Seuraa 

onko muita tällaisia tapauksia? ja miten siihen pitäisi suhtautua/ menetellä? vai kuuluuko tämäkin (!) ikään? eli meidän 1v erittäin usein tai oikeastaan useimmiten ilmaisee itsensä kiljumalla tai kirkumalla tai erittäin rasittavalla (minua rasittaa..)vinkumisella joka vähän kuin jatkuvasti kitisisi. joskus pyydän sanomaan nätimmin ja joskus äänen sävy muuttuu.. en tiedä, voiko tällaista näin pieneltä vaatia..mitä mieltä? jotenkin tahtoisin tähän kuit.vaikuttaa..

Kommentit (3)

itse kahden lapsen äitinä (2v ja 3,5) olen huomannut, että lapsi haluaa ja tarvitsee paljon huomiota. Kuunteletko sinä lastasi, kun hän yrittää selittää " omalla tavallaan" , kyseletkö häneltä paljon ja keskusteletteko esim. kirjan kuvista tms. Jos lapsi on huomannut, ettei äiti huomaa minua kuin huutamalla, käyttää hän tätä keinoa myöhemminkin..

Entä oletko huomannut, että kiljuminen liittyy väsymiseen, nälkään tms. pahaan oloon?

Kun huomioit lasta paljon, siis todella paljon, hän alkaa leikkiä itsekseen, koska saa huomiota, eikä hänen tarvitse sitä erikseen pyytää.. Tosin 1-vuotias ei vielä paljon osaa itsekseen leikkiä, vaan äitihän se vielä silloin on paras leikkikaveri. Huomiointia on esim.

1) Itkuun reagointi : Lapsi ei itke turhaan!

2)Illalla ennen nukkumaanmenoa voidaan keskustella päivän tapahtumat läpi. " Näitkös sen ison kaivurin siinä tien reunalla?" tms.

3) Päänsilitykset, syliin ottamiset " ilman sen kummempaa syytä."

4)Kehumiset (oletpa reipas, näytäpä osaatko) ja muutkin myönteiset asiat. Liian usein me vain kiellämme ja käskemme. Haluaisimmehan me aikuisetkin kuulla myös kehuja ja kiitoksia!

5)Kiukun ymmärtäminen: Lapsi voi kiukutella pahaa oloa (nälkää väsymystä, vaippaa tms.) voimakkaasti, mutta aikuisen tulisi jaksaa olla aikuinen ja käyttäytyä rauhallisesti!

6) Johdonmukaisuus: Jos jokin asia on EI, niin se on sitä myös huomenna ja ylihuomenna. Lapsi kokee turvattomuutta, jos joutuu hakea rajoja koko ajan.

oma 2-vuotias poikani ymmärtää joten kuten, kun sanon, että pitäisi olla hiljempaa, joten se taitaa olla 1-vuotiaalta vielä liikaa vaadittu..

Toivottavasti auttaa, näin minä itsekseni olen huomannut ja jonkin verran asioita opiskellut.. Meillä nämä toimii, toki huonojakin päiviä on sekä vanhemmilla, että lapsilla, mutta ihmisiä me aikuisetkin olemme! Aurinkoisia kesäpäiviä!

vaikka mielestäni kyllä olen näitä asioita kirjottamallasi tavalla tehnytkin, parhaani mukaan.. huomionhan hän totta kai saa kiljumalla,mutta saa sitä kyllä muutenkin. ja olen poitsun kanssa erittäin paljon. huonolla tuulella kiljumista enempi.. no, ehkä se siitä. lisää kokemuksia kyllä mielelläni asiasta luen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

jos yhtään lohduttaa, niin meillä on ihan samanlainen 1v (tai täyttää 1 parin viikon päästä). Ei osaa vielä mitään sanoja, mut ymmärtää tosi paljon puhetta. Kiljumista, kirkumista, päristelyä ja muuta " mölinää" tulee senkin edestä. Siis nimenomaan yrittää kommunikoida siten... En oo vielä hoksannu huolestua, mut luen mielelläni kans, jos jollain on oikein tietoakin aisasta. =)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat