Seuraa 

Hei!

Tästä asiasta on varmasti useaankin otteeseen keskusteltu täällä, mutta

haluan saada tuoreita kommentteja asiasta.

Odotan viidettä lastani viikolla 36 ja risat. Vauva oli yllättäin kääntynyt viikonloppuna perätilaan. Yksi päivä meni sekavasti sumun peitossa miettien mitä valitsisin kahdesta vaikeasta vaihtoehdosta; leikkaus vai

perätilasynnytys.

Pelkään leikkausta ja vaikean synnytyksen jälkeen perätilasynnytyskin

tuntuu ylivoimaiselta.

MIllaisia kokemuksia teillä on perätilasynnytyksestä? Lääkäri kertoi että

siitä on aivan turhaan tehty kauhutarinaa kun niitä hoidetaan todella onnistuneesti nykyään ja paljon. Haluaisin valita sen luonnillisemman tavan eli alatiesynnytyksen mutta pelko on valtava...

Kertokaa kokemuksianne perätilasynnytyksistä!

Kommentit (8)

ottaa molemmista synnytystavoista riskit ja edut nenän eteen ja tehdä oma päätös. Sairaalat suosittelee perätilasynnytystä jo sen vuoksi, että se on heille halvempi vaihtoehto. Itse jouduin pohdiskelemaan asiaa, mutta onneksi aika myöhäisillä viikoilla vauva sittenkin kääntyi takaisin raivotarjontaan. Perätilasynnytyksessä täytyy kuitenkin olla itse täysillä mukana. Kun vauva alkaa syntymään, on jokunen minuutti aikaa itse ponnistaa (ei voi koskea, ettei lyö käsiä levälleen(refleksi)) vauva ulos ja tämän jälkeen vauva alkaa kärsiä happivajeesta. Muutenkin itse riskejä tutkiessani tulin siihen tulokseen, että sektiossa vauvan riskit ovat pienemmät. Kaksi kavereistani on kätilöä ja molemmat suosittelivat sektiota ehdottomasti " siviilissä" ollessaan.

Mutta tee oma päätös, ei sitä toiset voi puolestasi päättää. Molemmista on sekä hyviä että huonoja kokemuksia aivan varmasti. :)

Esikoinen syntynyt kiireelisellä sektiolla hapenpuutteen ja synnytyksen etenemättömyyden takia v.-03.

Nyt odotan toista viikoilla 34 ja risat ja vauva ollut perätilassa viikoilta 27 asti. Tämän hetkinen kokoarvio vauvasta olisi 4.5 kiloa. (esikoinen oli syntyessään 4020 g)

Ensimmäisen synnytyksen, perätilan ja vauvan koon vuoksi kohdallani ei tule kysymykseen muu kuin sektio.

Kokemukset ensimmäisestä sektiosta ovat hyvät. Toivuin nopeasti ja olin hyvässä kunnossa alusta alkaen. Eli itse voin kyllä suositella sektiotakin, olenhan " melkein" synnyttänyt alakauttakin, esikoista kun yritin synnyttää yli 20 tuntia ponnistuksineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

toinen lapsi tuli sektiolla. Juuri noilla viikoilla olin naistenklinikalla tutkituttamassa kuinka iso vauva on että pitäiskö jossain vaiheessa käynnistää... Mulla meinaa todettiin viikolla 25-26 raskausdiabetes ja ensimmäinen lapsi ilman sitä (?) oli jo vajaat neljä kiloa, jotenka... Odotettiin viikolle 39, välissä oli käännöskokeilu mutta ei pystytty tekemään, ja kokoarvio oli 3900g ja tunnetustihan noi voi heittää ihan miten vain ja mun tapauksessa luultavasti vain ylöspäin. Mulle annettiin ymmärtää (onko totta aina?) että sektiota ei käynnistetä eikä yli neljän kilon vauvaa anneta tulla alakautta. Joten sen takia mulla ei ollut valinnanvaraa ja 39+5 syntyi suunnitellulla sektiolla poika painaen 4040g, jotenka oli yli rajapyykin... Jos olis edellinen lapsi ollut jotain kolmen kilon päälle ja muuten normaali raskaus ja lantio kuvien mukaan tarpeeksi väljä niin oisin kyllä voinut suunnitella alatiesynnytystä. Sektion jälkeen kun ei ollut erityisen helppoa hoitaa reilua puolitoista vuotista tyttöä kun ei voinut nostaa mihinkään!!!

Mietin tota vaan että jos on jo viides lapsi ja monesti aina seuraava painaa enemmän kuin edellinen niin minkä kokoisia edelliset on ollut?

Kolmatta odotellen nani2 12+6

Hän painoi vajaa 3900g.Hänen piti painaa vähän päälle kolme kiloa.Otettiin rötgen kuvat ja mitattiin,että hyvin kuullema pitäisi mahtua tulemaan.Joka tapauksessa lapsi syntyi velttona pitkä vääntämisen jälkeen.Kuopukseni jäi jumiin ja synnytys kertomukseen kirjoitettiin,että pulska tyttö.Voiko vajaa 3900g painavaa lasta sanoa pulskaksi?Joka tapauksessa,en osannut kertaakaan pelätä,mutta se on varmaa,et lääkärit on vain ihmisiä ja tekevät parhaansa(paitsi ei ekks:ssä)Kolmatta odotan tällä hetkellä ja viime ultrassa,joka oli ylimääräinen,todettiin että vauva on perätilassa.Ja isompi kun viikkoihin nähden.Jos tämä lapsukainen pysyy perätilassa loppuun saakka,niin se on ihan varmaa,että en suostu synnyttämään alakautta.Kätilön kanssa kun olen keskustellut,niin Helsingissä 3800 g painava lapsi on jo niillä rajoilla,että lapsi syntyis perätilassa,alakautta.

Sen verran olisin vielä voinut kertoa, että eilen olin käännösyrityksessä,

koska lapsemme ovat syntyneet 37-39 viikoilla. Ensimmäinen oli pikkasen vajaat neljä kiloa, sit kaksi n 3500g ja yks on ollut vain 2500g.

Nyt vauva arvioitiin n 2.5kg ja heti vedottiin tuohon ekaan nelikiloiseen et on kyllä mahdollisuudet synnyttää alakautta. Ja se myös kerrottiin ettei

yli nelikiloista saa synnyttää perätilassa alakautta. Kahden viikon päästä on uusi kontrolli synnytyssairaalassa jos ei lapsi ole vielä maailmassa.

Voihan se vauveli toki vielä kääntyä kun on aika vilkkaassa liikkeessä välillä. Toivoa sopii. Täällä vaan masentuneena ja turhautuneena mietin kuinkahan pitkään joudun kamppailemaan ajatusteni kanssa ennen kuin synnytys tuo lohdun...

Kiva kuulla onnistuneita synnytys kertomuksia molemmista vaihtoehdoista.

Vauva on kuin onkin kääntynyt raivotarjontaan mutta voihan se vieläkin heitellä kuperkeikkaa.

Toivottavasti tämä tilanne pysyy synnytykseen asti ja voin turvallisin mielin lähteä synnyttämään. Voihan toki normaalissakin synnytyksessä

tapahtua aivan mitä vaan mutta aina täytyy toivoa ja luottaa parhaaseen.

Toinen lapsemme oli siis koko ajan perätilassa ja ei suostunut kääntöyrityksessä kääntymään. Minulle annettiin ne kaksi mahdollista vaihtoehtoa: sektio tai alatiesynnytys. Ihanaa oli se, että sain valita ilman minkäänlaista kädenvääntöä. Lääkäri ilmoitti, että on minun oma valinta. Jos haluan sektion niin aika varataan heti, mutta hoitavat mielellään myös alatiesynnytyksenkin. Jäi niin kiva mieli siitä!

Olin varma kääntöyritykseen mennessäni, että haluan ehdottomasti sektion, mutta siellä sitten päätimme mieheni kanssa, että synnytän alakautta. Lantio kuvattiin ja oli ihanteellinen synnytykseen. Henkilökunta oli osaavan tuntuista, joten oli turvallinen mieli sen suhteen ja meille painotettiin sitä, että leikkaussali on koko ajan valmiina ja MITÄÄN riskiä ei oteta minulle eikä vauvalle. Oltiin hyvissä käsissä!

Poikamme syntyi sitten alakautta ja meillä meni kaikki oikein hyvin! Poika oli melkein neljä kiloa ja syntyi peppu ja jalka edellä. Mitään " vaivoja" lapselle tai minulle ei siitä jäänyt. En revennyt tms. Ja synnytys kesti kokonaisuudessaan vain 2 tuntia! :)

Ei ole mitään huonoa sanottavaa koko synnytyksestä eikä ole jäänyt mitään traumoja jos meille vielä seuraava lapsi tulee ja jos hän päättää vielä olla perätilassa. Mutta kaikkein tärkeintä on kuunnella itseään ja kysellä paljon lääkäriltä. Kannattaa kysellä niin ettei jää mitään epäselvyyttä. Niin on sitten turvallisempi olo. Itselläni toimi ainakin se hyvin.

:) Eowyn

MEILLÄ KÄVI NIIN VIIME RASKAUDESSA ETTÄ VAUVELI KÄÄNTYI PERÄTILAAN 35 VIIKOLLA. VIIKOLLA 37 HÄNTÄ YRITETTIIN KÄÄNTÄÄ, MUTTA VAUVA OLI PÄÄTTÄNYT ISTUSKELLA JOTEN KÄÄNNÖS EI ONNISTUNUT. KÄVIN SITTEN 38 VIIKOLLA PAINOARVIOSSA,JOSSA TODETTIIN ETTÄ VAUVA EI OLISI YLI 4 KILOA. SITTEN SOVITTIN VIEL VIIKON PÄÄÄHÄN PAINOARVIO JA SILLOIN OLISI MIETITTY ETTÄ KÄYNNISTETÄÄNKÖ SYNNYTYS.(PERÄTILOJA EI KUULEMMA MIELELLÄÄN KÄYNNISTETÄ). NO MEIDÄN NEITI ONNEKSI PÄÄTTI LÄHTEÄ SYNTYMÄÄN VIIKOILLA 39+1. SYNNYTYSSALIIN PÄÄSTYÄMME HÄNEN ASENTONSA VIEL TARKISTETTIIN ULTRAN KANSSA JA SIELLÄ HÄN OLI TÄYDELLISESSÄ PERÄTILASSA ELI TULOSSA PEPPU EDELLÄ KAKSINKERROIN. JA SIINÄ ASENNOSSA MYÖS SYNTYI PARIN TUNNIN PÄÄSTÄ PONNISTUSVAIHEEN KESTÄESSÄ PARI MINUUTTIA. VAUVELI PAINOI 3940G.

LOPPUAJASTA TAPASIN KOLME ERI LÄÄKÄRIÄ JA KAIKKI OLIVAT SITÄ MIELTÄ ETTÄ VAUVA VARMASTI TULEE HYVIN PERÄTILASSAKIN KUN KOLME SYNNYTYSTÄ TAKANA JA YKSI VAUVOISTA OLLUT 4,5 KILOINEN. JOTEN HALUSIN LUOTTAVAISIN MIELIN LÄHTEÄ YRITTÄMÄÄN PERÄTILASYNNYTYSTÄ. TÄRKEINTÄ MIELESTÄNI OVAT SINUN OMAT TUNTEMUKSESI. MINÄ ITSE EN YHTÄÄN EPÄRÖINYT PERÄTILASYNNYTYSTÄ. PUOLESTAAN MINÄ PELKÄSIN SEKTIOTA JA SIITÄ TOIPUMISTA. USKOISIN ETTÄ SINUNKIN PERÄTILASYNNYTYKSESI MENISI IHAN HYVIN KUN ON JO MONES SYNNYTYS JA VAUVA EI OLE KOVIN ISO. TSEMPPIÄ SINULLE MITÄ SITTEN PÄÄTÄTKIN...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat