Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Vähän on alkanut ihmetyttää se, että iso osa lapsista opetetaan kulkemaan pienestä pitäen moottorisoiduilla kulkuneuvoilla. Osittain ajattelen ekologisuutta ja lasten omaa terveyttä, mutta iso syy ärtymykseeni on siinä, että ainakin täällä Oulussa tuntuu usein pelottavalta kävellä/juosta/pyöräillä kevyenliikenteenväylillä, kun siellä on enemmän noita moottoriajoneuvoja kuin kävelijöitä ja pyöräilijöitä. Ja ajavat tietysti ilman järjen häivää.

Tuntuukin, että olisi parempi nostaa mopokortin ikärajaa ja/tai vaatimuksia ja sijoittaa nuo vempeleet autoteille. Sääliksi käy, kun pulleat koululaiset suhaavat muutaman kilometrin koulumatkan moottoriajoneuvolla.

Sivut

Kommentit (25)

asuvat korvessa, josta ei muuten pääse minnekään. Sellaisessa tapauksessa voisin ostaa, muuten kulkekoon pyörällä tai jalan. Ekologiset syyt painavat minun päätökseni takana eniten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä ei ole autoa, tästä syystä valitsimme asuinpaikan läheltä työ- ja opiskelupaikkoja. Matkaa minulla kouluun 9 ja miehellä 8,5 km. Autottomuuden syynä on ekologiset ja terveydelliset syyt. Kävelen mielelläni 20km/vrk, mieheni pyöräilee työmatkansa. Jos olisin kiireisempi, käyttäisin myös polkupyörää, tai bussia tosi huonolla säällä.

Uskon, että esimerkkiä näyttämällä on helpompi perustella nämä asiat lapsillekin.

-Ap.

Toki ymmärrän yksityisautoilun ja -mopoilun syrjäseuduilla, mutta tarkoitan nyt näitä kaupunkilaislapsia, joilla on oikeasti lyhyehköt kulkumatkat.

Vierailija:

Lainaus:

asuvat korvessa, josta ei muuten pääse minnekään. Sellaisessa tapauksessa voisin ostaa, muuten kulkekoon pyörällä tai jalan. Ekologiset syyt painavat minun päätökseni takana eniten.

Asumme korvessa, mutten ikinä osta noita tappovehkeitä muksuillemme, vaikka miten rutisisivat!

No, kyllä autoilu saastuttaa paljon enemmän!!! Joten miksi ei hankkisi mopoa? Näin lapsi pääsee omille menoilleen ilman että häntä joutuu kuskaamaan paikasta toiseen! Ja kyllä pyörälläkin pääsee mutta minusta on kohtuutonta vaatia lapsia kävelemään taikka pyöräilemään päivässä 20 kilometriä... ja siihen päälle vielä koulupäivät,harrastukset jne. Yleisillä kun ei pääse mihinkään tällä alueella.

Ei, minulla ei ole lapsia, mutta olen vakuuttunut siitä, ettei lapsen saaminen tarkoita tarvetta hankkia auto, jos on valmis miettimään esimerkiksi muuttoa lähemmäs palveluita. Kaikilla on mahdollisuus elää ekologisesti, kunhan on valmis tinkimään joistain mukavuuksista:)

Ei kai kukaan ole tuollaisia tapauksia täällä tuominnutkaan. Kyse on nimenomaan niistä pyöräilymatkan päässä keskustasta asuvista, jotka hankkivat lapsille mopot.

Melkein kaikissa katalysaattorit ja bensaa ne kuluttaa todella vähän, tankillisella ajaa tosi kauan aikaa... Ihme nipoja! Miksi lapsella ei saisi olla mopoa???

" ette saa ostaa lapsillenne mopoja" , ihmettelin vaan niiden runsasta yleistymistä ja sitä, että niitä saa käyttää kevyenliikenteen seassa.

Ja miksi ihmisillä ei saisi olla " hienoja periaatteita" ? Minusta on loistavaa, että monilla niitä on.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat