Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

.

Kommentit (11)

Jos lapsi on pirteä hereilläoloaikansa 12 tunnilla, se riittää. Vähempikin riittää joillekin.

Meillä 1 v nukkuu yössä 10-11 tuntia ja päivällä 1-2 tuntia. Yleesnä lyhyempi yö kuitataan pitemmillä päikkäreillä. Ja jaksaa hyvin koko päivän.

4-v nukkuu n. 11 tuntia, ei päiväunia. Päiväunet onnistuvat vain jos on joutunut aamulla heräämään liian aikaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä 1v nukkuu yöt (erittäin levottomasti) n. 10t ja päiväunet sikeästi 3t.

4-v nukkuu yöt hyvin klo 21-n.7.30 ja joka ikinen päivä n. tunnin päikkärit (joskus lähemmäs 1,5t)

Mutta keskimääräinen unentarve on amerikkalaisen kirjoittajan mukaan

1-vuotiaalla 13½ tuntia

4-vuotiaalla 11½ tuntia

Suomalaisen kirjoittajan mukaan keskimäärin nukutaan

1-vuotiaana 13 tuntia

leikki-ikäisenä 11 tuntia

Lainaus:

Todellako minä olen ainoa, joka on edes vähän perillä suosituksista??

Ja kerro ihmeessä, miten 1-vuotias saadaan nukkumaan enemmän kuin mitä se suostuu nukkumaan. Minä olen lukenut aiheesta monta kirjaa, mutta olisin kyllä kiitollinen jos annat vihjeenkin siitä miten saan 1-vuotiaani nukkumaan 16 tuntia, sillä vartin pätkissä nukkuvan vauvan kanssa eläminen on todella raskasta, ja tekisin mitä vain, jos saisin vauvani jotenkin nukkumaan.

Suositukset ovat isommille lapsille, jotka jo ymmärtävät perusteluja ja joilla uni saattaa jäädä liian vähäiseksi, kun herätykset ovat aamulla varhain, eikä koulussa nukuta päiväunia kuten päivähoidossa.

Mutta noin pienet ottavat kyllä sen unen mitä tarvitsevat. Ja se unentarve vaihtelee todella paljon vielä 1-vuotiailla. 4-vuotiailla erot ovat jo vähäisempiä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat