Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Ei näkynyt pinoa tälle päivälle jotenka ehdin kerrankin ensin!!!

Eilinen pino:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8278910&p=3&tmode=1&smode=1

Teppis ja Juniori 24+5

Sivut

Kommentit (16)

Edelleen käyn kyllä kuulumisianne lukemassa melkeen viikoittain, mutta silti ei mukamas kerkeä ite kirjotella. Ja kun ei oikeen oo ollut mitään uutta kerrottavaakaan. Nyt on täydellinen työmotivaatiokuoppa :D joten päätin käyttää aikani vähän paremmin ja tulin lukemaan tähtösten kuulumiset. Ja vasta nyt huomasin että ensimmäinen pikkuinen jouluntähtönen on jo syntynytkin, kovin on neiti pieni mutta toivottavasti kaikki menee hyvin! Voimia koko kultikutrin perheelle!

Voimia myös teille kaikille joilla on suppareita ja/tai saikkua tai muita vaivoja. Itse olen tainnut päästä toistaiseksi helpolla myös tämän keskiraskauden kanssa, kun ei ole ollut mitään ongelmia. Voi vain nauttia olosta. Jos vauva ei niin paljoa pomppisi ja potkisi niin voisin kyllä edelleen hyvin kuvitella etten edes ole raskaana - paitsi että maha on aika iso :D Ainoa " vaiva" mikä on tähän asti ollut on tuo muillekin tuttu närästys. Väliin vaivaa päivittäin ja väliin on poissa päiväkausia. Närästyslääkettä en oo vielä kyllä ottanut kertaakaan, kun ei vielä kamalasti oloa oo haitannut ja maidon juominen on auttanut aika hyvin. Mutta muuten on kyllä tosiaan ihan normaali olo, nukun hyvin, ja koirien kanssa lenkkeilen ja juoksen agilitykentällä ihan niin kuin ennenkin. Oletan että kroppa sitten kyllä kertoo kun on syytä rauhoittaa tahtia..

Enää 8 viikkoa töitä ja sitten pääsee lomalle! On vielä vuosilomia vajaa pari vkoa käyttämättä, pidän ne sitten juuri ennen äippälomaa. Oottelen kyllä jo kovasti tuota lomaa vaikka olo hyvä onkin, jotenkin on viimeisen viikon ollut niin kova työmotivaatiopula ja vain vauva-asiat mielessä. Iltaisinkin on niin paljon menoja ettei ehdi edes telkkaa katsella. Kummasti kaks koiruutta ja harrastaminen molempien kanssa vie kyllä kaiken vapaa-ajan.. Onneks mies oli eilen ihana ja oli jaksanut imuroida ja pestä lattiat, vaikka tuli työmatkalta vasta vähän ennen kahdeksaa illalla. Kaksi koiraa tuo sitä hiekkaa ja rapaa kyllä tuplasti enemmän kuin yksi, tuntuu että sais olla imuri kädessä kokoajan ja silti on joka paikka täynnä karvapalloja ja hiekkakekoja.. Saati sitten sitä ettei tuo 16-viikkoinen penikka ole vielä edes sisäsiisti, eli pissatassujen jälkiäkin saa pestä vähän väliä. Argh.

Niin sitä en vielä oo sanonutkaan että vauvan sukupuoli jäi meillä ultrassa epäselväksi, kun ei pikkuinen suostunut sitä lääkärille paljastamaan :) Mutta kyllä se meidän poikafiilis pitää pintansa edelleen, katsotaan sitten osuuko se oikeaan vai ei!

Mutta nyt jos taas koittaisi töitä... Vointeja kaikille tontuille :)

-nesselia & masukki (25+4)

Päivikille ja muille kohtalotovereille lepohetkiä! Toivotaan, että kaikki päästään ainakin 30 viikkoon! Tosin voihan se yliajankin mennä kaikesta huolimatta...

Jollakin oli verenvuoto ja täytyi alkaa naputtelemaan omia kokemuksia. Minulla esikoista odotellessa oli kuukauden päivät jatkuvaa verenvuotoa, niin kuin olis ollut kunnon menkat kuukauden putkeen. Vauvalla ei ollut hätää ja syyksi paljastui hematooma kohdussa. Hematoomalle ei tosin selitystä löytynyt. Se on tosi rankkaa aikaa kun on koko ajan pelko päällä, että miten käy. Minulla onneksi vuoto lopulta lakkasi ja hyvin päästiin tasan viikkoon 36 jolloin poika syntyi. Ajattelin, että joskos tästä olis jollekulle lohtua...

Sitten asiaan joka ei koske odotusta, mutta lapsia. Onko kenelläkään teistä joilla on jo lapsia ollut ongelmia naapurin lasten kanssa? Meillä sellainen ongelma, etteivät ymmärrä lähteä kotiin! Vaikka kuinka sanot, että tulkaa toisena päivänä uudestaan niin ei. Jäädään ovelle seisomaan tai pihalle leikkimään (asumme maalla omassa talossa). Jos on nukkumaan meno aika niin toteavat vaan, ettei heillä ole nukkumaan meno aikoja. Mikä neuvoksi? Ei oikein kivalta tunnu kun naapurin lapset jäävät pihalle leikkimään kun oma väki menee sisälle iltapuuhiin. Lasten äiti ei käyt kovin ahneesti heitä kotiin hakemassa. Täytyy varmaan kohta taluttaa heidät kotiovelle...

Tälläistä vuodatusta tällä kertaa... En kovin ahkerasti aiemmin tänne kirjoittanut, mutta totean kuten muutama muu: Ihana tuuletuskanava!

Kokemuksia ja teidän kuulumisia on tosi kiva lukea. Vointeja kaikille!

Jouluodotus 25 tasan (tieten)

Ps: Fiilistelystä, tyttöfiilis, saas nähdä miten käy

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kiitos USAmama että jaksat päivittää listaa. Minä sen sijaan olen tainnut unohtaa kertoa, että yksityisellä ultrassa selvisi että meille tulee tyttö :-) eilen myös ultrassa lääkäri näytti kun sanoin tämän, että ihan selvästi tyttö siellä kellii.

t. lastenhuoneesta vaaleanpunaista suunnitteleva " Heini"

Ihanaa, huomenna on perjantai eli yksi työpäivä enää jaksettavana. On ollut aikas rankka viikko, kun on liitoskipuja sekä tietysti supistelua.

Kävin supistelun vuoksi äitiyspolilla, mutta kaikki oli onneksi hyvin. Vauvan painoarvio oli 940g :) ja siellä hän istuskeli eli on siis perätilassa...Toivottavasti kääntyy oikein päin, mutta onneksi tässä on vielä hyvin aikaa (kuopus kääntyi rv 37 oikein päin).

Tosi paljon masuasukki liikkuu, joten potkuista ei ainakaan ole pulaa...

Kelaan sain vihdoin vietyä äitiysrahahakemuksen ja nyt jo melkein lasken päiviä äitiysloman alkuun (31.10.). Vatsa painaa ja väsyttää, mutta toisaalta nautin työssäolosta, koska viikot menee niin paljon nopeammin töissä kuin kotona ollessa. Liitoskivuista täällä kärsi moni muukin. Rasittava vaiva, kun pitäs jaksaa olla reipas ja näyttää iloista naamaa töissä,vaikka alapää on välillä kuin jyrän alle jäänyt. Todella lohduttaa, että on muitakin kuin minä, joille asennon vaihto sängyssä on yhtä tuskaista:(. Yritetään kestää..

Omaa napaa tuli jo purettua liiankin kanssa. Nyt toivotan tsemppiä ennnen kaikkea Päivikille ja Iitulille. Olisin varmaan todella järkyttynyt, jos itselleni tulisi jotain vuotoa. Muistakaa nyt vain lepäillä ja lepäillä, että pikkutontut pysyisivät vielä pitkään masussa.:)

Tuuti73 rv 27+1

no, tässäpä pinontäytettä....

Tänään oli neuvola, ja kaikki periaatteessa ok. Vauva oli vielä poikittain yksiössään, ja mun hemppa oli laskenut taas lisäraudasta huolimatta hiukan (116). Täytyy tsempata tuon raudansyömisen kanssa, mulla se tuppaa unohtumaan välillä tai sitten juon melkein heti perään huomaatattani (ai minäkö dementikko) kahvia tai maitoa, mikä haittaa imeytymistä. Ilmankos mua väsyttää niin, tuo hemoglobiinin lasku selittää ainakin osittain sitä.

Toinen, ehkä oleellisempi syy väsymykseen on tietysti se, etten nuku paljoakaan öisin. Lonkat, alaselkä, maha kipeenä ja sit hyvää asentoa ei löydy. Viime yökin meni osittain kukkuessa, mutta tälläkertaa syynä oli se, että mun isä joutui eilen sairaalaan rytmihäiriöiden vuoksi ja olin siitä huolissani. Nyt se pääsi tänään jo onneksi pois ja mitään oikeeta hätää sillä ei siellä kuulemma ollutkaan, mutta pisti se silti kummasti miettimään. Sillä ollut ennenkin rytmihäiriöitä, ja nyt sai reseptin lääkitykseen. Pelottavia nuo sydämen vaivat, olipa ne sitten minkälaatuisia tahansa.

Nyt äsken yritin nukkua päiväunia kun nukutin esikoista, ja torkuinkin hetken, mutta heräsin kun vasen lonkka puutui, -vaikka nukuin oikealla kyljelläni. Outoa, ja NIIN rasittavaa. Kävellessä sattuu taas tuonne alas, olisikohan jonnekin häpyluun/liitoksen paikkeille (anatomia hukassa, heh). Ärsyttävä vaiva sekin, muuten olisi ihanaa lähteä vaikka lenkille tuonne raittiiseen ilmaan mutta kävely sattuu!

POitsu nukkuu vielä hetken, mitähän sitä tekis? Kahvia ja jos vaikka huutopistenettiin sukeltais seuraavaksi, haluisin valkoisen hoitopöydän ja lipaston löytää.

voikaa hyvin tähdet!!

äitikuu

Saimme tietää jo jokin aika sitten, että tyttö tulossa. Nyt hankittu sen mukaan tarvikkeita. TOIVOTTAVASTI siis ei mennyt pieleen tuo " arvaus" .

Mukavaa loppuviikkoa kaikille palstailijoille!!

t. Maituliini 27+4

... en tiedä, en tosiaankaan tiedä. Raskaus on mennyt aika samaan tapaan kun esikoisenkin (ei pahoinvointia yms. ) eli tavallaan mulla on poikaolo, kun myös esikoinen on poika. Eka ultraaja sanoi asukin olevan EHKÄ poika, varmasti ei nähnyt. Nyt kaksi viikkoa sitten ultraaja (eri hlö) sanoi, että veikkaisi kyllä tyttöä, muttei hänkään nähnyt varmuudella mitä alapäässä oli. Eli?????

Eli olen ollut poikaolossa puolet ajasta, nyt en tiedä. Ultraarvausket 50-50, jotenkin ehkä kallistun pojan puolelle kuitenkin vielä. Jos tyttö tulee on se sitten iloinen yllätys!

äk

Tänään on hyvä päivä.. heräsin vain kerran viime yönä.

Tossa lueskelin eilistä pinoa kun en sitä ehtinyt enään illalla katsomaan.

Eilinen oli muutenkin aivan fiasko päivä, kaikki meni päin he.... ja pojan kiukuttetelu yms. ei kyllä yhtään auttanut asiaa. Oliko se nyt tirppana joka myöskin olevansa välillä kiukkunen kuin ampiainen töiden jälkeen (olen huomannut samaa vaik olin vain pari tuntia eilen).

Marjaron kanssa olen samoilla linjoilla, tämä on kyllä niin mukavaa kun on edes yksi paikka missä on ihmisiä samassa tilanteessa, kovin yksinäinen olen minäkin vatsani kanssa. Vasta tosin viikon ollut sairasl. Iso hali sinne ja yritä jaksaa.

Uinti on tässä ollut minullakin mielessä,kun kaikki muu liikunta on jäänyt pois kipujen ja supistusten takia. Vesi tekis varmaan hyvää selälle.

Pitänee vielä tarkistaa neuvolassa et onko se ok.

Iiik.. kello käy.. nyt tuli kiire.

Mukavaa päivää kaikille.

Kirsi ja masuasukki

Onneksi kaikki vaikutti olevan kunnossa!

Kiitos kysymästä ja tsempistä, minun verenvuotoni on jo loppunut. Silloin maanantaina tuli vain muutama tippa ph-suojaan ja vähän pyyhkiessä. Ihan selvää, kirkasta verta se kuitenkin oli, joten kyllä se sillä hetkellä säikäytti, mutta hyvin sain pidettyä hermoni kurissa. Nyt olen ihan normaalilla mielialalla. Ainakin kunnes tulee taas jotain uutta mietittävää... Oli kuitenkin " mukava" lukea, että joillakin jouluntähtösistäkin on tästä kokemusta ja kaikki on ollut reilassa. Tämä vertaistuki on kyllä loistavaa täällä!

En ehtinyt lukea kaikkia kirjoituksia läpi. Toivotan vain vielä Heinille hyvää matkaa! Minun meiliosoitteeni on: Iituli1970@luukku.com. Nimelläkin olevia löytyy, mutten tietenkään viitsi sitä tähän laittaa. Voin kyllä laittaa sen myöhemminkin ihan siltä varalta, ettet lue tätä pinoa enää. Sen verran sanon vielä, että Luukku toimii, miten lystää, joten kannattaa ilmoittaa, milloin meilaa siihen, että tiedän odottaa meiliä. :-)

Tsemppiä vain kaikille erilaisten vaivojen ja murheidenkin kanssa taisteleville! Huomiseen!

Nesselia tuossa muistutti mua tästä listasta kun mainitsi poikaoloaan. Tää on nyt ainakin kuukauden tai pari lojunut mun koneella... Pistäkäähän ultratietoa tai aavistuksia listalle! Reippaasti vaan!! :o)

Tyttöfiilistelijät:

Gaudia

Haikara71

Lucy.

marijohanna77

Tinuri

USAmama*

Poikaoloiset:

Heini06

Ilmalaiva*

Keinuhepo

Kultikutri-tyttö syntynyt!

Mariina-84

Nesselia

OUHJ*

Pikkusisko*

Päivikki74

RauPotar

StayAtHomeMom

Tuuti73

White80 (x2)

Ultrassa selvinneet:

Bambi3-tyttö

Mire88-tyttö

Pikkusisko-tyttö

Ronyn-tyttö

Tirppana24-tyttö

Usamama-tyttö

Ilmalaiva-poika

OUHJ-poika

Pimmi84-poika

viliweera- poika

nuhaa pukkaa... onneksi täällä palstalla oli hyviä nuhastaselviämisvinkkejä...

OMA NAPA tömähti maahan tänään, kun KAADUIN!! Olin menossa neuvolaan kovalla tohinalla -tietenkin-, korkokengissä -tietenkin- katse harhaili etsien parkkimittaria ja sehän riitti etten huomannut kadunreunaa (ihanaa tuo punavuoren katuverkosto, kun on mitä sattuu monttuja siellä). Kaaduin ihan kunnolla, kädet ruvella ja auton avain rikki, enkä edes päässyt heti ylös!! Teki mieli ruveta siinä keskellä tietä itkemään. Hölmistyneenä siinä hetken makasin ja istuin, yks äijä käveli muina miehinä ohi. Sitten yks auto peruutti ja siellä ystävällinen nuori nainen tiedusteli tarvitsenko apua. Sanoin että kiitos vaan säikähdin, ja nousin ylös. Pitäisköhän ruveta tätä säntäilyä vähän rajoittamaan, mietiskelin kiukkuisena itselleni.

KÄTILÖOPISTOLLA vietin eilis illan/puoli yötä, kun säikähdin VERENVUOTOA. Kaikki tutkittiin, ja näytti olevan kunnossa. Olen ollut vähän epävarma mikä on normaalia kipua ja mikä ei. Todella ystävällinen lääkäri selitti, että:

- jos supistaa niin että joutuu ihan pysähtymään

- jos alavatsassa kova painontunne,

- jos kova menkkakipumainen tunne ja esim. ristiselkä kipeä

- aina jos verenvuotoa,

niin vastaanotolle tarkistuttamaan tilanne. Tämä täsmällisesti muotoiltu ohje helpotti, koska mäkin haluan tehdä töitä ja puuhailla, mutta en missään nimessä halua riskeerata mitään tämän raskauden osalta. Ensimmäisessä raskaudessa sitä ei oikein tiedä milloin pitäisi huolestua. Meidän prinsessa vilkutteli ultrassa kovasti, ihan kuin äitiä rauhoitellakseen.

TÖISTÄ ja työstressistä Tinuri taisi kirjoittaa, mulla samanlainen fiilis, kun on niin siinä oravanpyörässä syvällä, että tuntuu kuin ei olis mitään muuta mahdollisuutta kuin tehdä niitä töitä... Muita mahdollisuuksia kuitenkin on ja kun niitä tarvitaan, ne löytyy. Kukaan meistä ei tosiaan ole töissä korvaamaton, ja ihan sama skitso olo - tiedän sen, mutta sitä on niiiiiin vaikea toteuttaa omalla kohdallaan, että löysäisi tahtia. Itse näen tämän korvaamattomuusrealiteetin välillä aikamoisena raadollisuutena, kun irtisanotaan joku " puurtaja" tyyppi, joka on ahkerasti ja tunnollisesti tehnyt hommiaan. Monesti kyse on siitä, että irtisanoja ei edes tiedä mitä se puurtaja on puurtanut, ja arvostaa vaan niitä jotka leuhkii tekemisillään, muttei oikeasti tee itse mitään. Pitäkää siis työpaikoilla suhdeverkostot kunnossa, ja mainostakaa omaa tekemistänne ja osaamistanne, vaikka tuntuisi kuinka tyhmältä... ;-)

SUPERHALEJA kaikille joilla ongelmia. Pidetään vaan terveen itsekkäästi itsestämme huolta, ja pidetään masuvauvojemme puolia! Itse makailin tämän iltapäivän kotisohvalla, täältä oli hyvä osallistua puhelinpalavereihin ;-) koitan miltä tuntuu toiminnan tasolla hyväksyä tuo, etten ole korvaamaton ja voin olla poissa sieltä työpaikalta!

IITULI joo laitatko sun sähköpostin niin mä vastailen siihen, vai miten me tehdään?

niisk ja köh...

Heini ja masumyllertäjä rv 24

Tirpanalle uimisesta, kävin alkuviikosta ja mahduin ihan hyvin vielä tavalliseen uimapukuuni vaikka maha onkin pullahtanut kunnolla esiin. Kyllähän tollanen materiaali antaa aika paljonkin periksi kun vaan ei vie rintojen kohdalta pois :) Ja kyllähän sitä " bikineilläkin" jotku käy uimassa jos sellaiset on eikä mun mielestä sen takia kannata ostaa mamma uimapukua kun sillä on loppuviimein vähän käyttöä. Uiminen oli muuten aivan ihanaa, unohtui noi nivus ja liitos kivutkin!

Eilen olin siis lääkärissä ja se saa jäädä kyllä nyt ihan omaan arvoonsa, siis mikä tunari sinne oli päässyt. Onneksi on aika yksityiselle ensi viikolla, mä en ymmärrä miksi mä edes suostuin meneen tolle lääkärille kun mä tiesin että mulla on ensi viikolla aika kunnon lääkärille. Olen kyllä mielestäni täällä ennenkin lukenut näistä joistan " neuvolalääkäreistä" ja tämä oli sitä luokkaa että roskakoppaan saisi pistää. Itse sai vastailla kysymyksiinsä ja sisätutkimuskin taisi mennä vähän pieleen, että kiva luottaa tuollaisiin.

Onneksi työpäivä alkaa olemaan lopuillaan ja saa lähteä ajeleen kotiin ja voikaa hyvin odottajat. rv. 27+0

Kerrankin ehdin kirjottaa jotain, kun olen vielä yövuoron jälkeen töissä ja odottelen, et pääsen kohta lähtee kotiin. Tekeekö kukaan muu vuorotyötä sos. tai terv. alalla? Mitens teillä sujuu yövuorot? Alkaako maha jo painaa?

Mä olen päätoimisesti kotiäiti, mut käyn keikalla silloin tällöin. Nyt en ollut ollut töissä reiluun viikkoon ja täytyypä todeta, et tää yövuoro otti koville! Vielä kun joutuu aamulla olemaan töissä klo 10 asti, ei meinaa jaksaa millään.. Aamulla kun aloin laittaa aamupaloja (siis nousin sohvalta taas jalkeille ja aloin touhuta) niin maha tuntui TOSI kipeeltä. Oli pakko ottaa aika rauhallisesti. Ei kuitenkaan tullut varsinaisia suppareita, oli vaan muuten tosi kipeä maha vähän joka puolelta. Loppuaamun olenkin ottanut mahdollisuuksien mukaan rennosti ja aion tosiaan levätä kunnolla kunhan kotiin pääsen!

Ekassa raskaudessa lopetin yöt jo alkuvaiheessa ja muutenkin olin paljon eri syistä saikulla, joten en oikein muista miten silloin nämä yöt sujui. Mut no, mulla on sovittuja töitä enää syyskuulle ja siihen ajattelinkin lopettaa, joten jospa jaksaisin..

USAMAMA: Ei saatu mielenrauhaa taloasiasta, joten suosiolla jätettiin ostotarjous kuitenkin tekemättä, vaikka sitä jo oltiinkin melkein tekemässä ja mietittiin todellisena vaihtoehtona. Tuntui lopulta olevan liikaa epävarmuustekijöitä. Palaamme taloasiaan ehkä ensi keväänä.. tai sit myöhemmin, nykyinen asunto on kuitenkin ihan ok eikä ole vielä jäämässä pieneksi tms.

Voikaa hyvin kaikki :)

Aamun sokerirasitus on ohi, tiistaina lääkärineuvolassa saan tulokset. *mussuttaa vielä huolettomasti Fazerin uutuussuklaata Vadelma-Karpalo*

;D

Ärh, minullakin on välillä ollut pinna todella piukassa ja eilen esikoinen teki kyllä pitkän ajan uhmailuennätyksen... Muutto varmaan stressaa pikkuistakin (kuten koko perhettä), ja se, ettei äidillä ja isällä tahdo oikein iltaisin olla aikaa keskittyä pelkästään häneen. Kolmevuotias (pian 4 kk päälle) Härkä-tyttö on kyllä uskomaton jääräpää! Onneksi saa purkaa tarmoaan nyt loppuviikon kolme päivää (ke-pe) hoidossa ja äiti saa nukkua päiväunet ennen tytön hakemista, saattaa pinna kestää hiukan paremmin :) Väsyneenä ei kukaan ole parhaimmillaan.

Kiitoksia muuten äitikuulle uuden kodin onnitteluista, kyllä tämä jo kodilta tuntuu vaikkei pintaremppa ja sisustus vielä valmis olekaan. Koska täältä pikkupaikkakunnalta ei sopivaa verhokangasta löytynyt, on huomenna edessä kuumeinen asiointipäivä Tampereella... Läkähdyttää jo etukäteen. Toisaalta ihan kivaa päästä shoppailemaan, budjetti kun vielä olisi rajaton, heh! Itse tehden sentään säästää melko lailla, onneksi minulla on äärimmäisen kätevä mies enkä itsekään pelkää työkaluihin tarttumista.

Iituli, toivottavasti säikäyttävät vuodot ovat loppuneet? Tuntuu kyllä todella kurjalta ja hurjalta, että meistä niin monilla on ollut aika raskaita vaivoja raskauden aikana, alun voimakasta pahoinvointia, vuotoja, supistelua... Toivotaan vain, että mahdollisimman moni vauva syntyisi niin lähellä joulukuuta kuin mahdollista. Ja voimia edelleen Kultikutrin perheelle, pikkukeskosen alkutaival on rankkaa mutta toivottavasti kaikki vielä kääntyy parhain päin :)

Omaan napaan ei mitään uutta ja mullistavaa, tasaista potkupalloilua siellä kohdussa joku tuntuu harrastavan... Tytön hoitaja sanoi eilen vatsan tulleen nyt todella selvästi näkyviin, taitaa tulla ihan saman mallinen " poikavatsa" kuin esikoisestakin (joka on siis tyttö :D), ei paljoa takaapäin huomattavissa mutta sivusuunnasta ihan pöyristyttävän suuri... Esikoisesta tuli myös " linea negra" eli se tumma juova vatsaan, pah, sekin muka pojan merkki. Onneksi alusta saakka oli vahva " tyttötunne" eikä pettymystä tullut, no, tunteista ja oloista huolimatta kumpi tahansa sukupuoli olisi ollut / on tervetullut perheeseen!

Tinuri ja Itu rv 25+5

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat