Vierailija

Kuinka toimia että toiselle puolisolle jäisi vielä oikeus ensiasunnon ostoon vaikka. Eikö sen saa jollain omistusoikeuskikkaiiluilla?

Sivut

Kommentit (40)

myös yksityishenkilöille usean vuoden takaa, esim. miehen sedälle tehtiin muutama vuosi sitten perusteellinen verotarkastus.

Minäkin maksoin 18 % lainasta pois heti kättelyssä. Ei ole mikään iso juttu tehdä keskinäistä velkakirjaa ja turvata sillä selusta. Mies laittaa tililleni joka kuukausi lyhennyksen, mutta käytännössä ne ovat yhteisiä rahoja, sillä meillä on käyttöoikeus toistemme tileihin.

Eikä ole tarkoitus pelotella, vaan kertoa faktat, että näin voi käydä.

Jotenkin sitä vaan kuvittelee, että ihmiset selvittäisivät näitä asioita ennen kun alkavat kikkaileman omistusosuuksilla. Miksi he muuten alkaisivat jakamaan taloa jotenkin 49-50? Siksikö, kun " kaikki muutkin tekevät niin" ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ensinnäkin, varainsiirtoveron joutuu maksamaan se osapuoli, jolla on alle puolet asunnon osakkeista.

Toisekseen, ensiasunnon osto-oikeudessa on ikäraja eli alle 40-vuotiaille. Jotta saisitte täyden hyödyn kikkailustanne, niin seuraava asunto pitäisi ostaa alle 40-vuotiaana.

Vierailija:

Lainaus:

Aika monilla aviopareilla on yhteinen tili,

kyllä siitä voi maksaa asuntolainaa ilman että tarvitsee ' yksin' maksaa.

Mutta verottaja katsookin, että kummallakin aviopuolisolla on siitä huolimatta omat tulot. Eihän Suomessa ole enää käytössä mitään perheverotusta. Jos molemmat osallistuvat tasapuolisesti talouden ylläpitoon, niin verottaja voi katsoa, että toinen maksaa yhtä lailla lainaa.

Ideahan on se, että yleeensä se seuraava asunto on kalliimpi, eli sitten kun sitä ostetaan, toisella on mahdollisuus käyttää se verotomuus silloin. Voittoa tulee ero. Tietysti siitä alle 50% osuudesta joutuu maksamaan aina sen varainsiirtoveron (tai leimavero, mikä sen nimi nyt nykyisin onkaan).

Rautalangasta: Pari ostaa nyt 100 000 e asunnon ja myöhemmin 250 000 e asunnon. Vero 4 %

Osuudet 50-50:

1. kauppa: kumpikaan ei maksa

2. kauppa: molemmat maksavat 4% 125 000:sta, yht. 10 000

Osuudet 49-51 ja 51-49

1. kauppa: toinen maksaa 4% 49 000:sta = 1960 e

2. kauppa: toinen maksaa 4% 122 500 :sta = 4900 e

Säästöä reilu 3000 euroa. Enemmän säästyy, jos ensimmäinen on osake (vero 1.6 %) tai toisen omistussuhde erilainen.

pakin antamat neuvot takaavat sen et ei ongelmia varmasti tule. Harvoin kai niitä tulee mutta meille pankkineiti kertoi että eräällä pojalle oli rapsahtanut isot verot korkoineen maksettavaksi kun oli vanhempien säästämillä lapsilisärahoilla ostanut itselleen ekan oman auton. Lapsilisistä ei oltu tehty asian mukaisia lahjakirjoja joten verottaja iski sitten siihen. tekevät kuulemma sellaisia pistokoetyyppisiä iskuja ihmisten omaisuus asioihin vaikka kyseessä olisi pienetkin summat.

Vierailija:

Lainaus:

ei kai kukaan ensiasunnon ostaja niin vanha ole?

Eikös nykyään kaikki asu omakotitalossaan jo ennen 35v ikää!?!

Jos pariskunta tuolla 11:n tavalla ostaa ensiasunnon (joka oikeastaan on siis vain toisella verotuksellisesti ensiasunto), niin viimeistään siinä vaiheessa pitää ostaa uusi asunto, kun se, jolla on etu jäljellä, on 39-vuotias. Ei siinä välttämättä tule kauan asuttua samassa asunnossa... ja tosiaan tuo ei päde, jos pariskunta ei pysy yhdessä.

kulut ovat verovähennyskelpoisia (siis lainan korot tai mitkä lie). Eli jos ostatte asunnon suunnilleen puoliksi, vain puolet koroista kelpaa vähennyksiin. Ainakin näin olen ymmärtänyt, korjatkaa, jos olen pahasti väärässä.

Eli jos mieheni omistaa uudesta asunnosta 51 ja minä 49 niin minun osuudesta asuntoon tulee maksettavaksi 4% vero vai 1,6% (kyse on osakehuoneistosta). Pitää laskea mikä kannattaa... hienoa että jaoitte tietoa näin hyvin!

Vierailija:

Lainaus:

tuohon lahjaverojuttuun

ei meille mitään lahjaveroja napsahtanut vaika minä sijoitin säästöjäi asuntoon, näiden säästöjen avulla emme tervinneet takaajia (olemme ensiasunnon ostajia ja laina on Nordeasta). Eli minä maksoin asunnosta summan x ja loppuosalle haimme lainan.

Me nyt vain turvasimme selustamme, ettei tule vuosien kuluttua mitään yllätyksiä.

6/7

kyllä meille pankissa lainaneuvotteluissa tehtiin nämä asiat selväksi. Eikä tarvittu edes mitään juristi, vaan pankkivirkailija nämä asiat osasi kertoa. Meillä oli vielä sellainen pieni kommervenkki, että minulla oli laittaa huomattava summa pääomaa lainaan, joten välttääksemme lahjaveron, teimme keskinäisen velkakirjan ja tiliotteissa näkyy velan lyhennys mieheltä minulle. Tämä neuvokin saatiin pankista.

Vierailija:

Lainaus:

Voihan asunnon ostaa kokonaan toisen nimiin.

Silloin ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa ollenkaan ja toiselle jää ensiasunnonostoetu käyttöön. Jos pari on naimisissa eikä avioehtoa ole, ei mitään riskejä pitäisi olla.

Harvalla on kuitenkaan varaa maksaa yksin asuntolainaa. Katsotaankohan se sitten vuokratuloksi tai jotain..? Kyllä se verottaja osaa tällaiset asiat kaivaa esille.

Lopusta on yhteinen laina, mutta mies maksaa lyhennykset. Olemme kummatkin vastuussa lainasta, mutta missään ei ole sanottu, että kummankin pitäisi maksaa siitä tasan puolet pois. Jos jättäisimme lainan maksamatta, voisi pankki ottaa omansa siltä jolta sen saa, ei 50/50 periaatteella.

Älkää pelotelko toisianne verottajalla :(

Vierailija:

Lainaus:

7, tuo lahjaveronvälttämisjuttu nyt on itsestäänselvyys

Eikai kukaan ole niin tyhmä, että ostaa asunnon puoliksi sellaisen kanssa, jolla on enemmän alkupääomaa kuin itsellä. Tottakai siitä rapsahtaa lahjaverot, jos ei tehdä tällaista keskinäistä lainajuttua.

Kyllä mä sen verran ymmärrän, että jos olisin antanut puolet pääomasta miehelle suoraan, niin lahjaveroa olisi pitänyt maksaa, mutta en voinut kuvitellakaan, että se olisi tullut tässäkin tapauksessa ilman tuota velkajärjestelyä. Pankkihan ne rahat sai (tai oikeastaan myyjä), ei mieheni.

6/7

mutta pidä huoli että itse otat tuon pienemmän omistusosuuden jotta esim ero tilanteessa sinulla on vielä ensiasunnonostooikeus jäljellä... ihan vaan varmuuden vuoksi.

Eikai kukaan ole niin tyhmä, että ostaa asunnon puoliksi sellaisen kanssa, jolla on enemmän alkupääomaa kuin itsellä. Tottakai siitä rapsahtaa lahjaverot, jos ei tehdä tällaista keskinäistä lainajuttua.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat