Seuraa 

Moikka, löysinpäs palstan, jossa on muita samanlaisia...:-)

Olen menossa naimisiin lokakuun ekalla viikolla Turkissa ja turkkilaisen miehen kanssa. Meidät vihitään ekana siellä ja tarkoitus on tulla sitten tänne Helsinkiin ja uusi vihkiminen maistraatissa ja sitten vielä kirkon siunaus omassa kirkossani..

Kirkko pitää varata jne. Mutta nyt lueskeltuani palstaa olen ihan ymmyrkäisen ymmälläni.. miten ihmeessä saan mieheni tänne?

Mitä papereita pitää olla hänellä että pääsee Suomeen? Haenko minä täältä jotain lupaa vai hän sieltä ja milloin voin hakea oleskelulupaa..

Ja tuolla ulkoasiainministeriössä on tosiaan vielä netissä ne lomakkeet, joissa kysellään tuloja, eikö niitä sitten enää tosiaan tarvi ja tuo on vanha lomake..

Kiitos jo etukäteen, joskuka kerkii morsmaikkua neuvoa..

Kommentit (9)

Hei!

Kaikissa maissa ei varmastikaan tarvitse esteettömyystodistetta, mutta luultavasti Turkissa tällaisen tarvitset. Hae se siis oman kaupunkisi maistraatista (kestää n. 1vkon verran ennen kuin saat itse todistuksen). Siellä annat tiedot itsestäsi ja miehestäsi. Tiedot, jotka annat miehestäsi, täytyy täsmätä hänen passinsa kanssa, eli tarkkuutta mukaan, ettei tule myöhemmässä vaiheessa ongelmia.

Itse menin naimisiin Egyptissä, jossa tarvitsimme lisäksi Suomen Suurlähetystöstä todistuksen maistraatin paperin laillisuudesta ja vielä piti mennä toiseenkin paikkaan hakemaan vielä yksi leima virallistamaan suurlähetystön leimaa.. Huh huh ;) Mutta miehesi varmaan tietää enemmän Turkin kiemuroista ja paikan päällä voitte kysyä vielä virkailijoilta lisätietoa, auttavat varmasti. Viisumihakemukseen tarvitsette viisumikaavakkeen, saa mm. netistä ja suurlähetystöistä, passikuvia (miehesi), ja kutsun (yleensä vapaamuotoinen kutsu, jossa kerrot lyhyesti suhteestanne ja siitä, miksi haluat miehesi Suomeen). Ystäväni on aikoinaanmennyt naimisiin turkkilaisen kanssa ja muistaakseni Turkissa tarvittiin vielä todiste varallisuudesta, esim. tiliote tms Ja jos viisumi teille myönnetään, tarvitsette vielä lentoliput (meno-paluu) selä matkavakuutuksen viisumin ajalle. Suomesta käsin voitte sitten anoa oleskelulupaa, siitä en valitettavasti tiedä sen enempää, sillä emme ole itse päässeet vielä sinne saakka!! Mutta eiköhän tässä piakkoin sekin ole meillä edessä =)

Mutta onnea matkaan!! =)

Jos teidät vihitään virallisesti (ei siis mitään imaamivihkimisiä) niin silloin toimitatte paperit Ankaraan Suomen suurlähetystöön ja haette oleskelulupaa. Ennen tätä mies ei pääse Suomeen (odotusaika vaihtelee muutamasta kuukaudesta vuoteen). En usko että miehesi saisi turistiviisumia jos on jäämässä Suomeen, sen sijaan jos asutte pysyvästi Turkissa ja haluatte vain häät pitää Suomessa niin anokaa turistiviisumia ja selittäkää että haluatte vain häät pitää.

Turkissa jos teidät tosiaan on jo vihitty ei teitä toista kertaa voida edes Suomessa vihkiä...ettehän ole enää naimattomia. Kirkossa siunaaminen kyllä onnistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Todella kauheeta, jos joudutaan odottelemaan vuosi..

Haemme siis turistiviisumia, jotta häät järjestyy täällä ja sen jälkeen täällä oleskelulupaa.

Mieheni on tietysti muslimi, mutta erittäin liberaali ja häät on ihan viralliset, kun muslimihäät ei edes ole laillisia Turkissa.. tai siis avioliitto on mitätön uuden lain mukaan.

ja ihan kamalasti jännittää, tämä paperisota on silti järjetön.. mitä kaikkea joutuu lähettämään Turkkiin ennen kuin saa edes siellä naimaluvan.. siis joutuu lähettään aids-testeistä lähtien kaiken ja kääntää turkiksi. Ja maksaa satoja euroja käännöksineen..

mutta, what ever it takes.. rakkaus on niin tärkeää!

kiitos kaikille onnitteluista!

Ottakaa avioliiton solmimisen jälkeen yhteys Suomen konsulaattiin, missä osaavat opastaa teitä. Pyytäkää heitä myös rekisteröimään avioliittonne Suomessa, ja sitä varten sinä tarvitset Suomesta esteettömyys todistuksen, minkä antaa maistraatti. Tämä tarvitaan silloin jos avioituu Suomen rajojen ulkopuolella. Eli lupa avioitua.

Anokaa miehelle turisti viisumia, mutta laittakaa viisumianomukseen HÄÄT matkan tarkoituksena. Voi joutua odottamaan pitkänkin aikaa kotimaassaan oleskelulupaa, kuten eräs mainitsikin. Jos tulette Suomeen laittakaa oleskelulupa anomus heti vireille. Onnea vielä kertaalleen. t. emmi

Käsittääkseni riittää, että miehelläsi on passi ja viisumi Suomeen, jolloin hän saa viisumin pituudesta riippuen olla maassa maksimissaan 3 kk. Jos olette pysyvästi jäämässä Suomeen, niin sitten pitää tietenkin hakea miehellesi oleskelulupaa. Kunhan olette avioituneet maistraatissa, niin sitten vain menette poliisin ulkomaalaisosastolle ja täytätte oleskelulupahakemuksen liitteineen. Tarvitsette myös 2 valokuvaa miehestäsi. Papereissa ja poliisissa selvitetään kaikki kyllä tarkemmin. Paljon onnea tulevalle avioliitollenne ja kaikkea hyvää teille :o)

Kaikkialla ei tarvitse tuota esteettömyys todistusta-itsekkään en olisi tarvinnut sitä, mutta näin neuvottiin Suomen konsulaatista, että pitää hankkia, ja se piti myöskin lähettää Suomen konsulaattiin tai siis kopio siitä. Mieheni ei ole turkkilainen !! Tarkoitan, että mieheni kotimaassa ei oltu kiinnostuneita ko. todistuksesta, pyörittelivät käsissään ja ihmettelivät :-)

Mutta viisumin saimme hyvin kolmeksi kuukaudeksi, ja tiedossa oli, että mies hakee oleskelulupaa Suomessa, eli hänen viisumin saantia se ei haitannut. Kaikki meni kohdallamme hyvin, ilman ongelmia.

t.emmi

Olen itse mennyt Turkissa naimisiin 8 vuotta sitten ja ainakaan silloin ei pitänyt mitää Aids-testin tulosta käännättää, vaan kävimme paikan päällä verikokeissa ja tulokset saatiin suoraan tuomarille turkkilaisesta labrasta.

Menimme naimisiin syyskuun alussa ja jo marraskuun lopulla mies oli Suomessa, eli ainakin meidän tapauksessa odottamisaika ei ollut kovin pitkä.

Heti vaan naimisiin menon jälkeen Istanbuliin konsulaattiin papereiden kanssa ja viisumia hakemaan.

Toivotan onnea tulevaan avioliittoon.

Siis jos sanotte että olette naimisisssa/aikeissa avioitua. Silloin viranomaiset ajattelevat että yrittää turistiviisumilla jäädä Suomeen. Parasta olisi jos saisit kutsujaksi jonkun keski-ikäisen perheen/pariskunnan (vanhempasi?). Nuori naimaton nainen kutsujana voi herättää epäilykset. Ja jos turistiviisumi tuleekin ja avioidutte Suomessa, tarkista nykykäytäntö, saako jäädä odottomaan oleskelulupaa Suomeen (tässä on hiljattain tapahtunut joku muutos ??). Voi olla että kun haette oleskelulupaa, niin odotusaika (3 kk-1 v) pitää olla kotimaassa.

Esteettömyystodistuksen tarvitseminen riippuu naimisiinmenovaltioista. Minä olen mennyt nailisiin Belgiassa eikä täällä ketään kiinnostanut mitä Suomen laki sanoo naimakelpoisuudesta. Eli Turkki siis säätelee mitä papereita tarvitset.

Kun olimme menneet naimisiin kesäkuussa ja paperit oli toimitettu Suomen suurlähetystöön, heinäkuussa mieheni sai turistiviisumin ilman mitään vaikeuksia. Silloin hänellä ei vielä ollut Belgian kansalaisuutta vaan EU:n ulkopuolinen. Viisumihakemukseen laitoimme syyksi perhevierailu tai jotain vastaavaa.

Minun vakituinen osoitteeni oli Belgiassa, en tiedä paljonko se vaikutti. Viranomaisilla ei ollut suoraa syytä olettaa että olisimme olleet jäämässä Suomeen. Emmekä jääneetkään :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat