Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Heips kaikille!

Kestovaippailu kiinnostaa, mutta moni asia myös vielä askarruttaa. Esikoinen siis tulossa parin viikon sisällä ja vaippailuun liittyvät valmistelut täydessä käynnissä ;)

Olen suunnitellut hankkivani muutamat (kolmet?) erilaiset kuorihousut ja sideharsoliinoja (12 kpl) ns. starttipaketiksi. Tiedän, että esim. ruskovilla suosittelee starttipaketissaan paljon suurempaa harsojen määrää. Toisaalta minulla on se hyvä tilanne, että mies on luvannut hankkia kaikkea tarpeellista heti lisää, kun tiedetään tarkemmin mitä tarvitaan. Eli tämänhetkinen arsenaali ei ole lopullinen. Olen siis varautunut alussa pyörittämään pesukonetta ' koko ajan' ja varuilla on myös kertakäyttövaippoja.

Antakaahan kokeneemmat kuitenkin kommentteja suunnitelmistani. Eli hyllyssä on tällä hetkellä:

- Ruskovillan lyhytlahkeiset villahousut (60cm)

- ImseVimsen newborn kuorihousut (päivä)

- äitiyspakkauksen kestovaippa

- 12 kpl ImseVimsen harsoa

- 3 kpl Ruskovillan flanellista välivaippaa

- 2 näpsyä

- riisipaperia

Kai näillä nyt alkuun pääsee ja voi testailla, mikä on hyvä ja toimiva?

Kysymyksiä:

- Onko äitiyspakkauksen kestovaippa liian iso vastasyntyneelle? Entä voiko sen kanssa käyttää harsoa? Vai toimiiko se vain oman sisävaippansa kanssa?

- Voiko harsot kuivata kuivausrummussa? ImseVimsen harsoissa on pesuohjeessa ripustuskuivaus -merkintä. Luulisi nyt, että täyspuuvillainen harso kestää kuivausrummussa.

Kiitos jo etukäteen kommenteista!

Kommentit (4)

Olin raskausaikana tutustunut kestovaippoihin ja lukemani perusteella olin hankkinut varsin samanlaisen paketin kuin sinä. Harsoja ja villahousuja kehuttiin kaikkialla, joten niitähän piti hankkia. Mutta, mutta.. Harsot eivät lopulta olleet ollenkaan meidän juttu, kestoilu meinasi tyssätä heti alkuunsa, kun mielestäni vauvoista tuli ihan muumeja harsolla ja villiksillä vaipatettuina. Itse olin hankkinut Ruskovillan harsoja.

Alkuun olin ajatellut, että en tykkäisi nepparillisista vaipoista, mutta meillä ihan ehdottomiksi suosikeiksi ovat nousseet Fuzzi Bunzit. Sopivat meidän lapsille todella hyvin ja äitikin on tyytyväinen pieneen ja näppärään pakettiin. Fuzzien lisäksi meillä on käytössä itse ommellut sisävaipat (kaava Suuri Käsityö-lehdestä 01/05) ImseVimsen (Bumpy) kuorilla. Tilasin myös muutaman bumGenius-vaipan ja nekin vaikuttavat ihan hyviltä.

Itse olen ainakin kuivannut kaikki imut kuivausrummussa, koska mun mielestäni harsoista yms tulee tosi kovia narukuivatuksessa. Rummussa imuista tulee mukavan pehmeitä. Pesuaineina on meillä käytössä Dailyn Sensitive ja Lv kirjopyykille.

En tykästynyt myöskään riisipaperiin, olen itse ommellut kuivaliinoja Myllymuksujen kuivaliinasta ja bambusta (näitä ei voi rumpukuivata). Kuivaliinasta on helppo tiputtaa kakat pönttöön ja vaipatkin säilyvät parempina.

Viestilläni halusin oikeastaan sanoa, että jos kestoilu tuntuu alkuun hankalalta/ei niin kivalta, niin tilanne voi muuttua myös vaippasysteemiä muuttamalla. Itse oon ainakin tosi tyytyväinen siihen, että uskaltauduin vielä kokeilemaan kestoilua, vaikka alun harsojen kanssa puuhailu ei sitten innostanutkaan.

Mia79 ja touhukaksikko 8kk

Oikeen hyvä starttipaketti koska sisältää kaikea erilaista, mutta kuoria on mielestäni liian vähän. Uusi tulokas todennäköisesti kakkaa JOKA vaippan ensimmäiset viikot, ja varsinkin villahousut kestää kuivua kauan joten saattaa tulla kuoripula jos kakkaa pääsee kuoreen asti.

Toisaalta taas voit kokeilla, että mikä on mielestäsi hyvät kuoret ja hankkia niitä äkkiä lisää vaikka Babyidean kestovaippakirpparilta ja myydä siellä pois sellaiset kuoret joista et tykkää: http://www.babyidea.fi/

Ja sit tärkeä tieto, eli harsot vaativat vähintään 7 pesukertaa, ennen kuin imevät kunnolla, ettei tule pettymys jos olet vaan kerran pessyt ja sitten tuleekin kaikki heti läpi. Samoiten kaikki luonnonmateriaalit, myös flanelli täytyy pestä monta kertaa.

Ja villahousutkin pitäis kevyesti huovutella nyrkkien välissä haaroista kun peset niitä, jotta ei heti tule pissat läpi. Pito paranee ajan myötä.

Pyykinpesuaine ei saa sisältää valkaisuainetta eikä zeoliittia eikä hajusteita. PUL-kuoria ei saa pestä nestemäisellä pesuaineella.

Kaikki tiedon kestovaipoista, pesuaineista ja kaikki Suomessa myytävät kestovaipat löydät täältä:http://www.kestovaippainfo.fi/index.php

Sieltä kohdasta TIETOKANNAT

P.S Kestovaippainfon keskustelupalsta on erittäin vilkas joten sieltä sat nopeasti vastauksen kaikkiin kestovaippapulmiin....

Onnea synnärille ja uudelle tulokkaalle ja kestovaippailuun =)))

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Harsoista vielä sen verran, että niitä voi kyllä kuivata rummussa. Vähän merkistä riippuen ne käyttäytyvät eri tavoin rummun jäljiltä. Yleensä harso hiukan vetäytyy kokoon, mikä pikkuvauvalla ei haittaa lainkaan. Harsoista tulee myös tietysti pehmeitä eivätkä ne jää samaan tapaan vinoiksi kuin narukuivatettuina, mutta ryppyyn ne voivat mennä. Siitä ei ole haittaa, jos tuntuu ettei vaippa sen takia jää liian paksuksi. Harsojahan ei pitäisi silittää. Kuitenkin narun jäljiltä ne saattavat olla vähän paremmassa imukunnossa.

Harso riittää ihan pienelle hyvin, mutta aika pian tarvitset varmaankin lisää lisäimuja. Kuoria tarvitset myös, mutta tutustu tosiaan erilaisiin ja päätä vasta sitten mitä hankit enemmän. Villoissakin on valinnanvaraa, jos niistä tykkää: on Ruskovillan kaltaisia housuja, on hahtuvalangasta neulottuja paksumpia housuja ja sitten ihan tarralla tai neppareilla toimivia melko ohuita huovutettuja tai vanutettuja kuoria.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat