Vierailija

paljonko suurinpiirtein saatte opintotukea/ muita tuloja? Mietin tässä uskaltaisinko ruveta opiskelemaan kun kotihoidontukikausi päättyy... Minulla vaan ei ole aavistustakaan siitä mitä se tekisi perheen taloudelle. Mies käy töissä ja meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta.

Kommentit (23)

Me opiskelijaperheenä saadaan asumistukea noin puolet vuokrasta, varmaan olisi vielä korkeampi mutta mun tulot on olleet opintotukea korkeammat äitiysloman ja hoitovapaan vuoksi. Lisäksi mies kesät töissä ja se nostaa keskiarvoa.

Eihän siihen mitään opintotukea saa, mutta voi olla töissä samaan aikaan, joten ei tarvitse olla taloudellisesti tiukilla. Vaatii hieman enemmän motivaatiota vääntää raportteja ja lukea tentteihin, kun ei ole samanlaista vertaistukiryhmää kuin päiväopiskelijalla, mutta muuten kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nyt suoritan kolmatta aineenopettajan pätevyyttä. Minulla on myös rehtorikoulutus suoritettu. Taidan opiskella vain yleissivistyksen vuoksi, kun minulla ei ole edes suunnitelmia vaihtaa työpaikkaani.

opiskellaan molemmat, käteen jää kuussa .600e(-laskut)

Opiskelevat vanhemmat on väliinputoaja ryhmä etuuksia laskettaessa, monessa tapaa... tiukkaa on

Noin 50 ov olen jo suorittanut avoimessa. Ongelmana vain se, että meillä on asunto-, auto- ja kulutuslainoja sen verran, että niissä on maksamista vielä seuraavaksi 20 vuodeksi... Jos ottaisin lainaa, pitäisi sillä saada kustannettua joka kuu menoja myös täällä kodissa noin 600 eurolla, ja sitten vielä varsinaiset opintopaikkakunnan menot erikseen ja matkakulut myös. Lainoja haettaessa ei ole otettu huomioon mahdollista opiskelua. Tutkinto parantaisi työmahdollisuuksia etenemisen osalta, mutta taloudellisesti ei ole mahdollista maksaa yhden ihmisen palkalla asuntolainaa okt:sta, autosta, muita laskuja, opintojani, matkakuluja ja kuluja opintopaikkakunnalla.

Tilanne näyttää aika mahdottomalta :(

Pitänee vielä miettiä onko mahdollista opiskella työn ohessa ja tehdä esim 30h vko ja pyhittää yksi päivä viikossa opinnoille + vkonloput.

silti olen samassa tilanteessa kuin ap eli haaveilen alanvaihdosta ja yliopisto-opiskelusta hoitovapan jälkeen. yksi ammatti ja vakityöpaikka on jo mutta haluaisin tehdä jotain muuta loppuelämäni.

itse olen ajatellut, että opiskelisin ehkä 50-75% ajasta ja kävisin lisäksi keikkatyössä. eli tyyliin arkena 3-4 täyttä päivää opiskelua ja 1-2 päivää töitä, lisäksi kävisin silloin tällöin viikonloppuna töissä. minulla tämä onnistuu sillä hoitoalalta löytyy keikkatyötä mutta onhan noita r-kiskoja ym. joissa myös tarvitaan paljon osa-aikaisia työntekijöitä. tällä tavalla rahallinen tilanne ei menisi aivan mahdottomaksi ja opiskelutkin etenisivät kohtuullisesti eli kitkuttelua ei kestäisi vuosikausia kuitenkaan.

toinen mahdollisuus on aikuisopintotuki. siihen vaaditaan vakituinen työpaikka josta jää opintovapaalle sekä vähintään 5 vuoden työhistoria. 5 vuoden työhistorialla opintotukea saa kuitenkin vain muutamaksi kuukaudeksi, jos on ollut töissä väh. 10 vuotta niin sitten sitä saa pariksi-kolmeksi vuodeksi vähän riippuen. aikuisopintotuen perusosa on 500e ja lisäksi saa ansiosidoinnaista osaa, minulla tuo tuki olisi ilmeisesti 2000e tuloilla n. 900e/kk miinus verot luokkaa.

lisätietoja aikuisopintotuesta saa www piste koulutusrahasto piste fi

minulla on jo yksi ammatti eikä enää ole järkevää lainaa ottaa koska entisetkin vielä maksussa...

täytynee haudata toiveet uudesta ammatista:(

ap

Kelan sivuilla on laskuri ja kävin kerran huvikseni laskemassa mitä saataisiin tukea jos menisin päätoimisesti opiskelemaan. Minä jäin sellaiseen käsitykseen, että tosi pienillä tuloilla saa korkoavustusta.

sairasta lasta, kuin jos olisin töissä.

Kulut pienenee ja opiskelija-alennuskin auttaa joissain asioissa - voi hakea opiskelijaperheasuntoa jne.

Olennaisinta varmaan kuitenkin, että pääsee itse eteenpäin omissa tavoitteissaan - opiskelu kestää kuitenkin vaan muutamia vuosia ja sen jälkeen on paremmat mahdollisuudet saada sellainen työ ja palkka, jonka haluaa. Mies ja lapsetkin on tyytyväisempiä, kun äiti on tyytyväinen.

Opiskeluissa on sekin hyvä puoli, että päivisin on helpompi hoitaa omaa kuntoaan, käydä vaikka pari kertaa viikossa uimassa tai jotain, niin on fyysisestikin paremmassa kunnossa jaksamaan hoitaa sekä kodin että koulun ja nauttia samalla elämästä. Kannustan kyllä opiskeluun, rahassa voi kieriä sitten myöhemmin, jos ylipäänsä haluaa sellaista turhuutta...

en muista paljonko euroissa ja lapsilisässä on se 200 mk:n yh-korotus, joten mielestäni meillä on aika pienet menot - toisaalta pärjäämme aivan hyvin, eikä ruokakaupassa tarvitse edes ostaa pelkkää kaalia.

Älä hautaa unelmiasi, jos oikeasti tiedät mitä haluaisit opiskella. Juttele kuitenkin miehesi kanssa onko hän valmis sitoutumaan pienempii tuloihin muutamaksi vuodeksi ja hoitamaan pääosan elatuksesta.

Mä olen nyt muuttamassa yhteen miesystäväni kanssa, joka oli sitä mieltä, että meidän kuluihin osallistuminen on kuitenkin järkevää rahankäyttöä, sen sijaan että rahat menisi vaikkapa viihteeseen tms.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat