Vierailija

Minua harmittaa ja surettaa suunnattomasti se, että nukutin esikoista alusta lähtien omassa sängyssään. Syy: Kuopukseen (joka on nukkunu AINA vieressäni) verrattuna hän on läheisyyskammoinen; ei halua että häntä kosketetaan, läheisyys on aina jotain " riekkumista" , ei halailua, aikaimista ym. Esikoinen on villimpi (uskon tämänkin johtuvan kasvatuksesta -> epäjohdonmukaisuus, en tiennyt missä tilanteessa toruisin ja missä en). Olen kasvattanut häntä muutenkin LIIKAA, kun kuopus on taas saanut kasvaa enemmän luonnon lapsena (toki hänelläkin on säännöt ja rajat), mutta koko aikaa ei olla kieltämässä. Olen vaatinut esikoista olemaan " kiltti" ja " uhrautuvainen" , eikä sekään mielestäni ole aivan oikea tapa.

Voi kun voisin korjata vielä tilanteen, pelkään että aiheutan esikoiselle heikon itsetunnon :(

Lapset ovat molemmat tyttöjä ja ikää heillä on 3v. ja 1v.

Kommentit (9)

Vierailija:

Lainaus:

Just siksi että en ole ainuttakaan neuvoa ottanut sellasenaan käyttöön vaan olen ottanut ne jotka ovat kuulostaneet itsestäni järkeviltä ja jotka on noudattaneet niitä periaatteita jotka mulla muutoinkin on. Tuntuu että hyppäsin yli siitä tuoreen äidin epävarmuudesta, enpä tiedä kyllä miten onnistuin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siis totta varmaan on, että esikoinen joutuu harjoittelukappaleeksi aina, mutta en olisi kovin vakuuttunut, että lapsen villiys ja se, että ei viihdy erityisesti sylissä johtuisi omassa sängyssä nukkumisesta. Kyse voi olla ihan temperamenttierostakin. Ja niin tai näin, sinun pitää nousta tehtäväsi tasolle ja tavoittaa esikoisesi hänen tasollaan ja keinoillaan. Jos esikoinen haluaa läheisyyttä painimatsin muodossa, niin paini hänen kanssaan. Mitä tulee kasvattamiseen, olet ihan urakan alussa vasta, ehdit olla vielä esikoisellekin 15-vuotta johdonmukainen. Ja valitettavasti ja onneksi nuorempi lapsesikaan ei pysy samanlaisena sylivaavina loppuikäänsä. Voi käydä niinkin, että hän on kahden vuoden päästä esikoistakin villimpi ja huonommin sylissä viihtyvä.

Minulle tuli kirjoituksestasi vähän paha mieli, kun tuntuu, että olet valmis luokittelemaan esikoisesi jo noin pienenä lopullisesti pilalla olevaksi. Se on surullista.

Tuossahan tulikin jo ihan hyvä neudo, eli hänen (esikoisen) kanssa ollaan hänen tavallaan jne.

Silti mietin, että onko kasvatuksessa ollut jotain häröä, koska heitä on kohdeltu niin eritavoin (toki hyvin kumpaakin, mitä nyt joskus joudutaan ääntä uhmikselle korottamaan) ja ovat näinkin näkyvästi erin luontoisia.

Kiitos vastauksistanne. Ihan vain tällaista hiljaista ja syvällistä pohdintaa halusin ylös kirjoittaa lasten nukkuessa.

ap

toisen kanssa olen ollut jotenkin rennompi ja asiat ovat lutviutuneet helpommin.

mutta kyllähän se vanhemmuuskin on kasvamista ja oppimista.

toisenkin kanssa oppii lisää, saatikka kolmannen. ja sitten kun lapset ovat vielä erilaisia niin aina se opittu hyvä tapa ei toimikaan toiselle jne...

Mutta olen sitä mieltä kumminkin, että toinen on vapautuneempi kuin toinen (toinen tarkkailee aina, että " mitähän se äiti tähän nyt sanoo" ). Jotenin luulen ainakin osan tulevan erilaisesta kasvatuksesta.

ap

lapseni ei viihdy sylissä, kun sain typeriä neuvoja, että älkää opettako sitä sylilapseksi. Synnärillä kätilöt neuvoi, että älkää ottako sitä sänkyyn, ettei se sitten sitä aina vaadi. Harmittaa, kun kuuntelin huonoja neuvoja.

Just siksi että en ole ainuttakaan neuvoa ottanut sellasenaan käyttöön vaan olen ottanut ne jotka ovat kuulostaneet itsestäni järkeviltä ja jotka on noudattaneet niitä periaatteita jotka mulla muutoinkin on. Tuntuu että hyppäsin yli siitä tuoreen äidin epävarmuudesta, enpä tiedä kyllä miten onnistuin.

En halua provoisoida, mutta uskon että tämäkin on tehnyt tehtävänsä, eli imettäminen jos mikä tuo sitä läheisyyttä ihan eri tavalla ja luo äidin ja lapsen yhteenkuuluvuutta.

Saatte toki olla eri mieltä asiasta :), tämä oli vain minun " tutkimustuloksen" .

ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat