Seuraa 

Olen ihan alussa, raskausviikkoja noin 7. Meidän neuvolassa on tapana alkaa itse seuraamaan kotona sokeriarvoja. Nyt muutamassa kuukaudessa oli sokerimittaus muuttunut niin, että paastokin pitää ottaa huomioon. Meillä tuo paastoarvo saa olla korkeintaan 4,5. Onko muilla näin alhaista? Edellisessä raskaudessa paasto oli melkein aina yli tuon 4,5, maksimissaan kuitenkin 5,0. Nyt hermoilen sitten tuon sokerin kanssa. Miten pitäisi syödä, että välttäisi raskausajan diabeteksen? Mitä erityisesti tulisi välttää?

Kommentit (12)

tarkoittako tuo paastoarvo et paljonko verensokeri on paaston jälkeen?kävin sokerirasituksessa ja eka mittaus(12h syömättä/juomatta)oli 4.0ja jos joku tietää niin mitä he katsovat siitä verikokeesta ennen " litkun" juomista?

Tampereella annetaan paastosokerin raja-arvoksi raskaana oleville alle 4.8. Sokerirasituksen raja-arvot ovat 0-näyte: alle 4.8 ja 2h-näyte: alle 8.7. Tuo nollanäyte otetaan sokerirasituksessa siksi että siihen verrataan kahdentunnin näytteen vastausta, sokeriarvo ei saa nousta suhteessa paastoarvoon liian korkeaksi tuossa kahdessa tunnissa. Nollanäyte on ihan tavallinen paastoarvo sokerista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulla mitattiin viime viikolla kans sokerirasituksessa vähän kohonneita sokeriarvoja (TYKS:ssä paastosokerin raja 4,8) ja odottelen täs lähetettä tarkempaan seurantaan. Mua kyl todellakin hämää melkoisesti se, et noi raja-arvot vaihtelee aika reippaasti eri puolilla Suomea (ainakin 4,8 - 5,3). Myös koetta edeltävän paaston pituudessa on eroja (jossain 10 tuntia, toisaalla 12), joka käsittääkseni kyl vaikuttaa lopputulokseen. Toki voi olla, että mittaustavassakin on sitten jotain eroa?!?

Luin jostain lääketieteen artikkelista, että Suomessa noudatetaan tässä muutenkin reilusti tiukempaa linjaa kuin esim. Euroopassa yleensä. No onhan se oikeesti toki hyvä, et mielummin seurataan tiukasti kuin löysästi ja sit tietty sekin, että ei varmasti ole haittaa, et syö terveellisesti ja liikkuu. Toki jos ollaan " liian" tiukkoja tulee siitä myös turhaa hermoilua. On täs raskaaana ollessa muutenkin ihan riittävästi murehdittavaa.

Tsemppiä kaikille tän asian kanssa painiskeleville ja koitetaan jättää turhat murheet (ja epäterveelliset ruuat) pois!

t: Lempi05 (rv 29+3)

Minulla on muut arvot olleet hyvät mutta jo nyt alkuraskaudessa rv 6 paastoarvot ovat liian korkeat eli 5,5-6.3. Lapsen neuvolassa otin asian puheeksi ja terkka soitti äitiyspolille. Sieltä sain yllätyksekseni ohjeeksi syödä illalla PALJON hiilihydraatteja koska minulla ilmeisesti laskee yöllä sokerit matalalle ja elimistö pyrkii nostattamaan niitä itse! Eli tänään sitten kokeilemme sitä.

Onko kukaan muu saanut tämmöistä ohjetta?

Ainakin minulle annettiin heti kohonneet paastosokeriarvot ekan kerran saatuani neuvolasta dieettiohjeita, joissa kehotetaan syömään paljon kasviksia ja vähän sellaisia ruokia joissa on lisättyä sokeria; hedelmiä ja marjoja saa syödä mutta mielellään ei suuria määriä kerralla, nekin nostavat verensokeria. Perunaa, riisiä ja ainakaan vaaleaa leipää ei kannata myöskään kauhean isoja määriä kerralla syödä. Rasvoja kehotetaan myös välttämään, siis toki tarvitaan kasvisperäisiä rasvoja mutta kuitenkin mielellään aika vähärasvaisia ruokia.

Itse olen syönyt paljon salaatteja ja erilaisia soija/papu-tuotteita, kasvisruokia, jonkin verran kalaa, vähärasvaisia maitotuotteita, ruisleipää, hedelmiä ja marjoja pitkin päivää tipoteltuna, mutta yrittänyt jättää pois pullat ja sokeriset namit ihan kokonaan. Hedelmämehujakin juon vain laimennettuna. Ilmeisesti on auttanut ainakin jonkin verran, vaikka edelleenkin arvot ovat hieman liian korkeat.

Mutta käsittääkseni voi siis syödä melko normaalia ruokaa, kunhan katsoo rasvan ja sokerin määriä erityisesti, ja ylipäätään hiilihydraatteja hiukan tarkemmin kuin yleensä. Juuri tänään lääkärintarkastuksessa mulle todettiin että ruokavaliolla ja liikunnalla voi sitten myöhemminkin hyvin paljon vaikuttaa alentavasti riskiin ettei saa raskauden jälkeen " oikeaa" diabetesta.

Moi,

mua pyydettiin myös pyörtymisiä/huimausta tutkittaessa kotona mittaamaan nuo sokerit ja mulla paastoarvoksi suositeltiin < 5,3 ja 1,5 h aamupalan jälkeen < 6,7. Eivät olleet mitään sokerirasitustestiin verrattavissa olevia, lähinnä katsottiin mihin suuntaan verensokerit ovat raskauden edetessä menneet.

Mulla oli sit paastoarvo 3,7 ja aamupalan jälkeen 4,5 - näistä neuvolassa todettiin, että ovat aika alhaisia, ja neuvoivat syömään säännöllisemmin pienin välein.

Mun mielestä tuo paastoarvon raja on sulla kyllä tosi tosi alhainen, mutta jospa siinä onkin tarkoituksena se, että alhaisilla raja-arvoilla tulee neuvolassakin sen itsemittauksen lisäksi kiinnitettyä asiaan huomiota. Eli kotiin annetaan tiukemmat rajat, jotta neuvolassa saadaan tietää heti, jos muutoksia ylöspäin alkaa ilmetä. En tiiä...

... Hliena, rv 24+2 :)

Meillä neuvolassa (Vantaa) raja on 5.1

Kannattaa kiinnittää syömisessä vain siihen huomiota, ettei syö liikaa hiilihydraatteja kerralla. Nälkää ei tarvitse nähdä, kasviksia ja lihaa voi syödä aika paljonkin. Hiilareitahan on paljon viljatuotteissa; leipä, pulla ym.. ja sokeriherkut on jätettävä vähemmälle.

mm. puuro, tummaleipä, hedelmät ja kasvikset. Näin toimien paastoaarvo aamulla tuskin ylitää rajaa, mutta aika alhaiselta todellakin 4,5 raja kuulostaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat