Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Esikoiseni meni päiväkotiin 4-vuotiaana. Kuopukseni 2,5-vuotiaana. Sitä ennen heillä oli lyhyt kokemus seurakunnan kerhosta tms(3hx2krt/vko).

Lapset ovat kyllä oppineet, että päiväkodissa käydään, sillä he ovat jo 6 v ja 4 v. Silti hoitoon jääminen on enempi-vähempi vaikeaa. He kyllä menevät sinne, mutta aina haluavat mahdollisimman aikaisin pois. Eivät halua hotelleissa lastenklubeihin. Edes Ikean leikkipaikalle he eivät halua, vaan enemmin roikkuvat meidän mukana. Siis sellaista yleistä vastaanhankaamista, jos pitää mennä " hoitoon" .

Seuraan muita perheitä. Eräskin 4-vuotias meni hoitoon alle vuoden ikäisenä, ja on tällä hetkellä päiväkodissa 9-18. Hän ei yhtään valita, ei edes kyseenalaista - ja tämä kyseenalaistaminen on vähintä, mitä minun lapseni tekevät.

Minulla on monta samanlaista tarinaa. Olen tullut siihen tulokseen, että olen valinnut vaikeamman tien. Oletteko te muut samaa mieltä?

Kommentit (4)

Meillä on poika 2,5 v joka aloitti nyt joka päivä 3 h kerrallaan päiväkodissa ja kyllä on vaikeaa - itkemään jäänyt joka aamu ja itkeskellyt pitkin päivää. Hän on erittäin hitaastilämpenevä luonne ja arka ja ujo. En tiedä olisiko tilanne toinen jos hänet olisi pantu hoitoon jo alle vuoden ikäisenä että olisi tottunut muihin lapsiin. Vaikeeta on - varmasti lapselle ja aikuiselle - toivottavasti ei tule traumoja....

Ehkä 1-vuotiaan on helpompi sopeutua hoitoon kun isomman, jolla on jo harjaantuneempi kyky ajatella asioita.

Mutta olisiko elämäsi helpompaa, jos lapset olisivat menneet 1-vuotiaina hoitoon? Jaa-a. Kokisit varmaankin paljon enemmän tunnontuskia siitä, ettet ehkä ole ollut tarpeeksi läsnä, ehkä miettisit miksi lapsen eivät valita hoidosta - ovatko he vieraantuneet sinusta hoidon takia.

Mikä teillä on muuten ollut asenne hoitoonmenoa kohtaan? Lapset kyllä vaistoaa aika pian, jos vanhemmat pitävät hoitoa huonona asiana...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Asenteemme hoitoon menoa kohtaan: no, jos on kyse lomailuista, Ikeasta tai muusta ei-pakollisesta, niin jätämme valinnan lapsille. Ja he valitsevat ei. Tuo esimerkkinä antamani neljävuotias jää noihin kaikkiin mielellään ja mukisematta. Eli puhun tavallaan lasten asenteesta.

Kyllä minä lapseni mielelläni antaisin mennä kid' s clubiin summuualle. Saisivat aktiviteettia, eivätkä vain riehuisi ja pyörisi. Miksi ihmeessä tuon ikäinen valitsee löhöilyn eikä paikkaa, jossa olisi ohjattua toimintaa ja kavereita?

Mä vein esikoiseni hoitoon 9kk:n iässä ja se oli kyllä ihan yhtä helvettiä, ei se vauva sinne sopeutunut, vaikka oli ihan kiva pph paikka, sairasteli puoli vuotta putkeen, ja väsyi hoidosta ihan kohtuuttomasti.

Nyt samainen poika on ollut kotona kohta 1,5 vuotta kun sai pikkuveljen, ja nyt 3,5 v iässä alkaa osoittaa todellista halua olla ikäistensä kanssa. Käy puistoilemassa ja kerhoissa, ja tykkää tosi paljon.

Eli itse en näe tosi pienen hoitoon viemistä minään kauhean ihanteellisena ratkaisuna, enkä usko että se yksistään auttaisi myöhemmässä iässä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat