Seuraa 

Meillä on poika 2v 4kk ja on käynyt varmaan n. vuoden verran säännöllisen epäsäännöllisesti potalla. Eli välillä käytetty enemmän, välillä ollut taukoa jne. Kesällä harjoiteltiin potalla käyntiä aika paljon niin, että poika oli kotona ilman housuja ja meni sitten aika usein jo itse potalle.

Päiväkodissa ovat sitä mieltä, että poika voisi hyvinkin pian oppia kuivaksi, joten eivät enää käytä siellä vaippoja ilmeisesti ollenkaan? Mutta päiväkodissa pojalla on tietysti päivävaatteet yllä eikä hädän huomaaminen taida olla niin helppoa kuin nakusillaan ollessa. päikkärissä vahinkoja sattuu aika vähän, mutta siellä käytetäänkin kuulemma n. tunnin välein vessassa pissalla.

Nyt minua kiinnostaa nämä kaksi erilaista näkökantaa mitä meillä on.. Kotona oltiin siis tehty niin, että poika harjoitteli itse potalle menoa, kun ei ollut housuja ja potta saattoi olla esim. pojan huoneessa valmiina. Vahinkoja tietysti tuli aika paljon. Päiväkodissa taas harjoitellaan niin, että potallä käydään säännöllisin väliajoin ja ollaan koko ajan ilman vaippaa. Vahinkoja tulee satunnaisesti.

Mutta voiko näin oppia kuivaksi? Opettaako tuo säännöllisin väliajoin vessaan vieminen lasta? Kun minusta tuntuu, että jos vain kysyisi pojalta onko hätä, vastaus on aina ei. Ja sitten lorisee lattialle. Eli minusta poika ei muista tai tiedä onko hänellä vaippa kun on päivävaatteet tai pihavaatteet päällä. Ilman housuja ollessa muistaa paremmin. Mutta tajuan toki että hankalaahan tämä on päiväkodissa.

Mitä kokemuksia teillä on tästä? Voiko tuolla vessaan jatkuvasti viemisellä oppia kuivaksi?

t.hannah81

Kommentit (8)

...että onko " kuiva" tai " päiväkuiva" vai " kuiva jos vien itse potalle" ...

Minulle tässä asiassa tärkeä juttu on se, että pissat tulee pottaan eikä housuihin. Säästyy vaippoja ja myös kestovaippapyykkiä. Eli ekologinen on myös päätöksentekoni.

Kaksi-vuotias tyttömme on vähitellen oppinut itse menemään potalle, kun aloitimme harjoittelun n 1,5-vuotiaana. Vieläkin muistutan pissalle menosta, koska joskus hän leikkii niin keskittyneesti, ettei mene potalle vaikka tarve olisi. Ja ennenkuin lähdemme ulos, ja unille jne. usein kysyn, että istutko potalle. Joskus myös näen päällepäin, että nyt on tytöllä pissahätä, hän menee nurkkaan seisomaan tai on vähän jännittyneen oloinen, vaikkei sanokaan mitään.

Käyn myös itsekkin vessassa ennen asioille lähtöä ja ennen nukkumaan menoa, vaikka mitään erityistä pissahätää ei olisikaan. Normaalia elämää...

Joten minusta ei niin väliä millä tyylillä lapsi on kuiva, kunhan on kuiva!

Asuimme pitkään Aasiassa ja kyllä siellä jo 1-vuotiaat kulkevat vanhempiensa mukana ilman vaippaa. Siellä äiti vie säännöllisesti lapsen vessaan ja on myös oppinut lukemaan lapsen " pissahätämerkkejä" vaikka lapsi ei sitä sanoisikaan.

Että hienosti toimivat päiväkodissa. Ja moni lapsi juuri siellä oppiikin potalle, kun kaikki menevät potalle ja tulee niitä onnistumisen kokemuksia. Kotona moni vanhempi antaa asian mennä pitkälti yli kaksi vuotta, ennenkuin potta taloon tuodaan. Heille ei kai ole niin väliä tuo kasvava vaippajätemäärä...vai?

sillä meillä tyttö oli niin sinnikäs ettei kyllä suostunut potalle jos pyysin. Meni vain silloin kun oikeasti pissatti - jos ehti, kuivaksiopetteluvaiheessa siis. Mutta sen huomasin minäkin että tytöllä meni joku aika tajuta että pikkuhousut ei ole sama kuin vaippa. Ilman housuja siis tunnisti hätänsä hienosti mutta jos oli housut jalassa niin antoi tulla housuihin. No tarpeeksi monta kertaa niin tehtyään hoksasi mistä on kyse, mutta silloin kyllä oli jo se tilanne että tyttö osasi kyllä halutessaan pidättää, ei vaan hoksannut ettei olutkaan vaippa vaan pikkuhousut.

Mutta ei kai siinä jos jaksavat potattaa päiväkodissa, kai siitä ihan hyötyä on, ainakin tuo rutiini tarttuu :-) Meillä on nyt nimittäin ongelmana välillä saada tyttö potalle ennen johonkin lähtöä / nukkumaanmenoa ja tyttö on ollut jo reilu pari kuukautta kuiva... Tyttö vaan väittää ettei pissata :-)

-minskuliina

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä pohdin tuossa keväällä kun piti aloittaa pottatreenit vajaan 3v:n kanssa, että mikä tyyli olis hyvä. Säännöllisesti potalle vai antaa liriä niin monesti pöksyyn kuin tarve vaatii ja tajuaa mennä itse potalle ennen sitä.

Naapurin muksu oli saatu " Päiväkuivaksi" alle 2-vuotiaana tuolla säännöllisyydellä, mutta sitä ei äitinsä voinut lopettaa (sitä säännöllisyyttä) kun lapsi pissi sitten housuihinsa. Eli ei ollu oikeasti päiväkuiva vaan pissi silloin kun käskettiin.

Tädiltäni kysyin mielipidettä ja häneltä sain erittäin maalaisjärkeä käyttämään kehottavan vastauksen. Hän kysyi minulta, pissaanko minä kellon mukaan vai silloin kun on hätä.

Jätimme vaipan pois ja kerroin sen tytölle. Kolme kertaa pissasi housuille ja sen jälkeen oppi asian. Ajankohta oli oikea harjoittelulle selvästikin.

Ja en osaa sanoa missä vaiheessa ovat oppineet tunnistamaan hätänsä, koska käytännössä ovat käyneet aina parin tunnin välein potallla, ruokailun, ennen unia, unien jälkeen, ulkoilun jne. yhteydessä.

Kakkahätä on opittu tunnistamaan ennen pissahätää. Mutta meillä siis tapana ollut käyttää säänöllisesti potalla tuosta hieman alle 2 vuotiaasta ja aina vessassa. Tavoitteenahan on ollut se ettei vaippoja tarvitse käyttää. No nyt 2.5 vuotiaana nuorimmainen osaa jo sanoa milloin on hätä ja osaa tarvittaessa pidättää pitkäänkin, esim. kauppareissun n. puoli tuntia ( joka tapauksessa olemme käyneet potalla ennen kauppaan lähtöä, joten voin luottaa siihen että valtava kiire vessaan ei ole).Vanhempi lapsi jätettiin suurinpiirtein samoihin aikoihin vaipoitta.

Siitä en sitten tiedä kumpi tapa parempi, mutta meillä tuo säännöllisyys ei ainakaan ole hidastanut kuvaksi oppimista.

Lapsi, jota käytetään tunnin välein potalla, ei varsinaisesti ole päiväkuiva. Päiväkuiva on sitten, kun tunnistaa itse hädän ja menee omatoimisesti potalle. Hienoa toki, jos pissaa pottaan aina viedessä. Mun mielestä, jos pyykkiä tulee toistuvasti usein, lapsi ei ole vielä kypsä ja kannattaa kokeilla uudestaan vaikka parin viikon päästä. Tai sitten teet samaa kuin tarhassa, että juoksutat vessaan sen kaksitoista kertaa päivässä.

Oma kokemus kahden lapsen kanssa on, että kuivaksi oppiminen tapahtuu hyvinkin nopeasti, sitten kun on tapahtuakseen. Kärsivällisyyttä!

Tänään juuri satuin neuvolassa lukemaan artikkelin kuivaksi opettelemisesta. Siinä asiantuntija sanoi, että lapset oppivat varsinaisesti pidättämään pissaa paljon myöhemmin kuin oppivat päiväkuivaksi. Eli siis ns kuivuus oerustuu juuri tiheästi vessassa käynteihin. Sillä tuskin on väliä, onko housut vai alasti, mutta maalaisjärki sanoisi, että housujahan yleensä käytetään ja alasti ollaan vaan harvoin varsinkin kun talvea kohti mennään, joten siksi ehkä siihen kannattaa lasta totutella.Yökuivuudesta sanottiin, että viisivuotiaaksi asti siihen ei edes reagoida ja yövahingot eivät ole pienilläkään koululaisilla harvinaisia. Minulle ainakin tuli tunne artikkelia lukiessa, että mikä huojennus. Kun on tuntunut, että kaikki oppivat kauhean aikaisin. Lääkäri totesi siinä vielä, että tavallisempaa on, että 3 vuotias on vielä vaipoissa kuin että vuoden ikäinen ei olisi. Eli näitä edistyksellisiä oppijoita on kuitenkin vähemmistö. En tiedä, oliko tästä mitään apua, mutta kun juuri satuin lukemaan en voinut olla kommentoimatta.

tyttö 1v10kk on käytönnössä päiväkuiva - ja lähes ' yökuivakin' . Vähän vahingossa mutta yhteistuumin...

Kesällä oli ilman housuja sisällä ja ulkonakin ilman vaippaa. Teki vain 3xpissat housuun eikä kertaakaan lattialle. Innostui eka kertaa pottailusta samalla, aiemmin ei istunut sekuntiakaan. Eli kesälomalla aloitettiin kokeilut ja välillä vietiin potalle-sinne kyseltiin ja aina siitä innostui. Parissa päivässä alkoi itse ilmoittaa että pissahätä ja kakka tuli parin päivän sisään kans pottaan ja sit ilmoitti senkin. Eli meillä meni oikeesti viikossa koko päiväkuivuus - vain päiväunilla/pitkillä automatkoilla oli vaippa. Nyt vielä parin tunnin automatkoilla, mutta silloinkaan ei yleensä tee vaippaan.

Yökuivuus tuli silleen, että kun tyttö herää yöllä (jos herää) pyytää itse pissalla. Nukkuu isosiskon kanssa ja kuulee ilmeisesti kun isosisko käy pissalla yöllä - siitä tämä tapa. Ja sit ei tule vaippaan pissaa. Mutta jos ei herää yön aikana, tulee pissaa vaippaan enempi tai vähempi. JA tätä heräily-pottailuyötä on nyt ollut enempi, kun alkoi päiväkotiaika ja uusi elämänvaihe. ei siis oikeasti ole yökuiva, mutta käytännössä vaippaan tulee ehkä kerran kaksi viikossa...

Eli alkuperäiseen kysymykseen - kyllä se kuivuus tulee kyselemällä pissalle eli tyhjettään sitä rakkoa ja ' opitaan' tavoille. Ja kyllä meillä neiti osaa ' pidättääkin' eli kertoo että pissahätä ja pidättää jonkun hetken että keretään pysäyttää auto, mennä tarvittaessa vessaan vaikka kaupassa jne. Ja ulkona tietysti puskapissaillaan, mikä on lapsesta hauska juttu. Mutta uskon että valmius näihin tulee eri lailla, meilläkin koko homma meni vähän vahingossa näin hienosti.

Minä vanhempana arvostan suuresti sitä, että päiväkodin henkilökunta haluaa vähentää vaippajätteen määrää säännöllisellä pissatuksella. Lapsi omaksuu siinä hyvät rutiinit ja hoitohenkilökunta samalla näkee, mikä on kyseisen lapsen pissarytmi.

Olen itse vessahätäviestinnän kannattaja siinä määrin kuin mahdollista ja olen omaani käyttänyt pissalla ja kakalla rytmittäen ihan vauvasta lähtien. Kuivaksihan lapsi ei varsinaisesti opi ennenkuin on siihen valmis, mutta vaippoja ja pyykkiä säästyy ihan huikaiseva määrä, kun jaksaa käyttää lasta tiheään vessassa. Ja kun lapsi sitten on valmis kuivaksi, pissaväli pitenee ja pissavahingot vain jäävät pois.

Ja mitä tulee aikuisten pissarytmiin, kyllä itse ainakin joudun töissä käymään pissalla silloin, kun tilaisuus siihen on eli en voi odottaa sitä, että minulla olisi hurja pissahätä ja sitten ampaista pissalle, vaan aina kun sopiva sauma on, tilaisuus on käytettävä hyväksi. Aikuinen pystyy kyllä tarvittaessa pidättämään pitkiäkin aikoja, mutta minusta tuo tunnin pissatusväli on oikein sopiva alle kolmivuotiaalle, joka ei itse aktiivisesti kerro, milloin on hätä. Turhia reissuja tulee tällä rytmillä varmasti, mutta aika suurella todennäköisyydellä suurin osa pissoista saatanee sinne minne pitääkin.

Totta on sekin, että kun säät kylmenee, kuivaksi harjoittelu on työläämpää. Kesällä olisi hoidossakin helpompi antaa lasten viuhottaa vähissä vaatteissa, mutta talvella monenlaiset käytännön asiat johtavat siihen, että on järkevämpää tukea kuivana oloa tiheällä pissatuksella kuin odottaa, että lapsi riittävän usein märissä oltuaan itse hoksaisi homman.

Kotona voi toki kokeilla sitten vaikka minkälaisia juttuja, mutta tällöinkin minusta kannattaa tehdä niin, että yrittää löytää pissatukseen/pissahädän kyselyyn sopiva rytmi. Joku tuossa aiemmin kertoikin jo oman lapsensa rytmistä, joka oli sidoksissa uniin, ulkoiluihin ja syömisiin. Sillä samalla rytmillä pärjää aika pitkälle myöhemminkin ja siksi se meilläkin aikanaan oli tiiviissä käytössä.

Kuivaa syksyä ja talvea kaikille kuivaksi opiskelijoille!

Tituliini

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat