Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Sivut

Kommentit (45)

1100 euroa/kk. Asumme ok-talossa, joten lämmitys-, vakuutus- yms. kulut vievät melko paljon kuussa. Eipä juuri säästöön jää rahaa. En suosittele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siis kuten joku sanoikin, omakotitalossa ylläpitokustannukset ovat aika kovat eli meilläkään ei juuri säästöön lainojen, päivähoitomaksujen ja muiden laskujen jälkeen rahaa jää. Lainaa meillä oli alunperin reilut 100 000e, viisi vuotta sitten hinnat olivat vielä huomattavasti alemmat kuin nykyisin... Nyt laina-aikaa vielä reilut 10 v. jäljellä..

Periaatteessaha useimmat pankit eivät myönnä yli 25v laina-aikoja. Meillä lainaa 160 000e ja lyhennämme 945e/kk ja silti yli 20v laina-aika.

Sitten kanattaa ottaa huomioon siihen lainaan vielä muut asumiskulut, mm. sähkö, vesi, jätehuolto, kiinteistövero..ym.

Meillä tuollaiset tulot ja lainaa vain 95 000 ja maksetaan 900 egee kuussa sa siihen vielä noi muut menot niin hulahtaa kevyesti tuonn 1500 egeen siihen sitten perheen ruokamenot, mahdolliset bensat sun muut. meillä meinaan ainakin noillakin tuloilla tekee tiukkaa maksaa. joten en ottaisi tuolaista lainaa tuolaisella maksulla.

Mutta kuten sanottu tuskin edes saatte.

Siihen sitten vielä päälle korot tuosta 255000 euron lainasta, jotka 4%:n korolla tekee ainakin aluksi 850 euroa per kuukausi. Eli yhteensä 1900 euroa...

Ja muihin kuluihin (yhtiövastikkeet, vedet, sähköt, ruoat, harrastukset, vakuutukset yms.) jäisi ruhtinaalliset 1100 euroa kuukaudessa...

EI JÄRKEÄ!

Ootte alle keskitulosia ja aattelitte sitte ottaa 1,5 miljoonaa markkaa lainaa... Just just ja velkaneuvonta kutsuu. Siitä oli jo tänään lehdessä juttukin.

Onnea matkaan vaan!

Ei kukaan osaa vielä sanoa varmasti, mikä taso riittää. Islannissa tällä hetkellä korkotaso on reilusti yli 10% - siihen tuskin kuitenkaan eurokoroissa mennään.

Käytännössä meillä on alkupääomaa 100 000 -120 000 euroa. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että lainaraja meillä menee matalalla eli maksimissaan 50 000e. Mitä vähemmän lainaa sitä parempi. Ilmeisesti joudumme ottamaan lainaa ei ollenkaan-vielä on aikaa säästää n. puoli vuotta- tai maksimissaan n.30 000e vaikka haluaisimme tilavan 3 tai 4 h. (uuden tai vanhan) asunnon (erään suurimmista kaupungeista) keskustasta tai ihan ok alueelta. Ollaan suunniteltu jotakin 20 000e missä laina olisi maksettu takaisin n. 3 vuodessa/500e kk:ssa. Kannattaisi ehkä harkita haluaako maksaa loppuelämänsä ajan isoa asuntolainaa-mikä laskee kuukausittain kulutustasoa monta sataa euroa-vai esim. onko valmis aluksi tyytymään edullisempaan, säästämään lisää ja hommaamaan isomman tai kakkos asunnon. Yli 200 000 eurolla saa kaksi asuntoa jos malttaa etsiä. Mutta jokainen tavallaan. Emme ikinä tekisi tavallanne huolimatta alkupääomasta.

että 250000 on jotenkin vähemmän pääkaupunkiseudulla kuin muualla Suomessa? Jos perhe tienaa 3000 Helsingissä ja vaikkapa Pudasjoella, on se 250000 perheelle ihan liikaa lainaa. Vaikka sitä laskisi miten.

Itse olen maksanut asuntolainaa 12 prosentin korolla. Nyt se asunto on velaton eikä todellakaan tehnyt tiukkaa ottaa uutta kämppää varten yli 200 000 euron lainaa 4 % todellisella vuosikorolla. Se vanha kämppä jauhaa jatkuvasti vuokratuloa, joka hoitaa lainan korot.

saisi mennä asumiseen yleensä, ei pelkästään lainanlyhennykseen.

Mä en noilla tuloilla kyllä uskaltais lyhentää noin paljoa kuussa, meillä on isommat tulot ja lyhennys 800 e, enkä kyllä yhtään siitä enää sitä voisi nostaa.

Voi hyvä ap, älä lyö kirvestäsi kiveen. Ellette sitten tiedä, että tulonne tulevat lähiaikoina RADIKAALISTI nousemaan.

Meillä on täällä Espoossa mielestäni ISO laina, joskin pienempi kuin itse harkitsemasi. Lyhennämme sitä korkoineen rapiat 1500 eur kuussa, jotta laina-aika pysyy jotensakin järkevänä. Ja tulomme ovat tälläkin hetkellä (minä hoitovapaalla) yli 3000 netto/kk. Toimeen tullaan hyvin, mutta niin mielestäni pitääkin, ei se asuntolaina saa koko elämää hallita, varsinkaan, jos sitä maksaa kymmeniä vuosia.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat