Seuraa 

Hei. Olisiko kenelläkään hyviä reseptejä ruokiin 8kk ikäiselle, joita voisi syödä myös muu perhe? Mitä mausteita olette käyttäneet?

Kommentit (3)

Itselläkin on 8-kuinen, ja monipuolisuutta olen alkanut kaipaamaan hänen ruokiinsa. Mutta olen huomannut, että kaikki ruoat jotka valmistan itselleni, ovat sellaisia ettei alle 1-vuotias saa sen ainesosia syödä: ei suolaa, ei sokeria, ei rasvaa... Itse en suolatonta ruokaa syö!

Mutta keksinpä kerran tehdä lapselleni " spagetti bolognesea" : jauhelihaa, spagettia, porkkanaa, herneitä sekä tomaattipyreetä. Viimeksimainittua on olemassa suolattomanakin siis. Kypsensin ainesosat erikseen (paitsi pyreen) ja hienonsin kaikki yhteen sauvasekoittimella. Tuli kauniin pienirakeista, ei liian sosetta. Pakastin pilttipurkeissa. Sopii tarjoilla vaikka keitetyn perunan kanssa. Kaipa samaa ruokaa voi syödä muukin perhe, mutta vauvan osa on otettava pois ennen suolan ja mausteiden lisäämistä. Ja hienontaakin erikseen hänelle.

Itse kaipaisin vinkkejä aamu- ja iltapalaan puuron tilalle, kun vauvalle ei oikein tahdo kaurapuuro maistua, vaikka hedelmäsoseen kanssa tarjoiltaisiinkin. Onko muita vaihtoehtoja?

Tuli vielä mieleen, että meillä poika söi poronkäristystä jo varhain. Sehän on vieläpä ihan luomuruokaa! Ja taas siis suola lisätään isän ja äidin annokseen vasta lautasella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

- Pirkka-silakkafilepaketin ohjeella tein " silakkaherkkua" koko perheelle ja me aikuiset lisäsimme suolan vasta lautasella. Tarjoilin perunamuusin kanssa, joka meillä tehdään joka tapauksessa aina veteen eikä maitoon. Ja muusikin siis naperolle ilman suolaa ja suola vasta sen jälkeen.

- Peruna-kukkakaalimuhennos

¿ jauhoisia perunoita

¿ kukkakaalia

Kuori ja pilko perunat. Keitä vähän aikaa ennen huuhdottujen kukkakaalinkukintojen lisäämistä. Keitä kypsiksi. Älä kaada keitinlientä pois. Muussaa perunasurvimella ja notkista keitinliemellä. Mausta maun mukaan suolalla. Kun tarjoat alle vuoden ikäiselle, jätä suola pois.

Sopii yllä mainitun silakkaherkun ja vaikka lihapullien kanssa.

Sitten meillä maistui mm. pannulla paistettu lohi (sen etuna on, että ruodot saa nypittyä tarkkaan ennen valmistamista) myöskin keitetyn perunan kanssa muussattuna.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat