Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Muistan kuulleeni näin esikoista odottaessa ja alkuraskauden ultra jäikin vain suunnitteluasteelle. Nyt haluaisin kuitenkin mennä taas ultraan kun tämä oireettomuus ihmetyttää ja huolestuttaa. Oletteko kuulleet että ultraus haittaisi sikiötä mitenkään? Kiitos vastauksista=)

K rv 6

Kommentit (15)

Olen itse miettinyt samaa asiaa kuultuani että sisäisesti tehdyissä ultraäänitutkimuksissa on 1-2% riski keskenmenoon. Olin aikeissa mennä tuohon varhaisempaan tutkimukseen (olisi osunut n. viikolle 12), mutta muutin mieleni keskenmenon pelossa ja aion nyt odottaa myöhempää tutkimusta. Onhan tuo riski tietysti todella pieni ja esim. neuvolassa minulle sanottiin että todellista riskiä ei ole. Tiedä sitten ketä uskoa... Itselläni on vain pelko keskenmenosta niin suuri etten uskalla ottaa pienintäkän riskiä.

taitaa mennä legendan puolelle...

Meidät on ultrattu jo kolmesti (6+5, 12+0, 13+5). Hoitoalkuiset raskaudet muutenkin ultrataan usein alussa ja meillä on taustalla sekä kohdunulkoinen että tuulimuna, niin että on syytä tarkistaa ettei ole taas tarttunut väärään paikkaan ja kaksi tuulimunaakin voisi olla epäilyttävää. Tällä kertaa oli kuitenkin kaikki hyvin, vaikka vipeltäjää sai kahdessa jälkimmäisessä ultrassa oikein yrittää pyydystää kuviin! Suosittelen alkuajan ultraa lämpimästi. Se tuo kummasti mielenrauhaa, ainakin vähäksi aikaa.

t. H+Penelope rv 16+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla

siitä on ollut keskustelua että onko viikottaisella ja todella usein toistuvalla ultrauksella vaikutusta, mutta sekin on epäselvä juttu.

mene vaan sinne ultraan!

ja muutenkin raskauden aikana en edes muista kuinka monessa ultrassa kävin, koska näin jälkikäteen tuntuu että kävin noin viikoista 20 koko ajan (km takana niin hieman vainoharhainen raskauden ajan), edes neuvolakortti ei riittänyt neuvolakäynteihin + ylimääräisiin käynteihin naistenklinikalla. Ja hyvin tuo tyttö näyttää nyt voivan...

Ymmärsin aikoinaan että niin alussa ultraus voisi " edesauttaa" mahd. keskenmenoa, tehtynä siis ihan raskauden alussa. Meilläkin Helsingissä eka ultra tulee vasta myöhemmin (siis np-ultra) eli sikiöhän on silloin jo paljon isompi.

Mutta ehkäpä tämä oli vain urbaanilegendaa=)

enemmänkin siihen tutkimustapaan eli emättimen kautta tehtävään ultraan, kuin toimenpiteeseen itseensä. Se taas tuntuisi oudolta, jos tuo tutkimustapa keskenmenoa aiheuttaisi, sillä kyllähän ihan normaali seksikin on monasti rajumpi toimenpide, ku varovainen ultraus... Naislääkäri, jolla itse kävin viikoilla 7+3 oli ainakin todella helläkätinen, toisin kuin esikoisen kanssa visiteeraamani miesgynekologi. Siitä huolimatta kaikki hoitui ilman komplikaatioita.

Rauhoita mielesi, sillä enemmän haittaa stressistä sulle mahdollisesti on!

¨c

edellisen mainitsemasta " todella usein" toistuvasta, että Jenkeissä taitavat jopa myydä jonkinlaisia kotiultralaitteita ja siitä on ehkä lähtenyt arveluita, että onko se terveellistä, jos harva se päivä vinguttaa vatsaansa.

aino_maaria:

Lainaus:

Olen itse miettinyt samaa asiaa kuultuani että sisäisesti tehdyissä ultraäänitutkimuksissa on 1-2% riski keskenmenoon.

Minulle tämä oli ihan uutta. Minulle tehtiin vatsanpeitteiden päältä ensimmäiset ultrat. N. rv:lla 8 ja 10 ja myös np-ultra viikolla 12.

ikinä kuullutkaan että ultrasta olisi jotain haittaa :O Ja jos siitä tosiaan olisi, niin tuskin sitä silloin kaikille mielellään tehtäisi? Täällä kun ultrataan kahdesti, ellei useamminkin tarvitse.

En muista mistä luin asiasta, mutta näin väitettiin. Tuntuu tuohonkin asiaan olevan paljon eri näkemyksiä liikkeellä. Riskit liittyivät artikkelin mukaan kuitenkin vain siis sisäiseen tutkimukseen. Enpä sitten tiedä ketä pitäsi uskoa...

Valitettavasti mulla ei oo sitä linkkiä englanninkieliseen artikkeliin, missä käsiteltiin uutta tutkimusta, jossa hiirillä oli katsottu, miten ultraus vaikuttaa sikiöiden kehitykseen. Siinä havaittiin, että suuret ulramäärät vaikuttivat sikiöiden aivojen kehitykseen. Mutta hiirten kokohan on niin pieni jne. Mutta suosituksena oli, että hupiultria ei suositella. Mutta lääketieteellisistä syistä se on eriomainen diagnosointiväline ja oikein käytettynä hyvä asia. Liika on aina liikaa.

Mutta oireettomuus raskaudessa on ihan hyvä asia. Itse olin oireeton (väsymystä toki oli) ja synnytin terveen pojan. Ja kävin 3 kertaa ultrassa (np, rakenne ja ennenaikaisen synnytyksen riskikartoitus). Tsemppiä ja siunausta sulle odotukseesi!

Tuon hiirijutun muistan kuulleenikin joskus. Tuntuu tosi pitkältä ajalta odottaa ekaa neuvolaa kun ei oireita oikein ole, esikoisesta kun oli jo näihin aikoihin. Täytyy harkita tuota ultraa.

Kaikille hyvää odotusta:)

siis tarkoitit noin varhaisessa vaiheessa. Kyllä jotkut käyvät tuossakin vaiheessa jo ultrassa, mutta olen käsittänyt ettei siinä vaiheessa ultrata vielä sen takia kun sikiö (alkio?) on niin pieni että mitat ja muut tärkeät tiedot saa paremmin suuremmasta ihmisen alusta? Jos joku tietäisi täällä paremmin?

Ja Helsingissä käyn minäkin ultrassa, Vantaalla kun asun.

Hei! Luin muistaakseni Sheila Kitzingerin Odotusajan 280 päivää kirjasta, että sikiö pystyy kuulemaan ultraäänen korkeana taajuutena, eikä erityisemmin pidä siitä. Sen sijaan siinä ei minun mielestäni puhuttu mitään siitä että se olisi varsinaisesti vaarallista. Tuskin ultraäänitutkimuksia tehtäisiin niin paljon jos niissä todella olisi isompaa riskiä.

t. Sirita

aino_maaria:

Lainaus:

Olen itse miettinyt samaa asiaa kuultuani että sisäisesti tehdyissä ultraäänitutkimuksissa on 1-2% riski keskenmenoon.

Olisi tosiaan mukava kuulla lähde, mistä olet moista lukenut... en ole itse koskaan vastaavaa mistään lukenut/kuullut ja siksi tosiaan epäilyttää tieto, kun netissä liikkuu niin paljon kaikenmaailman huhujuttuja.

Lapsivesipunktiossakaan riski ei ole noin korkea vaan muistaakseni 0,5%. Tuntuisi oudolta, että varhaisultrassa riski olisi suurempi, mutta siitä ei sitten varoiteltaisi vanhempia etukäteen kuten lapsivesipunktion riskistä.

Mayella rv 37 *ultrattu rv 7*

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat