Vierailija

Eli ostettiin asunto, vanhasta kerrostalosta. Mulla on tapana epäillä aina kaikesta pahinta (miehen mielestä mulla on vilkas mielikuvitus) ja nyt olen tässä miettinyt, että jos selviää, että asunnossamme olisi hometta, onko myyjä vastuussa asiasta sen kaksi vuotta vai miten tuo oikeesti menee? Otetaanko me tässä köniin vai myyjä? Kellään kokemusta?

Kommentit (10)

mutta kosteusvaurio voi olla ilman hometta. Eri asia on se näyttääkö kuntokartoituksessa käytetyt mittarit aivan kaiken pinnan alla piilevän kosteuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

taloyhtiö vastaa talon kosteista tiloista ja niiden remontoinnista. Jos asunnossa on kosteusvaurio ja edellinen asukas a) on tehnyt remontin taloyhtiön luvalla ja valvonnassa tai b) ei ole tehnyt asuntoon mitään remonttia joka voisi aiheuttaa kosteusvaurion on as. oy korjaus velvollinen

vastaa kosteiden tilojen kunnosta vesieristeisiin asti, loppu on asukkaan. Ja jos nyt hometta löytyis (onko kuntokartotus tehty kaupan teon yhteydessä?) niin myyjä vastaa 2 vuotta siitä pinnasta, tosin kaikkein kalleimpia laattoja tuskin suostuu teille kustantamaan.

Mutta jos jotain ilmenee niin aina ei kaupat tuosta vaan purkaannu. Yleensä homma hoituu (jos hoituu) oikeudessa mutta on varmasti kallista ja aikaa vievää.

Eli siis 5 vuotta on tuo aika (ainakin meillä oli)

Omakotitalot sitten erikseen. Jos ette teettäneet mitään kuntotarkastusta niin vaikee on valittaa oikeen mistään :( Ajatellaas vaikka tämmönen tilanne. Kylpyhuone on ihan ok kun asunto myydään, on tarkastettu. Sitten uudet asukkaat on välinpitämättömiä ja ei käytä esim. lattialämmitystä ollenkaan. Ei kuivaa koskaan lattiaa. Seisottaa lattialla märkiä rättejä yms. Kylppäri on jatkuvasti kosteana eikä tuuletuksestakaan huolehdita. Kyllähän se homehtuu...

Eli, asukkaat voi ihan omilla teoillaan esim. saada kosteusvaurioita aikaseksi! Jos tarkastusta ei ole tehty niin on tosi vaikeaa todistaa että vauriot olisi olleet jo kylppärissä kun asunto on ostettu. Tajuskohan kukaan mitä tarkotin ;)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat