Seuraa 

Meillä on lapsille paikat paikallisessa vuoropäiväkodissa. Minä ja ukko ollaan vuorotöissä molemmat. Mulla saattaa olla joskus viikolla vapaata ja usein onkin. Silti vien lapsia hoitoon vapaapäivinäni jotta saan siivottua yms mitä ei kahden pienen kanssa tehdä heidän kotona ollessaan.

Hoitopaikka on viidelle päivälle viikossa. Seuraava vaihtoehto olis alle 15 päivää kuussa jolloin hoitomaksu oli 75% täydestä, nyt siis maksetaan täydet. Joskus tuo alle 15 päivää kuussa toteutuukin mutta jos se menee yhdelläkin päivällä yli, on hoitomaksu se 100%. Tästä syystä käytämme hyväksemme sitä mistä maksamme ja lapset ovat hoidossa ma-pe aamussa tai illassa.

Onhan mulla oikeus viedä hoitoon vaikka en töissä olisikaan? Tänään hain muksuja hoidosta ja hoitaja kysyy, olikos sulla vapaa tänään? Kun jos oli niin se on periaatteessa lastenkin vapaapäivä.

No joo, me ollaan yritetty tehdä tää mahdollisimman helpoksi niille hoitajille. Jos lapset on joskus iltahoidossa, kysellään jo viikkoa aikasemmin että eikö kukaan vois hoitaa kun nää olis ainoot sillon illalla. Sitten kysellään sukulaiset ja tuttavat että voisko joku ottaa kun on itellä huono omatunto että nyt rasitetaan hoitajia.

Äitini muutti paikkakunnalle kesäkuun lopulla jolloin meitin hoitojärjestelyt helpottui. Äiti hoitaa lapsia silloin kun heillä olis oikeen myöhänen iltahoito tiedossa. Esim. huomenna ukko menee klo 22 töihin, mä pääsen vasta klo 23. Eli mä voisin korkeintaan 23.30 hakea muksut. No, mun työni on vielä sellaista että en mä välttämättä pääsekään juuri silloin vielä hakemaan. Joustaako päiväkoti, en tiedä kun en ole kysynyt, ei ole vielä tarvinnut kun ollaan yritetty ettei lasten tarttis olla siellä niin myöhään.

Okei, kiva että äiti, eli mummu, auttaa. Mun äitini vaan on vielä niin nuori ja nuorimmat veljetkin vasta ala-asteella ettei heitä voi kiusata keskellä viikkoa niin että mun lapset siellä olis heitä valvottamassa, vaan sen takia että päiväkodin tädeillä olis mukavammat työvuorot.

Sitten kysymyksiä yksityisestä perhepäivähoidosta. Eli tiedän että saan yksityisen hoidon tukea kelalta, jotain 137e/lapsi. Saako muita tukia? Kuulin että kunnaltakin saisi jotain, pitääkö paikkansa? Tietäisin yksityisen perhepäivähoitajan mutta ei meillä taida olla varaa vaihtaa yksityiseen. Ja kunta tarjoaa vain tämän yhden ja ainoan vuorohoitopaikan...

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat