Seuraa 

Kokemuksia kaivattaisiin :)

Kommentit (19)

Olen synnyttänyt molemmat lapseni Vaasan keskussairaalassa ja kokemukset olivat hyviä. Eka synnytys oli 2003 ja toka 2005. Molemmilla kerroilla synnytysosastoilla on ollut rauhallista.

Synnytyssalit ovat viihtyisiä, saa keinua keinutuolissa ja kuunnella musiikkia. Kätilöt ovat asiallisia. Synnytysen jälkeen lapsen saa heti syliin ja saa imettää rauhassa ennen pesuja yms. Salissa saa juoda kahvit ja pientä suolaista ennen osastolle siirtymistä.

Synnyttäneiden vuodeosastolta on ihanat merinäköalat :) Osa sängyistä on kyllä tosi kapeita (niitä normaaleja sairaalasänkyjä), mikä on vähän hankalaa. Ikkunanvieruspaikoilla on vähän leveämmät sängyt, mutta ikkunoista vetää. Kannattaa varoa ainakin talvella. Hoitohenkilökunta on mukavaa ja vierihoitoon kannustetaan. Ruokakin on hyvää.

Osastolle saa tulla vierailemaan vain isä ja sisarukset. Se oli ainakin minusta tosi hyvä järjestely. Sai tutustua uuteen vauvaan rauhassa :) Muut sukulaiset ja ystävät voivat käydä vierailulla osaston aulassa.

Nyt sairaalalla on tehty jotain remonttia ja muutoksia. Ainakin viime talvena synnyttäneiden vuodeosasto oli kerrosta alempana kuin yleensä.

Tsemppiä synnytykseen! Tulehan kertomaan sitten kuinka meni. Harvoin saa täällä lukea Vaasassa synnyttäneiden kokemuksia :)

Epiduraalista: kyllä minulle ainakin on neuvolassa ja synnytysvalmennuksessa annettu sellaista tietoa, että virka-ajan ulkopuolella anestesialääkäri päivystää kotoaan. Eikä häntä kutsuta paikalle, ellei tosiaan ole erityisen painava syy. Jos lääkäri on muusta syystä talossa (leikkurissa kiireellisessä leikkauksessa) niin voi poiketa synnnytyssalin kautta sopivalla hetkellä. Itse en ole kuullut yhdestäkään epiduraalisynnytyksestä ilta/yöaikaan... Kaikki epiduraalin saaneet tutut/ystävät ovat saaneet sen virka-aikana. Itsekin pyysin epiduraalia esikoisen kanssa ja vastaus oli " ei onnistu" . Ehkä anestesialääkäriä aletaan kutsua kotoa, jos äiti on toooooooooodella kipeä ja synnytys jumiutuu pahasti?

Synnyttäneiden osasto: Itse en ole vielä tähän " uuteen" osastoon (eli entiseen synnyttämättömien vuodeosastoon) päässyt tutustumaan, mutta siskon ja ystävän kokemukset sieltä on aika epämiellyttävät. Ahdasta on, totta kai, kun sama määrä potilaita laitetaan pienempään tilaan. Huoneet on useammalle kuin entisellä osastolla. Päiväsaikaan eteisaula/odotustila on täynnä äitipolille menossa olevia, illan klo 17-19 sitten vieraita. Eli hulinaa riittää... Kiirettä pitää ja etenkin uudelleen synnyttäjä jätetään oman onnensa nojaan. Lastenhuonetta ei enää ole, vain hoitajien kanslia. Äidit ja vauvat halutaan mahdollisimman nopeaa kotiin (kun on niin ahdasta ja siskon sairaalassa ollessa käytäväpaikatkin oli käytössä...), siitä aiheutuu sitten erilaisia ongelmia tilanteissa, joissa vauvan kuntoon ei kiinnitetäkään tarpeeksi huomiota, vaan laitetaan rutiininomaisesti kotiin.

Itse en ole menossa yhtä hyvillä mielillä tätä kakkosta synnyttämään kuin mitä esikoista. Silloin oli osastolla vielä hyvät oltavat ja paikka oli kaikin puolin rauhallinen ja mukava opetella yhteiseloa.

Marrastoive rv 28+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen samaa mieltä että jokaisen pitäisi saada palevelua omalla äidinkielellään näinkin tärkeissä asioissa. Aivan yhtä tavallista on se ettei lääkärit osaa sanaakaan ruotsia. Itse olen onnekseni kaksikielinen, mutta mieheni on ruotsinkielinen ja usein hän on ollut tilanteessa jota kuvaillaan tässä yllä. Silloin ei kyse olekaan hoonosta soomesta vaan saa kuulla ihan kylmästi vaan että: mä en puhu ruottia!! Siihen on paha sitten sanoa paljon mitään.

Kätilöitten ruotsinkielisyyteen on selityksensä, Vaasassahan on ruotsinkielinen ammattikorkeakoulu ja siellä kätilölinja, ja tottakai sieltä rekrytoidaan mieluusasti.

Omalla äidinkielellään palvelu kuuluu asiaan, ja edes jonkinlaista anteeksipyytävää meininkiä voisi olla kun ei osaa palvella oikealla kielellä, eikä sellaista uhmakkaa minäpäenosaatotakieltäenkäaiositäikinäopetellakaan-meininkiä.

Kaksikielisyys on hieno asia ja esimerkiksi Vaasassa se elää vielä vahvana ja tämä olisi otettava huomioon kun pyrkii palveluammattiin. Se mitä ihmettelen on kuinka jotkut pääsevät läpi siitä kielitestistä mikä kaikille sairaalaan töihin aikoville tehdään?

No toivottavasti ei kenellekään tulisi ongelmia tästä ja että jokainen saisi omalla äidinkielellään palvelua silloin kun sitä eniten tarvisi! Hyviä jatkoja kaikille synnyttämään meneville!

Toivottavasti ette hermostu, kun koko ajan uutta tulee mieleen... Mutta siis kun edellinen kirjoitti lisämaidosta, niin siitä minullakin on hyvä kokemus.

Eli siis lisämaitoa ei toden totta tyrkytetty! Eikä ilman lupaa annettu. Esikoinen oli yhtenä yönä muutaman tunnin lastenhoitajalla ja kun vein hänet sinne, niin hoitaja kysyi (olin juuri imettänyt 2h, maito ei ollut vielä noussut), että saako antaa lisämaitoa. Ja toi vauvan kuitenkin seuraavalle syötölle rinnalle, eli imetykseen kyllä kannustetaan. Lisäksi lisämaitoa " pihdattiin" (ja se oli toki hyvä juttu myös), sitä sai hakea 20ml kerrallaan ja aina vasta kun oli eka imettänyt vähintään sen 30 minuuttia. Meillä vaan oli vähän nälkäisempi tapaus ja lisämaitoa meni parhaimmillaan 80ml imetyksen päälle, tosin mulla siis maito ei ollut silloin yhtään noussut (ja lapsi iso, 4,7kg). Ja kun maito nousi, niin lisämaidon antamiselle tehtiin heti stoppi!

Eli kyllä minullakin on jotain positiivistakin sanottavaa ;)

Osastolla oli todella täyttä, mulla olikin tuuria kun pääsin osastolle niin oli just vapautunut vuode yhdestä huoneesta. Mun perässä tuli muutama äiti jotka joutuivat yhden päivän verran vissiin makoilemaan siellä päiväsalissa. Mutta jo kun läksin kolmen päivän päästä niin osastolla oli niin tyhjää ettei hoitajilla ollut juurikaan tekemistä! Eli näin vaihtelevaa se on!

Mulla ei ole mtään pahaa sanottavaa VKS:a. Aina olen saanut asiallista palvelua ja mielestäni vuodeosasto on todella ihana paikka:-). Imetysopastus on hyvää mielestäni. Nyt viimeksi pojalle oli pakko lopulta antaa lisämaitoa pullosta mutta sitäkin kätilö kyseli useita kertoja minulta että ANNANKO LUVAN? Hyvä juttu mun mielestä ettei ilman lupaa anneta. Lisäksi pidän siitä että siellä kannustetaan vierihoitoon.

Ekat lapseni ovat kaksoset ja myös he ovat VKS:ssa syntyneet. He tulivat sektiolla ja silloinkin meni kaikki oikein hyvin.

Ainut mikä nyt tulee mieleen tästä vimpasta kerrasta on se, ettei kivunlievitystä mielestäni ehditty kunnolla tarjota, mutta sekin kai johtui siitä että asiat etenivät aika vikkelään kohdallani.

Olen itsekin synnyttänyt yhden lapsen kyseisessä sairaalassa ja omat kokemukseni olivat myös tosi hyvät!! Mutta..Mutta.. Kun olen tuosta paikasta kuullut myös huonoa kavereiltani, niin ajattelinpa kysyä, olenko itse jotenkin pieneen tyytyväinen tai jotain, kun paikka mielestäni oli tosi hyvä!! Huomaa kyllä, että kyseessä ei ole OYS tms. iso sairaala, hoitajat osastolla ehtivät todellakin paneutua minuun ja vauvaani kun esikoinen oli kyseessä ja itse olin aivan tumpelo :)

Mutta sanokaa mulle vielä eräs asia: Annetaanko Vaasassa muita paikkoja kitsaammin kivunlievityksenä epiduraalia, spinaalia jne.? Kun se pelottaa, että jos tulevassa synnytyksessä en saa mitään, kun edellisessäkin oli hilkulla, ehtiikö epiduraali vielä auttaan (taisin olla jo 6 cm auki..).

Kiitoksia paljon vastauksistanne!

-Helmiryyni ja masu 14+3

Minä synnytin esikoiseni VKS:ssä 03/02. Synnytys oli nopea ja luomu enkä siitä sen kivun takia kovin paljoa muista, vain sen, että kätilö ei pitänyt minusta. Syynä oli se, että olin tehnyt selväksi, että minun kuulteni ei ruotsia puhuta (vaikka sitä osaan, äidinkieleni on suomi ja sillä kielellä minua on palveltava, varsinkin näin tärkeässä " tilaisuudessa" !) ja hän siis oli melkein umpiruotsalainen! Joutui välillä hakemaan oikeita suomen sanoja kauankin, ennen kuin sai asiansa minulle selväksi. Muuten oli kohtelu hyvää ja asiallista, osastolla sain opastusta imetykseen ja kaikkeen muuhunkin ja vauvaa hoitoon hoitajille, jos oli tarvis. Poika joutui sitten 1,5 vrk:n ikäisenä teho-osastolle, ja siitäkin ilmoittivat ihan asiallisesti ja lisäksi sain sieltä polaroid-kuvan pojasta, koska jouduin tietenkin itse jäämään vielä osastolle. Eikä minua yritetty ajaa sieltä pois, vaikka olin 6 päivää ja poika toisella osastolla. Poika pääsi sitten 7. päivänä pois, vain päivän minun jälkeeni. Lasten teho on kyllä kieltämättä kaukana synnyttäneiden osastosta, mutta ainakaan silloin ei vierailuaikoja ollut. Tosin tehon hoitajat passittivat minut puoliväkisin takaisin omalle osastolleni, koska vietin paljon aikaa teholla pojan luona ja mm. syöminen jäi väliin ja menin aika heikoksi. Tehon hoitajat ovat aivan mahtavia! Ja puhuvat suomea. Epiduraalista en osaa sanoa mitään, koska synnytin " virka-aikana" eikä sitä edes ehditty antaa.

Sinä, joka näitä kokemuksia kyselit, muista, että nämä ovat jokaisen omia subjektiivisia mielipiteitä. Yksi tyytyväinen vähäänkin, toinen ei mihinkään, yksi kokee yhden asian rasittavana joku toinen toisen asian. Kun varustaudut jo etukäteen mahdolliseen ahtauteen ym. osaat suhtautua siihen. Mahdollisesti ynseisiin/ruotsinkielisiin hoitajiin voi valmistautua lupaamalla itselleen, että avaa suunsa ja vaatii paikalle jonkun, joka (osaa suomeksi) selittää asiat: kyse on ns. perusoikeudesta, joka potilaalla sairaalassa on. Seikkailumieltä, normaalia pitempää pinnaa ja onnea matkaan! :)

Esikoinen vuonna2003 ja toinen 3viikkoa sitten.

Molemmilta kerroilta hyvät kokemukset sekä synnytysalista että synnyttäneiden puolelta. Esikoisen kans olin 5päivää sairaalassa ja nyt toisen kans 4päivää.

Synnytyksessä molemmilla kerroilla ollut mukava ja kannustava kätilö. Synnytyksen jälkeen sai rauhassa imettää, levätä, käydä suihkussa ja syödä ennen osastolle siirtymistä.

Osastolla vauvan hoito ja imetys ym opetettiin hyvin. Aina sai apua ja neuvoja jos tarvi mutta mitään ei tuputettu.

Kertaakaan en ole sielä tavannut henkilökuntaa joka ei osaisi suomea!

Molemmilla kerroilla synnytyksessä ollut kätilö tuli keskustelemaan ja käymään synnytyksen tapahtumat läpi.

Enpä tiedä tuosta kivunlievityksen kitsaudesta, kun itse en juuri tarvinnut mitään. Vähän mullakin on sellainen " luomusynnytysvaikutelma" jäänyt, vaikka tiedän kyllä monia, joille on kivunlievitystä annettu ihan reippaasti...vaikkakin ehkä vasta pyynnöstä.

Ja keskolasta eli tehosta: meillä poika joutui 2 päivän ikäisenä teholle ja oli siellä lähes 2 kk:n asti (talvella 04-05) ja meille ei vierailuajoista sanottu muuta kuin että lääkärinkierron aikana klo 9-11 ei saa paikalla olla, eikä myöskään, jos omalla tai muilla lapsilla on jotain toimenpiteitä ohjelmassa. Iltaisin istuttiin välillä klo 21 astikin, eikä kukaan huomauttanut mitään. Samat käytännöt oli myös Tayssin vastasyntyneiden teholla, jossa tuli myös majailtua muutamia viikkoja. Hyvin joustavaa siis, vaikka akuuttiteholla on aina ongelmallisempaa vierailla, kun toimenpiteitä tarvitsevia lapsia on enemmän.

A.A.

Synnytin esikoisen 11/04 VKS:ssa ja kaikki meni ihan mukavasti. Oli tosi kova ruuhka päällä silloin (5 synnytyssalia, 8 synnyttäjää ko. aamun aikana). Mulla eteni synnytys ensisynnyttäjäksi suht nopeasti (kokonaiskesto alle 6 h) ja pääsinkin heti sairaalaan tultuani suoraan saliin. Eli jäi siis ammeet ja saunat ja muut testaamatta :o)

Kätilöt oli asiallisia ja mukavia, vaikkakin ymmärrettävästi kiireisiä ennen aamuvuoron ilmaantumista paikalle. Kohdunkaulanpuudutetta tarjosivat heti ja otinkin sen ja olin tyytyväinen. Olisin ottanut lisääkin, mutta en ehtinyt, kun kohdunkaula avautui niin nopeasti. Loppusynnytys (3 h) menikin luomuna, mutta kun avautumisvaihe oli ohi, niin pahimmat kivutkin muuttuivat siedettävämmiksi. Muuta lievitystä en edes pyydellyt, koska kammoan esim. ajatusta epiduraalineulasta selässä enemmän kuin synnytyskipuja. Synnytyksen jälkeen syötiin aamupalaa vielä salissa ja saatiin siinä huilailla pari tuntia ennen osastolle siirtymistä. Synnyttäneiden osastolla kannustivat kovasti vierihoitoon ja poika nukkuikin yönsä mun kainalossani. Hiton kapeita vaan ne sängyt! Ensikertalaista tuppasi pelottamaan pienen nyytin kanssa niissä. Tutteja vastaan ovat siellä, mutta mulla oli kotoa tutti matkassa, ihan vaan varulta.

Ihan siis asiallista ja ammattitaitoista touhua ainakin mun " vierailun" ajan. Nukutuslääkäreistähän Vaasassa on kova pula, joten epiduraalin saaminen virka-ajan ulkopuolella saattaa hitusen kestää (onnistuu kuitenkin, koska moni kaverini on sen saanut, jos on synnytys alkanut kestämään pidempään). Ei siis isompia pelkoja tarvitse mun puolestani kantaa. Ihan ok paikka.

Ja niin, kätilöt puhuvat sujuvasti molempia kotimaisia kieliä, jos se jännittää. Osastolla olikin sitten enemmän hoono soomi -hoitajia, mutta sillä nyt ei enää mitään väliä ollut kun kriittisimmät tilanteet oli ohi :o).

A.A.

Eli kovasti voin suositella Vaasan Keskussairaalaa! Kätilöt ovat empaattisia, ammattitaitoisia ja ystävällisiä. Kivunlievitystä saa jos haluaa, minulle on tarjottu epiduraalia joka kerta, mutta en ole tuntenut sitä tarvitsevani. Eka lapsi syntyi vanhassa BB:ssä, -94, toinen ihan uusissa tiloissa 97, kolmas ja neljäskin, 03 ja 05. Itse en ole kerinnyt koskaan kokeilemaan esim. vesiallasta, vaikka tiedän siellä semmoisen olevan.

Nyt erinä on se että remontin takia vierihoitoosasto on äitiyspolin ja entisen gynen osastolla, kerrosta alempana kuin ennen. Siellä on ahtaampaa ja seinällä olevalla lapulla varoitetaan että voi olla mahdollista että joutuu nukkumaan käytävässä jos on ruuhkaa. itse en ole kenestäkään kuullut jolle näin olisi käynyt, ja toivon todellakin ettei minulle käy niin. Uudella osastolla on myös uusia käytäntöjä, esim. vierailuaika osastolla klo 17-19. Vierailut ovat sallittuja yhteishuoneessa, ei omiin huoneisiin. Isä ja sisarukset saavat olla osastolla päiväsaikaa koska haluavat.

Vierihoito-osastolla on ihania kätilöitä ja lasatenhoitajia, tunnelma on seesteinen ja kodikas, itse olen aina tuntenut etten ihan vielä haluaisi kotiin. Ihana paikka!

Ainoana miinuksena on se että jos vauva joutuu teholle, siellä on kova kuri, vierailuaika myös äideille, 11-20 välisenä aikana, yöllä ei saa käydä eikä näin ollen voi imettää, sisarukset saavat vain tulla käymään jos osaston tilanne sallii jne. Itselläni on ollut siellä lapsi kaksi kertaa ja se on ollut kova kokemus että vauva erotettiin minusta (ei siis syntymästä saakka) ja on tehnyt imettämisen hankalaksi kun vauva on tottunut tuttipulloon. Toisena kertana vauva joutui sinne ikäänkui " varoiksi" vaikka itse tunsin että se on turhaa ja siksi se oli vielä kurjempaa, kun loppujen lopuksi siellä olo oli " turhaa" . Todella sairaan lapsen kanssa tilanne on eri kun itsekin näkee ja tietää ettei vauva voi hyvin. Aika herkästi sinne teholle kuitenkin otetaan, esim CPR:n nousun takia. Lisäksi vauvateho on suhteellisen kaukana omasta osastosta missä pitää käydä syömässä. Mutta toivottavasti et joudu tätä kokemaan.

Yleisarvosana Vaasasta on todella hyvä paikka! =)

Olen siis jo synnyttänyt kyseisessä sairaalassa ja nimenomaan tällä " tilapäisosastolla" ja pahimpaa ruuhka-aikaan: maaliskuussa! Muiden kokemuksia vain lisäkseni kaipailin :). Omat kokemukseni olivat hyvät, lukuunottamatta itse synnytystä, sen nopeutta, rankkuutta ja sitä, kuinka myöhään epiduraalin sain (6 cm ja synntys käynnistettiin, ohi 4 tunnissa ja kyseessä esikko).. Tai en ymmärtänyt pyytää sitä aiemmin, kun kivut eivät ennen tuota olleet niin järkyt, mutta sitten.. AIVAN HIRVEÄT! Mutta osastolta kokemukset olivat hyvät ja eivät ois päästäneet mua pois, kun imetys ei vielä kolmen yön jälkeen sujunut.. Noh jäinkin vielä yhdeksi yöksi sitten. Mutta olen myös kuullut, että uudelleensynnyttäjiä sieltä hieman hoputetaan pois..Jos synnytys ollut ok, ja äidin kunto hyvä.

itse olen vks:ssa synnyttänyt tosiaan kaksi kertaa, eka vuonna 2004 ja nyt kolme kuukautta sitten.

kokemukseni on hyvät. synnytykset ovat olleet nopeat ja ilman kivunlievitystä mutta kätilöt ovat olleet taitavia ja ystävällisiä, minun omalla äidinkielelläni minua palvelleet. (itselleni riittää jos minua palveleva henkilö tekee oman parhaansa kielellisesti, itse toivon myös oman ruotsinkieleni riittävän kun palvelen omassa työssäni ruotsinkielisiä.)harmittaakin kun en ole kiittänyt heitä jälkikäteen. päätin ennen synnytyksiä kuunnella kätilöitä koska he tietävät mitä tehdä ja kuinka ja ehkä se auttoi " selviytymisessä" . he olivat ammattitaitoisia ja todella ystävällisiä vaikka välillä huusinkin veetua ja muita kirosanoja.

myös osastolla olen saanut kiitettävää palvelua. ekan vauvan kanssa olin vanhalla ns omalla osastolla ja kakkosen kanssa tällä tilapäisellä. ja arvatkaapa mitä, en olisi edes huomannut olevani toisella osastolla jos en olisi tiennyt. eli ainut mikä oli pienempi ja huonompi oli suihkutilat. minun mielipide. en oikein tiedä mitä tarkoitetaan ahtaammilla tiloilla... se on tietysti kurjaa jos ruuhkaikaan joutuu olemaan käytävällä mutta se olisi varmaan tapahtunut vanhallakin osastolla? olen kuullut tämän vuoden olevan suositty synnytysvuosi.

Minustakin täysin käsittämätön juttu! Ja samaa ajattelen kuin edellinen kirjoittaja; tilojen pienuudella ja ahtaudella halutaan viestiä äideille, että äkkiä kotiin, tänne ei tarvitse jäädä asumaan...

Ja se unohtui eilen vielä laittaa, että osaston hoitajien suomenkielen taidottomuus oli meille ainakin ihan oikeasti ongelma! Esikoiselle tuli ongelmia, eikä vuorossa ollut YHTÄÄN sellaista hoitajaa, joka olisi asian osannut meille selittää. Toki itse osaan myös ruotsia, mutta en nyt sentään lääketieteellisiä termejä. Oli aika ahdistavaa kun tiesi, että vauvalla on joku hätä, mutta mikä? Miten vakava? Mitä tehdään? Ei paljoa lohduta, jos hoitaja vierellä sanoo " Soo, soo, äiti rauhoittuu nyt!" . Vasta seuraavana päivänä saatuani oman tätini (lastenerikoissairaanhoitaja) langan päähän sain selville, mikä vauvallani oikeasti oli ja mitä sille tehdään!

Imetysopastuksesta, itse sain ihan hyvää opastusta perusjuttuihin ja apua vauvan rinnalle laittamiseen (mutta silloin oli vielä se vanha osasto). Mutta tässäkin mentiin aika lailla siitä, missä aita on matalin. Mulla oli toinen rinta ihan älyttömän täysi ja ihan tukossa, mutta käskettiin vain vähän käsin tyhjentää. Lopulta itse kysyin, että eikö teillä tosiaan ole sähköpumppua, kun rinta on niin kipeä ja täysi, eikä vauva saa siitä mitään otetta! Sain sitten luvan lypsää pumpulla, mutta " vain ihan vähän vaan" ja hoitaja kävi keskeyttämässä mun puuhat aika nopsaan ja sanoi, että riittää jo... Ja mitä tästä seurasi? Kotiutumisen jälkeen olin 2 päivän päästä 41 asteen kuumeessa ja rintatulehdushan se oli. Ikinä ei vauva toista rintaa siis saanut tyhjäksi (se oli ihan sairaan näköinen jo sairaalassa, punainen ja paukurainen, mutta uskoin hoitajaa kun hän sanoi, että se on ihan ok...) ja niinpä sitten joudun päivystykseen kuuria hakemaan.

Tietysti jos on oppikirjasynnytys, imetys lähtee käyntiin ongelmitta ja muutoinkin välttyy kaikilta vastoinkäymisiltä, niin osasto on ihan ok paikka...

Huh, tulipa taas purkauduttua... Nämä asiat vaan muistuu mieleen vähän pätkittäin, toisten kokemuksia lukiessa...

Mutta jotain jäi hampaankoloon.. Synnytystä käynnistettiin kaksi päivää, olin siis jo sairaalassa kun synnytys käynnistyi yöllä, siitä huolimatta en saanut " kunnollista" kipulääkitystä. Hernepusseja toivat ja aqvarakkulat laitettiin (moiseen en suostu enää koskaan!). Lopulta pyysin ja rukoilin kipulääkettä, kätilö katsoi tilanteen: 9cm auki, mitään ei enää ehditä laittaa!

Tämä jäi kaivertamaan mieltä vaikka koin että synnytys meni hyvin ja suht helppo (kesti reilu 4h). Odotin kovasti keskustelua, missä käydään synnytys kätilön kanssa läpi, mutta samainen kätilö ei päässytkään joten jouduin keskustella ruotsinkieleisen kanssa joka todella huonosti osasi suomea. En saanut vastauksia kysymyksiin, joihin olisin halunnut selityksen. Onneksi sain jälkitarkastuksessa neuvolassa purkaa mieltäni.

Muuten olin tyytyväinen sairaalaan ja muuhunkin, sain olla yksin huoneessa joten sai olla ihan rauhassa!

Täälä on myöskin käyty pari kertaa ko. laitoksessa ja kokemukset ovat olleet kamalia molemmilla kerroilla. esikoinen synt 01 ja saamani kohtelu oli kartakaikkiaan välinpitämätöntä. ei neuvottu vaipan vaihdossa(ei edes kerrottu mistä niitä löytää). ei mitään hoito ohjeita (pyllyn pesu, kuinka usein vaippa vaihdetaan yms.). ei kerrottu missä suihkut, mistä ruokaa, et voi viedä vauvan hetkeksi hoitajille(esim. suikun ajaksi). muilta kysemällä ja itse etsimällä piti selvitä. rankkaa oli kun oli 22h synnytys takana ja olis halunnut apua. Myös imetyksen kanssa olisin tarvinnut apua, mut hoitajat vain toivat lisä maitoa ja todellinen syy ei ollutkaan et mulla ei ollut maitoa vaan et rinnat olivat niin täynnä et vauva ei saanut juotua( tämäkin selvisi sit myöh omana oivalluksrna kotona). Toka reissulla tiesin mihin varautua mut esim. lapseni verensokeri oli alhainen (se selvis sit myöhemmin) syöksyi hoitaja huoneeseen nappasi ilman mitään selityksiä rinnalta lapseni ja marssi ulos houneesta, myöh. todella pitkän ajan kuluttua minulle tultiin kertomaan et lapsi oli viety keskolaan ja että se jäisi siine. annettii vain numero et tosta voit kysellä kuulumisia. En todellakaa odota innolla kolmatta reissua ja olenkin miettinyt et pääsiskös jonnekin muualle synnyttämään etenkin jos tilanne on se mitä kerrotaan.

Itselläni tuttava töissä siellä ja hänen mukaan vaihdos on nyt pysyvä, entisiä tiloja kunnostetaan jo muuhun tarkoitukseen.

Tuntuu pahalta lukea negatiivisia kokemuksia, varsinkin kun itsellään on edessä synnytys. Näillä viimeisillä kerroilla on sielläolo pitkittynyt lapsen terveydetilan vuoksi, mm. alhaisen verensokerin, kohonneen CPR:n ja nykinöitten vuoksi. Jos siellä on todella ahdasta ja kiireistä kuten täällä kerrotaan, niin se on sääli.

Aivan suututtaa että kaavailevat tätä pysyväksi, taitaa olla niin että pyrkimyksenä on polikliininen synnytys ja äkkiä kotia kuten monessa muussakin sairaalassa. Tammikuussa voin tulla kertomaan omat kokemukseni uudesta osastosta, toivottavasti kuitenkin ne ovat positiivisia!

ystäväni synnytti VKS:ssä pari viikkoa sitten ja oli siis myös uudella " tilapäisosastolla" . Sanoi kyllä tilojen olleen melko ahtaat, mutta sai silti olla yksin huoneessaan 2 vrk, koska ruuhkaa ei ollut. Eli tämä ahtauskin riippuu ihan ajankohdasta ja tuurista.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat