Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (41)

joku aadams juttu tais tulla nimi väärin.ei juttu meni normaali synnytys alkoi ja sai epidulaarin.Noin vajaa viikko synnytyksen jälkeen alkoi rajut päänsäryt ja vauhdilla sairaalaan.ja meni kaksi päivää kaveri kuoli ja syy oli että johtui epistä

selkäydinkanavaa pitkin oli mennyt painetta päähän ja yrittivät hoitaa mutta ikävästi kävi.Lääkäri sanoi mulle että hyvin harvinaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

jos joudutaan valinnan eteen, niin tottakai äidin henki on tärkeämpi.

Lainaus:

tuo nyt ei kyllä pidä paikkaansa, kyllä molemmista yritetään huolehtia

alatiesynnytys jossa ei ole sektion mahdollisuutta on turvallisempi kuin suunniteltu sektio? En usko. Nämä alatiesynnytysten ja sektioiden vertailut on ihan perseestä, koska verrataan eri asioita. Otetaan hyvin sujuneet alatiesynnytykset ja verrataan niitä sektioihin. Vastaavasti jos alatiesynnyksessä tulee komplikaatioita, seuranneet ongelmat meneekin sektion eikä alatiesynnytyksen piikkiin.

Ollaan naiset kiitollisia, että elellään tällaisessa maassa, jossa lääketiede on edes mahdollista näin hianosti. Mulla takana sekä alatiesynnytys että hätäsektio. Valitsisin alatiesynnytyksen, jos se valinta olisi minun käsissäni, vaan: Ilman hätäsektiota olisimme kuolleet sekä minä että vauvani. Asiat täytyy priorisoida. Vasta tämän hätäsektion kautta valkeni itselleni, että mitä vain voi sattua kenelle vain ja milloin vain. Minulla, perusterveellä, istukka otti ja irtosi. Ainoa pelastukseni oli, että asuin lähellä sairaalaa, jossa osattiin toimia nopeasti.Mutta, totta, nyt ymmärrän, kuinka paljon isompi leikkauksessa on komplikaatioriski - ja huom myös toipumisaika on paljon pidempi.

En tajunnut tuota juttua potilaskohtaisesta tarkastelustakaan. Millä muulla perusteella kuin potilaskohtaisella tarkastelulla päädytään suunniteltuun sektioon? Ei kai niistä sentään keskimääräisten tilastolukujen perusteella päätetä?

Ihan pihalla?

kai aika olennaista saada vertailuun myös hätä(kiireellinen) sektio eikä vain optimioloissa tehty suunniteltu sektio?

alla faktaa:

Keisarileikkaukseen liittyy enemmän riskejä kuin alatiesynnytykseen. Kaiken kaikkiaan noin 1,2 %:iin kaikista synnytyksistä liittyy vaikea komplikaatio. Keisarileikkauksessa vaikeiden komplikaatioiden osuus on 4,5 %. Äitikuoleman vaara oli noin 1/17 000 synnytystä. Alatiesynnytyksissä riski oli 1/49 000, ennalta suunnitelluissa keisarileikkauksissa 1/17 000 ja hätäsektioissa 1/5 500.

repeämisen pelossa. Synnyttäisitkö sinä nelikiloisen perätilassa olevan lapsen alakautta? Tai jos on todettu ahdas lantio niin antaitsitko repiä lapsen väkisin alakautta? Entäpä jos olet ollut insestin uhri?

Jos nimittäin otetaan huomioon se, että jotkut voivat olla niin ahdistuneita joutuessaan alatiesynnyttämään, että mieluummin päättävät itse päivänsä vaikka ikkunasta hyppäämällä. Ei kukaan oikeassa elämässä ja Suomessa pääse "mukavuussyistä" sektioon, vaan aina odottajan tilasta, niin fyysisestä kuin henkisestä on tehty arvio ja sen mukaan toimitaan ja tehdään päätökset.

Ei me täällä olla filmitähtiä eikä julkisella sektorilla ole varaa ihan huvikseen leikata ihmisiä.

Lainaus:

niin miksei synnytys saisi olla niille 999 997 muulle mahdollisimman mukavaa?

Lainaus:

Siksi on väärin että synnytyksestä yritetään muokata joku elämys.

.

sektio on vaarallisempi kuin alatiesynnytys ÄIDILLE, kuolleisuus suunnitelluissa sektioissa on 1/17000 ja alatiessä 1/53000.

Lähde: Ylen suuri synnytyskeskustelu parisen vuotta sitten, nuo oli tilastoja ja keskustelemassa oli mm. Naistenklinikan lääkäreitä.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat