Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Millä keinoin saamme lapsemme nukkumaan omassa sängyssään aamuun asti?? Iltaisn tahtoo nykyään olla myös hankalaa saada lapsi ylipäätään omaan sänkyyn iltasatua kuuntelemaan. Itkee kovasti kun mennään omaan huoneeseen ja hokee " ei omaan sänkyyn" . Tuntuu kuin lapsellamme olisi jokin " tutka" , koska juuri ja juuri ehdimme itse omaan sänkyyn niin pienten jalkojen kuuluu ja hän tulee viereemme. Onhan se tosi suloista, kun hän tulee innoissaan viereemme ja nukahtaa siihen, mutta pitäs pystyä itsekkin nukkumaan, jotta jaksaisi.Lapsemme on myös kova pyörimään ja potkimaan unissaan. Kun lapsemme oli pienempi, hän nukkui omassa huoneessaan ja aamuun asti ja silloin en osannut nukkua, koska hän ei ollut samassa huoneessa. Onko teillä antaa hyviä vinkkejä miten voisimme toimia, jotta kaikki saisivat nukkua kunnon yöunet?

Kommentit (6)

Meidän tyttö on aina ollut erittäin huono ja levoton nukkuja, ja minä en pysty nukkumaan samassa sängyssä. Tämän vuoksi olen ihan aina nostanut hänet takaisin omaan sänkyynsä heti kun hän on nukahtanut viereen (jos on siihen tullut yöllä). Nukutus on aina pyritty 6kk iästä lähtien tekemään omaan sänkyyn. Tyttö nukkunut meidän huoneessa. Yritin 1,5v iässä siirtää omaan huoneeseen, mutta silloin oli pinniksessä ja minulla meni itsellä unet kun koko yön juoksin laittamassa täkkiä ja rauhoittelemassa, joten siirrettiin takaisin kosketusetäisyydelle minusta.

2,5v iässä tuo siirto sitten onnistui. Olin kk aiemmin yrittänyt muuttoa, mutta tyttö kieltäytyi nukkumasta omassa huoneessa.

Sitten eräänä iltana, hän ilmoitti että SÄNKY OMAAN HUONEESEEN. Klo oli jo aika paljon ja sänky ei mahdu kerralla ovesta, joten yritimme suostutella että siirrettäisiin aamulla. Ei auttanut, isä purki sängyn ja siirrettiin. Sadun jälkeen se oma huone ei sitten enää tuntunutkaan hyvältä ja pitkän huudon jälkeen siirryttiin takaisin meidän huoneeseen.

Ajattelin että fine, nukkukoon siellä sitten hamaan tappiin. Seuraavana iltana sama toistui, mutta sillä erotuksella että sain suostuteltua tytön vain kuuntelemaan toisen sadun meidän sänkyyn jonka jälkeen palattiin sitten omaan sänkyyn lukemaan vielä yksi satu, ja sinne sitten nukahti.

Meille on jäänyt se rutiini että ensin mennään meidän sänkyyn lukemaan satu, jonka jälkeen toinen luetaan tytön omassa huoneessa. JOskus hän yrittää että haluaisi nukkumaan meidän sänkyyn, mutta annan tiukasti 2 vaihtoehtoa; joko 1 satu omassa sängyssä tai sitten ensin meidän sängyssä + toinen sitten omassa. Tähän asti on poikkeuksetta tarttunut tuohon jälkimmäiseen :) Tulee erittäin harvoin yöllä viereen, mutta sitäkin useammin huutaa äitiä keskellä yötä (melkein joka yö) jolloin käyn sitten peittelemässä, yleensä nukahtaa siihen. Ostettiin viikko sitten yölamppu joka näin ensituntumalla on vähentänyt noita huutoja.

Niin, ja nukutan aina tytön niin että makaan vieressä hänen omassa sängyssä. Tyttö haluaa että olen ihan kyljessä kiinni, tästä olemme keskustelleet miehen kanssa että pitäisi päästä eroon mutta toisaalta nukutus menee nopeimmin niin. Joskus kun menee hermot niin siirryn lattialle... :) (Iskä ei kelpaa nukutukseen ollenkaan jos olen kotona.)

siirtyi sunnuntaina omaan huoneeseen nukkumaan. Kävimme yhdessä ostoksilla ikeassa ostamassa hänen huoneeseensa uusia tavaroita. Prinsessakatos oli ehkä täydellisin ostos, mikä tehtiin!!! Hänestä sen alla on aivan ihana nukkua...tosin kyllä hiippailee aamuyöstä meidän sänkyyn klo 05 aikoihin, mutta se sallittakoon...saadaan ainakin siihen asti nukkua kaikki rauhassa.

Ekana ja tokana iltana, kun menimme hänet peittelemään, tyttö kysyi, että miks mä nukun täällä ihan yksin ja sanoi vielä että minua harmittaa...Vähän kyllä riipaisi jättää sinne. Annoimme yksinkertaisen vastauksen, että tämä on sinun huone ja sänky on nyt täällä ja täällä sinä nukut...Kolmantena iltana ei enää kysellyt vaan jäi tosi reippaasti nukkumaan omaan sänkyyn iltasuukkojen jälk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2-3-vuotiaalla alkaa tulla uniin kaikki päivän tapahtumat ja mielikuvitus voi olla jo niin vilkas, että lapsi näkee painajaisia. Kysy, pelottaako lasta nukkua yksin. Mutta voihan se olla tottumiskysymyskin, kuten meillä - yksin ei nukahdeta...

Meillä auttaa se, että istun sängyn vierellä niin kauan, että lapset (kohta 2v ja 3v8kk) nukahtavat tai sitten nukahtavat meidän sänkyymme ja kannan molemmat sitten omiin peteihinsä. Joskus hiippailevat peräkkäin aamuyöstä meiädn väliimme, mutta eipä se haittaa - silloinkin vien sikeämmin n ukkuvan takaisin, koska muuten emme kaikki 4 mahdu norm.kokoiseen parisänkyyn. Lapsilla on ollut vasta parin kuukauden ajan oma huone, joten meillä vielä harjoitellaan yksin (kaksin) nukahtamista. Alkuun meni hyvin, mutta aika pian alettiin lipsua ja nukahtivat väliimme. Jaha, ja nyt tyttö nukahtaa tuohon olkkarin lattialle...

Toivottavasti tästä oli jotain apua...

Kata

Auttaisiko yövalo asiaa yhtään? Meillä se on käytössä ja tuntuu, että tyttö 2v4kk rauhoittuu paremmin, kun näkee huoneessaan edes jotain. Tyttö ei ole osannut aiemmin nukkua vieressämme (on nukkunut alusta lähtien omassa sängyssään), mutta nyt viime yönä tuli sinne klo 00.30 ja nukkui aamuun asti! Minä sain mennä välillä sohvalle, kun en yksinkertaisesti mahtunut samaan sänkyyn ja lisäksi pelkäsin tytön potkivan suurta masuani (rv 38+6) unissaan. Normaalisti käy vain peppuroimassa välissämme 15-30min ja haluaa sitten takaisin omaan huoneeseen.

Toisaalta, liittyneekö jotenkin tähän ikäänkin, kun meillä on muutenkin yöt muuttuneet levottomiksi: herää 2h nukkumisen jälkeen hysteeriseen itkuun, joka on pissahätää /pahaa unta?

Jaksamista...

jos siirtäisitte sängyn samaan huoneeseen teidän kanssa tai jopa ihan oman sängyn viereen? Näin lapsella olisi turvallista, mutta möyrisi kuitenkin omassa sängyssään häiritsemättä muita?

Pataässä:

Lainaus:

jos siirtäisitte sängyn samaan huoneeseen teidän kanssa tai jopa ihan oman sängyn viereen? Näin lapsella olisi turvallista, mutta möyrisi kuitenkin omassa sängyssään häiritsemättä muita?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat