Vierailija

Eli olimme viettämässä saunailtaa mieheni veljen perheen luona. Miehen veljellä on yli 10-v. lapset- Miehet joivat saunan jälkeen oluet ja mieheni veli tarjosi meidän 4-vuotiaalle pojalle noin ruokalusikallisen olutta kun poikamme oli halunnut maistaa. Kuultuani tästä keräsin lapset autoon ja lähdimme renkaat vinkuen paikasta. Miehen veli on pyytänyt anteeksi ym. mutta en voi enää luottaa häneen enkä halua olla missään tekemisissä tuollaisen lapsen juottajan kanssa. Olenko nyt liian ankara? Asia vaivaa jatkuvasti mieltäni.

Sivut

Kommentit (34)

Surullista. Miksi alkoholiin ei voida suhtautua vapaamielisemmin. Minä muuten saatan juoda punaviinilasillisen viikollakin. Se on varmasti kamalaa, mutta kuten sanoin olen kännissä ollut vuonna 2001.

2

Toisekseen mun käy sääliks sun lapsia, kunhan tosta kasvavat niin saavat varmaan monet kerrat hävetä oman äitinsä hurjaa käyttäytymistä ja tavallaan olla selittelemässä.

Ei muuta ku psykologin juttusille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos toiselle toivotaan eroa sen vuoksi, että suuttuu siitä, kun lapselle annetaan alkoholia. Et voi olla tosissas! Tarkistapa lääkeannoksesi.

Vierailija:

Lainaus:

kyllä sääliksi käy ap:n miest ja lapsia minkälaisen pirttihirmun vaikutuksen alaisina joutuvat elämään. Melkein toivoisi, että miehesi tajuaa ottaa eron ja vie lapset mukaan turvallisempaan kasvuympäristöön.

Ja se, että lapset on uteliaita, ei ole mikään puolustus. Pitäisikö jokaiselle pennulle antaa esim. huumeita, koska uteliaina haluavat tietää mitä tapahtuu. Kyllä minäkin olisin uteliaisuuttani halunnut kokeilla, mutta onneksi oppi kotoota oli mennyt perille.

On olemassa asioita, jotka ovat aikuisten juttuja, kaikki ei kuulu lapselle. Ja mitä tuohon määrään tulee. Ei, se ei varmastikaan vahingoita lasta millään tavalla, mutta kyse on periaatteesta. Jos vanhemmat sen olutlusikallisen antaa, niin pidän sitäkin typeränä. Lapsen kun ei tässäkään asiassa kuulu saada kaikkea mitä haluaa.

Meillä lapset haluaisivat maistaa astianpesutablettia, koska on pakattu niin kivasti ja näyttää karamellilta, antaisitteko sen, koska lapsi on utelias? Entäs kaikki lääkkeet, jotka värinsä tai muotonsa perusteella muistuttavat karkkeja? Ei, ette antaisi näitäkään, vaikka lapsi haluaisi, miksi sitten alkoholia, jonka laki kieltää alle 18 vuotiailta!!?

Ja mummoni myös kesällä antoi lasteni maistaa alkoholia huikat, (iät 4 ja 2) suutuin, mutta asia saatiin keskusteltua ja mummokin ymmärsi, ettei sellaista voi tehdä. Minun mielestäni tuon ikäiset lapset kun ei osaa itse vielä päättää mikä heille on hyväksi. En minäkään silti välejä poikki pistäisi, kunnon keskustelu voittaa aina mököttämisen ja katkeruuden.

Meidänkin 6v poika on maistanut lusikallisen olutta, ja jopa kielenkärjellisen viiniä. Samoin kuin saa maistaa kahvia äidin kupista jos haluaa. Irvistänyt on tietysti aina päälle. Kuten jo aiemmin on todettu, lapset ovat uteliaita, eikä tee MITÄÄN pahaa, jos leikki-ikäisen lapsen suu kostuu LUSIKALLISESTA olutta. Minä ainakin säälin veljeäsi, hullu akka siskona...

Eikös ne miehet yhdessä olusia juoneet, eli ilmeisesti ap:n mieskin ( ja oletettavasti lasten isä ?? ) oli paikalla. Jos veli oli saanut olutta lapselle annettua, oli ap:n mies luultavasti siunannut asian eli lupa ikäänkuin oli kuitenkin. Onko idea nyt sitten sellainen, että ilman ÄIDIN lupaa ei lapselle saa antaa mitään? Isän lupa ei riitä ollenkaan, niinkö? Ja lusikallinen olutta ei todellakaan ole lapsen juottamista, eikä kyllä antaisi aihetta tuollaiseen mekastukseen. Itse en omilleni kyllä anna tuota lusikallistakaan, mutta ei se ehkä nyt maailmankaatovirhekään ole jos niin tekee.

Jos ei juodessa sen verran kontrolli pelaa, että tajuaa jättää tuon tekemättä, niin sillon ei kannattais juoda ollenkaan.

Kyllä minäkin olisin moisesta suuttunut melkoisen hysteerisesti. Olisin huutanut ja kiljunut niin, että viesti menee perille. Mutta vaikka ap oletkin oikeassa, niin ei välejä silti tarvi poikki laittaa. Ei sinun myöskään tarvi luottaa enää miehesi veljeen, jos et halua, mutta ei se vaadi välien katkaisemista. Miehesi veli on selvästikin ymmärtänyt kantasi ja on pahoillaan. Mitä sinun enää tarvii hänelle osoittaa. Älä jätä lapsiasi valvomatta hänen seuraansa, jos niin ajattelet, mutta säilytä asialliset välit sukulaisiin. Joudutte kuitenkin olemaan tekemisissä toistenne kanssa tulevaisuudessa, joten älä tee siitä turhan hankalaa ja kiusallista. Joudut vain itsekin kärsimään siitä.

Minä en ole lapsuudenkodissani ikinä nähnyt pisaraakaan alkoholia. Ja vanhempieni näin juovan ensimmäisen kerran lasillisen, kun olin jotain kakskyt ja risat vee. Ja silti minulle on kehittynyt aivan terve tapa suhtautua alkoholiin. Itselleni maistuu noin kerran kuussa pari siideripulloa. Ehkä kerran vuodessa juon vähän enemmänkin. Kotona en saanut harjoitella, silti ei teininä karannut mopo mihinkään, eikä myöhemminkään.

Joten jos jonkun valinta on kasvattaa lapsensa näin, niin hän on aivan hyvällä tiellä, eikä täällä toisin valinneiden ole mitään syytä tuomita naurettavaksi tai muuten huonon valinnan tehneeksi.

ei kaikki alkoholitavat periydy kotoa, ympäristö ja muutkin asiat vaikuttaa. Samoin äitini ei koskaan ole polttanut tupakkaa ja minä poltan.

Sain aina halutessa maistuu lusikan kärjellä. Ja tosi pahaltahan se maistui.

Mun kohdalla tällainen " kasvatusmetodi" oli toimiva. Tiesin, miten " pahalta" alkoholi maistui, eikä siihen sisältynyt sen kummempaa viehättävää salamyhkäisyyttä tai kiinnostusta. Elintarvike muiden joukossa siis.

Johtuneeko tuosta vai monien asioiden summasta, mutta nykyisinkin itselläni on varsin terve suhde alkohliin. En ole absolutisti, mutta juon todella harvoin. Joskus viiniä lasin ruuan kanssa, ja jonain juhlahetkinä lasin kuohuvaa.

Eli vastaus ap kysymykseesi: miehesi veljen teko ei mielestäni ollut paha. Ei missään nimessä kannata katakista välejä lähisukulaiseen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat