Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei!

Muistelen että odottaessani esikoistani, yksi työtoverini kertoi että jos syö oikeaoppista ruokavaliota raskauden aikana niin vauvalle ei tule koliikkia. Tällöin lähinnä viittasin kintaalla näille ohjeile, mutta esikoisella olikin sitten aika lailla vatsavaivoja ensimmäisinä viikkoina. Tiedän että imettäessä kannattaa välttää kaalia, ruisleipää, sipulia jne., mutta mitkä ruoka-aineet voivat ennalta ehkäistä vatsavaivoja jo masussa, vai onko mitään tehtävissä etukäteen? Muistaakseni työkaverini puhui ainakin pekonista " pahana ruoka-aineena" , mutta onko jollain tietoa asiasta enemmän??

Tiedän siis normaalit " kielletyt aineet" , mutta nyt haluaisin lähinnä tietoa tälaisesta " oikeaoppisesta ruokavaliosta" että säästyisimme ensi viikkojen raskaalta huudolta.

Nyt olen siis raskaana viikolla 21.

Kiitos!

Kommentit (7)

Jamssa tuossa jo kirjoittikin asiaa. Koliikki ei ole sama asia kuin mahavaivat. Koliikin syytä ei tarkkaan tiedetä, mutta se liittyy ilmeisesti keskushermoston kehittymättömyyteen. En usko, että siihen voisi juuri raskauden aikana vaikuttaa. Tyttömme syntyi keskosena ja alkoi huutaa koliikkia n. viikon lasketun ajan jälkeen. Koko vauva-ajan tyttö oli vaikeasti rauhoiteltava ja jäsentymätön: kun huuto alkoi, se jäi helposti päälle. Mahavaivojakin tytöllä oli. Vältin aikani kahvia, palkokasveja, tummaa leipää, naudanlihaa jne., mutta eipä siitä apua ollut.

käsittääkseni koliikilla tarkoitetaan (usein iltaisin ja öisin tapahtuvia) pitkiä(tunteja kestäviä) itkukohtauksia, jotka yleensä alkavat vasta lähempänä kuukauden ikää. Eli ei tavallisia vatsavaivoja, joita lienee liki jokaisella vauvalla jossain iässä. Olen myös ymmärtänyt, että koliikin todellista syytä ei vielä edes tiedetä, tai ainakaan siitä ei olla yksimielisiä. Meillä ei kummallakaan lapsella ole ollut koliikkia eikä mitään ihmeempiä vatsavaivojakaan, vaikka raskauden aikana söin ihan mitä sattui ja mitä mieli teki. Samoin tein myös imetyksen aikana. Tummaa leipää, palkokasveja, join paljon jopa limsaa...

Mutta jos jollakin on tästä jotain tietoa, niin luen mielelläni minäkin kyllä lisää. Itselleni tai vauvalle ei varmaan enää tässä vaiheessa (rv38) ole ruokavaliosta mitään apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En ole kuullut oikeaoppisesta ruokavaliosta, molempia lapsia odottaessani olen syönyt ihan normaalisti muuten, paitsi välttänyt noita kiellettyjä ruokia. Kummallakaan ei ole ollut koliikkia. Maitohappobakteereiden olen kuullut vähentävän vatsavaivoja. Gefiluskapseleita söin kun kuopusta odotin ja annoin niitä vauvalle syntymän jälkeen.

M+Pojat 1v ja 5v

Joo eihän se koliikki tosiaan ole sama asia kuin vatsavaivat, kirjoitin sanan hieman ajattelemattomasti, tarkoitin lähinnä vatsavaivoja. Kuten joku kirjoittikin, niin usein niistä puhutaan sekaisin, vaikka ei ole samasta asiasta kyse. Esikoisella ei ollut koliikkia, vaan nimenomaan vatsavaivoja. Nukkui hyvin alusta asti, mutta oli kovin itkuinen aina hereillä ollessaan. Suurin itkeminen loppui 7 viikon iässä. Ei kuulosta pitkältä ajalta, mutta on sitä kun elää keskellä sitä huutoa:). Nyt siis vaan mieleen muistui se vanha keskustelu työkaverin kanssa, ja ajattelin että jospa joku olisi kuullut asiasta enemmän ja tietäisi toimiiko.

Kiitoksia vastauksista!

minulla on neljä lasta joista yksi oli koliikkivauva. Samalla tavalla olen syönyt ja elänyt kaikissa paitsi ensimmäisessä odotuksessa (silloin olin todella tarkka ettei mitään ' huonoa' tai ' kiellettyä' ei mennyt suuhun).

Uskoisin kuitenkin että koliikkivauvan saaminen on vain huonoa tuuria, meidän tytöllä oli herkkä vatsa ja reagoi välittömästi jos söin tuoretta leipää jne. Kokeilimme vyöhyketerapiaa ym.

Koliikkiahan on tutkittu,mutta tuloksetta.

Minustakin siis koliikkia pidetään " parantumattomana" , tosin itsellä ei ole ollut koliikkivauvaa niin en tiedä. Mielestäni kuitenkin näyttää, että monikin puhuu normaalista itkuisesta vauvasta koliikkivauvana, joten käsitteet on varmasti menneet arkikäytössä sekaisin.

Mutta siis omaa kokemusta ja muisteloa:

En muista meidän esikoisen koskaan itkeneen hirveästi, jonkin verran kyllä muttei koliikkityyppisesti. Mahavaivaa hänellä kuitenkin selvästi oli. Lueskelin silloin jonkun verran ruokavaliosta ja se voisi täsmätä tuohon mitä olet kuullut, eli pienen vauvan ruoansulatus ei kestä kovin paljoa rasvaa. Äidin rasvainen ruokavalio siis voisi johtaa mahakipuihin vauvalle. Tämä tosin koski muistaakseni imetysaikaa, mutta miksei se pätisi myös raskausaikaan jolloin ruoansulatuselimistö alkaa kehityksensä...

Lisäksi tietysti on nuo välteltävät ruoka-aineet, joissa on syytä huomioida ainakin kananmuna. Se aiheuttaa monelle pienelle massukipuja, vaikka ei varsinaisesti olisikaan sille yliherkkä. Siinäkin ehkä tuo rasvan määrä voisi olla avaintekijänä? En tiedä, kunhan arvailen.

Coe rv 28+3

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat