Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Luitteko tämän päivän Hesarista jutun sivulta B5? Vauva-lehteä julkaisevan Sanoma Magazinesin johtaja, Eija Ailasmaa on mennyt avaamaan seminaarissa sanaisen arkkunsa ja ehdottamaan, että naisten asemaa työmarkkinoilla pitää parantaa lakkauttamalla kotihoidontuki ja satsaamalla sen sijaan kotiavun palkkaamisen tukemiseen.

Sitaatti: " Nykyinen lastenhoitojärjestelmä on LIIAN HYVÄ. Naisille on tarjolla kolme vuotta turvattua poissaoloa työstä" , Ailasmaa sanoo.

Että näin sanoo tukevasti lastenhoitoiän sivuuttanut, hyväosainen helsinkiläisnainen.

Saa nähdä, kauanko TÄMÄ viesti ehtii palstalla olla, otetaanpa aika...

Sivut

Kommentit (248)

Miten joku _voi_ olla noin ääliö?

Teille joille se oma elämä on tärkeämpää kuin lapsi niin miksi edes teette niitä? Ja tosiaan, jos jonkun akan ura on kiinni 3 vuodesta niin eiköhän silloin ole syytä katsoa peiliin.

Mulle on aivan sama kenen rahoilla mä ' elän' kunhan lapsi saa mitä tarvitsee. Mulla on itsetuntoa kestää se että mies elättää (pääasiallisesti) tämän ajan kun lapset on pieniä. Miehenhän ne lapsetkin on!

Ja jos joskus kävisikin niin että tuki pienenis tai loppuis kokonaan, mä ihan piruuttaan ilmoittautuisin työttömäksi työnhakijaksi ja kärvistelisin sillä loppuelämäni. Onhan noita keinoja vaikka millä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

olen hoitanut lapsiani kolme vuotta kotona. täysin perseestä, jos kotihoidontuki lakkautetaan. se ainakin merkitsee meidän pienipalkkaisessa perheessä sitä, että seuraava lapsi lähtee päiväkotiin 10 kk:n iässä. uskomatonta, että joku viitsii tuollaista edes puhua. sitähän pitäisi nimenomaan nostaa, että miehetkin sitä käyttäisivät. miksi siitä ei puhuta mitään?

jotenkin vaikuttaisi siihen haluaako nainen mennä töihin vai ei. eiköhän noita uraäitejä ole ihan riittävästi. ja jokainen nainen joka vain haluaa niin pääsee työelämässä sinne huipulle jos vain tahtoa ja halua riittää. ei ole kotihoidontuen syytä jos ei ura urkene.

Miksi ei anneta naisten itse valita? Me osaamme, ihan totta. Tehkööt ne uraa joita se kiinnostaa.

Milloin lapsella on jotain oikeuksia? Muitakin kuin oikeus päivähoitoon, oikeus, jota monikaan lapsi ei haluaisi käyttää.

Sain lapsen 25 v. Ehdin olla vuoden töissä yliopistosta valmistumiseni jälkeen ja suht huonosti palkatussa hommassa. En ehtinyt saavuttaa vielä kunnon jalansijaa. Nyt oon menossa takaisin juuri tuon jalansijan takia, en halua olla aloitteleva ja huonósti palkattu 28 vuotias( näin käy jos oon kolme vuotta kotona). Haluaisin myös toisen lapsen mutta ensin haluan tuon kunnon työn mistä voi sit rauhassa jäädä ä-lomalle ja hoitovapaalle!

Vierailija:

Lainaus:

Jos olet nuori nainen ja saat lapsesi nuorena sanotaan 18-24v,niin sen 3vuoden jälkeenkin olet vielä NUORI ja sinulla on mahdollisuus vaikka aloittaa alusta,opiskella,ponnistaa uralla eteenpäin... Monet vasta valmistuvat joskus 28-30v " huippuammatteihin" ?!

JOS taas olet " vanhempi" äiti,sinulla on jo jalansija työpaikallasi,ei se siitä 3 vuodessa katoa,vai mitä??!

Ja KAIKKI ei todellakaan halua huippujohtajiksi,itselläni esim ei voisi vähempää kiinnostaa,minä olen tyytyväinen 8-16 TYÖNtekijä :D

" jos pörssiyhtiöitten johtokunnissa ei ole riittävästi naisia, niin ei sen takia pidä 50 000 naista vuodessa rankaista! "

Kommentti ssis siihen kotihoidontuen lakkauttamiseen!

Mikä siinä on vaikea joillakin ymmärtää, että kaikki äidit EI HALUA luoda uraa, vaan olla vapaaehtoisesti kotona hoitamassa lapsiaan! Ja siihen pitää myös tulevaisuudessa olla mahdollisuus!

Ja olen tyrmistynyt Ailasmaan kommentista, meilläkin varmaan irtisanotaan lehtitilauksia.

Itse olen hoitovapaalla esimiehen työstäni.

Esimiehenä/työnantajana näen hoitovapaan erittäin hyvänä asiana.

Työntekijän sijainen saa arvokasta työkokemusta ja hänestä voi firma jatkossakin hyötyä. Hoitovapaalla oleva työntekijä saa mahdollisuuden hengähtää kiireisestä työelämästä ja palaa töihin uudella innostuksella.

Kunnat säästää verorahoja, kun hoitopaikkoja ei tarvita niin paljon. Työnantajat säästää, kun työntekijät eivät ole sairasta lasta hoitamassa palkallisesti...

Ja pitempään sijaisuuteen on helpompi saada työntekijä, joten sekään ei ole ongelma.

Suomessa ei vielä ole työvoimapulakaan, joten kotihoidontuen lakkautus ei toisi naisia välttämättä töihin vaan kortistoon.

Sattuupa näitä lapsuksia isojenkin firmojen julkisilta pomoilta , muistatteko kun Keskon ent. pääjohtaja totesi että naisilla on tämä handikappi että ovat monta vuotta pois työelämästä, joten heitä ei voi valita korkeisiin virkoihin. Handikappi, näin just se mies sanoi!!!! No, ei kauaa pääjohtajan pallilla keikkunut.

Mutta outoa että naisihminen menee tuollaista laukomaan. Olikohan joku sille laittanut sanat suuhun ????...

Niinhän sitä nykyisinkin tekevät ne kotiäidit, joiden nuorin on yli 3-v. Irtisanotuu vain työpaikasta ja on kotona niin pitkään kuin haluaa.

Naisilla pitää sivistysvaltiossa olla valinnanmahdollisuuksia. Törppö nainen tuo " johtaja" . Olisi mielenkiintoista tietää miten hän suhtautuu alaisiinsa, jotka joutuvat olemaan kotona sairasta lasta hoitamassa. Se se vasta on kallista työnantajalle. Hoitovapaan aikana ei ole työntekijästä mitään kuluja työnantajalle.

Ärsyttää vaan kaikenlainen lusmuaminen.. Lapselle riittää aivan hyvin se, että ollaan vuosi kotona. Loput on äidin vuoksi (äiti pelkää lapsen henkisen kehityksen puolesta, äiti haluaa olla kotona ja tehdä ruokaa...)

ihmisten itsensä päättää miten rahansa käyttävät. Tuo siellä Suomessa kyrsii aivan erityisesti! Joku väärä naama ämmä tulee selittämään, että et voi olla kotona kun se on meidän muiden verorahoilla maksettu! Kaikki pakotetaan samaan muottiin tekemaan samoja juttuja. Muutakaan mahdollisuutta ei ole kun veroihin menee älyttömästi rahaa.

Taas ymmärrän olla hyvilläni Amerikan yksilöllisyyttä tukevasta yhteiskunnasta!

EIköhän ne naiset jakaudu kahteen ryhmään, pienituloisiin / kotona viihtyviin /miehen rahoilla eläviin (vaikka itselleen uskottelevat, että " perheen yhteisiä" rahoja se mies tienaa) ja sitten uranaisiin (joilla on omallakin työllä ansaittua rahaa).

Onko tämä jollekin yllätys?

Jos nyt joku toivoo naisille parempia uramahdollisuuksia, niin onko se sitten hirveä synti?

Ja jos tienaisi paremmin osa-aikatyössä kuin pelkästään kotona olemalla, niin on siinä kannustinta kerrakseen. Tässä pitää toki huomioida lasten hoitomaksut, eli koko systeemiä pitäisi uusia ja hioa.

t.18

Ei kotihoidontuki ole syypää, vaan se, että nuorilla naisilla ylipäätään on tapana hankkiutua raskaaksi. Ja kunnat ja valtio säästää sillä, että paikkoja ei vakinaisteta.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat