Seuraa 

Moi jo plussanneet kanssasiskot!

Meillä on toisen IVF:n ainoa PAS-siirto takanapäin. Ensimmäisestä ei pakastettavaa jäänyt ja nytkin kolmesta pakastetusta selvisi vain yksi.

Lääkäri sanoi, että alkio on hyvä. Olisi pitänyt olla tyytyväinen tuohon tietoon, mutta menin hölmö kysymään alkion jakautumisvaihetta. Olin aikaisemmin lukenut 8-soluisista siirretyista ja odotin jotain vastaavaa. MUTTA alkio oli kuulemma 2-soluinen pakastettaessa. Pakastuksen jälkeen se oli tipahtanut yhteen soluun, mutta oli sitten jakautunut kaksisoluiseksi.

Onko tällaisella pikkureppanalla millaiset mahdollisuudet jatkoon? Toivottavsti edes jollakin olisi piristystä epätoivoon.

Kiitos!

Kommentit (5)

Valitettavasti en voi vastata että mulla olisi 2-soluisella onnistunut, mutta useamman kerran on mulle kyllä 2-soluinen alkio siirretty. Tai kerran taisi tulla hailakka plussa, joka keskeytyi sitten heti ekalla viikolla.

Aina kun olen tuota vähäistä solumäärää lääkärille huokaillut, on hän todennut, että jos siirto olisi vaikka tuntia myöhemmin, saattaisi alkiossa olla jos tapahtunut yksi jakaantuminen lisää. Hän painotti ettei solumäärää kannata liikaa tuijottaa, jos alkio muuten vaan on hyvälaatuinen.

Meillä on näiden vuosien aikana tehty 4 ICSI-hoitoa ja pas-siirtoja on tehty myös aika liuta. Alkiot ovat aina olleet 2-4 soluisia, kerran taisi olla 5-soluinen mutta ei siitä kyllä plussaa tullut. Mutta niin on vaan meidän hitaasti jakautuvilla alkioilla onnistuttu. Meillä on 2-vuotias ICSI-tyttö (onnistui toisesta hoidosta ja siirtoja tehtiin kaksi) ja odotan nyt pikkukakkosta nyt rv 31 (tähänkin tehtiin kaksi hoitoa ja taisi olla 7. siirto joka tärppäsi). Molemmat onnistumiset ovat olleet tuoresiirroista. Ja pakko vielä mainita että alkioita ei meillä ole ikinä saatu kuin 3-5 kpl/hoito ja yleensä niistä on ainakin yksi-kaksi hyytynyt siirtoon mennessä. Pakkaseen on saatu ihan muutama alkio jos sitäkään.

Solumäärää ei siis kannata liiaksi pohtia. Alkio kyllä jatkaa jakaantumista kohdussa jos on jakaantuakseen ja on elinkykyinen. Sen hyväksyminen onkin ollut mulle piinapäivien aikana se turhauttavin asia, ettei voi tehdä enää mitään mikä auttaisi asiaa. Ensin laukataan lääkärillä vähän väliä ja säädetään lääkityksiä sun muuta ja yhtäkkiä pitäisi vaan istua kädet ristissä kaksi viikkoa ja odottaa.

Joten toivotan nyt sinulle kovasti kärsivällisyyttä sekä tietysti roppakaupalla onnea. Pitää vaan toivoa ja epäonnistumistenkin jälkeen vaan jaksaa jatkaa yritystä. Ennen pitkää tekin onnistutte, aivan varmasti ja toivottavasti se tapahtuisi pian!

T. Meijuli

Sisältö jatkuu mainoksen alla

että meilläkin on aina ollut se lyhyt viljely. Kuulemma alkiot ovat paremmassa turvassa kohdussa kuin viljelymaljassa. Pitkä viljely kai tulee kyseeseen jos jakaantumisessa epäillään jotain vikaa. Ja hitaasti jakaantuminen ei kai ole varsinainen vika, joidenkin alkiot vaan ovat hitaita hämäläisiä luonteeltaan... ;)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat