Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Sivut

Kommentit (32)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pointtini oli se, että suuri laina ei aina johdu siitä että asuu pääkaupunkiseudulla. Vaan että rakentaminen maksaa -> siitä suuri laina.

että miksi mielestäsi " sopiva" lainamäärä on 50-70% asunnon arvosta?

Ymmärrän, ettei moni halua ottaa lainaa ihan tappiin, mutta miksi mielestäsi vain max 70% on sopiva?

Vierailija:

Lainaus:

ja asun meille rakennetussa omakotitalossa. Me säästimme ensin rahaa, sitten ostimme kerrostaloasunnon, jonka muutaman vuoden kuluttua myimme, ja siinä asuessamme olimme säästäneet taas lisää rahaa, joten niin suurta lainaa ei tarvittu.

Minulle on ihan sama onko nuo suuret lainat otettu kerrostaloasuntoon vai omakotitaloon, en vain itse uskaltaisi ottaa niin suurta lainaa ollenkaan. Minusta sopiva lainamäärä muutenkin on 50-70% asunnon arvosta. Minusta vielä kymmenen vuotta sitten näin ajateltiin ihan yleisesti.

ota nettotulot ja vähennät niistä sitten ruoka, vakuutus, auto ja kaikki mahdolliset kulut. katso paljonko jää jäljelle per kuukausi lainanlyhennyksiin.

ja syötä tänne tiedot:

http : // www . rahatieto . fi/laskuri5 . htm

niin silloin tarkoitat että siinä ei ole korkoja.

Lainan hoitokulut voivat olla 1200 e mutta ei se sillä lyhene.

Meilläkin on lainan hoitokulut 1200 e/kk mutta laina lyhenee vajaalla 900 eurolla kuukaudessa. Loput 300 menee korkoihin.

Nettotulomme nyt kun olen 4ttä vuotta kotiäitinä on siinä 2300e/kk ja 150 000 lainaamme lyhennämme muutaman satasen kuukaudessa. Plus yhtiövastike pari sataa.

Töihin palatessani nettotulomme siinä 3200e/kk korvilla ja lainasumman lyhennysmäärää aikomus sitten hieman nostaa.

Ja rälläämiseen ei rahaa ole.

Meillä on oman talouden kanssa laina tarkassa seurannassa, minkä verran on lyhentynyt ja mikä on korkojen osuus. Annuiteettilainassa kun korkojen osuus laskee koko ajan ja lyhennys kasvaa vaikka kk-erä pysyy samana.

Näköjään muut eivät seuraa yhtä tarkasti kun ei ole niin tarkkaa mikä on lyhennys ja mikä on kk-erä.

Me myös ostimme ensin kerrostaloasunnon. Myimme sen tosin jo 2v päästä niin että ei ehtinyt tulla kovin paljon voittoa. Sitten muutimme vuokralle ja aloimme rakentamaan. Lainaa reilut 150 te ja talon arvo varmasti yli 300 te. Tuloja sen verran että lainan hoitoon menee 27% nettotuloista.

Olemme myös niin nuoria että ei ole ehditty kauan säästää vaikka ensimmäisen asunnon ostimme kun ikää oli 23 ja 26v. Korkeakoulututkinnon opiskelu vei myös aikaa.

ja asun meille rakennetussa omakotitalossa. Me säästimme ensin rahaa, sitten ostimme kerrostaloasunnon, jonka muutaman vuoden kuluttua myimme, ja siinä asuessamme olimme säästäneet taas lisää rahaa, joten niin suurta lainaa ei tarvittu.

Minulle on ihan sama onko nuo suuret lainat otettu kerrostaloasuntoon vai omakotitaloon, en vain itse uskaltaisi ottaa niin suurta lainaa ollenkaan. Minusta sopiva lainamäärä muutenkin on 50-70% asunnon arvosta. Minusta vielä kymmenen vuotta sitten näin ajateltiin ihan yleisesti.

Mä olen täällä sellaisena pahanilmanlintuna tunnettu, mut vastaanpa nyt silti. Yleensä on hyvä laskea et tuloista kolmasosa menis asumiseen korkeintaan eli teidän tapauksessa 900. Tämä nykyaikana siinä mielessä järkevää, sillä korot nyt alhaalla ja jos laina-aika pitkä, niin siinä ehtii tapahtumaan elämässä paljonkin ja samoin koroissa.

Käytännössä jos yhtiövastikkeeseen tai muuhun vastaavaan menisi 200 euroa, niin siinä tapauksessa 700 euroa voisi jäädä lainanhoitokuluihin. Käytännössä tällä saisi siis noin 145000. Mikäli haluaa arvioida kulutusta perhekoon mukaan, niin perusmenot on usein noin 500 euroa aikuiselta ja 400 euroa lapselta. Tuolla logiikalla teillä menis kuussa noin 2200 muuhun kuin asumiseen. Ehkä kannattaa pitää vähän aikaa kirjaa ja katsoa, et mikä on totuus. Jos menoja olis tuo 2200 ja sitten yv 200, niin se tekis sitten 600 kuukausieräksi lainaan eli 125000.

Paljon tietysti vaikuttaa myös se, että mitä muuta elämässänne tarvitsette/haluatte. Jos tarvitsette vaikka kaksi autoa, niin tuokin on paljon. Samoin jos haluatte vielä vaikka neljännen lapsen. Toki jossain pitää joka tapauksessa asua ja tuolla porukalla se ei ole missään ilmaista.

Itse tehden talolle on tullut hintaa jo 250 te. Tontti on vuokratontti ja ei ole juurikaan käytetty työmiehiä. LVIS-kamat ostettu tukusta ja työt tehty itse. Lainaa yli puolitoistasataa tuhatta erkkiä. Kovin paljon halvemmalla ei olisi päässyt vaikka olisi minne perähikiälle rakentanut. Harkkotaloon kun ei harkkoja omasta metsästä saa.

Jälleenmyyntiarvoa toivottavasti on, matkaa Hkiin reilut puoli tuntia. Neliöitä reilut parisataa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat