Sivut

Kommentit (29)

Hitto noita mun yöunia,taas vetäsin oikeen mahtiunet..parempi se tietty on ku että ei sais nukuttua..vessassa mäkin kyllä ravaan mutta taidan tehdä sen puoliunessa ja sammun heti kun taas pääsen sänkyyn;)

Amylle onnittelut myös täältä:)

Jokohan Suiposta tänään kuultais?:)

Itku galluppiin: mulle tulee välillä vaan niin paha mieli ihan syytä suotta/pikkuasiasta että alan itkemään, mies kyllä onneks saa ne menemään nopeesti ohi höpöttelyillään:) Eilenki mua vaan sapetti kun olin ollu koko päivän kotosalla, en ois ees jaksanu lähteä mihinkään mutta sapetti silti ja oli tylsää..siitä sitten itkut väänsin ja mies vei mut lohdutukseks nami ja lehtiostoksille, sitte luin tyytyväisenä lehteä loppuillan:)

ja noihin burden kysymyksiin:

-Ei olla ees aateltu doulaa,ei oo meidän juttu:)

-Mua pelottaa se ponnistusvaihe nimenomaan siihen liityvä repeäminen ja mahdolliset toimenpiteet..mutta en kuitenkaan siitä stressaa koska uskon että sit kun synnytys on siinä vaiheessa niin ponnistan jo ihan mielelläni;) Avautumisvaihetta ja niitä suppareita en osaa etukäteen jännittää..se kyllä hieman hermostuttaa että minkälainen kätilö osuu paikalle,tutustumiskäynnillä oli aivan ihana kätilö..semmonen reipas ja rempseä..joku kuiva ilkee täti ois karsee enkä toisaalta tahtois sellasta sokerisesti sössöttävääkään ihmistä mitä synnytysvideoissa aina näkee..mut ehkä niitä ei oikeesti ookkaan;)

Muuten Burdelta pitikin kysyä ihan mielenkiinnosta että onko siellä synnytysryhmässä isät mukana vai onko se vaan äideille?

Sippuliinille jaksuja, hyvä että asia tarkastetaan niin ei tarvi murehtia..eiköhän kaikki kuitenkin ole hyvin:)

meillä on tänään neuvola 14.30..kun vaan saisi tuon miehen ylös sängystä,yövuorojen jälkeen se on ihan mahdottomuus:) Jos huutaisin että vedet meni niin se varmaan pomppais komeesti ylös,hih:)

Mies on nyt vahvasti sitä mieltä että pulla syntyy tällä viikolla ja hokee sitä koko ajan, eilen sanoin sille että istuessa tulee jostain syystä eniten suppareita, mies meinas että istutkin sitte loppupäivän:) Sillä on kuulemma ihan hillitön hinku nähdä minkänäkönen tyyppi sieltä tulee..hassu.

Nyt täytyy mennä laittamaan tätä mammaa vähän edustavamman näköseks..

Queen ja Pulla rv 39+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla

itkun kanssa on vähän niin ja näin joskus tulee helpommin joskus ei, olen muutoinkin aikamoinen parkuiita joten eipä tuo hirmuisesti normaalista eroa.

kiukku tulee kyllä helpommin kun aiemmin.

synnytys ei vielä tässä vaiheessa oikein osaa pelottaa vaikka sitä miettiikin aina silloin tällöin.

En oikein ole luonnollisen synnytyksen kannattaja vaan ajattelen niin että kun ne kipulääkkeet kerran on keksitty ja niistä on apua otan ainakin epiduraalin, ellei tuo tuleva verenohennus lääkitys sitä estä.

synnytyssairaalan kohdalla meillä on 3 vaihtaria Porvoo, Kättäri ja Naistenklinikka vielä en ole päättänyt, mutta 2 olen karsinut ja tiputtanut kättärin pois listalta.

Poppiksen tärkeä päivä se senkun lähenee :)

Kandivaiheko se kyseli sähkösopimuksesta? Me marssimme vain tuohon muutaman kilsan päässä olevaan toimistoon ja teimme siellä paikan päällä sopimuksen. Katsoimme täällä kotona heti sen hetkisen tilanteen mittarista ettei tarvitse edellisen asukkaan laskuja maksella :) Vertailuja emme kyllä tehneet ollenkaan, joten siitä ei ole kokemusta!

Burdella onkin näköjään kyselyikä :) Mikä ihmeen sana se oli, mitä voisi mukaan ottaa?? Douja vai mikä nyt olikaan? Mitä se tarkoittaa?? Meillä myöskin ilmeisesti vaihtoehtona Tays tai Vammala (vaikkakin neuvolassa ei ole Vammalasta mitään puhuttu?), mutta kaippa me taysiin kuitenkin suunnistetaan. Sen verran meinaa olen suunnitellut, että jos vauvalla ja minulla kaikki hyvin, niin me livetään mahdollisimman pian pois paikalta oman kodin rauhaan :) Minua myöskin jännittää millainen kätilö kohdalle osuu. Oikeastaan mitään toiveita en osaa esittää kun ei mistään mitään kokemusta ole. Ehkä synnytysvalmennuksessa ensi viikolla jotain selviää... Ja myöskin minulla ajatukset pyörii aikasta paljon synnytyksessä, onneksi ei juurikaan pelkoja ole kertynyt synnytystä kohtaan (paitsi se kivun hallinta)!

Mammajoogasta minäkin olisin kiinnostunut, mutta taitaa se olla jo myöhäistä? Mihin Burde olet menossa ja paljonko sellainen lysti maksaa?

Tunnin päästä suunnistan kohti neuvolaa ja siitä sitten lähdenkin ajelemaan Hesaa kohti :)

MiaMik rv 32+0

Kiva että Sipulla ja tikrulla kaikki oolrait!!Mullakii tuo sf-mitta laski täs muutama viikko sit muka 2cm ja parin pvn päästä saivat taas eri tuloksen,kyl se vauvan asentoki siihe vaikuttaa.Nyt mulla tippunu se himpun alle keskikäyrän ku aikasemmi meni yläkäyrän yläpuolella.

Täällä monilla alkaa h-hetki lähestyä!!!!Supparisäteitäää!!!!!!

Onks kellää ollu sellasta sykkivää,sähköiskumaista selkäkipua mikä tuntuu tossa iha rangassa,selkäytimessä ja leviää välillä koko alaselkään?Tulee iha yhtäkkiii ja on aika karseen tuntusta.Kokemusta on vaikka millasesta selkäkivusta,iskiaksesta ym. mut tällasta ei oo kyl koskaa ollu,nyt pari viikkkoo jomotellu!Yäk!Kaikenlaisia alapään ja lonkkien vihlomisii löytyy ja suomeks sanottuna persreikää on ruvennu aika huolella vihlomaa......jihaa!!!!!!!!

Eka raskausarpi on ilmestynyt,melkee selän puolella tos lonkan yllä.Ceridaalilla tääki o mahaasa rasvannu,hyvä öljy!

Täälläki yöunet on menny pipariks...pätkäunta tukee nukuttua,eka saattaa nukahtaa 2 tunniks,jos asento löytyy,sit ku heräät pissille saatat olla 3-4h hereillä ja sit taas nukahat 3 tunniks,näin esim. viime yönä............huoh!missäää asennossa ei ooo hyvä enää ja närästääki nii mukavasti.Kaikista paras närästyslääke o ollu mulle ainaki Gaviscon,suosittelen lämpimästi,se muodostaa vissii pikkasen sellasta suojaavaa kalvooki tuonne.

Missä o Ull-maij ja pikkupupu?

Onnea PauliNealle vaavista!!!!!

-Pepsi ja villipylly rv34+3

Meitä on niin iso porukka, että eihän tässä yks odotuksen pehmentämä blondi pysy mitenkään mukana... Vaan mukavahan näitä juttuja on lueskella :)

Serenitylle onnea plussasta ja tervetuloa mahankasvattelijoiden joukkoon!

Noihin gallupeihin..

Itkeskely, hmm... Kyllä mua vähän nolotti, kun tempaisin Kreetan reissulla oikein pitkät ja traagiset koti- ja kissaikäväitkut jo kolmantena matkapäivänä. Mies oli ihan hämmentynyt mun niiskutuksesta, vaikka sanomattakin tosin arvasi, mistä olin itkuni kehittänyt. Kyllä mua aina vähän uusissa ja jännittävissä paikoissa koti-ikävä tai kissaikävä vaivaa, mutta en mä yleensä niin hartaasti sitä ainakaan muiden nähden rupea pillittämään :)

Doulaa olisi voinut harkita, jos mies ei olisi synnytykseen tulossa. Mutta toisaalta olisin sitten halunnut jonkun tutun ihmisen, eikä mulla kyllä oikein ketään niin läheisiä sitten olekaan.. ihan semmoinen tilausdoula olisi tuntunut ehkä vähän oudolta, vaikka varmaan tosi hyvä tuki siellä tilanteessa sitten olisikin.

Synnytyksessä pelottaa vaikka mitkä asiat. Jossain vaiheessa epäilin, että mulla ois jotain rytmihäiriötä, kun sydän pumputteli mitä sattuu ja henkeen otti samalla, joten kehitin sit pelon siitä, että saan vielä sydärin siellä salissa. Nyt oon sitten pelännyt, että päästä katkeaa verisuoni ponnistaessa.. No, nää on ehkä huvittavimpia pelkoja. Eniten jännittää kaikenlaiset toimenpiteet ja yleensä se koko uusi ja kamala tilanne. Mua ei hirveästi innosta ilokaasut tai epiduraalit, eli pelkään sitten niitäkin, ja todennäköisesti ne pitää siellä salissa ottaa käyttöön vähän kuin " väkisin" , koska en mä niitä itse kyllä uskalla tai osaa päättää ottavani. Lisäksi olen nyt h-hetken lähestyessä ruvennut pelkäämään ponnistusvaiheen kipuja ja yleensä siitä selviämistä...

Meilläkin mies jo hoputtaa pientä syntymään, mutta eipä mitkään merkit sitä vieläkään lupaile. Supistuksia ei tule kuin harvakseltaan ja nekin niitä harjoitusversioita lähinnä. Eikä merkkejä mistään limatulpista tai muustakaan vuodosta. Ei tässä auta kuin odotella.

Mun masussa venyteltiin muuten pari viikkoa sitten samalla tavoin kuin Pulla Queenin masussa ;) Eli selkä toista kylkeä vasten ja jalat painui toiseen kylkeen ja samalla värisi. Oli aamu ja se oli eka vauvan liike, joten mäkin päättelin, että siellä on aamuvenyttelyt ja -haukottelut kyseessä :) On tuo muutenkin tuolla enimmäkseen niin, että jalat tuntuu mun oikeassa kyljessä. Siitä kun mittailee " jalkapohja-peppu -mittaa" , niin kyllä se ihan oikean vauvan kokoiselta jo tuntuu.. hui :)

Mii- (rv 39+5)

Ensin omaa napaa: mun vatsassa käy ihan ihme huiske! Ihan kuin elohiiri tykyttäisi siellä ympäriinsä, mutta kai se pikkuinen siellä jumppaa.. Tää on ihan samantuntuista liikettä kuin silloin tosi aikaisin (rv14) tuntemani, paitsi nyt on voimakkaampaa, ja tunnistan liikkeen kohdusta tulevaksi. Hui, olikohan sekin silloin rv14 jo muhkun jumppaa?! No, ihan kiva tuntea muutakin liikettä kuin niitä potkuja, vaikka tuntuu ne silti ihanimmilta :)

Aurora, mulla oli neuvolan kiekon mukaan np-ultra 12+5, mutta sikiön koko vastasi viikkoja 13+2. (Niitä viikkoja olen sitten käyttänyt " todellisina" , vaikka la ei muuttunutkaan.) Rv 13 on kai ihan tavallinen ultrausaika, ainakin täällä Helsingissä.

Amylle onnittelut! Mullakin oli synttärit pari päivää sitten, mutta ne meni niin matalalla profiililla, että hyvä kun itse muistin merkkipäivän :) Kännykkä vaan piippasi vähän tavallista useammin, ei siinä päivässä muuta erikoista ollut..

Synnytysgallupiin: doulaa harkitsin aluksi, mutta mies teki pilkkaa ajatuksesta niin paljon, että luovuin idesta. Hänen mielestään se on vaihtoehtoista hömppää, eikä kuulemma pokka pidä, jos joku doula laulelee matalia ääniä siinä mun synnyttäessä... Yritin kyllä selittää, että ei se doula siellä laulele jos niin ei haluta, vaan tarkoitus on auttaa niissä käytännön jutuissa, mutta ei niin ei. Mies saa siis rehkiä tosissaan, kun ei kerta kelpuuta ketään mulle doulaksi..

Synnytyksessä pelottaa se, että se ei etene omalla painollaan. En haluaisi oksitosiinitippaa, enkä epiduraalia - ainakaan pitkittyneiden supistusten vuoksi. Ja nyt tuntuu, etten haluaisi synnyttää selällään maaten / puoli-istuvassa. Haluaisin mahdollisimman luomun synnytyksen; korkeintaan paikallispuudutetta pudendaalin tai paraservikaalin muodossa. Ja jakkara olisi ehdoton, ammeeseen pääsystä haaveilen myös :) Mutta realistisesti mennään, eli sitten paikan päällä tilanteen mukaan. Joka tapauksessa pelkona on sellainen laitosmeininki, etten itse tiedä missä mennään, ja kätilöt vaan vetää rutiinilla homman omien tottumustensa mukaisesti. (Rutiini on hyvästä joissain asioissa, mutta tarkoitin nyt sellaista " näin on aina ennenkin tehty" -rutiinia..)

Ja synnäriksi valitsen Kättärin Haikaranpesän, jos vaan raskaus sujuu normaalisti. Sinne pitää ilmoittautua rakenneultran jälkeen, eli ihan kohta! :) Haluaisin olla sairaalassa vain kaksi yötä, eli kotiin mahdollisimman pian. Ja perhehuone on tilauksessa, siksikin Haikaranpesään. Ajatus omatoimisuudesta viehättää sielläkin, vaikka toki hoitajien vähäinen määrä saattaa turhauttaa, jos vaikka imetys ei kulje, ja tarvitsisi neuvoja.

Btw, kirjakerho Johannassa on hyvä liittymistarjous, kun saa viisi kirjaa postituskulujen hinnalla. Yleensä en haksahda noihin, mutta nyt on niin laadukkaita lastenkirjoja valikoimissa, että taidan liittyä. Kaikki tiitiäisen satupuut ja hanhiemon lorulippaat sun muut, mitä on itse pienenä kuunnellut... En malta odottaa pääseväni lukemaan omalle pikkuiselle niitä samoja juttuja! :)

Kandi & muhku 19+1

poppiupau:

Lainaus:

Burde oli innostunut TENS-laitteesta..Mä lukasin sen linkin läpi ja mietiskelin toimiikohan tollanen oikeasti? Vai onko se enemmänkin psykologinen kivunlievitys sitten? =) Tunteeko kukaan ketään, joka ois sitä käyttänyt? *poppis on nössö ja pelkää kipua*

Ainakin just britanniassa käyttäävät paljon sitä ja monissa artikkeleissa ja kai tutkimuksissakin on sanottu että siitä on apua. Se tens-laite on samanlainen mitä fysioterapeutit käyttää työssään. Mä kyllä uskon, että se toimii... Suomessa siitä ei vaan taida vielä olla juuri kokemuksia?!

Uudelle ensikolle (en muista nikkiä) oikeen paljon tervetuloa joukkoon!! Noinkohan on, että kun saatiin uus jäsen, niin Suippo olis taas siirtyny odottajista vauvallisiin...? :)

Kiva, että Amy lupas hoidella listaemon pestiä! Munkin piti monesti kirjottaa, että eikö nyt joku jo vois vapauttaa Q:ta vastuusta, mutta en sitten koskaan muistanu... =)

ON: Nukuin viime yön aika kamalan huonosti... Vaikka luulin, että nukuin mökillä huonosti, kun siellä oli kuuma + piti käydä monesti pissalla jne. niin vielä mitä... Omassa sängyssä olikin karmeempaa.. =/ PAKKO SAADA UUS SÄNKY! Meillä on nyt ihan kakka 120cm jenkkisänky ja se on niin pehmee, että mun selkä ei yksinkertasesti kestä sitä (nyt raskaudenaikana todettu juttu). Viime yönä menin sitte vierashuoneen laverille nukkumaan, missä on vaan 2 ohutta patjaa päällekäin... ja sain nukuttua sängyn puolesta paljon paremmin... MUTTA... mökin hiljasuuteen tottuneena kaikki autojen ja junien äänet tuntu miljoona kertaa kovemmilta kun yleensä + joku romani alko klo 8 hakkaamaan mattoja tossa meijän asunnon alapuolella... Voi kettu! :S

Mun pikkuveljet tulee tänään n.klo 12 junalla tänne tampereelle ja ne on meillä perjantaihin... sit lähtetään koko revohka ajalee niille ja ollaan niillä viikonloppu. =)

Monet ensikot on käyny tänä kesänä Särkänniemessä... musta on jännä lukee, että joku on viettäny pv:n särkässä, kun ite asun ihan siinä vieressä. ...siellä se " tuttu" enska on härveleissä ja ite on näinki lähellä... =)

Nyt kun nää raskausviikot on kertyny näinki " isoihin" lukuihin niin synnytys on alkanu kiinnostaa entistä enempi... niimpä mulla oliskin muutama (" gallupmainen" )kysymys teille:

- ootteko aatellu ottaa synnytykseen mukaan (isän lisäksi) doulan?

- mikä teitä pelottaa/ahdistaa synnytykseen liittyen?

- jos teillä on mahku valita synnäri, niin millä perusteella valitsette/ootte valinnu sen?

Ite voisin vastata sen verran, että 1) doula juttua aloin harkittee " vakavasti" sen eilisen synnytysryhmän jälkeen, mutta ehkä ei kuitenkaan päädytä siihen!? Ehkä lähinnä sen takia, että mies ei oo kauheen innostunu siitä.

2) Mä pelkään, että meidän synnytyksestä tulee toimenpidekeskeinen tapahtumasarja, jonka kulkuun ei anneta mun vaikuttaa. Ja sit jännittää se, että millanen/millaset kätilöt osuu kohdalle.

3) Synnärin valinta on ollu jo pidempään pähkäilyssä. Vaihtoehtoina toimenpidekeskeinen, iso ja kiireinen tays ja sit vauvamyönteisempi, luomumpi ja pienempi & rauhallisempi vammala. Vammala on kauempana, kun taas tays on n.5min ajomatkan päässä. Mut vammalassa on mahdollisuus perhehuoneeseen, kun taas taysissa ei.

Mut toisaalta eihän sitä pakko oo vielä 100%:sti päättää... voihan sen siinä synnytyksen alkaessakin vielä päättää että kumpaan menee... mutta itelle olis jotenki helpompaa kun tietäis, kumpaan suuntaa nokkansa H-hetkellä. Niin ja kun on käyny molemmissa tutustumassa niin sekin tietty auttaa päättämisessä.

Ei muuta tällä erää.. kivaa päivänjatkoa kaikille!! =)

Burde ja Pannari-Pennari 31+3

[color=#800080]Kaupunkireissu oli aika onnistunut..Sain kuohuviinit ostettua ja löysin miehelle vyön.

Kulmiksetkin sain höylättyä enemmittä ongelmitta..

Burden gallupointiin:

1. Vielä aika aikaista mulle ajatella doulaa tahi edes mitään synnytyssalin tapahtumia..Mutta luultavasti ei..(jouduin googlettaan koko doulan) =)

2.KIPU ja REPEILY =/

3.-sirkkojen siritysääniä tähän-

Aurora: mulla oli tasan rv12 kun menin np-ultraan. Joissain sivuilla lukee, että viikoilla 11-13 toisissa 12-13 tai jotain..mutta ei kai se parista päivästä ole kiinni eli ei menis myöhäseen sulla?

Amy: sananlaskut ja muut höperyydet ovat ns. tuulesta temmattuja eli ne syntyy mun päässä =D

Nyt lukemaan hetkeksi ja sitten töihin..

t. poppis

Täällä sitä kotosalla puhistaan!!

Äsken tulin kaverin luota käymästä.. piti käydä kattomassa kuinka kotiäidin arki oikein sujuu! 5 lasta vanhin 19 ja nuorin 5v. Aika hulabaloo oli päällä koko ajan..

Mies oli hakenut meille pitsat just ku tulin kotia ja voi nami ku oli pitkästä aikaa hyvää :) Ihana mies!!

Huomenna on neuvola taas ja toivon mukaan paineetkin on kohdallaan.. Ei kyllä mitenkää tunnu että olis kohollaan, mutta niin ne vaan on ollu aiemminki vaikka ihan normaali olo on ollu koko aika ;)

Painon muutoksesta en enää jaksa stressata yhtään.. Tähän mennessä tullut 14kg :)

Täytyy galluppiin sen verran osallistua että..

Doulaa ei olla edes harkittu! Ei tunnu luonnolliselta ottaa sinne ketään muuta ku tuleva isä :)

Synnytys ei pelota/ahdista ollenkaan! Se kun on sellanen asia mitä ei pääse enää karkuun.. siitä on siis selvittävä tuli mitä tuli :)

Synnäriä ei täällä voi valita, mutta vaikka voisikin niin valitsisin tämän oman joka tapauksessa viihtyvyyden vuoksi!

Nyt taidan mennä päikkäreille.. väsyttää!!

Niamey ja tiiti rv 39+6 (Huomenna se on!!)

Amylle myöhästyneet synttärionnittelut!

Onnea plussasta ja tervetuloa tälle puolelle, Serenity!

Tappert, nythän nuo viikot näyttää jo oikein hyviltä :) Malttia vaan, pian viikot lähtee sullakin juoksemaan niin että joka viikko joutuu ihmettelemään että näinkö pitkällä sitä jo mennään.

Sippuliinille tsemppiä ja toivotaan että teet " turhan" käynnin sairaalaan ja pikkuisella kaikki hyvin!

Suipon kuulumisia odotellaan täälläkin malttamattomana!

Burden galluppiin: 1) Doulaa en usko tarvitsevani, koska uskon miehestäni olevan riittävän tuen. Hän kun on tottunut poi´ittamaan lehmiä lähes päivittäin ettei turhia säiky (vaikka onhan tämä vähän eri asia =D), ja muutenkin on niin rauhallinen ja turvallinen rakas ihminen.

2) Muakin jännittää se että minkälainen kätilö osuu omalle kohdalle. Kipua tietysti pelkään jonkin verran, ja tietysti sitä että mitä jos kaikki ei mee hyvin ja vauva joutuisi vaaraan synnytyksen aikana. Ponnistusvaihe arveluttaa eniten, hirvittää jos se venyy pitkäksi enkä onnistu punnaamaan toista ulos. Luottavaisin mielin kuitenkin touhuun lähden.

3) Valinnan varaa synnärin suhteen ei ole, mutta ei tarvettakaan vaihtaa koska talo on tuttu harjoitteluajoilta.

Sitten neuvolakuulumisia, juuri tultiin siltä reissulta.

Paino: 67,3kg -> painonmuutos +193g/vk (yhteensä noussut vasta 2,3 kg mikä huolestutti, mutta terkan mielestä ei syytä huoleen, on niin yksilöllistä tuokin)

Turvotus: -

RR 110/58

Pissa puhdas

Hb 114

Sf 24

Tarjonta vt (viistotarjonta, eli pää alaspäin mutta hiukan viistottain masussa)

Syke 150

Liikkeet ++

Ultrallakin katsottiin, siellä Kaapo liikkui vilkkaasti, ja jalkoväliään taas auliisti esitteli (isänsä poika :D). Paljastettakoon nyt teille että poikahan sieltä melkein 100% varmuudella on tulossa :)

Kaikki siis ok, terkka ihasteli että onpas melko iso maha, ja sekös teki tämän mamman ylpeäksi!

Ai niin, ja olihan mulla yksi ongelmakin, eli ihmeellinen patti on ilmestynyt alapäähän. Ihan oikein olin diagnosoinut, terkankin mielestä se luultavasti on suonikohju :/ Tai sitten tulehtunut rauhanen mutta ensimmäistä veikkasi. Ei aiheuta toimenpiteitä, se vain ON ja lähtee synnytyksen jälkeen pois..

Niin ja niistä kivuttomista suppareista, 10 supistusta/pv pidetään jonkinlaisena rajana mitä saa tulla.

Olikohan vielä muuta.. Nyt en muista, täytyy tästä töihin lähteä.

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille :)

Viipero & Kaapo rv 26+2

Ensin oma napa: Käytiin tänään äitiyspolilla. Ensin tikrusta otettiin 30min sydänkäyrää ja multa supistuskäyrää. Sydänkäyrä oli ok ja tietenkään yhtään supistusta ei tullut sen 30min aikana. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja kattoit tikrua myös ultralla. Kohdunkaula on edelleen kiinteä ja kiinni. Ultran mukaan pituutta oli jäljellä 40mm, kun rakenneultrassa oli 64mm. Jonkin verran siis lyhentynyt, mut aika paljon vielä jäljellä. Ihmettelen kyllä lääkärien sisätutkimusta, kun siinä tulee eri mitat. Lääkäri sanoi, et ultralla saadaan niin tarkasti ja pitkästi se mitta, toisin kuin käsin mittaamalla. Tikrun koko vastasi viikkoja tai oli 3-4 pv ylikin, kuten aiemmissa ultrissa. Painoarvio oli nyt 2200g, joten ihan hyvin on pieni kasvanut. Lapsivettä oli normaalisti ja sykevaihtelut hyvät. Supistuksia mulla vaan tulee, mutta nähtävästi ne ei kauhealla vauhdilla paikkoja kypsytä. Kotiin sain tulla ja rauhassa täällä olla. Jos alkaa supistella 10min välein pidemmän aikaa, niin sit sairaalaan. Olo on niin helpottunut! Ja tuntuu, että kestää kaikki kivut ja supistukset, kunhan masussa kaikki ok!

Sitten vähän kommentteja: Sorry, kun olen näin lyhytsanainen kommenteissa tänään... Oli vain niin paljon jo tullut tarinaa tälle päivälle!

Poppiksella on ihania nuo irkku-sananlaskut! Teidän hääpäivä lähestyy, joko jännittää?

Mykerinos aloittaa mammajoogan. Olen kuullut siitä vain hyvää! Tule kertomaan sitten kokemuksia.

Toivottavasti open ei ole ollut vaikeaa maata hampilääkärin tuolissa ja toivottavasti hampit oli edelleen reiättömät!

Burden aktiivisen synnytyksen jutut kuulosti mielenkiintoiselta. Taidanpa ainakin piipahtaa heidän nettisivuillaan...

Mitenkäs MiaMikin ja Queenin neuvolat meni? Queen, jospa sitä vain uskaltaisi kerran säikäyttää miestä tuolla vesien menolla, niin olisi ihana nähdä hänen ilme! Mutta taitaisi olla liian julmaa?!

AinoAuroran sukututkimus kuulosti mielenkiintoiselta! Ihanaa, kohta pääsette ihailemaan pientä kolmiulotteisesti, se on mahtava kokemus!

Viiperolla oli ihanat neuvolakuulumiset! Melkein kateellisena luen, kun saatte ultralla ihastella pientä neuvolassakin... Ja taitaa siellä olla ylpeät tulevan pojan vanhemmat!

Auroralle. Helsingissä np-ultra tehdään kai vähän myöhemmin kuin muualla (rv 12-14). Meillä oli rv 13+1.

Amylle lähetän minäkin myöhästyneet synttärionnittelut! Hienoa, että kakut ja muut leipomukset onnistui!

Q:llakin oli hyvät neuvolakuulumiset! Painon nousemattomuudesta ei kannata olla huolissaan, tai niin mulle tänään sanottiin. Pieni ottaa aina omansa ja kasvaa kyllä! Ajattelin ihan samoin, että yritän nukkua päivisinkin, jos yöt menee supistellessa tai muuten pyöriessä. Voimia on hyvä kerätä ennakkoon!

Ladielle tsemppiä nuhan kanssa!

Kiva, kun Niameykin oli käynyt moikkaamassa! Huomenna siis 40 täynnä! Tulehan kertomaan sit neuvolakuulumiset...

Ompunkin neuvolakuulumiset oli hienoja, hyvä hyvä!

Terveisin, onnellinen Sippu ja pikku-tikru 32+5

Auts, mä taisin unohtaa onnitella Amya eilen! No, parempi kai myöhään... ;)

Poppis: OZ-baby on Satakunnantiellä, Iskun kanssa samassa rakennuksessa, vähän se on kyllä " nurkan takana" . Siis Iskun talossa, mutta siellä autokaupan puoleisessa päässä. Kyllä sen sieltä löytää :)

Mun pitänee kysellä neuvolasta sitä kirjaa, mulle kun annettiin vaan se Stakesin lehdykkä " Meille tulee vauva" tms ja miehen mielestä se oli tarkotettu uusavuttomille ;)) Vaikka onneks kirjastosta saa kaikkea kivaa :)

Tänään ois ohjelmassa hampilääkäri. Viimeks kävin joskus 2 vuotta sitten ja silloin sanottiin, että parin vuoden päästä vois taas tulla. Meen ihan yksityiselle, kun kerta harvoin käyn eikä silloinkaan yleensä mitään ole ollut :) Kerra YTHS aikoina löysivät multa muka yhden reiän, mutta mä epäilen sitä kyllä vieläkin... Muuten mulla ei oo ikuna koskaan milloinkaan ollut hampaissa reikiä, toivottavasti ei oo nytkään! (Ja toivottavasti Ahaa perii mun hammaslaadun!)

Aurinkoista päivää kaikille Enskoille!

t. Ope + Ahaa rv 28+2

Mä haluun mun Doulaksi poppiksen, se voi kertoa vitsejä, sananlaskuja ja irlantilaisia kaskuja niin että mä synnytän naurun voimalla.

Ei tartte puudutuksia eikä sähköshokkeja !

Lollotiloo

Ai niin mulle kävi sunnuntaina aika hassusti kun situskelin sellaisessa aurinkolökötystuolissa, keskenkaiken puhelin toinenpuoli tuolista rämähti alas, ruuvi oli vääntynyt ihan kenoon ja rämähdin persiilleni siihen terassille.

miehellä onkin ollut koko viikon kivaa kun se on nauranut ja sanonu mua läskiksi ( ei se sitä oikeesti tarkota, kiusaa mua raasua kun voivottelen tätä mun kropan muutosta )

minä joka olen viimeiset 5 vuotta hulluna hankkinut lihasta ja muokannut kroppaani kisoihin ,on hiukan vaikea sopeutua selluliittiin ja isoon mahaan ;D

aino ja möhis jotka lähtee justiinsa kotiin SYÖMÄÄN nakkisoppaa !

Kirjoittelin jo pitkät tarinat mutta jonnekkin ne sitten katosivat eivätkä koskaan päässeet tänne asti.

Sippuliinille voimia supisteluiden kanssa, luulempa että ne laittaa sut vuodelepoon, toivottavasti kaikki on kuitenkin kunnossa.

Synttärionnitteluja Amylle myös täältä, miten on mennytkään ihan ohi ???

oliko se kaimani joka kyseli noista vaunuostoista että koska niitä pitäisi ostella.

me mentiin nyt jo ostoksille koska pelkäsimme että emme sitten saa mitä haluamme.

Uudet mallit tulevat markkinoille varmaan syys-lokakuussa ja nyt oli hyvä aika mennä ale ostoksille.

Meillä kun ei ole sukulaisia joilta saisi käytetyt, paitsi pikkusiskoni jonka vaunut ovat 1999 mallia ja aika kamalan näköiset sinipunavihreä skottiruudulliset.....jak....

niinpä me jouduttiin sitten uudet hankkimaan.

turvakaukaloa en uskalla käytettynä ostaa kun pelkään että entiset omistajat ovat sen tiputtaneet niin että joku osa on mennyt halki eikä se sitten ole enää turvallinen........

Enää pikkasen reilu 2 viikkoa 4D-ultraan vähän kyllä jänskättää......

Unhoitin viimeksi mainita että lääkäri arvioi raskauden aikana painon nousevan tuonne 80 kiloon eli 14 kiloa tulisi lisää tästä huvista, saapa nähdä miten pitää paikkaansa, tähän mennessä sitä on tullut ekasta punnituksesta kokonaiset 400 g.

Meidän koiralla on sunnuntaista astikka ollut ripuli, aamuisin saa herätä kakkihajuun ja sama lemu on vastassa kun töistä tulee kotiin, onneksi saatiin eilen lääkkeet ja erikoisruoat, toivotaan että se pian hellittää.

Olen aloittanut mummoni 2 päivän marjanpoimintavierailun tuloksena tutkimaan sukuani siltäpuolelta, aika hassuja asioita sieltä löytyy ihan pienellä kaivamisella, iso-enoni on ollut oikkeusministerinä ja löysin jopa hänen laatimiaan lakiehdotuksia, toinen iso-eno on ollut kirjailija ja kirjoittanut lasten -ja nuortenkirjoja, yksi tehty jopa elokuvaksi asti.

Tätä puuhaa pitää jatkaa kyllä äippälomalla, kyllä netti on sitten mainio keksintö !

ainoaurora ja möhis alia jumppamaisteri 20+4 ***hassua miten äkkiä nämä viikot menee vastahan mä plussasin ja liityin odotuspuolelle***

Terkut neuvolasta, oli kiva käydä ja toista kertaa sai sydänääniäkin oikein kuunnella. 140 oli lyöntisyke pikku-möhköllä ja pitkään antoi kuunnella itseään liikkumatta, kunnes kyllästyi ja " juoksi" karkuun.

Kandivaihe: mäkin oon ollut tuntevinani pieniä elohiirimäisiä väpätyksiä jostain alavatsan reunamilta. Mulla on istukka edessä, eli tuskin edestä suoraan niitä tunnenkaan aikoihin, mutta ehkäpä nuo voisivat niitä olla.. aina paikantuu suunnilleen samaan kohtaan silloin, kun niitä tuntee..

Työt jatkuu, kunhan halusin tulla moikkaamaan..

t.Omppu & Möhkö 16+3

Neuvolassa on käyty ja kaikki oli hyvin, pulla siellä pylly pystyssä törötti ja yritti väkisin työntää pehvaansa terkan käteen;)

Ei kuulemma tunnu vieläkään jättiläiseltä,hyvä niin..jos sen lupauksista huolimatta pukerran jonkun 5kilosen niin meen vetämään terkkaria kuonoon,heh en sentään;) Seuraava neuvola on viikon päästä ja silloin onki se maaginen 40+0.

Painoa on tullu nyt 15,5 kiloa eikä ne muakaan enää stressaa..ei tässä enään ehdi kamalia tulla:) Aiemmin se tuntu kyllä ihan järkyltä joka kerta neuvolassa:)

Tietty johtuu myös mahan muodosta mutta mahassa ei tunnu enää olevan yhtään rasvaa, pulla tuntuu ihan heti tossa ihon alla mitä terkkakin ihmetteli..kyljissäkään ei oo makkaran makkaraa,reisiin ja pehvaan taas on tullu ihan selvästi läskiä ja selluliittia:D Yleensä maha on ollu mun rasvankerääjä..

Kukahan se kyseli mahanrasvauksesta, mä oon käyttäny apteekin ceridal öljyä 1-2kertaa päivässä,nyt lähempänä synnytystä oon öljynny sillä myös rintoja ja alapäätä..mihinkään välilihan venyttelyihin en kyllä oo ruvennu,kokeilin ja se oli ihan karseen tuntusta,yööh!

Käytiin tänään koeajamassa se uus dodge caliber mutta eipä meidän vaunut sinne mahtunu ja muutenki oli aika muovinen auto,,hienon näkönen kyllä..kaupungissa ravaamisen seurauksena alko jomottelemaan tonne alakertaan ja häntäluuhun,tuntu semmosta painettakin, sen jälkeen on suppaillu jatkuvasti mutta eipä ne vieläkään miltään tunnu,jatketaan odottelua siis:)

Queen ja Pulla rv 39+0

aattelin tohon sun tays vs vammala-mietintään ottaa kantaa. me asutaan nokialla, eli matka molempiin aika sama. tutustumassa käydään luultavasti molemmissa. ite kans mietin alustavasti vammalaa, mut kylläpä täällä on kuiteski tayssistakin ihan ok palautetta tullut. ja mies otti sen esille et mitäs sit jos kaikki ei meekkään ok synnytyksessä, silloinhan pahimmillaan vammalastakin tultaisiin kiireellä tayssiin hoitoon. tuntuu kyllä että oon kuiteski vähän enemmän kallistumassa tuohon tayssiin. onpahan isovanhemmillakin lyhyt matka tulla kattoon (mun vanhemmat ja miehen äiti asuu treella, samoin molempien veljet)

onko täällä olijoilla kokemusta lapsiveden niukkuudesta rv 18+? kun mulla oli tänään ultra ja vauvalla kaikki hyvin. ja lapsivettäkin määrällisesti näytti olevan ihan ok, mut jotenkin se jäi ultraajaa vaivaan. no, pääsenpä taas ens viikolla uudestaan ultraan. en osaa olla kovin huolissani, koska viimeks eilen työkaveri puhu et heillä oli toisen lapsen kaa ollut sama juttu ja hyvin oli mennyt. ja kyllähän mä ultrissa juoksen vaikka viikoittain jos neuvolaan tai tayssiin pääsen, eikä muita ongelmia oo.

tikru ja simppis 18+5

MiaMik: Mä meen Napapiirin joogaan (http://www.lapsiperhe.net/napapiiri/jooga.htm). Se taitaa maksaa useemman kympin... en muista tarkemmin...

Vammalasta ei oo puhuttu meijänkään neuvolassa, mutta sinne voi kyllä mennä synnyttämään ns. " lennosta" . Eli soittaa ja menee vaan. Ne ottaa mielellään sinne, mutta suunnitellusti ne ei ota kun esim. tamperelaisilla ensisijanen paikka on tays. =/

Queen: Siellä aktiivisen synnytyksen ryhmissä/keskustelu illoissa on ollu myös miehiä.

Monet pelkää synnytyksessä REPEILYÄ... joten pakko sanoo siihen pari juttua.. =) Eli 1) Välilihan leikkaus (eli episiotomia) ei estä reipeilyä. Itse asiassa sitä ei suositella kuin ERITTÄIN harvoissa tilanteissa.. silti suomessa se tehdään melkeen aina. =/ Mä en aio eppariin suostua tosta noin vaan! 2) Repeemistä pystyy jonkin verran " ehkäsee" mm. lämpimillä kääreillä tukemalla ponnistusvaiheessa + esim. ammessa olemisella tai vaikka suihkulla (vesihän tavallaan " pehmentää ihoa" ). 3) Jos repee, niin se paranee paljon helpommin ja nopeemmin kuin esim. episiotomia haava!!!

NEUVOLA & MIES -> Mulla on ollu tässä raskauden aikana monta eri terkkaa eikä kukaan oo huomioinu miestä neuvolakäynneillä. =( Ihme kyllä se on aina jaksanu raahautua mukaan vaikka ihan turhaks on ittensä siellä kokenu. Oon kyllä sanonu, että ei tartte tulla.

DOULA asiaan on kans sanoo jotain... Se googlen doula kuulosti aika hassulta joten laitanpa tähän vähän lisää doulasta:

- aktiviinen synnytys ry:n doulat on vapaaehtoisia, eikä ne maksa

- doula on synnyttävän äidin tukihenkilö -> palvelija

- doula ei syrjäytä isää - päinvastoin on molempien tukena, mutta tietysti pääasiassa äidin

- doula pitää äidin puolia kun äiti ei siihen itse pysty tai jaksa -> esim. jos äidin toiveena on että ponnistaa pystyssä, niin doula pitää huolen että äiti saa niin tehdä

- doulalla saattaa olla jotain erityisosaamisia joita voi hyödyntää synnytyksessä -> esim. vyöhyketerapia tai akupunktio taitoja, jne.

- ulkopuolinen doula on siitä hyvä, että kun sillä ei oo tunnesidettä vauvaan, niin se pystyy olemaan rauhallinen ja järkevä siinä kohtaa kun/jos äiti ja isä hätääntyy..

- koska myös isät on synnyttämässä eikä välttämättä siinä " tohinassa" muista perusjuttuja, niin doula on hyvänä apuna just käytännönjutuissa -> muistuttaa vessassa käynneistä, syöttää ja juottaa jos tarttee jne. niitä ei isät välttämättä muista. Jos 16h:kin synnyttää ja on sen koko ajan syömättä, niin ei ihme, että on poikki. =)

Ja tossa linkki hyvään doula artikkeliin ->

http://www.lapsiperhe.net/aktiivinensynnytys/artikkelit.php3?artikkelinr=6

Juu.. mut se siitä doulajutusta... =)

Ai nii joo... joku sano, että ei oo vielä miettiny synnytystä kun se ei oo vielä ihan ajankohtanen. Niin yks kätilö sano, joka itekin odottaa vauvaa parhaillaan, että mitä aiemmin alkaa perehtyy synnytykseen niin sitä parempi. Ja tosiaan oli siellä synnytysryhmässä yks semmonenkin joka ei oo vielä edes raskaana! =) Mä oon kyllä samaa mieltä, että ajoissa kannattaa alkaa perehtyy, niin on sitten paljon viisaampi tekemään erinäisiä päätöksiä synnytyksen suhteen... ja muutenkin.

Nyt mä lopetan tän paasaamisen. Moro! :)

Burde ja Pennari 31+3

Heräsin juuri niin makeilta päikkäreiltä, että huh huh! Ajattelin, että nyt on kyllä hyvä vähän lepäillä päivisinkin, kun noi yöt tuppaa olemaan niin katkonaisia ja tuskaisia. Tänään juteltiin siitä neuvolantädinkin kanssa, ja se oli oikein ymmärtäväinen ja muutenkin ystävällinen. Lisäksi myös kyseli ihanasti mieheltä sen tuntemuksia ja pystyykö se nukkumaan, kun minä möyhään siinä vieressä. Kivaa, kun välillä mies onkin vähän valitellut, että neuvolassa on niin ulkopuolinen olo, jos ei hänelle jutella mitäään.

No, kaikki oli siis edelleen hyvin, rv 37+2:

Pissa puhdas

Painonmuutos/vko: +-0 eli ei ollut lisääntynyt yhtään!?

RR: 107/63

Sf-mitta: 34 eli pienentynyt viime viikosta sentin (tosin oli eri mittaaja)

Vauvan syke: 130-140 edelleen

Tarjonta: RT edelleen

Eli kyllä pikku-quu tuntuisi jo asettuneen noihin lähtöasemiin, eikä se taida enää päästäkään siitä kääntymään. Hyvä niin! Ihme juttu toi, että kahdella edellisellä neuvolakäynnillä painoa oli tullut lisää 700g/vko ja nyt sitten ei mitään! Mistähän sekin voi johtua, kun olen syönyt koko ajan ihan samalla tavalla. No, vauvalla on kaikki kuitenkin hyvin, polskii edelleen jatkuvasti ja varmaan minuutissa tulee ne 10 liikettä täyteen, eli sen suhteen ei tarvitse olla huolissaan.

Mikäs on Sippuliinin ja Pikku-Tikrun vointi tänään?

kandivaihe: Kannattaa kilpailuttaa sähköntarjoajat! Me tehtiin niin ja saatiin paljon halvemmalla muualta kuin lähimmästä. Myöhäiset onnittelut synttäreistä, vaikka pidätkin matalaa profiilia! ;)

Moni on kummastellut burden mainitsemaa doulaa. Löysin tällaisen jutun googlaamalla:

" Jos isä tai muu läheinen henkilö ei jostain syystä tule synnytykseen mukaan, voi pyytää mukaan ns. doulan. Doulat ovat kokeneita, tehtäväänsä koulutettuja, itse synnyttäneitä ja/tai useissa synnytyksissä mukana olleita. Doula pyrkii äidin toiveiden mukaisesti helpottamaan oloa juttelemalla, hieromalla selkää tai vain olemalla läsnä. Doula auttaa äitiä luottamaan omiin voimiinsa ja kuuntelemaan kehoaan. Doula on maksullinen. Hinta on n. 200 mk, joka kattaa doulan taksi- ja ruokakulut. Helsingissä doulan voi saada Helsingin ensikodin kautta puh. 09-7742 4620.

Kysy neuvolastasi, mistä doulan voi tilata omalla paikkakunnallasi."

Huh burde, toi 120 cm sänkyhän on ihan mahdoton! Meillä on kai 180cm sänky ja siinäkin tulee välillä tosi kuuma kun mulla on nää kaks lämpöpatteria, siis masu ja mies! :)

G:

1. En ole edes harkinnut doulaa, koska ajatus tuntuu niin vieraalta. Mutta miehen työ on sellainen, että ei voida olla varmoja, pääseekö hän synnytykseen mukaan. Jos ei, niin mun sisko on lupautunut tulemaan tueksi.

2. Pelottaa, että jos vauva ei mahdukaan syntymään alateitse, ja hänelle tulee joku hätä siinä synnytyksen aikana. Esim. happi loppuu ja syke alkaa laskea...huih! Pelottaa myös vähän se, että miten pahasti siinä hommassa voi revetä...

3. Synnytän Jorvissa, joka on lähin sairaala. Sisko synnytti siellä ja oli tosi tyytyväinen. En kaipaa mitään erityistä luomusynnytyspaikkaa, joten siinäkin mielessä tää oli ihan itsestäänselvä valinta.

Voi, toivottavasti Suipolla ja Empulla on kaikki mennyt hyvin ja saataisiin pian kuulla iloisia uutisia sieltä suunnalta!

Hauska toi Queenin miehus! Sielläkin näköjään jännitys alkaa olla huipussaan. Munkin mies on alkanut vähän jo antaa myönnytyksiä näissä valmistautumisasioissa. Aikasemmin se oli sitä mieltä, että ei nyt vielä tehdä/hankita mitään, mutta nyt se jo ihan innoissaan suunnitteli itselleen eväitä sairaalakassiin. :)

Jaahas, Viiperollekin on tulossa poika, kivaa! Me ei kyllä olla hankittu kaikkia tavaroita sinisenä, mutta kyllä se meistä on ollut ihan kiva tietää, kumpi luultavimmin on tulossa.

Mitäs Niamey puuhaa? Jokohan on hakemassa nyyttiään?

No niin, nyt voisinkin taas lähteä käsitöiden pariin. Mukavaa päivänjatkoa Enskoille!

-Q- ja -q- 37+2

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat