Vierailija

Miksi sitä vastustetaan,kertokaa joku viisas mulle:)

Juu mä katon todistettavasti syyllistä ja asia tuli mieleeni.

Sivut

Kommentit (27)

Viittomakieli on yksi kieli siinä missä muutkin, ja kuurojen äidinkieli.

Yleensä tehdään niin päin, että jos perheeseen syntyy kuuro lapsi, vanhemmat opettelevat viittomakielen. Käy viittomakielentulkki, joka ensin opettaa kuuleville vanhemmille viittomakielen ja nämä vasta opettavat kielen lapselleen.

Kaverini on vkt ja käynyt vuosien aikana monissa perhessä opettamassa. KOkonaan eri asia sitten on, miten motivoituneita vanhemmat ovat. Joillain tosiaan on se asenne, että ei kai tätä viittomakieltä tarvi opetella, ääh. Tunteja perutaan, tai pelkästään äiti osallistuu tunnille.

Viittomakieli on kuitenkin erittäin haastava kieli opeteltavaksi, koska sitä opetellaan ja puhutaan täysin eri tavalla kuin muita kieliä. Kaikille ei ole helppoa esimerkiksi opetella tiettyä viittomaa itse ja sitten samalla tajuta miltä se viittoma näytää kun joku toinen sen viittoo, peilikuvana. Ja viittomia on tuhansia!

Ei ihme, että vanhemmat haluavat lapselleen implantin, pääsevät itsekin helpommalla.

Sinänsä uskon, että menestyminen elämässä on kiinni luonteesta. Vertailukohtana minulla on kaksi samanikäistä poikaa, joista toinen kuuleva, toinen kuuro. Kuuro poika on käynyt ammattikoulun, saanut itselleen ammattitutkinnon rakennusalalta ja saanut vakituisen työpaikan, koska on erittäin taitava ja motivoitunut nuori parikymppinen työmies. Asiakkaatkin ovat tykänneet.

Toinen tapaus taas on kuuleva, täysin terve, mutta patalaiska. Kävi amista 2kk, sitten lopetti, nyt ollut monta vuotta kotona tekemättä mitään. Ei halua opiskella, ei halua hakea töitä, haluaa vaan laiskotella. Eikä siinä paljoa auta, että on kuuleva, jos motivaatio oman elämän eteen tehtävään työhön on nolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yksi tutullani on implantti, han sai melkein aivotärähdyksen kun hänen päähän osui pallo. Kuulemma hänen päähän sattui helvetisti. En haluaisi vaarantaa lapsiani jos he olisivat kuuroja.

Minä ja kihlattuni olemme tosi iloisia ettei meillä ole implanttia tai muuten olisimme enemmän varovaisia villileikkimässä, tylsää!

Jokaisella on oma valinta, älä te vanhemmat pakota lapsia laittamaan implanttia jos lapset eivät halua!

Ystävälläni on kolme lasta, ja jokaisella heillä on implantit.

Heille se oli itsestään selvyys; mahdollistaa mm. sen että lapset pääsee aivan tavalliseen kouluun ja tavalliselle luokalle. Lapsille siis pystytään tarjoamaan mahdollisimman normaali elämä.

Mitä pahaa siinä voisi olla?

Yhtä lailla jos lapsi syntyisi vaikka ilman toista jalkaa, niin jos jalkaproteesi mahdollistaa kävelemisen, niin miksei sitä silloin hommattaisi?

implantti olisi laitettava aikuisena, jotta hän voisi autonomisesti päättää haluaako hän leikkauksen riskeineen ja mahdollisine hyötyineen vai ei, mutta se olisi laitettava lapsena, jotta siitä olisi syntymäkuurolle jotain hyötyä puheen ymmärtämisen kehittymisen kannalta.

Eli usein kuurot vanhemmat eivät halua implanttia lapselleen, koska haluavat että lapsi ei vieraannut heidän kulttuurista tms.

Ja kyllä ymmärrän että tällainen maailma täynnä ääniä joka on niin erilainen omasta, pelottaa vanhempia.

Tästä tuli kerran ohjelmaa telkkarista missä kuurot suomalaiset vanhemmat eivät haluneet implanttia lapselleen.

ehkä isoin juttu tässä implantti-asiassa on se, että kuurot eivät koe että heilä puuttuu mitään tai että he olisivat jotenkin vajavaisia. meille kuuleville kuurous on vamma ti vajavaisuutta siitä, mitä pidämme normaalina ja hyvänä.

Näin tarkasteltuna implantti ei ole sama asia kun jalkaproteesi ihmiselle, jolta jalka puuttuu. voisin kuvitella, että kuurolle implantti on jokin vieras ja tarpeeton esine, joka asennetaan ihmiseen. vähän kun silikoonitissit.

kuurolla on kieli, kuuro ei tarvitse kuuloa ollakseen olemassa täydellisesti.

puhun nyt omasta puolestani, en edusta kuurojen näkökulmaa asiaan.

On joillekin kuuroille vain vaikea asia, koska kuurous koetaan osaksi identiteettiä ja siihen kuuluu olennaisena osana viittomakieli äidinkielenä.

istutetaan implantti ja ulkopuolelle tulee vastaanotin. Leikkaus on myös erittäin kallis. Tuloksista ei ole varmuutta, mutta parhaimmillaankin saavutettu kuulo ei tule olemaan oikean kuulon kaltainen. Laitetta ei voi myöskään käyttää esim.saunassa tai uidessa ja nukkuessakin se otetaan pois. Luulen, että myös näistä syistä monet haluavat antaa lastensa olla sellaisia kun ovat.

Itse luultavasti antaisin leikata oman lapseni, sillä haluaisin hänen käyvän tavalliset koulut. Samalla haluaisin hänen oppivan myös viittomakielen ja tutustuvan kuurojen maailmaan. Implantti ja viittomakieli eivät siis tarvitse olla toisiaan poissulkevia tekijöitä.

viittomakieli on kieli, kuuroille kuurous on identiteetti ja että he eivät koe olevansa vammaisia (eikä heidän minusta pitäisikään kokea, eri asia on, onko se muillekaan hyväksi vai pahaksi joutua kokemaan olevansa vammainen - yleensä se kokemus tulee siitä, että YHTEISKUNTA jotenkin toimii niin että toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset)

Sitä minä en ymmärrä, että miksi nämä vanhemmat riistävät lapseltaan mahdollisuuden oppia MYÖS puhekielisiä kieliä. Minun äidinkieleni on suomi ja identiteettini ainakin jossain määrin suomalainen, mutta olen opetellut myös muita kieliä voidakseni kokea ja jakaa ajatuksia monien sellaisten kanssa, jotka eivät osaa suomea. Olen opetellut myös jonkin verran viittomakieltä (suomen ja ihan vähän saksaa), vaikka aika heikosti se sujuu. Miksi kuuron identiteetin täytyy rajata pois keskustelu kaikkien muiden kuin niiden kanssa, jotka opettelevat minun kieltäni?

Tältä kannalta kun asiaa ajattelee, ei ehkä yllätäkkään, että näkemys on niin vahva juuri USAssa. Ranskassa kai myös, vaikka siitä me emme juuri kuule kun he eivät tosiaan osaa kertoa sitä muuta kuin ranskaksi ihan siellä keskenään...

viittomakielihän on kuitenkin se äidinkieli aina, mutta jos voi tarjota lapselleen mahdollisuuden olla kaksikielinen eli saada sen puhutun kielen siihen rinnalle, niin minun mielestänihän se on vain rikkaus! Vaikka lapselle saataisiin kuulo implantilla, niin viittomakieltä täytyy tukea edelleen, koska se on se ensimmäinen kieli, jonka hän on oppinut. Sehän on sama kuin jos suomen puhekielisen pitäisi opetella esimerkiksi ruotsia ja mennä ruotsinkielisten sekaan ja puhua sitä aina, eikä suomea saisi puhua enää koskaan. Tietysti saa ja pitää, koska se on äidinkieli.

Minä olen kuuleva suomenkielinen ja osaan myös englantia ja ruotsia sekä jonkin verran saksaa ja espanjaa. Sitten kunhan minulla on lapsia, toivoisin myös heidän kiinnostuvan kielistä ja kieltenopiskelusta, koska se on mielestäni hyvin tärkeä asia maailmassa. En keksi miksi haluaisin estää heitä oppimasta ja käyttämästä jotain kieltä, jos siitä olisi heille etua ja se heitä kiinnostaisi. En kokisi, että se olisi minulta mitenkään pois. Kuuro voi tulla hienosti toimeen viittomakielellä, mutta miten se voisi olla häneltä pois, jos hän myös kuulisi ja voisi puhua?

Ihmiset, jotka eivät ole koskaan kuulleet tai kuuroutuneet jo pienenä lapsena, usein haluavat myös mahdollisesti kuurojen lastensa kuuluvan samaan kulttuuriin ja yhteisöön. Kuuroilla on usein hyvin vahva identiteetti. Sitä on vaikea selittää. Kuulevien vanhempien taholta ei varmaankaan vastustusta implanttiin niin usein tule.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat