Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Eli kertokaahan nyt kokemuksianne synnytyksestä Vammalassa. Itselläni synnytys edessä Vammalassa vähän syksymmällä ja olisin kiinnostunut kuulemaan siellä jo synnyttäneiden mielipiteitä.

Kommentit (7)

eli meillä ei ollut perhehuonetta, vaan olimme omassa huoneessa ennen synnytystä synnytysosastolla synnytyssalien vieressä. Synnytyksen jälkeen olimme yhteisessä huoneessa toisen äidin kanssa, perhehuonetta emme edes silloin kysyneet. Mutta isä sai siis olla huoneessa vierailuajoista välittämättä, ja ainakaan minun huonetoveriani ei isän vierailut haitanneet. Hoitopäivä osastolla maksaa 26¿, perhehuoneen hinnasta en ole varma. Synnytyksen jälkeen saatavat kahvit ym. ovat ilmaiset, mutta muut ruuat ovat isälle maksullisia. Muistaakseni aamiainen oli n.4¿ ja lounas n.7¿, kaikille oli omat hinnat, jotka löytyvät osaston seiniltäkin.

Silloin toisella käynnillämme, kun olin itse tiputuksessa tulehdusten takia, isä sai olla mukana koko ajan. Eikä silloin veloitettu mitään muuta kuin se 26¿/päivä... Tosin mies ei syönyt silloin sairaalassa, kun oli päivät töissä. Mutta silloin hoitajat itse ehdottivat, että isäkin olisi yötä, koska osasto oli varsinaisesti kiinni ja lastenhoitajista oli pulaa. Kuitenkin yksi kätilö oli paikalla aina päivisin ja öisinkin hoitajilta sai tarvittavan avun. Pelkäsin, että lähettävät Tampereelle, kun osasto oli kiinni, mutta onneksi saimme jäädä Vammalaan. Ja silloin siis meillä oli perhehuone käytössämme ja mies sai olla sairaalassa aina halutessaan. Muistaakseni se meni niin, että pääovista pääsi ulos koska vaan, mutta sisälle vain johonkin kuuteen tai seitsemään asti. Mutta ensiavun kautta mies pääsi myöhemminkin tulemaan.

Sairaalassa on käytettävissä yksi amme ja jos se on vapaana ja puhdistettu edellisen jäljiltä, niin sinne pääsee. Itse en kuitenkaan mennyt, sillä lapsivesien jälkeen olin tiputuksessa heikkojen supistusten takia. Kivunlievitystä tarjottiin kylä hyvin. Olin aika pitkälle ilman mitään, lämpimässä suihkussa kävin ihan alkuvaiheessa ennen tiputusta. Mutta en ehtinyt edes pyytää muuta helpotusta, kun kätilö itse näki, kun alkoi olla sellainen hetki, että helpotusta tarvitsin. Tosin epiduraaliahan ei laitea ennenkuin on tarpeeksi auennut, muistaakseni 3-4cm. Olin keinutuolissa epiduraaliin asti ja kätilö toi siihen lämpötyynyn selän alle ja kävi välillä lämmittämässä sen uudelleen pyytämättä. Oli jotenkin ihanaa, kun ei tarvinut itse miettiä mitään sellaisia asioita, sai keskittyä vain supistuksiin. Luin synnytyssalissa olevia lehtiä yhdessä miehen kanssa ja kuuntelimme radiota. Pyynnöstä olisi saanut myös CD-soittimen, jos olisi halunnut kuunnella jotain omaa musiikkia. Eli jos on joku oma levy, jonka ajattelisit helpottavan, ota ihmeessä mukaan.

Kivunlievityksestä voi laittaa toiveita jo esitietolomakkeeseen ja niistä kysytään sairaalaan tullessa. Sanoin silloin, että aquarakkuloita en halua, mutta epiduraalin voisin tarvittaessa ottaa. Lämmintä suihkua ja lämpöpussia kätilöt suosittelivat pyytämättä ja niistä oli kyllä apua, tosin jostain syystä lämpö heikensi supistuksiani... Pelästyimme miehen kanssa kerran, kun vauvan sydänäänet hävisivät kokonaan, mutta silloinkin kätilö pysyi rauhallisena, mikä osittain rauhoitti myös meitä. Hän etsi sydänäänet uudelleen toisella anturilla ja kutsui lääkärin paikalle. Lääkäri sitten totesi, että kohdunsisäinen anturi oli irronnut vauvan päästä vauvan liikkuessa ja kiinnitti uuden. Esitietolomakkeeseen kannattaa laittaa myös toive ammeesta ja jakkarasta ym, jos haluaa sellaisia koittaa.

Oletteko tietoisia, että Vammalaan pääsee myös tutustumaan etukäteen synnytysosastolle? Keskiviikkoisin kuudelta kätilö esittelee osastoa halukkaille, vaatii kuitenkin ilmoittautumisen.

Vastailen mielelläni lisääkin, jos keksit vielä jotain ;)

Erittäin positiivinen kokemus, henkilökunta osaavaa ja varsinkin itselle osunut kätilö aivan ihanan rauhallinen henkilö. Toivottavasti vielä joskus pääsee kokeilemaan synnytysjakkaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Synnytin esikois tyttäreni siellä joulukuussa 2004 ja olen niin tyytyväinen siihen paikkaan. Kätilö oli koko synnytyksen ajan, vaikka olikin tunnin ylitöissä mutta omasta halusta. Aivan ihanat hoitajat. Menetin synnytyksessä paljon verta ja hoitajat pitivät koko ajan huolta seuraavana päivänä että sain levätä. Olen raskaana ja kun neuvolassa kysyttiin synnytys paikkaa niin totta kai se Vammala on, en voisi kuvitella mitään muuta paikkaa. Kiitokset Vammalan hoitajille, lääkäreille ja kätilöille, olette ihania ja ensi vuoden alussa nähdään :)

Mukava kuulla että teillä oli kaikki mennyt niin hienosti ja henkilökunta oli osaavaa ja ystävällistä. Esikoista odottelen LA on lokakuussa ja ollaan tulossa Vammalan naapurikunnasta n. 20 km päästä sairaalasta. Muutettiin vasta keväämmällä nykyiseen asuinkuntaamme Tampereelta ja sen verran olin kuullut huonoja kokemuksia Tays:ista että olen tyytyväinen että pääsenkin Vammalaan synnyttämään (siis jos kaikki vaan menee hyvin). Oliko teillä siis perhehuone vai oliko sairaalassa niin väljää että siksi saitte oman huoneen? Saiko miehesi olla yötä sairaalassa? Perhehuone taitaa olla aika paljon kalliimpi kuin " tavallinen huone" vai onko sulla tietoa tästä?

Entä synnytyksessä, saitko kokeilla tai päättää että käytätkö esim. jakkaraa tai ammetta (käsittääkseni amme käytettävissä, korjaa jos olen väärässä) ja kuinka hyvin sinua ohjattiin ja ehdotettiin näitä eri apuvälineiden käyttöä? Mitenkäs kivunlievitys, tarjottiinko helposti esim. epiduraalia?

Kiitos jo etukäteen! Muidenkin kokemuksia lukisin vielä mielelläni lisää!

Eli ihan samaa mieltä olen!

Olin vammalassa 03/05 synnyttämässä esikoistani... Mulla vaan oli synnytys niin nopea, etten kerinnyt olemaan sairaalassa kuin 3h, kun poika syntyi!

Mutta osastolla oli aivan ihanaa! Hoitajat ja kätilöt ovat niin ihanaa porukkaa! Sinne suunnataan taas maaliskuussa =)

mammma

Sain Vammalassa pojan just ennen juhannusta ja olin todella tyytyväinen! Henkilökunta oli todella mukavaa ja tuntui osaavan asiansa. Synnytys kesti pari päivää, mutta saatiin olla rauhassa sairaalassa, eikä meitä lähetetty kotiin odottelemaan. Muutenkin tuntui, että omaa tilaa annettiin hyvin, saatiin oma huone miehen kans, mut kuitenki tuntu et apu on tarvittaessa koko ajan lähellä. Vaikka yölläkin oltiin miehen kans kahdestaan huoneessa, tuntui että hoitajat ovat koko ajan ajantasalla.

Oli ihanaa, että isä sai olla osastolla niin paljon kuin halusi ja muidenki vierailuaika oli todella joustava, muistaakseni klo 12:00-19:00. Jotenki todella kodikas paikka; synnyttäneiden osasto on rauhallisessa käytävän päädyssä. Siellä on omat oleskelutilat ja wc:t kaikissa paitsi yhdessä huoneessa. Pyydettäessä on mahdollista saada perhehuone, jos vain tilaa riittää. Vauva sai olla huoneessa äidin kanssa koko ajan ja vanhemmat saivat olla aina mukana, kun lääkäri tutki vauvaa. Imetys ja kylvetys ym. opetettiin hyvin ja niissä sai apua aina tarvittaessa. Oli jotenkin helppo lähteä kotiin, kun oli sairaalassa saanut jo harjotella kaikkea. Itse sai myös valita, kuinka paljon tekee itse ja kuinka paljon haluaa apua henkilökunnalta. Meillä vauva oli yhden yön hoitajilla, niin äiti sai nukkua rauhassa. Luottavaisin mielin pystyin jättämään vauvan hoitoon, kun olin nähnyt, miten hoitajat heitäkäsittelevät; tuntui että he todella pitivät vauvoista ja osasivat todella hyvin hoitaa heitä. Ja sitten taas kun haluasi olla rauhassa, niin siihen oli mahdollisuudet. Puhtaita vaatteitakin sai käytävältä, joten ainoastaan äidin ruoat tuli joku tuomaan ja siivosi huoneen.

Tykkäsin myös siitä, että hoitajat tuli nopeesti tutuix eikä tarvinu joka kerta selittää kaikkea alusta vaan tuntuivat tietävän tilanteen hyvin. Kätilö ehti vaihtua synnytyksen aikana parikin kertaa ja varsinaisessa synnytyksessä tarvittiin useampi kätilö paikalle, mutta sitä ei juuri huomannut edes, kun kaikki oli yhtä mukavia. Lisäksi arvostin sitä, että heistä kaikki kävivät seuraavana päivänä osastolla katsomassa meitä ja kyselemässä kuulumisia.

Jouduimme vielä palaamaan osastolle pari viikkoa myöhemmin tulehduksien takia. Vaikka tietenki tilanne harmitti, ei tuntunut aivan niin pahalta, kun henkilökunta oli edelleen todella avuliasta. Lisäksi sairaala oli silloin jo virallisesti kesälomalla, mutta meitä ei lähetetty tampereelle vaan kätilöt järjestivät aikaa hoitaa vauvaa, kun en itse pystynyt tiputuksen ja väsymyksen takia edes vaippoja vaihtamaan.

Koska LA on ja mistä päin olette tulossa Vammalaan? Meillä LA ajoittui sairaalan kesälomalle, mutta poika tuli sen verran etuajassa, että ei tarvinnut lähteä tampereelle. En olisi halunnut mennä tampereelle, koska olin jo etukäteen kuullut niin paljon kehuja Vammalasta ja onhan se tietenkin niin, että pienemmässä sairaalassa on jotenkin kodikkaampaa kuin isommassa laitoksessa...

Haluatko tietoa jostain erityisestä asiasta? Niin paljon ehtii tapahtua synnytyksessä ja ensimmäsinä päivinä sen jälkeen... Laita kysymyksiä, niin koitan niihin vastata omien kokemuksieni perusteella...

Terve poika 6 viikkoa ;)

Kiinnostaa minuakin. Olen synnyttänyt Vammalassa vuonna 2000 ja nyt olen menossa uudelleen ensi kuussa. Silloin 6 vuotta sitten sain ainakin huippu palvelua !!!! Mukavaa kun on samat hoitsut synnytyssalissa kuin osastollakin. Kaikki olivat tositosi ystävällisiä !

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat