Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

miten teillä muilla on työpaikalla suhtauduttu neuvolakäynteihin ja ultraäänitutkimuksiin? Oletteko menneet työajalla vai omalla ajalla ja onko palkastanne vähennetty poissaoloaika?

Kommentit (7)

Meilläkin saa käydä työajalla. Tosin ohjeena on, että pitäisi järjestää työajan ulkopuolelle jos mahdollista. Mutta virka-aikaan töitä tekevänä se ei oikein onnistu. Olen ottanut aamun ekaa, tai iltapäivän viimeistä aikaa, sillä työpaikkani on noin 35 km:n päässä neuvolasta, eri paikkakunnalla. Eli jos olisi keskellä päivää aika, tulisi normaali työmatka-ajon 70 km lisäksi toinen 70 km neuvolakäynnistä. Menisi paljon aikaa, ja eikä itsekään huvita ajella ylimääräistä, varsinkaan näillä bensahinnoilla..

t. Meku

Laissa on määritelty (en muista missä, mutta koskee ihan kaikkia alona ja jokaista työehtosopimusta), että neuvolakäynnit (huom, koskee vain äitiä) saa käydä KAIKKI työajalla, ja työnantaja ei saa vähentää mitään palkasta tai vaatia tekemään niitä sisään.....oma työnantajani on tämän selvittänyt. Itse yritän saada aamu-tai ip-aikoja, että työ häiriintyisi mahdollisimman vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

jos mahdollista. Eli minun pomo ainakin luki ja tulkitse kvtes:siä niin, että neuvolat/lääkäri ja ultrat työajan ulkopuolella, jos mahdollista. Eli jos tekee aina esim. 8-16 vuoroa niin sehän ei voi olla mahdollista (työaikana käytävä), kun neuvolatkinhan ovat auki vaan kyseiseen aikaan.

Itseäni kyllä hiukan epäilyttää ja harmittaa, kun aina joutuu sovittelemaan ja vaihtamaan työvuoroo, että pääsee menemään. Työaika minulla 6.30-17 välillä joten aina voi järjestellä aamusta tai iltapäivästä aikaa.

Näin ilmeisesti kunta puolella siis. Mut kertokaa ihmeessä, jos te saatte käyttää työaikaa saman tyylisessä tapauksessa.

Raskauden aikaiset tutkimukset ovat palkallisia poissaoloja. Netistä googlettamalla löytyy tietoa. Itselläni äitiyspolilla käynti onkin aikaa vievää puuhaa... Asun kyllä n. 30 km päässä äitiyspolilta mutta työpaikka on aivan toisessa suunnassa. Matka tuplaantuu ;) Siinähän menee tovi jos toinenkin.

Valtiolla töissä ja työaika 8-16. Mahdotonta siis saada omalle ajalle neuvolakäyntejä. Meillä on henkilökuntaoppaassa lueteltu kaikki, mitä saa palkallisesti työajalla tehdä ja äitiysneuvola ja muut raskaudenaikaiset tutkimukset kuuluu tähän joukkoon.

Lastenneuvolassakin saa käydä työajalla, mutta se aika on palkatonta eli ts. se pitää tehdä sisään.

vaan kävin vaan työajalla. Työkavarin kanssa sovin tietenkin, ettei jää yksin (olen keittiössä töissä) vaan joku tule auttamaan. Mutta ei siinä mitään pomoa tarvita =)

Tipy+ipana 10kk+papuliina rv 12+5

niina-maria:

Lainaus:

miten teillä muilla on työpaikalla suhtauduttu neuvolakäynteihin ja ultraäänitutkimuksiin? Oletteko menneet työajalla vai omalla ajalla ja onko palkastanne vähennetty poissaoloaika?

Kyllä useiden alojen TESiin kuuluu ja fiksujen työpaikkojen käytäntöönkin, että äitin pakolliset seurannat eli neuvolakäynnit, ultrat ja lääkärit menevät työajan piikkiin. Eli itse kävin työajalla eikä sitä vähennetty palkasta. Edellytyksenä tietenkin on samat ehdot kuin normaalistikin työajalla lääkärissäkäynnissä eli suoraan sinne ja pois.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat