Vierailija

Minun perheeseeni kuuluvat myös läheiset ystävät.

Sain pari päivää sitten puhelun ystävältäni, joka sai vauvan pari kuukautta sitten.

Puhelussa tuli ilmi, että heillä on huomenna ristiäiset.

Olin asiasta todella yllättynyt, sillä olin innokkaana odotellut ristiäiskutsua. Ristiäislahjakin on jo ostettuna vauvalle.

Menin jotenkin lukkoon ja suuri pettymys valtasi mielen :(

Olen itsekin raskaana ja ajatellut ystävästäni lapsemme kummia, mutta toisin taitaa käydä. Emme ilmeisesti olekaan niin hyviä ystäviä kuin olen kuvitellut.

Sivut

Kommentit (28)

Molempien meidän sisarukset ja vanhemmat. Sama käytäntö ollut kaveripiirissä eli ainoastaan sitten jos kaverit ovat kummeina, on kavereita kutsuttu.

Meillä on erittäin läheisiä ystäväperheitä, joiden kanssa voisin viettää vaikka joulua yms. perhejuhlia, mutta ristiäisiin emme heitä kutsuneet. Johtuu tietysti osittain myös siitä, että meillä on tota " omaa väkeä" oli 20.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ystävät ovat perhettä. Kutsuimme läheisimmät sukulaiset eli mummit ja ukit yms.

Minä myös loukkaannuin kun en saanut kutsua hyvän ystäväperheen lapsen ristiäisiin vaikka omani oli kastettu muutama kuukausi ennen sitä ja nämä ystäväperheen vanhemmat olivat meidän pienen vauvan kummeja.

Sanoisinko olevan aika " kankeaa" , että tällaisissa ikimuistoisissa ja lämpimissä juhlissa saisi olla lähellä vaan sukulaiset koska nykyään sukulaisia on hyvin harvoissa perheissä ensisaikojen malliin lähellä. Ystävät tekevät myös monelle perheen.

Sitten on muutamia ystäväperheitä jotka kutsuvat esimerkiksi lapsen synttäreille lapsen kavereita ja samalla meidät vanhemmat. Sitten erikseen aikuisten, eli sukulaisten synttärit johon meitä ei ole ikinä kutsuttu. Eli vielä nyt kun lapsemme ovat jo kouluikäisiä, meidät kutsutaan aina lasten kutsuille. Olen tästä ottanut siipeeni monesti.

eikö ole luontevaa, että ette ole aikuisten versiossa? Vai eivätkö lapsenne enää osallistu synttäreille ollenkaan, olette siis lastenkutsuilla ilman lapsia?

Vierailija:

Lainaus:

Sitten on muutamia ystäväperheitä jotka kutsuvat esimerkiksi lapsen synttäreille lapsen kavereita ja samalla meidät vanhemmat. Sitten erikseen aikuisten, eli sukulaisten synttärit johon meitä ei ole ikinä kutsuttu. Eli vielä nyt kun lapsemme ovat jo kouluikäisiä, meidät kutsutaan aina lasten kutsuille. Olen tästä ottanut siipeeni monesti.

Vierailija:

Lainaus:

parempi rajata selkeästi vain perheen juhlaksi.

Miehellä erittäin iso perhe. On vanhemmat, isovanhemmat, kolme sisarusta perheineen, setiä ja tätejä ja serkkuja. Miehen puolelta pelkkää sukua tulee ristiäisiin noin 30 henkeä.

Itselläni taas isä ja isovanhemmat ovat kuolleet, sisaruksia ei ole, ei ole serkkujakaan ja pikkuserkut ovat kaukaisia, ei ola nähty kuin lapsena... Joten omaa sukuani edustaa vain äitini.

Sen vuoksi kutsumme ristiäisiin myös kavereitani, koska tuntuisi tosi pahalta jos miehen puolelta on ristiäisissä 30 ihmistä ja itseni puolelta vain yksi eli äitini. Sama juttu tietysti häiden kanssa kun ainakaan mennään naimisiin. Kurjaa kun on pieni suku - tai oikeastaan ei sukua laisinkaan!

Onkohan muita samassa tilateessa olevia...

eli isovanhemmat ja isoisovanhemmat ja lapsen tädit ja sedät perheineen. Siitäkin tulee jo aika paljon, kun miehellä on paljon sisaruksia ja heillä kaikilla perhettä.

Sen lisäksi on ollut suvun ulkopuoliset kummit ja pappi. Minua ei ainakaan niin pian lapsen syntymän jälkeen ole huvittanut järjestää suuria hulinajuhlia. Kivempi kun kaverit käyvät sitten yksitellen katsomassa vauvaa.

Toinen pariskunta on esikoisemme kummeja ja itse olemme toisen pariskunnan esikoisen kummeja. Nyt kun meille syntyy toinen kutsumme myös esikoisen kummit ja pyydämme toista pariskuntaa tämän kakkosen kummeiksi. Minulle ystäväni ovat kuin siskoja, joten tuntuisi oudolta viettää juhlia ilman heitä.

Vierailija:

Lainaus:

Minä myös loukkaannuin kun en saanut kutsua hyvän ystäväperheen lapsen ristiäisiin vaikka omani oli kastettu muutama kuukausi ennen sitä ja nämä ystäväperheen vanhemmat olivat meidän pienen vauvan kummeja

Luulisin, että ystävillänne on ollut periaatteena ristiäiskutsujen kanssa, että kutsutaan vauvan mummot ja papat sekä vanhempien sisarukset perheineen + mahdolliset perheen " ulkopuoliset" kummit.

Tämä taitaa olla hyvin vakiojoukko ristiäisiin kutsuttavista ihmisistä. Suotta siis olet loukkaantunut. Kaikki ihmiset eivät halua sellaisia ristiäisiä, johon kutsutaan em. sukulaisten lisäksi muitakin ihmisiä. Vaikka olisivatkin läheisiä ystäviä. Ei kai heidän ole pakko kutsua sinua, vaikka itse olisivatkin olleet teidän lapsenne ristiäisissä kummin roolissa. Ei se velvoita vastakutsuun vaan kutsumisen ilosta.

Sama ap:lle; vaikka kuinka kokisi olevansa läheinen ystävä kastettavan vanhempien kanssa, niin ei se todellakaan tarkoita sitä, että sinut kutsuttaisiin automaattisesti ristiäisiin, jos et ole kummi.

Alkaa kuullostaa jo vähän häiltä, jos tuolle linjalle lähdetään, että loukkaannutaan, kun ei saada ristiäiskutsua :o

Me suunnittelimme noin 20 hengen vieraslistan niin, että paikalle tulisi meille ja pojallemme läheisiä ihmisiä. Kun meillä kerran on muutamia tärkeitä ystäviä, joiden kanssa jaetaan muutenkin iloja ja suruja, tottakai kutsumme heidät mukaan tärkeään juhlaan.

Tähän läheiseen joukkoon kuuluu tietysti myös monia sukulaisia, mutta heidänkään suhteen emme noudata mitään ehdotonta sääntöä. Jos emme ole jonkun sukulaisen kanssa missään tekemisissä, emme myöskään kutsu häntä juhlaan, jonka mahdollinen osallistujamäärä on muutenkin rajallinen.

Tätini, joka ei nauti suurta suosiota meidän perheessä, tosin otti asiakseen ottaa yhteyttä jo ennen pojan syntymää ja ilmoittaa: " Järjestätte sitten kunnolliset ristiäiset lapselle, että päästään juhlimaan" . Totesin hänelle, että aiomme pitää vain pienet juhlat pienelle porukalle ja ne jotka haluavat isoja juhlia, voivat itse järjestää sellaisia. Ei tainnut olla kovin otettu, mutta semmoista se elämä on.

Vierailija:

Lainaus:

Sanoisinko olevan aika " kankeaa" , että tällaisissa ikimuistoisissa ja lämpimissä juhlissa saisi olla lähellä vaan sukulaiset koska nykyään sukulaisia

Siis voi herranjumala!

Onko tulossa joku lakiesitys, että ristiäisissä SAISI olla vain lähimmät sukulaiset, eikä ystäviä lainkaan????

Jos joku haluaa sellaiset " kankeat" ristiäiset ilman ystäviä, niin ei kai sinulla siihen ole mitään sanomista??? Haloo. Voithan pitää itse sitten jotkut rennon rempsakaat ristiäiset ystäväporukallesi...

kyseessä perhejuhla, myös tilat asettivat rajoituksia, ruoka ja kahvi oli meillä kotona. Jos olisi kutsuttu esim. pari ystävää, mikä olisi ollut ihan mahdollisuuksien rajoissa, sitten olisi voinut joku toinen melkein yhtä läheinen loukkaantua, joten parempi rajata selkeästi vain perheen juhlaksi. Ja toisaalta koska ystävillä jo perheet, olisi voinut ihan muutamankin läheisen ystävän kutsumalla juhlakansa paisua liiaksi.

Meillä ristiäisiä on vietetty perhepiirissä, ja koska lähisukulaisia riittää, emme ole kutsuneet ystäviä ristiäisiin. Joka siitä on loukkaantunut, on hänen oma asiansa. Jokainen tietty järjestää sellaiset ristiäiset kuin itsellä rahkeet riittää.

Ainahan se on pettymys, mutta ymmärrän ettei kaikkia voi valita. Minä olen valinnut yleensä ystävän ja toiseksi on tullut valittua sukulaisia tietyillä perusteilla (lapseton pariskunta, " vanhapiika" yms. ja ovat olleet kyllä aivan huippu kummeja, enkä tosiaankaan tarkoita lahjamielessä vaan ymmärtäneet kummien OIKEAN tehtävän ja tarkoituksen)

Meillä ei taida olla tulossa kuin seitsemän lähintä sukulaista minun puoleltani: omat vanhemani, oma isoäitini, siskoni ja miehensä (=kummit) ja heidän kaksi lasta. Ei siis ketään kavereita, ei vähänkään kaukaisempia sukulaisia, eikä ketään miehen puolelta (ovat eri uskontokuntaa ja asuvatkin kaukana).

Kyllä se läheisyys lapsen kanssa tulee siitä yhdessä vietetystä ajasta, eikä siitä onko nimetty kummiksi tai vaikka sylikummiksi! Jotenkin tuntuu, että ihmiset ovat " tittelinhakuisia" ... Mun ystäväperheiden lapset on mulle tosi läheisiä, vaikka en olekaan kummi. Vietämme paljon aikaa yhdessä ja heillä on paikka sydämessäni aikuisuuteen asti. Panostakaa aikaa yhdessä!

Ja muistakaa nyt, että näitä kummikäytäntöjä on niin monia. Meillä mielellään valitaan sukulaiset kun noita sisaruksiakin on.

Vauva on kuitenkin se päivän päätähti, eikä hän nauti siitä, jos kotona on liikaa väkeä, vaan kyllä vauvan kannalta on parasta, että mahdollisimman rauhallinen tunnelma.

Uskoisin, että melko tavanomainen kokoonpano on se, että kutsutaan lapsen isovanhemmat ja sedät ja tädit perheineen sekä mahdolliset tämän joukon ulkopuoliset kummit. Ja that' s it.

Eli sinulla ei ap ole mitään syytä pahoittaa mieltäsi. Ystäväsi teki vain niin, kuin aivan yleisenä käytäntönä on. Sen ei silti tarvi vaikuttaa teidän lapsen ristiäisten vieraslistaan eikä kummivalintaan. Nämä päätökset jokainen saa tehdä aivan itsenäisesti ja parhaaksi katsomallaan tavalla.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat