Vierailija

Meillä on kohta 3-vuotias poika, sekä vähän yli 1-vuotias tyttö.

Helpottaisi elämää jos korjaisivat itse omat lelunsa ja olisihan se niille itselleenkin hyödyllinen taito oppia heti pienestä.

Miten olette opettaneet? Kuinka eri konstit ovat toimineet?

Uhkaus, lahjonta ja kiristys ;-)?

Kommentit (8)

Eli ensin kehoitan; kohta mennään nukkumaan, voisitko korjata lelut? Jos ei tapahdu (ja yleensä ei heti tapahdu =)) niin odotan hetken ja toistan kehoituksen. Tässä kohtaa jo yleensä leluja aletaan korjailla mutta jos ei vieläkään tapahdu niin seuraavaksi sanon että ne lelut mitä et korjaa pois laitetaan viikoksi kaappiin.

Ja näin on myös tapahtunut, eli ne lelut mitkä on jääneet lattialle/korjaamatta ovat päässeet viikoksi jäähylle kaappiin. Eli lapsi tietää mitä tapahtuu jos ei korjaa lelujaan.

Vierailija:

Lainaus:

Meillä ainakin lapsi alkaa heti kasaamaan lelujaan, kun itse menee kasaamaan ja pyytää mukaan. Viikon parin päästä lapsi jo itse osaa, kun antaa käskyn!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eli meillä poika jo 5 v eli odotukset lelujen korjaamisesta tietysti vähän erilaiset kuin pienillä lapsilla eli alkuun yhdessä ja leikin varjolla kunnes muodostuu jo omaksi " arkirutiiniksi" .

Meillä ainakin lapsi alkaa heti kasaamaan lelujaan, kun itse menee kasaamaan ja pyytää mukaan. Viikon parin päästä lapsi jo itse osaa, kun antaa käskyn!

esikonen oli pienenä kova keräämään tavaroita pusseihin. Niinpä ompelin kivasta kankaasta lelupussit, joihin hän sitten innolla keräsi tavarat. Keskimmäinen on aina ollut laiska siivooja, mutta kolmas kerää lelut ihan pienellä kehoituksella nyt siivotaan.

Aina voi järjestää myös pieniä kilpailuja (kuka kerää eniten, tasapeli tuli tyyliin).

Toki heti ei kannata lähteä uhkailu linjalle. Kannattaa ensin yhdessä kerätä. Olla itse apuna. Oikeastaa nuo uhkailut on sit se viimeinen keino.

Leikin varjolla on myös kiva kerätä.. esim kuvittelette keräävän marjoja koriin. Tai vaikka laskette kuinka monta lelua saa kannettua paikoilleen.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat