Vierailija

Ostohinta 180 t€. Mulla säästöjä 60 t€, miehellä ei yhtään. MIten asuntolaina ja asuno kanttaa ottaa, jotta kertyneet säästöni huomioidaan mahdollisessa ero tms. ikävässä tilanteessa, jota en tietystikään toivo, mutta elämä on ylättävää............

Kommentit (12)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Silloin sinä otat pienemmän lainan. Miehelle tulee lainaa 90 000€ ja sinulle 30 000€. Luulin, että haluat isomman osan asunnosta itsellesi.

t. 2

Lainaus:

Mieitn vain, että miksi minun pitää kans otta lainaa noin paljon, meneeks se tosiaan noin, vaikka mulla on säästöjä jo noin paljon?

Kumpi on järkevämpää mielestäsi? Itse ajattelen, että säästetyn rahan "arvo" säilyy parhaiten noin, koska asuntojen arvo voi aian tulla reilustikin alaspäin, toki myös nousta.. Mutta lainapääomaa on vain 30 t€ ja sen maksan helposti pois muutamassa vuodessa. Mahd. erotilanteessa omistan puolet asunnosta.

ap

Jos ette ole naimisissa, niin asunto sun nimiin 2/3 ja miehen nimiin 1/3. Lainaa 120 000€, eli kummallekin 60 000€.

Jos taas olette naimisissa, niin kipin kapin avioehtoa tekemään. Muutoin erotilanteessa mies saa puolet kaikesta, myös asunnosta, riippumatta kuka on maksanut ja miten paljon.

Meillä on ollut vähän vastaava tilanne ja me ollaan ratkaistu asia näin:

Molemmat omistaa 50% asunnosta. Molemmilla omat erilliset lainat. Eli tuossa teidän tapauksessa miehellä 90t lainaa ja sinulla 30 t lainaa. Jos miehesi perii vaikka jotain, niin hän lyhentää omaa puolikastaan jne.

Koska haluamme että tämä avioliiton aikainen elämä menee tasapuolisesti, niin lainanlyhennys on sovittu molemmille saman suuruiseksi (emme ole siis halunneet erotella joka kuu mun ja sun rahoja ja vaikeaahan se olisikin, kun esim. minä menen nyt töihin ja mies jää kotiin hoitamaan lapsia). Siten molemmilla teistä voisi olla kuukausierä vaikka tyyliin 500, jolloin tietty sinun lainasi lyhenisi nopeammin. En siis edes itse ottaisi sinun tilanteessa yhteistä lainaa.

Fiksusti asiaa mietit etukäteen. Jälkikäteen asioista tapaa tulla vaikeampia.

Miksette osta taloa puoliksi ja ota omat asuntolainat? Muistanko oikein että talo 180 eli molempien osuus 90 josta sulle tulisi siis velkaa vain 30 ja miehelle koko oma osuus 90. Ja sitten teette avioehdon. Muuten et voi suojata omaa puolikastasi mitenkään.

Ihan vaan pläjäyttäisin sen 60 000 asuntoon, jolloin ottaisimme yhteisen lainan sille lopulle 120 000, jota myös yhdessä yhteisitä rahoistamme maksaisimme. Meillä ei nimittäin koskaan ole laskettu, kumpi maksaa mistäkin ja minkä verran vaan kaikki menee yhteisistä rahoista yhteiseen hyvään.

kaksi eri asuntolainaa, sulle pienemmän ja miehelle isomman. Mut jos miehellä ei ole säästöjä niin häneltä vaadittaisiin ehkä jotain vakuuksia tai takaajaa.

Meillä oli vastaava tilanne (Mulla ei omaisuutta, miehellä oli ja olimme avopari)

Otimme omat lainat ja mun lainan vakuudeksi riitti talon lähes velaton puolikas (siis miehen osuus, hän oli tavallaan mun takaaja)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat