Vierailija

Herätään kahdeksan ja yhdeksän välillä. Lapsella tuntuu olevan yöunien tarve 10 h ja puolentoista tunnin päikkärit. Itse oon niin aamu-uninen, että ärsyttää ajatus että pitäis herätä seiskalta.

Kommentit (7)

Mihin se juttu perustuu? Suomessahan valo on vähän eri asia kuin jossain keskieuroopassa. Talvella pimeää kyllä piisaa vaikka menis vähän myöhemminkin nukkumaan.

vaan mitä enemmän unta saa ennen keskiyötä, sitä parempi, koska ihmisen sisäinen kello on sellainen, että illan tuntien uni on jotenkin syvempää, palauttavampaa jne. jne. Näin olen lukenut, en ole asiantuntija. Mutta kyllä sitä on itsekin virkeämpi nukuttuaan seitsemän tuntia vaikkapa kymmenestä viiteen kuin yhdestä kahdeksaan.

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos joku siis käy normaalistikin nukkumaan vasta vaikka klo 00-01, niin eivätkö siitä alkaen unen ensimmäiset tunnit ole niitä " illan" tunteja tuon ihmisen rytmissä?

Minun vuorokausirytmini on myöhäinen (kuten kirjoitusajasta huomata saattaa), enkä todellakaan ole huomannut, että olisin pirteämpi nukuttuani 7 tuntia klo 22-05 kuin 01-08. Ennemminkin päinvastoin; mitä myöhemmin aamulla herään, sitä pirteämpi olen... Kaipa kellonajalla on jotain psykologista vaikutusta, ts. vaikka olisi käynyt myöhään nukkumaan, tuntee nukkuneensa paljon kun herääkin vähän myöhemmin. ;)

Vierailija:

Lainaus:

vaan mitä enemmän unta saa ennen keskiyötä, sitä parempi, koska ihmisen sisäinen kello on sellainen, että illan tuntien uni on jotenkin syvempää, palauttavampaa jne. jne. Näin olen lukenut, en ole asiantuntija. Mutta kyllä sitä on itsekin virkeämpi nukuttuaan seitsemän tuntia vaikkapa kymmenestä viiteen kuin yhdestä kahdeksaan.

2

Syvin ja " paras" uni kai noita keskiyötä edeltäviä tunteja, eli sikäli olisi hyvä mennä ajoissa nukkumaan. On siis parempi nukkua klo 20-8 kuin 23-11.

eli itse tunnen olevani sitä virkeämpi, mitä myöhemmin saan herätä. Psykologiseksi jutuksi olen sen itse mieltänyt. Eli jos nukun 00-08, olen paljon virkeämpi, kun jos nukun 22-06. Meillä lapsen rytmi oli pienenä vauvana sellainen, että yöunet olivat n. 23-11, nyt nukkumaanmeno on aikaistunut reilulla tunnilla (21.30 - 22.00), mutta ylös noustaan jo heti seitsemän jälkeen. Enkä kyllä tosiaan ymmärrä, että mitä merkitystä sillä pienen lapsen kannalta on, mihin aikaan ne unet alkavat. Eikös pääsääntö ole kuitenkin se, että unta tulee riittävästi? Hyvä vaan, jos lapsi saa nukkua oman rytminsä mukaisesti.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat