Vierailija

lehdissä ollut asista ja mietin, että voiko kotonakin saada ruokamyrkytyksen salaatista? Ja saako sen itse siitä esim. lehtisalaatista, vai salaatista yleensä? Riittääkö huuhtelu salaatilehdissä vai miten?

Kommentit (7)

" - Matoja löytyi vihersalaatista, jota tarjoiltiin kahdessa koulussa. Niitä oli useita ja ne päätyivät oppilaille asti, kertoo Porin kaupungin ruokapalvelupäällikkö Leena Mäkelä.

Salaattia tarjoiltiin viime perjantaina ainakin Porin Cygnaeuksen ala-asteella sekä Steinerkoulussa. Kouluihin kiinankaalisalaatti tulee valmiina silppuna tukusta.

- Samaa kiinankaalia on tietääkseni toimitettu myös joihinkin muihin kouluihin ja muuallekin kuin kaupungin laitoksiin. Matoisia eriä voi siis löytyä muualtakin, mutta minulle siitä ei ole tullut ilmoitusta.

Erään koululaisen vanhempi valitti asiasta Porin kaupungin nettisivuilla olevalla palautepalstalla. Hän kertoi kaikkien kolmen ala-asteelaisensa saaneen madon palasia ja kokonaisia, useita senttejä pitkiä matoja lautaselleen.

Hänen mukaansa lieroja on löytynyt kaikkien kouluasteiden oppilaiden lautasilta ja myös opettajien lounaasta.

- Olen erittäin pahoillani, että näin on päässyt käymään. Toivon tietenkin, ettei näin tapahdu koskaan enää, mutta tapahtunutta ei enää voi muuttaa, vastaa Mäkelä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla

maaperäbakteereita päässyt salaattiin. Ja usein esim iduissa on salmonellaa.

Vanhuksille käsitellään usein salaatti joko etikalla tai sitruunamehulla.

Tuoreena syötäviä elintarvikkeita ei kannata käsitellä " samoilla käsillä" ja työvälineillä kuin esimerkiksi broilerin lihaa. Normaali hygienia riittää eli käsien, työvälineiden ja säilytystilojen pitäminen puhtaana.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat