Vierailija

Mites yleensä toimitaan? Testit näyttää allergiaa olevan hiukan maidolle ja munalle, mutta vaikka jätin ne pois (en kylläkään joka tuoteselostusta käynyt läpi)en havainnut 3 viikossa mitään muutosta. Ihottumaa on välillä vähemmän välillä enemmän.

Alanko summamutikassa karsimaan itseltäni lisää ruoka-aineita pois vai siirrytäänkö korvikkeeseen suosiolla? Entä jos korvikekaan ei auta ja ihottuma jatkuu, eli voiko olla vaan iho joka on herkkä ja atooppinen ilman allergiaa?

Kuinka nopeasti ihossa pitäisi näkyä esim sopimaton ruoka-aine? Ollaan pikkuhiljaa kiinteitä aloittelemassa niin kiinnostaisi tietää miten havaitsen muutokset ihossa kun ainakin näin imetyksen kautta on ollut mahdoton yhdistää mitään oireita tiettyyn aineeseen.....

Kommentit (27)

Jos lapsi on allerginen lehmänmaidon proteiinille, niin miksi imetys pitäisi lopettaa? Äitihän pystyy hyvin olemaan vuoden ilman maitotuotteita, mutta lapsi ei saa korvikkeista niitä vasta-aineita, joita äidinmaidosta saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä todettiin maitoallergia kun poika oli n.10kk, sitä ennen olimme kotona tulleet siihen tulokseen että kyse on maitoallergiasta(Nan- korvike aiheutti kovia iho-oireita jo n.3kk ikäisenä.) Ennen kun pääsimme altistus-testiin, kävimme verikokeessa, jossa todettiin allergisuutta, eli tämän jälkeen vasta saimme ajan altistukseen. Koko tuon ajan imetin poikaa, tosin itse jouduin jättämään maitotuotteet omasta ruokavaliostani pois kokonaan, samaten naudan lihan, koska ne kulkeutuivat maitoa pitkin pojalle. Iho-oireet loppuivat heti kun maitoproteiinin saantikin loppui.

Altistuksessa pojalla todettiin paha maitoallergia, oireena mm. iho-oireet ja hengen ahdistus, sekä atooppinen iho ylimääräisenä lisänä.

Saimme reseptin Soija-korvikkeeseen, jota sitten apteekista haettiin.

On myös mahdollista että lapsi on allerginen äidin maidolle, mutta käsittääkseni tämä on harvinaista.

Suosittelisin oman dietin tarkkailemista, jos ei siitä apua, niin neuvolassa auttavat. Altistusta vielä tuskin noin nuorelle tehdään.

Mutta ilmeisesti lievä sellainen. Sain reseptit ja ohjeen, että tarvittaessa käyttää. Yritetään kuitenkin imetyksellä ja itse voi kokeilla olla käyttämättä maito ja muna tuotteita ja katsoa onko hyötyä.

Eli nyt olen imettänyt, välttänyt varmuuden vuoksi monia muitakin helposti ärsyttäviä aineita omassa ruokavaliossani., mutta mitään johtopäätöksiä en ole pystynyt tekemään. Iho ei koskaan ole ihan hyvä, mutta ei myöskään pahakaan.

Siksipä vaan mietin, että oisko kuitenkin helpompi siirtyä korvikkeeseen kuin arvailla mitä on tullut syötyä vai onko se edes siitä kiinni. Mitä jos iho on muutenkin atooppinen?

Lääkäri tuntui ottavan aika vähän kantaa mihinkään, oiskohan sen vuoksi kun oireilu on niin lievää, ainakin vielä......

T:ap

nypyillä ja näpyillä, kutinoilla ja muilla helvetillisillä vaivoilla kaikkeen mahdolliseen mitä elämässä sattuu. Näin olenkin todennut, että jos hengenahdistusta ei tule paras syödä ja kasvaa. Ja imetä hyvä ihminen lastasi niin pitkälle kuin mahdollista ja anna kengän kannat nuoltavaksi välillä.

Mutta silti, jos lapsellasi on oikeasti lehmänmaitoallergia, niin suosittelisin siirtymään heti erityiskorvikkeelle ettei hän maitosi kautta herkisty muillekin ruoka-aineille ja tule superallergiseksi kaikelle.

Imetys on mun mielestä allergiatapauksissa aika kyseenalaista touhua.

Jos syön esim leipää, joka sisältää margariinia, jossa puolestaan maitoa, tulee kyllä allergiareaktio. Imetys kannattanee lopetella kohtuu hyvissä ajoin, sillä itse jatkoin " kailita muilta" saamani ohjeen mukaan mahdollisimman pitkään, yli 1v:n ja nyt todella vaikeaa vierottaa... =(

Moniallergisen lapsen äidille imetysdieetti voi muodostua liian rankaksi ja aiheuttaa vitamiinien ja hivenaineiden puutostiloja sekä aliravitsemusta. Pahimmassa tapauksessa kun ainoat sopivat ruuat voivat olla esimerkiksi mustikat, riista ja riisi...

Vierailija:

Lainaus:

Jos lapsi on allerginen lehmänmaidon proteiinille, niin miksi imetys pitäisi lopettaa? Äitihän pystyy hyvin olemaan vuoden ilman maitotuotteita, mutta lapsi ei saa korvikkeista niitä vasta-aineita, joita äidinmaidosta saa.

Sekä verikokeet, prick ja altistus. Ennen altistusta olin kaksi viikkoa maidottomalla ja munattomalla dieetillä, ihossa ei huomattavaa muutosta, iho siis myös atooppinen. Lääkärin ohje oli jatkaa imetystä ja huom. mitään ruoka-aineita ei tarvinnut välttää. Imetin 13kk ikään asti, josta siirryttiin soijapohjaiseen korvikkeeseen. Muita allergioita ei ole, mutta maito on paha, hengenahdistus ja iho-oireet jo pisarasta. Tämä kokemus Iho- ja allergiasairaalasta.

koita imettää niin kauan kuin pystyt ja pyydä ohjausta lääkäriltä. jos mahdottomaksi menee lapsen oireilu niin aiheellista siirtyä kokonaan korvikkeeseen.

on tosi paljon lapsesta kiinni miten nopsasti oireilee. ruokapäiväkirjaa ja oirepäiväkirjaa kannattaa pitää jos siitä olisi apua.

tsemp tsemp!

Juu, kyllä kannattaa hakea korvikeresepti/mennä tutkimuksiin, jos lapsella on muitakin ruoka-aineita kiellossa! Tiedän muutamia sellaisia lapsia, joilla allergiat ovat olleet niin pahat että heille ei tosiaankaan ole käynyt kun muutama ruoka-aine. Meillä imetys pystyi jatkumaan tuohon 10kk:n ikään, kun pojalla ei ollut muista ruoka-aineista oireita, maitoproteiini oli ainut. Ja kyllä tuo resepti on ihan hyvä olla siltäkin varalta, jos esim. lähtee johonkin ilman vauvaa tai joutuu vaikkapa sairaalaan. Tosin korvikkeitakin on monenlaisia ja hintaisia. Käsittääkseni soijamaito soveltuu vasta yli 6kk:n ikäiselle(?) oikaiskaa, jos olen väärässä. Hinnaltaan se ei kuitenkaan ole yhtään kalliimpaa kuin kaupan 1maito.

Terv. 15

Ja karsin itseltäni ruoat niin, että söin vain maidotonta leipää ja vettä/mehua muutaman päivän. Siitä sitten lisäsin turvallisia tuotteita ja lopulta se kananmuna testeissä näkyi. Suosittelen imetystä, sillä lapsi ei välttämättä tykkää korvikkeen mausta. Itse hommasin soijatuttelia yhden puolen päivän matkani ajaksi, ja vauva ei ollut sitä suostunut syömään pisaraakaan. :( Onneksi oli pakasteessa maitoa jonkin verran.

Kun itseltäni jäi kananmuna pois ruokavaliosta, painokin tippui aika kivasti. Että toimii samalla tehokkaana painonpudotuksena. Meillä tuo kananmuna ei selvinnyt ennen lisäruoan aloittamista, mutta tulkitsin niin, että jos oireet eivät pahentuneet, niin ei ollut sille allerginen..

Kun olin imetysajan kokonaan ilman maitoproteiinia, alkoi lapsi voida selvästi paremmin! Mutta se oli todella pienestä kiinni. Eli katso jokaikisen tuotteen seloste tarkkaan, ettet syö yhtää maitoproteiinia. Yritin kyllä tarjota lapselle myös erityiskorvikkeita, mutta ei suostunut juomaan niitä mistään, joten imeti melkein vuoden. Maitoallergia hävisi 2 vuotiaana. Alkoi siis ihan vastasyntyneellä.

momentti:

[quote]

neuvolasta käskivät vaan imettää ja kieltäytyivät kirjoittamasta reseptiä maitoihin. vaikka lapsen kasvu loppui tyystin.

neuvolasta käskivät vaan imettää ja kieltäytyivät kirjoittamasta reseptiä maitoihin. vaikka lapsen kasvu loppui tyystin.

lopulta jouduttiin sairaalaan kuivaneen lapsen kanssa ja lääkäri pisti pelin poikki.

oma ruokavalioni oli niin huono koska jouduin välttämään vähän kaikkea että olin kuulemma itsekin aliravittu.

neuvolalääkärille kiukkuisen puhelun. ja sittemmin on vaihdettu kuntaa vielä. älyttömintä oli kun suvussa on maitoallergisia lapsia ja itse epäiltiin että maito ei riitä. mutta neuvolan lekuri oli sitä mieltä että olin hysteerinen yhden lapsen äiti ja kyllä sitä maitoa tulee kun vaan imettää.. uskoin sen kun joka paikassa sitä sanotaan.

toisen lapsen kohdalla kun alkoi sama rumba niin mentiin suoraan erikoislääkärille ja käynnistettiin tutkimukset heti alkuunsa. maito sekä muita allergioita löytyi nopsasti. '

mutta kannattaa tosiaan mennä lääkärin ohjaukseen ja pyytää varuilta korvikeresepti. ei sitä välttämättä tartte käyttää, mutta se on todella hyvä olla olemassa!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat