Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

puhutaan ihan automaattisesti ruotsia? Mehän ollaan suomessa!!!!

Kommentit (15)

TOI ON NIIN VÄÄRIN!!!!

Suomenruotsalaiset on sitten asia erikseen. Heillä on oikeus saada esim. palveluita omalla äidinkielellään johtuen siitä, että olemme virallisesti kaksikielinen maa.

[/quote]

Aina on suomea puhuttu, vaikka joskus suomenkielen taito ei niin hyvä olisi ollutkaan, silti on aina puhuttu suomea. oma ruotsintaitoni lähinnä hävettää, harmittaa kun peruskoulussa ja lukiossa ruotsi tuntui niin turhalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ruotsinkielisiä. Entäs sitten esim. venäjänkielisten oikeudet saada palveluja omalla äidinkielellään? Tai muiden?

No, eihän niiden tarvitsekaan, koska venäjä ei ole meidän toinen- eikä kolmaskaan- kotimainen kielemme, kuten ruotsi on. Iankaikkisesti.

silmille hyppivät ylimieliset ruotsinkieliset!

Samalla lailla minä pidän umpitampioina niitä suomenruotsalaisia, jotka eivät puhu pätkääkään suomea.

minä sekä lapsemme kavereineen osataan sönkätä ruotsia että juttuun tullaan. tämä sukulaispoika on hullaantunut suomifani mutta kun kielen vielä oppis niin hyvä!

muut osaamansa kielet kuin äidinkielensä ja kaikille tuo kielten oppiminen ei ole helppoa. Silti veikkaisin, että on aika paljon vähemmän sellaisia suomenruotsalaisia, jotka eivät osaa suomea kuin toisinpäin. Ja ikinä en ole edes kuullut ruotsinkielisestä asiakaspalvelijasta Suomessa, joka ei suostu palvelemaan asiakasta suomeksi. Poikkeuksena tietysti yksikielinen Ahvenanmaa. Mutta Manner-Suomen ruotsinkielisimmästäkin kunnasta saat varmasti palvelua suomeksikin, mutta yritäpä huviksesi saada ruotsinkielistä palvelua Mikkelistä, Kuopiosta tai edes Jyväskylästä. Helsingistäkään ei läheskään aina onnistu. Muutenkin tuppaa olemaan niin, että suomenkielisten ehdoilla mennään. Ehkä liikaakin. Porukassa voi esimerkiksi olla kymmenen ruotsinkielistä ja yksi kouluruotsinsa, vaikka yliopistotasolle asti, käynyt suomenkielinen ja silti kieli on ylensä suomi. Niin hölmöä kuin se on, niin siinäkin tilanteessa aina pelkää, että se yksi pitää meitä inhottavina, jos emme suostu puhumaan hänen äidinkieltään, vaikka se sitten tarkoittaa, että yhden sijasta kymmenen joutuu puhumaan vierasta kieltä sen takia. Ja täällä umpisuomenkielisellä alueella ei aina viitsi edes oman perheen kesken puhua ruotsia yleisillä paikoilla kun saa niin rumia katseita ja jopa huutelua peräänsä. Olemme tosin tehneet periaatepäätöksen, että lapsen mukana ollessa puhumme, ettei hän vain ala kuvitella, että ruotsinkielisyydessä olisi jotain hävettävää tai salattavaa, mutta mieheni kanssa puhumme yleisillä paikoilla yleensä suomea, vaikka kotona aina ruotsia muutamia poikkeuksellisia aihealueita lukuunottamatta.

Vierailija:

Lainaus:

silmille hyppivät ylimieliset ruotsinkieliset!

Samalla lailla minä pidän umpitampioina niitä suomenruotsalaisia, jotka eivät puhu pätkääkään suomea.

Sama kai se on millä kielellä puhuu jos taitaa molemmat ja kun ollaan kaksikielisessä maassa. Mutta sitä en ymmärrä että palveluja ei suostuta antamaan kun ruotsiksi vaikka suomi on hallussa myös. Oma kummitätini on ruotsalainen ja kyllä hän+sukunsa ovat aina käyttäneet suomea meidän kanssamme.

Itse asun kaksikielisessä kaupungissa. Täällä on osattava ruotsia jos aikoo töihin päästä.

Turusta ja Kokkolasta on myös kokemusta. Siellä kukaan ei odottanut ruotsinkielistä palvelua.

Yleensä jos kuulin ihmisten keskenään puhuvan ruotsia, palvelin ruotsiksi, mutta vastaus oli useimmiten että osaavat suomeakin.

Vierailija:

Lainaus:

mutta minä, toisin kuin esim. sinä, taidan myöskin tämän toisen kotimaisen kielen ja pystyn kommunikoimaan tarpeen vaatiessa muullakin kuin äidinkielelläni.

NIIN PYSTYN MINÄKIN, MUTTA SUOMESSA OLLAAN JA SUOMEA PUHUTAAN TÄÄLLÄ.

mutta minä, toisin kuin esim. sinä, taidan myöskin tämän toisen kotimaisen kielen ja pystyn kommunikoimaan tarpeen vaatiessa muullakin kuin äidinkielelläni.

Suomenruotsalaiset on sitten asia erikseen. Heillä on oikeus saada esim. palveluita omalla äidinkielellään johtuen siitä, että olemme virallisesti kaksikielinen maa.

palveluja.

Vain suomijuntit valittaa tällaisesta asiasta. Enpä esim. Sveitsissä ole kuullut mukinoita. Sitä paitsi, eikö Pohjois-Ruotsissa saa nykyään suomeksi palveluja?? Ap on hyvä ja muuttaa sinne vaatimaan oikeuksiaan, niin ei tartte muiden oikeuksista rutista.

T. Puhtaasti suomenkielinen

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat