jostain syystä ja kehotti kokeilemaan persiljaa. Sillä oli nimittäin eräs odottava äiti nostanut Hb:n norm. lukemiin nopeasti.

No, minä söin viikon ajan Retaferin rinnalla persiljaa leivän päällä ja Hb nousi viikossa 108 --> 142! Sitten loppuivat Retaferit ja jatkoin pelkällä persiljakuurilla, tällä viikolla Hb edelleen 137 (takana siis kaksi persiljaviikkoa).



Kahvi, tee ja maitotuotteet huonontavat raudan imeytymistä eli niiden kanssa kannattaa pitää vähän väliä, kun syöt (itse kyllä syön ne persiljaleivät aamukahvin kanssa). C-vitamiini taas parantaa imeytymistä, minä juon paljon tuoremehuja.



Neeuska rv 38+6

olen syönyt koko raskauden ajan obsidan - rautalääkkeitä... eikä pitäisi olla mitään haittaa... kannattaa syödä paljon rautaa sisältäviä ruokia sekä lisäksi vitamiinitablettia... minulla alkoi hb nousemaan vasta kun aloin syömääm vitamiineja :)



onnea odotukseen!



mamuska ja masukki 38+4

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat