Seuraa 

Elikkäs meillä on hyvin tempperamenttinen kohta 4kk ikäinen tyttö. Päivät vaihtelevat suuresti, välillä voi olla aamusta iltaan hereillä hyvällä tuulella ja nukkunu välissä vaan parit 30min torkut, mutta seuraavana päivänä voikin sitten olla kiukkuinen ja väsynyt vauva koko ajan. Olen tullut siihen tulokseen että vauveli kaipaisia unirytmiä päivään... Yöt menee yleensä oikeen hyvin nukahtaa n.klo22 ja herää seuraavan kerran aamulla n.klo6. Kaikki muu onkin sitten hyvin sekavaa. Tänään nukahti uudestaan ja heräsi "kunnolla" vasta klo9.30, eilen taas oli jo kuudelta ihan pirteä ja jäi jo silloin ylös. Eilen oli hyvällä tuulella melkeen koko päivän ja tänään ollut yhtä kitinää.=( Miten muiden saman ikäset vauvat nukkuvat? Onko jo päivärytmejä? Mikäköhän voisi olla sopiva määrä unta vauvalle? Kannattaisiko minun yrittää herättää vauva aina samaan aikaan (vaikka kesken unien) ja nukuttaa vaikka ei vaikuta väsyneeltä? Vai kuinka voisi rytmittää päivää? Täysimetän joten ruoka-aikoja ei vielä ole. Olisi kiva saada tarkkoja kuvauksia päivän kulusta.=)

Kommentit (15)

meillä 4kk1vko vanhan tytön normi päivä näyttää tältä..herätään 7:oo suunnilleen joskus aikaisemmin..vauva lattialla tai sitterissä ja seuraa äiskän aamutoimia..päikkäreille (ulos yleensä) 9-10 välillä,nukkuu tunnin ehkä puolitoista. kiinteää ruokaa maistellaan heti herättyä,juo maitoa päälle..täs vaiheessa yleensä mennään jonnee jos on mennäkseen muuten hengailua lattialla,seurailee äiskän ruuanlaittoa ym. nukkuu toiset päikkärit joskus yhden maissa tunnin korkeintaan.seuraava ruokailu maitoa 15 aikoihin ja taas hengailua sitterissä tai lattialla tai iskänkaa sängyssä..velliä saa 17 aikoihin hirrveesti seurustelua seuraa vauvankaa lattialla n.2 h ajan kunnes 19 iltakylpy ja vellitäydennystä ja nukkumaan noin 19:15..nukkuu sikeästi 01-02 tahtoo tuttia takas suuhun..sama juttu 03-04 ja herää syömään 05...eli tavallaan aamu alkaa 05 ja loppuu 19.. nukkuu kumminkin yöunia 12 h yhdellä syötöllä ja nukkuu päivän aikana korkeintaan 3h...olen itse tosi tarkka seurailee rutiineja,ja nämä on sopinut meille..tietenkin mennään tytön ehtojen mukaan mutta olen huomannu et näin suunnilleen tulee joka päivä tehtyä..

en tiedä oliko apua tästä mutta näin meillä..en imetä kyllä enää itse mutta silloin kuin imetin niin jotenkin tuli noi ruokaajat kuitenkin lähes samoiksi kuin nyttenkin eli 05,09,12,15,17..untahan suunnilleen vauva tarttee ton 14 h vähintään..aika lähellä 15h vuorokaudessa tässä iässä..

mun mielestä rytmittäminen on ihan hyvä juttu..tietää ittekkin mitä seuraavaksi tapahtuu eikä tartte oottaa "neuvoja" vauvalta..juu ja tiedetään et ne muuttuvat usein mutta rytmittämisellä sulla ainakin on joku valmis pohja..

Eilen oli hyvällä tuulella melkeen koko päivän ja tänään ollut yhtä kitinää.=( Miten muiden saman ikäset vauvat nukkuvat? Onko jo päivärytmejä? Mikäköhän voisi olla sopiva määrä unta vauvalle? Kannattaisiko minun yrittää herättää vauva aina samaan aikaan (vaikka kesken unien) ja nukuttaa vaikka ei vaikuta väsyneeltä?

Meillä 3,5 kk vauva, unenlahjat on kyllä loistavat. Noin 2 kk ikäisestä rytmi on mennyt suurinpiirtein näin, ja itse on poitsu tän muodostanut, ei mitenkään pakottamalla.. Tai no tuskimpa vauvaa mitenkään pakottaa voi ;)Elikkä, herää aamulla 7-8 aikaan, jolloin syötän. Täysimetystä täällä vielä. Sen jälkeen poitsun aamutouhut, ja omat, saa olla sitterissä sen aikaa. Sitten leikkiä, 10-11 aikaan ekat n. tunnin päikkärit. Kun herää, syötän.. Sitten leikkiä ja touhua ja seuraavat unet sitte 13-14 aikaan. Taas ruokaa kun herää.. Päivä meneekin kutakuinkin niin et syö kolmen tunnin välein ja touhuaa muut ajat. Alkuillasta ottaa vielä yhdet unet, eli noin kolmet päikkärit nukkuu. Illalla menee nukkumaan 21-22 aikaan, ja herää neljän aikaan syömään, tai sitten vasta aamulla. Kaipa siinä sellanen 13 tuntia tulee unta keskimäärin vuorokauteen. Kyllä se poikasitten ilmottelee jos tarvittee enemmän unta, välillä tuntuu et se olis koko ajan nukkumassa. Kaipa ne liittyy kehitykseen ja siihen kun liikkuu jo aika paljon niin väsähtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä jo 9kk ikäinen tytteli mutta tuo 4kk aika on vielä tuoreessa muistissa.

Meillä ekat 3kk meni niin että tyttö nukkui ekat päikkärit käytännössä klo 10-15 välisen ajan! Välillä vaan söi tissiä ja taas jatkui unet ;)

Sit tossa 4kk iässä rytmit meni häränpyllyä ja miusta tuntui että likka vetelee just tollasia max tunnin päikkäreitä tunnin.

En nyt muista sitä "taikasanaa" miten siirryttiin taas pidempiin päikkäreihin mutta pointtini on se että mielestäni tuon ikäisellä on tooooosi vaikeaa pitää mitään tarkahkoa rytmiä. Ainakin jos liikkuu autolla/vaunuilla niin meidän lyyli ainakin sillo nukahti, oli uniaika tai ei. Nyt 9kk iässä on aika selkeä rytmi, tosin päiväunien pituus vaihtelee vieläkin.

Mutta tuon ikäinen kyllä tarvitsee yhdet pidemmät päiväunet ja iltapäivällä sit vähän lyhyemmät. Mielestäni voisi yrittää siirtyä kolmista unista kaksiin jos teillä on vielä kolmet käytössä...

Meidän neiti herää joka aamu tasan klo 7 ja käy ekoille päikkäreille viimeistään klo 11. Tuon ikäisenä saattoi simahtaa jo ysiltä jos vein isosiskoa hoitoon.

Sopiva määrä unta tuon ikäiselle vauvalle on kaiketi 15-16 tuntia, lähinnä varmaan 16. Meidän tytteli nukkuu nyt 14 ja isosisko 11 tuntia...vaikka 3-4 vuotiaiden unentarve on vielä 12 tuntia.

Niin ja itse en näitä vauvaikäisiä ole herätellyt kesken unien, tuota 3v kylläkin olen...Ja virkeää vauvaa en myöskään ole nukutellut.

Aikamoista tähtitiedettä välillä tämä vauva-arki, voimia sinulle ap!!

ei ole koskaan nukkunut. eikä minullakaan ole neuvoja päivärytmiin, ihmettelen pikemmin sitä, miten joidenkin vauvat voi nukkua niin hyvin... :) mutta joo, meillä (yleensä!) hyväntuulinen vauva nukkuu useat lyhyemmät tai parit pidemmät päiväunet, jos ei muuten nukahda niin viimeistään vaunuissa/liinassa kun pitää lähteä kauppaan... menee noin kymmeneltä nukkumaan ja herää yleensä kerran yössä, monesti useamminkin. ja täysimetyksellä mennään.

eli en ole varsinaisesti yrittänyt rytmittää päivällä, en ole pitänyt hyödyllisenä/tarpeellisena, mutta päiväunille olen kyllä tarvittaessa "nukuttanut" jos lapsi ei ole itse nukahtanut.

en ole lukenut edes muiden vastauksia, mutta meillä nyt reilut 5kk tyttö, joka ei oikein nukkunut päiväunia, ei vaan "osannut" nukahtaa, ja sitten oli iltaisin tooooodella kiukkuinen. Aamupäivällä torkkui 20-40min, ja sitten saattoi valvoa koko loppupäivän! (ehkä syliin torkahteli 5min pätkiä)

Mutta ratkaisu oli vaunuttelu, vaunuttelu ja vaunuttelu. Joka päivä samaan aikaan, mahd. pitkä lenkki. Siitä se päivärytmikin alkoi muodostua.

No nyt tyttö huutaa sängyssä, gotta go!

Poika 3 kk ja viikko.

Yöt oli hulinaa vielä viikko sitten, söi ja söi. Imetys ei onnistunut kun kolme viikkoo aikoinaan ja sitten on korvikkeella menty. Viikko sitten, eli tasan 3 kk alotin porkkanasoseen ja sitä myöten yöt rauhottu.

Rytmi nyt meillä:

Herätys noin klo 7.30-8

unet noin 9-9.30

unet noin 12-12.30

unet noin 14.30-15

unet noin 18-18.30

yöunille 19-19.30

yösyönti noin klo 5

Eli semmosen 2-3 tuntia on päivisin hereillä kerralla. Unet päivisin noin puol tuntia kerrallaan, joskus jopa 45 minsaa. Vaunuihin ei nuku. Huutaa vaan, joten vaunuttelussa on taukoo nyt. Rintarepussa on ulkona saamassa raitista ilmaa. Ei nukahda ilman nukuttamista ja yleensä pullolle. Ite kun huomaa, et toinen rupee hinkkaan silmiään ja haukotteleen niin kiireesti petille ja pullo suuhun, jos ehtii yltyyn huudoks, on nukuttaminen työtä. Pullolle yleensä nukkuu helposti, joskus juo maidon, mut ei nukahdakaan, sitten käy tutti ja joskus nukkuu ilman mitään maidon jälkeen. Olipas sekavaa..

Nyt vielä ois muutto omaan huoneeseen, kun yöllä heräilee, jos me luetaan, katotaan telkaa tai jutellaan sängyssä tai kun isannän herätyskello soi aamulla. Nukkuu kyl heti takas, mut mä kerkeen aina herään sen ääniin ja ite en taho saada helposti unenpäästä kiinni. Ja muutenkin jos poitsu ääntelee ja kierii unissaan. mä aina herään.

On lapsen kans helpompaa, kun on jonkinlainen rytmi. Kylässä ja reissussakin tietää, et nyt ois unien aika.

Todella meidän lapset nukkuneet aina huonosti. Kaksoset 3,5v nukutuksetkin yhä yhtä rumbaa ja yöstä riippuen heräävät kumpikin 1-3 kertaa terveenä, sairaana (useasti olleet sairaana) sitten tuplasti. Heidän kanssan elämä oli yhtä rytmitystä ja ilman sitä olisin ollut pulassa. Kaikkea saneli vain ja aina kello ja että sain heitä syömään ja nukkumaan yhtä aikaa. Ehkä siksi nyt yhden vauvan kanssa en niin jaksa ja ehdikään kelloa katsomaan ja toisaalta nautin siitä kauheasti. Meillä lomamatkat nyt ovat sotkeneet täydellisesti varmaan näitä unia, kun koko ajan ollaan menossa rannalla, ravintolassa tai lentokoneessa. Muistelen, että kaksoset nukkuivat 4kk ikäisinä klo 9-11 sekä 13-15 ja kolmannet vajaan tunnin unet n. klo 17 ja yöunille n. 19-20. Nyt en pysty elämään ihan pelkästään vauvan ehdoilla, vaan päivää ja unia rytmittävät isompien lasten kanssa touhuamiset, ruuanlaitot, kaupassakäynnit jne. Monesti unet jäävät senkin vuoksi lyhyeksi, kun havahtuu kun auton ovi avataan tai suljetaan tai isommat hiukan pitävät kovempaa metakkaa...

Kysyin neuvolalääkäriltä lähetettä allergiatutkimuksiin kun ekat 2kk itkeskeli vatsavaivoja, mutta ei nähnyt syytä sellaiseen. Toivottavasti ei ole suolistovaivat.

Meidän vauva on nyt 5 kk, mutta tuolta 3 kk kieppeiltä on päivät olleet samantyyppisiä. Eli illalla nukkumaan n. 20.00-20.30 ja aamulla herätään n. 8.00-8.30. Yöllä vauva syö kerran tai kahdesti, aika vaihtelee jonkin verran, plus parit tutin laitot. Herättyä maitoa, pojan aamupesut, sitteristä äitin aamutoimien tuijottelua ja vähän leikkiä. N. 10.00 - 10.30 poju on valmis ekoille päikkäreille; joskus lähdetään jo tässä vaiheessa autolla tai vaunuilla ulkoilemaan, tai sitten nukkuu parvekkeella. Päikkäritarpeen huomaa siitä, että ei enää jaksa kiinnostua leikistä, kitinää, silmien hieromista yms. Joskus harvoin on nukahtanut sitteriin tai leikkimatolle, mutta yleensä tulee kiukkuiseksi. Nukkuu yleensä puolesta tunnista tuntiin eli heräillään siinä 10.30 - 11.30. Syödään (nykyään sosetta, 4 kk ikäisenä maitoa) ja jos ei olla unien aikaan lähdetty minnekään, lähdetään usein tässä vaiheessa kauppaan, kylään tms. Tai sitten tehdään kotona kotitöitä ja leikitään. Vauva jaksaa valvoa 2 - 3 tuntia ja sen mukaan rytmittyy loppupäivä. Eli vähän riippuen tuosta aikaisemmilta päikkäreiltä heräämisestä käy taas nukkumaan joskus jo 12.30, joskus vasta 14.30. Syö yleensä vähän maitoa ennen nukkumaanmenoa ja enemmäån kun herää. Nukkuu yleensä taas puolesta tunnista tuntiin, joskus puolitoista, eli saattaa herätä jo 13 tai vasta 16. Jos herää n. klo 13 - 15, ottaa vielä pari tuntia heräämisen jälkeen pikku torkut; jos taas nukkuu toisia päikkäreitä klo 16 asti, ei enää nuku kolmansia päikkäreitä. Toisten päikkäreiden jälkeen tankkailee maitoa tunnin parin välein. Tosin vähitellen ollaan lisäämässä kiinteiden määrää. Eli meillä päivää 'rytmittää' enemmänkin se, että vauva jaksaa valvoa 2 - 3 tuntia, koska päiväunien pituus saattaa vaihdella. Jos olen sopinut jotakin menoa, niin minulla on kaksi vaihtoehtoista suunnitelmaa: Jos aamupäivällä näyttää siltä, että sovittu meno osuu päiväunien aikaan, nukutan vauvan menomatkalla autoon tai vaunuihin. Jos hän taas on hereillä, otetaan mukaan rintareppu tai rattaat, joissa hän viihtyy hereillä.

Minusta on hyvä, sekä itseni että vauvan kannalta, että päivissä on säännöllisyyttä ja ennustettavuutta, mutta myös joustoa. Tosin itseni kannalta toivoisin, että päiväunien pituus olisi vakio, niin päiviä olisi etukäteen helpompi suunnitella, mutta siihen en nyt tällä hetkellä ole keksinyt ratkaisua. Toivottavasti talvella nukuttaisi paremmin, niinkuin viime talvena nukutti (tosin vauva oli silloin tosi pieni).

mutta itse toivoisin öihin jotain selvyyttä. Teidän pikkuinen nukkuu aivan mielettömän hyvin! Meillä ei kukaan lapsista ole noin hyvä nukkuja vielä 3 -vuotiaanakaan. Öisin vauva tankkaa n. tunnin välein. Joskus jos hyvä yö niin 2-3h välein mutta niitä ollut viimeisen 2kk aikana ollut vain muutama. Päivisin en edes yritä rytmittää vauvaa, sillä se on mielestäni ihan turhaa ja energianhaaskausta. Ja kohta se rytmi sitten taas kuitenkin muuttuisi. Ainut joka meillä on aika selvää on että kun vauva herää kokonaan n. klo 09 on ekat unet n. tunnin päästä. Tirsoja ottaa useat, n. 5min-1h pituisia. Vain joskus on yli tunnin unia, yleensä n. 30min pituisia ja herää pieneenkin raskahdukseen. Itse en ehdi edes nukahtamaan, että saisi päivisin nukahtaa.

Nauti siis vauvastasi ja hyvistä yöunista ja anna vauvan kertoa koska on väsynyt ja kun kiinteät alkavat, alkaa se päiväkin rytmittymään hiukan eri tavalla. Meilläkin ollaan täysi-imetyksellä.

4kk ikäisellä vauvalla ole minkään näköistä päivärytmiä, vai miksi kukaan ei voi auttaa??? Ärsyttää kun tuntuu että ainakin yritän johonkin asiaan saada apua tämän sivuston kautta niin kukaan ei vavaudu vastaamaan...=(

Meillä on kohta nelikuinen tyttö ja päivärytmi tuntuu löytyneen vasta ihan muutaman viikon aikana. Näin mennään:

Aamulla herätään 6:30-7:45

1. unet noin kaksi tuntia heräämisestä, mutta aikasintaan aloitetaan klo. 9:00 ja nukkuu 2-3h

2. unet taas kaksi tuntia siitä kun on herännyt, mutta aikasintaan 13 ja nukkuu 2-3h, niin että viimeistään klo. 16 herää

3. unet vielä noin kuuden aikaan ja nukkuu 30 min

sitten yö unille 20:30-21:00 ja herää syömään kerran yössä, mutta heräämisaika vaihtelee tosi paljon. Joskus klo. 1:30 joskus 5:30. Tosta yösyötöstä riippuu sitten myös aamuherätys.

Meillä oli isoja ongelmia unien kanssa vielä muutama viikko sitten, mutta nyt onneksi homma toimii. Tosin edelleen käyn laittamassa päikkäreillä tuttia sata kertaa, mutta luotan siihen että joskus oppii nukkumaan vielä ilman jatkuvaa tutin tiputtelua. Meillä muuten tyttö herää aina oikein kunnolla, kun on nukkunut ekat 30-45 min, mutta mä annan vaan olla vaunuissa, niin yleensä kymmenessä minuutissa taipuu uudestaan uneen. Aikaisemmin nostin aina ylös ja siitä seurauksena oli mulla jatkuvasti väsynyt ja kitisevä vauva. Uskon että meillä on eniten auttanut minun kärsivällisyys vaan laittaa tuttia, tutin syöminen, ikä ja kylmenevät ilmat.

Olin pakotettu luomaan jonkinlaisen rytmin, koska kotona myös 4 vuotias esikoinen (jonka kerhot alkavat päivästä riippuen 9 tai 13) ja hänen kanssa täytyy päästä liikkumaan edes johonkin :) Minusta myös tuntui ahdistavalta kun vauva ei nukkunut koskaan 10 minuuttia kauempaa. Jotta vauva saa nukuttua, olen pyrkinyt ohjelmoimaan elämäni siten, että unien aikaan ollaan kotona tai pystytään ulkoilemaan vauvan ollessa vaunuissa. En edes haaveile mistään shoppailemisesta jne. vauvan kanssa, koska silloin hän ei nuku ollenkaan. Onneksi iltaisin suostuu tirsat vetämään lähes missä vaan. Nyt kun rytmi on löytynyt vauva nukkuu todella paljon ja elämä tuntuu helpommalta. Kyllähän minä hereillä olevasta vauvastakin pidän, mutta yliväsynyt vauva on raskasta ja ahdistavaa seuraa. Toivon vielä, että jonain päivänä vauva joustaa unien kanssa, eikä kaikki mene sekaisin, jos yhdet unet jäävät väärän mittaisiksi, mutta siihen asti koitan vaan olla rauhaksiin ja jättää turhan reissaamisen.

Todella paljon tsemppiä kaikille niille jotka kamppailevat päiväunien asioiden kanssa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Winnie ja Omppu (lähes 4 kk)

Ajattelin minäkin kertoa päivästämme , meillä 4½kk tyttö . Hän on syntymästään asti nukkunut yöunensa klo 20-09 välissä , alussa oli useampi syöttö , mutta nyt on ollut

2 syöttöä yötä kohden . En imetä . Aamulla hän seurustelee ja touhuilee n. 1 h , jonka jälkeen mennään päiväunille ½-2 h syömme klo 11 sosetta ja maitoa .

Touhuilemme siinä sitten niin kauan , kun taas alkaa väsyttämään eli n. klo 14 nukutaan ½-1 h . Unien jälkeen annan välipalaa ja maitoa , jos maistuu . Taas on leikin vuoro , äitin ruuanlaittoa on , myös kiva sitteristä seurailla . Klo 16-17 hän ottaa vielä ½ h tirsat , joilla jaksaa loppuillan olla menossa mukana.

Koskaan en jää pirteää vauvaa nukuttamaan , vaan sänkyyn menemme , kun merkit unentulosta on selvät "hieroo silmiään , haukottelee ja kitisee" mielestäni homma on toiminut niin .

Kyllä 4kk ikäinen vauva pitäisi ehdottomasti nukkua päiväunia!! Vaikka teillä nukutaan yöt todella hyvin niin silti kehityksen kannalta on tärkeää että myös päivisin nukutaan. Toiset vauvat nukkuvat vain pieniä torkkuja, toiset muutamat pitkät unet. Meillä kakkonen nyt 3½kk ja nukkuu yöllä n.12h mutta syö vähintään 3krt tuossa ajassa (täysimetyksellä mennään). Päivisin jaksaa olla hereillä max 3h putkeen, sen jälkeen on otettava unet. Meidän "rytmi" on yleensä se että nukkuu ekat päiväunet pitkät, 2-3h ja sitten vielä yhdet n.40min (pienen lapsen unisyklin kesto) ja usein vaatii vielä alkuillasta pienet "tissiunet" eli nukahtaa hetkeksi rinnalle. Ei meilläkään läheskään aina vaikuteta väsyneelle, jaksaa esim seurata leluja jne mutta itse katson kellosta että nyt on "pakko" väsyttää. Ja tähän asti on lähes aina nukahtanut alle minuutissa vaunuihin kun niihin on laitettu vaikka olisi kuinka virkeä mukamas ollut. Eli mun mielestä kaikki vauvat eivät vaan osaa rauhoittua nukkumaan jos ei aikuinen sitä ratkaisua tee että nyt on nukuttava. Ja kyllä pieni lapsi aina välillä huutaa hyvinkin kauan mutta meillä ainakin tämä on vain ja ainoastaan yliväsymisen merkki eikä minkään muun.

eveannellille vielä että onpas teillä raskaita yöt!! Onko teilä kaikki olleet noin huonoja nukkujia? Mulla kaksi suolioireista allergialasta ja meillä alkoi oirelut juuri tuollaisena yövalvomisena ja tissi suussa nukkumisena. Taas olen munattomalla ja maidottomalla imetysdieetillä ja poika nukkuu. Altistettu on dieetin jälkeen ja yöt menivät jälleen mahdottomiksi. Eli meillä äidin dieetti jatkuu niin kauan kuin imetyskin...

t:Emmis ja pojat 01/06 ja 04/08

kaikille vastauksia!=) Ilmeisesti meillä onkin asiat oikeen hyvin... Tai siis kun yöt menee niin lepposasti, on oikeestaan menny alusta asti. Nyt oon kaks päivää yrittäny pikkusen rytmittää päivää, samaan aikaan käyny kävelyllä ja tarjonnu tissiäkin tiettyihin aikoihin (ja tietysti antanu lisäksi sillon kun on huutanu). Ja on menny tosi hyvin: aamulla n.klo9 ylös, klo11.30 ulos->30min unta, klo14 äitin kanssa nukkumaan->2,5tuntia unta, illalla vielä 30min torkut ja sitten yöunille klo22. Voi kun se olisikin näin helppoa! Noh saa nähdä miten huomenna menee...=)

:)

Meidän tyttö melkein 4kk.
Herää noin klo7. aamutoimeet ja maitoa
Klo9 maissa mennään ulos koiran kaa ja isoveljet pääsee pihalle niin nukkuu ulkona noin2h
kll11herää, vaipanvaihto, maitoa, seurustelua, lattialla, sitterissä
noin klo13-14 maitoa ja ulos taas nukkumaan, nukkuu 2-3h
noin klo 16 herää, maitoa, seurustelua
juo pari pulloo maitoa illalla, sit iltatoimeet ja klo20 nukkumaan, nukkuu aamuun asti.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat