Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

En käy täällä sivuilla kovin useasti, mutta aina tilaisuuden tullen käyn teidän juttujanne lukemassa, itsellä on laskettu aika 10.12 ja tulossa toinen lapsi.

Ajattelin teiltä vaan kysellä kaikkea pientä, jos joku viitsii vastata :)

1) Paljonko on kertynyt painoa?

Itsellä n. 4-5 kg

2) Paljonko ollut sf mitta?

Mulla oli viimeksi viikolla 22 mitta 22,5, eli yläkäyrille mentiin, terkka kyllä sanoi että tasaantuu sitten myöhemmin... muuten, tietääkö joku että miten sit, jos sf- mitta pysyy edelleen korkealla?

3) Oletteko syönyt jotain ravintolisiä?

Itse olen popsinut retaferiä, jotka on auttaneet ja sit magnesiumia suonenvetoihin, nekin on auttaneet ihan ok. (jos joku tietää suonenvetoon jotain muuta neuvoa, niin kerro ihmeessä) Rennietä olen ottanut närästykseen, jota on silloin tällöin.

4) Onko teiltä otettu sokerirasituskoetta?

Terkka puhui mulle siitä ekassa neuvolassa ja sanoi, että kaikilta otetaan, mutta ei ole siitä sit sen koommin maininnut. Millä viikoilla se yleensä tehdään.?

vastailkaa jos jaksatte, nää jutut on varmaan noissa teidän ketjuissa, mut kun luen tosiaan aika harvoin niitä...

Kommentit (8)

mä menin tänä aamuna neuvolaan, ja en ollut syönyt mitään niin terkka otti sit sen paastoarvon, joka oli ok niin ei myöhemmin tarvi mitään mittailla.

Hän sanoi, että se otetaan kaikilta odottajilta, miksi siis näin eri käytäntö eri neuvoloissa?

Mulla ei ainakaan voi painoindeksiin viitata tuo ottaminen, sillä se oli 21 kun aloin odottamaan.

La 20.12. ja toinen,ensimmäinen poika 03/04

Tänään oltiin aamulla 4D-ultrassa ja saatiin tietää että tyttö on tulossa ja kaikki muutenkin hyvin=)

*painoa tullut n.4,5kg

*sf-mitta tais olla 18 viimeksi kun neuvolassa kävin eli vklla 23+1

*Ladyvitaa tai mitä vitskua onkaan oon popsinu alusta asti.Vointi ollut mitä mainioin koko ajan,migreeniä lukuunottamatta....Kärsiikö kukaan muu odottava migreenistä?!Panadolia vaan määräs lääkäri mutta kun ei tehoa....!

*sokerirasitustestistä ei tietoa...tosin ei ollut sitä ekallakaan kerralla eikä ole varmasti tarvetta nytkään

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toista myös odotetaan ja aika on mennyt tositosi nopeasti... laskettu aika 7.12

1. Painoa on kertynyt 5 kiloa, mikä on verrattuna aikasempaan 4 kiloa vähemmän tähän samaiseen aikaan. Syöty on kohtuudella, ainakin vielä...

2. 22 cm

3. Hemoglobiini ollut hyvä, ei tarvetta raudalle. Mieheni osti multitabsia, joka on tarkoitettu raskaana oleville. Niitäpä yritän aina silloin tällöin ottaa, niin on kaikilla hyvä mieli. Magnesium auttoi myös minulla suonenvetoihin, pitäisi vaan " muistaa" popsia...

4. ei tietoa sokerirasitustesteistä

1) Minulle on tullut painoa 1,5 kg. Tosin mulla on lievää ylipainoa, joten ei nyt raskauden aikana tarvitsisi kovin paljoa tullakaan =)

2) Ei ole vielä mitattu. Mitataan lääkärineuvolassa rv 26 ensimmäisen kerran.

3) Hemoglobiini on ollut koko ajan yli 130, jotenrautaa en ole tarvinnut. Jotain minivitamiinia pitäisi varmaan alkaa syömään nyt talvea vaten.. tai ainakin D-vitamiinia. Kyselen tarkemmin lääkäriltä kun on se lääkärineuvola.

4) Käsittääkseni sokerirasituskoe tehdään ain niille, joilla painoindeksi on raskauden alussa yli 26. Minä joudun sinne koska oma indeksini on 28. Lisäksi minulla on ollut esikoista odottaessani raskausajan diapetes, joten siitä syystä joutuisin joka tapauksessa, olisi painoindeksi mikä tahansa.

Rasituskoe tehdään rv 27-28 (näille viikoille mun käskettiin se aika varata labrasta)

Suonenvetoihin mulle auttaa ihan perinteinen keino; Mies heiroo iltaisin ennen nukkumaanmenoa mun pohkeita (vauvaöljyn kanssa) ja sitten villasukat jalkaan. Eipä ole pelkoa krampeista =)

Laskettuaika on 17.12

1) Painoa tullut 1,5-2kg, eikä tarvitse tullakkaan lisää..

2) Viikolla 23 oli 20cm

3) Jotain sallittua kalaöljy tms. tabuja tulee otettua kun muistaa, ja magnesiumia joskus.

4) Sokerirasitus oli tiistaina, tuloksia siis en tiedä..

Ensimmäistä lasta odotan, viikkoja 25+1, laskettu aika on 22.12

1. painoa on kertynyt 5kg tähän mennessä

2. sf-mitta on 18cm

3. multitabs Special 2+ on hyvä lisä vaikka kaikki arvot ovatkin kunnossa

4. sokerirasituksesta --> ei oteta jos ei tarvetta, ei mulla otettu

mullakin on LA 10.12, odotan kolmatta.

Vastauksia kysymyksiin:

1) painosta. Edellinen neuvola oli rv 23+3, ja siihen mennessä painoa oli tullut n. 3,5 kiloa. Siitä on kuitenkin jo 3 viikkoa, uskon, että ainakin kilon verran on tullut lisää. Kotona en painoa seuraile, kun ei ole niin väliä. Ja jotenkin on hauskempaa sitten käydä neuvolassa puntarilla :)

2) sf-mitta silloin rv 23+3 oli 19 cm. Ihan keskikäyrällä taitaa olla. Jos sf-mitta heittelee tai on liian matalalla/korkealla, niin eipä kai siinä muuta tehdä, kun yritetään selvittää, mikä on syynä. Sen jälkeen sitten ryhdytään toimenpiteisiin, jos on tarpeen.

Itselläni oli sf-mitta edellisessä raskaudessa jossain vaiheessa liian pieni, johtui vauvan asennosta kohdussa.

3) rautapillereitä pitäisi syödä, mutta kun ei onnistu. Maha ei suostu yhteistyöhön... muita ravintolisiä en syö.

4) sokerirasituksesta... onko se joku uusi käytäntö että kaikki joutuvat sokerirasitukseen? Ei varmaan ihan joka paikkakunnalla? Minulle ei ole asiasta neuvolassa kerrottu. Ja jotenkin tuntuu omituiselta, että ihan vaan rutiininomaisesti tehdään, jos ei ole mitään raskausdiabetekseen viittaavaa?

Nyt iski nälkä... pitää mennä etsimään jotain syötävää :)

Lilia rv 26+3

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat