Seuraa 

kun nukkuu vauvojen kanssa perhepetissä. Ei tarvitse yöllä nousta sängystä hakemaan vauvoja tissille ja taas nousta laittamaan heitä takaisin sänkyyn. Meillä minä nukuin keskellä ja toinen tyttö toisella puolellani, toinen toisella. Yöllä sitten vain käännyin sille kyljelle kumpi tytöistä oli tissiä vailla =)

Alkuun käytettiin pelkkiä kertiksiä ja kestovaippoihin siirryttiin kun tytöt olivat 9kk ikäisiä. Edelleen käytämme kertiksiä yöllä ja reissussa. Vaipat pesen lasten pyykin seassa, enkä koe kestoilua rankaksi. Jos olisin kestoillut jo esikoisen vaippa-aikana, olisin luultavasti käyttänyt kestovaippoja kaksosilla syntymästä saakka. Mutta onneksi koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa kestoilua =)

White ja tytöt 1v7kk

Sivut

Kommentit (59)

Juu mä siis steriloin pullot joka pesun jälkeen eli aina kun fairilla pesin ekaks sen jälkeen 4 minuutiksi mikroon sterilointiin.

Jos haluat päästä HUOMATTAVASTI helpommalla (meinaan jos keität pulloja) osta mikrosterilointi (Avent) tai sähköllä toimiva (esim. philips) sterilointi, säästyy aikaa ja pullot steriloituu kuin itsestään ja sitten ei jää vaivaksi kuin pesu, (ellei pese astiksessa, mutta mä en viittiny siellä pestä kun ei suositeltavaa)

Steriloin pulloja reiluksi puolivuotiaaksi, ehkä 7-8 kk...? en muista enää kyllä mutta en mä niitä paljoa yli puolta vuotta steriloinut.

Onnea pienokaisista ja onnistuneita pullotteluja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Monet jutut allekirjoitan minäkin. Meillä sitterit oli kovassa käytössä, vielä reilun vuoden vanhoina tytöt nukkui päikkäreitä niissä (asumme kahdessa kerroksessa, enkä laiskuuttani aina jaksanut viedä tyttöjä toiseen kerrokseen nukkumaan).

Kun uni tuli niin niihin oli ilmeisen kiva kömpiä itse ja nukahtaa. (meidän tytöt on aina tykännyt nukkumisesta, päiväunille nykyisin pyytävät =))

Mutta sellainen tuli mieleen, näin hiukan vanhemmille lapsille. Meillä on kylppärissä lasten uima-allas, siis sellainen ulos tarkoitettu. Siellä tytöt leikkivät mielellään kylpemisen aikana ja antavat äitinkin käydä rauhassa suihkussa. Tämä on ollut meillä ihan ehdoton juttu, sillä minä olen paljon yksin lasten kanssa ja kompastus kivenä koin suihkussa käynnin kunnes keksimme tämän allas virityksen. Toki allas vaatii hiukan reilumpaa kylppäriä. Allas otettiin käyttöön kun tytöt oli vuoden ikäisiä.

Vauva aikana tytöillä oli koliikkia ja siihen tehosi juokseva vesihana. Sen vieressä tytöt rauhoittuivat ja nukahtivat. (tiedän että vedentuhlausta tämä on, mutta...)

Käytin tytöille kestovaippoka osittain ja en kokenut ollenkaan hankalana tai työläänä vaippojen pesua. Oikeastaan jos käyttää kestovaippoja saattaa pärjätä vähemmällä vaate määrällä. Minä pesen vaipat ja vaatteet sekaisin, joten pyykkikierto on tosi nopeaa.

Potatuksesta sen verran, että liian varhain aloitettu potatus voipi olla aika hankalaa. Minä yritin potattaa ja huh mitä hommaa. Siinä sai riisua ja pukea edestakaisin. Mutta pahinta tässä oli se, kun tytöt oppivat liikkumaan ja poistumaan potalta itsenäisesti, niin että juuri olit selkä pottiin päin. Pari kertaa ainakin meidän tytöt kirjaimellisesti söivät p**kaa, kun olivat kerenneet kääntää potan ja sotkea joka paikan... En voi suositella varhaista potattamista, ainakaan yksin jos joutuu vahtimaan.

Meillä ihan ehdoton tarvike on pattereilla toimiva Fisher Pricen sitteri, joka roikkuu varrennokassa. Se keinuu, soittaa musiikkia, mobile pyörii ja valo vaihtaa väriä. Ihana, kallis, korvaamaton...

Olen käyttänytsitä kun vauvat ovat heränneet yhtäaikaa. Toinen kehtoon ja itku loppuu heti, kun laittaa laitteen päälle ja sillä välin voi vaihtaa toisen kuiviin ja imettää rauhassa. Ja sitten toinen vauva.

Osaako kukaan sanoa kuinka usein niitä nyt sitten pitäisi steriloida? Meidän pojut ovat nyt 3,5 viikkoa (tänään olisi ollut la) ja olen steriloinnut pulloja joka päivä. Kuinkahan kauan sitä pitäisi vielä harrastaa näin päivittäin? On vähän tylsää touhua, varsinkin kun niitä kerääntyy korvikevauvoilta melkoinen määrä...

HEIPS!

Itse ajattelin hyödyntää kertakäyttö tuttipullon pusseja soseitten pakastamisessa alkuvaiheessa kun määrät on pieniä. Näin ollen pussista riittää molemmille lapsille eikä hävikkiäkään tule niin paljon. Ei sit harmita kun joutuu työllä ja vaivalla tekemiään soseita heittämään hukkaan.

Onko kukaan käyttänyt kestovaippoja vai onko vaan yksinkertaisempaa olla suosiolla kerttisvaipoilla???

Kuinka te joilla on jo ennestään yksi lapsi tai enemmänkin ennen kaksosia olette palloilleet lasten hoidon ja esikoisen huomioimisen välillä?

samaa mieltä edellisten kanssa

lisäksi vauva-aikana:

-pullojen sterilointi ei tarpeen,kuin keskosaikana

-huoneenlämpöinen maito ihan ok

-paljon pulloja!! ja tutteja

-samaan rytmiin molemmat ihan tiukasti vaan, muuten ei tuu mitään...

-leikkikehä tai matkasänky loistava hätä-apuna

-kaikki turha hössötys pois==kämpä on kuin räjähtänyt,mutta aikansa kutakin

-itselle valmisruokia jääkaappiin!!! Mummelta ja muilta VOI pyytää ainakin siinä apua,kun kuitenkin kysyvät, mitä vois tehdä: RUOKIA!

Vähän kävi hymyilyttämään ajatus, että sen kaiken alun kaaoksen keskellä (lue: ekat 3kk) olisin pystynyt paneutumaan vielä potattamaan vauvoja. Hyvä että sen väsymyksen ja muun sekasorron keskellä sai perushoidot hädin tuskin suoritettua ja kun koko ajan syötti jompaa kumpaa joka tapauksessa. Hatunnosto niille, jotka potatukseen heti laitokselta päästyään kykenee. Itse en kyllä olisi.. :)

Maqika ja pojat 8kk

Dummy:

Lainaus:

Mun mielestä paras arkea helpottava juttu oli se, että kiltisti unohti äitiyteen ja kasvatukseen liittyvät ' säännöt' , jotka on tehty yksösiä ajatellen. Kaiken ylimääräisen voi huoletta karsia pois, sillä vaikka monet kehuvat vesijumppia yms., niin mitenkään välttämättömiä eivät ole. Jos pelkkä ajatus aiheuttaa stressiä, niin kannattaa varmasti jättää väliin.:)

Dummy + riiviöt (1vee 4kk)

Yhdyn ehdottomasti edelliseen :).

esim kyläily helpottui huomattavasti, kun otin sitterin mukaan, se kulki vielä näppärästi tuplavaunujen alaritilällä mukana. Siinä vaiheessa kun vauvat alkoi syödä lusikkaruokaa, syötin samalta lautaselta samalla lusikalla ja kun alettiin istuskella syöttötuolissa (etenkin sitten kun siinä myös noustiin ylös), laitettiin tytöille valjaat ja syöttötuolit vyötettiin pöydänjalkoihin kiinni kaatumisen estämiseksi.

Yksi näppärä keino millä vältettiin pienten sormien ovien väliin jääminen, oli ovien päälle laitetut pyyhkeet, siis vähän ruttuun, jottei ovi mene kokonaan kiinni....

Äiti pääsi myös näppärästi suihkuun lasten ollessa nipinnapin istumaikäisiä, kun vuorasin lasten ammeen täkillä ja laitoin lapset siihen nakottamaan hetkeksi nokittain, siinä kun olivat jalat vastakkain, eivät pahemmin edes valuneet ja malttoivat odotella hetken =)

meillä myös niitä reilusti, oiskos ollut 12 kpl.. Likaiset likomaan pesuaineliuokseen ja kerralla huuhtelut ja keittämiset. Niitä pulloja tosiaan kuluu jos vauvat " pullolapsia" , meillä vähäisen maidon takia jo pariviikoisista maistelivat tuttelia. Laitoin aina seuraavan syötön satsit valmiiksi pulloihin, ja varsinkin yöllä se helpotti ja nopeutti syöttötilanteita.

Kun puuron syönti alkoi niin keitin illalla puuron josta syötiin illalla ja lopun jaoin jääkaappiin valmiiksi astioihin seuraavan aamun annokset, puuro ei saa olla paksua, muuten on aamusta hirveetä kittiä..mut oikeasti se on helpottanut aamuja, lämmitteli vaan annokset ja syötti. Vaikkei puuron keittämisessä kauan mene mutta se jäähdytys..ja kaksi nälkäistä suuta..huh.

Ja tietyt rutiinit syömistilanteissa ja nukkumaanmenoissa auttaneet ainakin meitä, lapset tietää mitä seuraavaksi tapahtuu ja joskus se oman vuoron odottelu on tietty raskasta mutta ovat siihen jo tottuneet.

Laitan myös aina seuraavan päivän puhtaat vaatteet valmiiksi jottei tarvitse aamuhässäköissä puoliunessa etsiskellä puhtaita ;)

Ja lopuksi mikä ehkä ollut tärkeintä, lasten sekä itsensä kannalta, opetella rauhallinen tapa tehdä hommat ja asioiden ennakointi, kun yrittää itse olla hötkyilemättä niin lapsetkin varmasti ottaa rauhallisemmin.

Omaa arkeani helpottaa ehdottomasti eniten se, että parisuhde voi hyvin. Vaikka välillä tietysti menee huonostikin, niin se antaa kyllä voimia, että mies on omistautunut perheelle ja myös meidän kahdenkeskiset välimme ovat kunnossa. Ei huonoa parisuhdetta tietysti hyväksi voi muuttaa, mutta jo odotusaikana kannattaa puhua siitä, miten täysin elämä tulee pyörimään kaksosten ympärillä. Ettei se tule miehelle yllätyksenä. Ja jos mahdollista, jutella asiasta jonkun kaksosperheen kanssa niin, että mieskin on paikalla.

Samaan sarjaan lisäisin myös isovanhemmat, kummit ja ystävät. Heitäkin kannattaa " rekrytoida hommiin" jo odotusaikana, jos siis sellainen mahdollisuus on olemassa.

Hyvällä ennakoilla ja aikataulutuksella säästää omia hermojaan. Jos mahdollista, lapset kannattaa aikatauluttaa jo pienenä ja opettaa nukahtamaan yksin. Siis joka päivä samalla rytmillä, niin lapsetkin oppivat, että " jahas, nyt oltiin pihalla ja syötiin lounas, nyt mennään päiväunille" . Sekä aikuisten että lasten ruoat kannattaa suunnitella etukäteen, ja myös tehdä isot annokset kerralla.

Ja kuten joku sanoikin, ei kannata tehdä MITÄÄN ylimääräistä. Pienet lapset eivät tarvitse oikeastaan muuta kuin ruokaa, unta ja läheisyyttä. Harrastukset kannattaa aloittaa siinä vaiheessa, kun niitä itse tuntee tarvitsevansa. Kukaan ei kuole, jos jättää kyläilyt ja sukujuhlat väliin vain siitä syystä, että se on hankalaa tai ei jaksa. Ja korvikkeet ja valmissoseet ovat erinomaista ruokaa lapselle.

Ja konkreettisista asioista meillä on olleet tarpeellisia:

-iso kasa tuttipulloja

-paljon tutteja (yöllä ei tarvitse pimeässä etsiä)

-iso kattila, jossa saa kaikki kerrallaan keitettyä

-sitterit

-kaksosten imetystyyny (toimi myös muussa käytössä)

-hoitovakuutus (ennen syntymää otettu!)

-kertakäyttöiset kroonikoiden vuodesuojat (nakuiluun alustoiksi)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat