Seuraa 

onkos teille käynyt noin ja mikä oli syynä?

mielenkiinnosta kyselen. aikaisemmin sf on mennyt ihan käyrillä, mutta nyt tipahtanut. vauva ei kyllä ultrien mukaan ole iso. viimeksi ultrattu reilu viikkoa sitten ja seuraava ultra maanantaina.

vauva ei tietääkseni ole kiinnittynyt tai alhaalla, mutta kohdunkaula jo täysin kypsä ja auennut hieman.

Kommentit (12)

nyt kun muistelen niin lääkäri sanoi että vauva on hieman poikittaisessa asennossa! josko se olis sitten siitä. no, maanantaina joka tapauksessa on mulla ultra.

ja toisekseen paikat on mulla jo täysin kypsät ja hieman auki ja aikamoista paineentunnetakin on tuolla alapäässä, että ei olis ihme jos vauvakin olis aika alhaalla.

kiitos!

Itse en kyllä pitäisi sf-mittaa kovinkaan suuressa arvossa ja kovin luotettavana mittana, se kun todellakin riippuu niin monesta tekijästä: mm. mittaajasta ja siitä onko joka kerta ollut sama mittaaja, vauvan asennosta, istukan paikasta, mamman ruumiinrakenteesta jne. Joillainhan voi olla ihan älyttömän iso sf-mitta ja siitä huolimatta vauva on nippanappa 3 kg ja joillain, joilla on pieni masu loppuun asti, niin vauva voi hyvinkin olla lähes 4 kg.

Itselläni on sellainen kokemus esikoisesta takana, että neuvolan mittanauhamittausten mukaan sf-mitta oli aina käyrillä, kunnes rv 35 minut passitettiin äitiyspolille verenpaineen takia. Siellä vaavi sitten ultrattiin paljon viikkoja pienemmäksi eli kasvunhidastuma oli alkanut jo paljon aiemmin.

Mutta sinuna olisin sf-mitan tippumisesta ihan huoletta, odota luottavaisin mielin ultraa! Ultra kun kuitenkin on niin paljon luotettavampi (vaikka eihän sekään aina kovin tarkka ole...) Ja tsemppiä muutoinkin loppuraskauteen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Esikoista odottaessa juoksin viikosta 32 lähtien kontrolliultrissa alhaisen sf-mitan takia. Vatsani oli tosi pieni ihan loppuun saakka, ja kun täysin terve tyttö synytyi vkolla 40+1, oli hän tasan keskiarvovauva 3.585 g ja 53 cm. Neuvolassa kyllä saatiin mut huolesta sekaisin, mutta lääkäri lohdutti joka kerta uudelleen, että lantioni muoto kätkee koko paketin poikkeuksellisen hyvin sisäänsä. Toisaalta moni vauva ottaa kasvupyrähdyksen viimeisillä viikoilla - ehkä sinulla on näin.

Sf-mitan alhaisuus ja vaihtelut saattavat myös johtua mittaajasta. Itselläni mitta heitti useita senttejä mittaajasta riippuen. Ilmeisesti selviä kohdun reunoja ei ollut helppo löytää. Mitta ei kylläkään juuri laskenut lopussa, mutta ei vikoilla viikoilla noussutkaan yhtään.

(Tässä toisessa odotuksessa ei alhaisia mittoja tarvitse pelätä, kohtu pulpahti ulos heti plussauksen jälkeen ja omat normaalit vaatteet on saanut unohtaa jo 8 vkon kohdalla!)

En siis olisi omakohtaisen kokemuksen perusteella huolissani. Keskity vaan rauhallisin mielin loppuodotukseen!

Takana kolme raskautta. Lapset ollu norm 3200-4000g. Minulla ollut myös paljon supisteluja ja vuode levos olen joutunut olemaan. Olen pieni ihminen ja maha on ollut aina harvinaisen pieni. Ylimääräisissä kontrolli ultrissa olen joutunut käymään.

Nyt vk 24 meneillään mut työpaikalkaan ne ei viel tiedä vaik lyhytselkäinen, hoikka, kapealanteinen olenkin et luulis et raskaus näkyis.

Lääkärit ainakin sanonut et mul on taaksepäin kallistunu kohtu eli tietty sekin vaikuttaa asiaan. Kyl mullaki jossain 30 rv paikkeil kohtu silti enemmän kellahtaa eteenpäin ku varmaan painoa sit tulee reilummin.

Jossain tuol sisämyksis viikari velloo, en tiedä onko pieni mahakaan mikään hyvä/käytännöllinen asia...

Koitetaanpas täs massuja paisutella, tsemppiä :)

Millä viikoilla olet?

Jos yli 37 niin vauvelisi on luultavasti laskeutunut jo niin alas, että vaikuttaa sf-mittaan. Näin ainakin mulle kävi, tosin sf oli suurimmillaan vain 31 cm viikolla 37 :) Oma sf-mittani tuli alakäyrälle jo viikolla 36 ja ihan hyvän kokonen tenava sieltä syntyi 3220g ja 51 cm pitkä.

Onnellista loppuodotusta sinulle!

onnipapunen ja poika 09/05 ja masuasukki onni rv 5+1

..sf-mitta kulkenut alakantissa 31 viikosta eteenpäin. Ultrassakin todettu että vauvan kasvu alakantissa viikkoihin nähden. Mitään vikaa tai häiriötä ei ole löydetty kun asiaa yritetty ultrassa tutkia. Eli kaikki pitäisi olla hyvin, kun vauva kuitenkin koko ajan kasvaa ja eikä me vanhemmat itsekään mitään isoja olla.

Voisko olla ihan mittavirhe? Tai eri mittaaja kyseessä? Mulla oli kesällä eri mittaajia ja sitten kun oma terveydenhoitaja tuli lomilta ja mittasi niin mitta nousi vajaassa kahdessa viikossa 5 cm.

rv 40+2

siis viikkoja vasta 30+. ja aikasemmista lapsista (myös ennenaikaiset) ekasta sf pamahti aloilleen kuukausi ennen synnytystä. toisen kanssa taas jatkoi vaan kasvua. tosin tuo toinen jäppinen ei laskutunut kuin syntyessään.

ei tämä vauva tunnu mitenkään erityisen alhaalla olevan- siis itsestäni. ekan kanssa olo oli kuin kookospähkinä haaroissa kävelis loppuajat..

;-)

kuulisin mielelläni lisääkin!

Minullakin on ollut tuo sf-mitta nyt viimeisinä raskausviikkoina alakäyrän alapuolella ja lähes koko raskauden ajan korkeintaan alakäyrällä. Tästä ei kuitenkaan ole neuvolassa huolestuttu ja viikon 38 alussa kävin äitipolilla synnytystapa-arviossa, niin siellä vauvan koko arvio oli 2900 g eli pienehkö, mutta ei huolestuttavan pieni. Johtunee tuo pieni sf-mitta ainakin minun kohdallani vain pienehköstä vauvasta. Korkeimmillaan sf-mittani on yltänyt 29 senttiin...

Hansuli

oli se, että vauva oli kerran mittaustilanteessa poikittain, jolloin edellisen mittauksen tulos yläkäyrältä tippui alakäyrälle. Seuraavalla mittauskerralla vauva oli RT:ssa, joten päästiin takaisin " ylös" .

Onko Momentti sinulla tietoa, missä asennossa vaavi oli mitatessa?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat