Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Osaako kukaan kertoa miten toimia tässä tilanteessa? Olemme avoliitossa ja meillä on 2 lasta. Asumme omakotitalossa joka on mieheni nimissä, hän osti sen 4 vuotta sitten. Nyt olemme miettineet talon/lainan laittamista molempien nimiin. Miten se olisi järkevää toteuttaa, jotta ei tulisi mitään varainsiirtoveroja tai lahjaveroja tai jotta ne olisivat mahdollisimman pienet? Minä olen koko ajan maksanut rakennustarvikkeita ja muita kuluja ja olemme noista maksamistani summista tehneet velkakirjan joka kattaa noin 1/4 lainasummasta. Voinko minä " ostaa" osan talosta tuolla velkakirjalla, eli minulle merkitään omistusosuus taloon ja mies kuittaa lainansa sillä?

Neuvokaa fiksummat!

Kommentit (8)

Mies on ostanut talon ennenkuin tapasimme ja nyt ollaan sitten mietitty että miten saisimme talon helpoiten yhteiseksi.

Me teemme niin että teemme virallisen kaupan, jossa ostan miehen talosta puolet, varainsiirtoveroa ei tule, koska minulle se on ensiasunto ja miehelle ei tule myyntivoittoveroa, kun on asunut yli kaksi vuotta. Kauppahinnan määrittelemme sen mukaan minkä verottaja hyväksyy ts. ei tule lahjaveroa ja kauppahinta koostuu siten että otan puolet jäljellä olevasta lainasta nimilleni ja loput sitten tulee kuiteista mitkä minä olen jo maksanut lainanlyhennyksiäksiä, tarvittaessa yksi osa tulee siitä minkä voi enintään lahjoittaa (n.3400).

Minäkin mietin tuota että minulle tulisi vain avio-oikeus eli että ei tehdä avioehtoa talosta, mutta jotenkin minulle on tärkeämpää saada oma nimenikin talon kirjoihin.

Vaikea sanoa mitään yksiselitteistä maallikkona. Kannattaa varmaan ottaa yhteyttä lakimieheen. Toinen hyvä vaihtoehto on mennä naimisiin ja jättää avioehto tekemättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

sattuessa kaikki omaisuus on yhteistä. Ja avioehdossa voi erikseen määritellä talo avio-oikeuden alaiseksi. Kyllä avioliitto on järkevintä kun on yhteistä omaisuutta , jota ei voi helposti jakaa tasan molempien omaisuudeksi.

Avio-oikeuden piiriin kuuluu kaikki omaisuus ellei toisin avioehdossa määrätä eli kyllä avioliitto tasaisi omaisuutenne, jollette avioehtoa tee. Poikkeus saattaa tulla, mikäli avioliitto kestää alle 5 vuotta, jolloin saatetaan sovitella kohtuutonta jakamista, mut perussääntö on tosiaan et naimisiin mennessä kaikki omaisuus muuttuu sellaiseksi, joka on avio-oikeuden alaista. Omaisuus avioliiton aikana on täysin erillistä, muttei mies saa esim. yhteisenä kotina käytettyä asuntoa myydä ilman sinun suostumistasi. Muut omaisuudet on sitten erikseen. Eli periaatteessa jos mies omistaa vaikka talon ja sä sitten vaikka auton ja kesämökin, niin mies ei voi myydä mitään, mut jos sä päätät vaikka myydä kesämökin ja auton ja lähteä 2 vuodeksi sillä rahalla Australiaan, niin mies ei voi mitään.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat