Vierailija

Olen ollut tosi varovainen, etten vaan kehuisi omia lapsiani toisille ihmisille liikaa, ettei heille tulisi tunnetta, että kehun turhasta. Jos joku muu kehuu lapsiani, yritän aina keksiä kehumisen aihetta muista lapsista. ELi jotankin kai vähättelen tällöin lastani.

Nyt sitten luin jostain (oisko ollut neuvolasta saatu vihkonen), että on tärkeää kehua lasta myös niin, että muita ihmisiä on paikalla. Lasten itsetunto kasvaa tästä. Olen toki kehunut lapsia heille itselleen, mutta vähemmän muiden kuullen.

Toki olen kertonut esim. kummeille kuinka lapseni oppi pyöräilemään tain uimaan, mutta en ole sanonut, että lapseni oppi uimaan normaalia aikaisemmin tai että lapseni on erityisen lahjakas jossain asiassa vaikka joku muu sen sijaan on saattanut sanoa niin.

Pitäiskö lasta kehua myös ulkopuolisten läsnäollessa. Siis ylpeillä lasten taidoilla? Mitä mieltä olette ja miten te toimitte?

Kommentit (9)

mie kyllä kehun toistenkin lapsia, esim. jos piirtävät meillä kehun piirustuksia tasapuolisesti.

Ulkona jos lapseni uskaltaa kiivetä esim. korkeammalle kuin ennen kehun että tosi hienosti kun uskalsit.

Siitä oli juttua joskus Vauva-lehdessä. Eli kun esim. lapsen isä tulee kotiin, niin kerron lapsen läsnäollessa, kuinka hienosti joku asia on tänään onnistunut. Ja isä tietysi pyytää innoissaan lasta näyttämään;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei sillätavalla lasta missään nimessä kannatakaan kehua, että on oppinut " Normaalia aikaisemmin" tai että toitottaa hänen olevan erityisen lahjakas jossain, ts. vertailemalla muihin.

Kannattaa kehua ja olla iloinen uusista opituista taidoista sun muista ilman että tarvii vertailla toisiin lapsiin.

Kehuminen lapsen kuullen kasvattaa lapsen itsetuntoa ja sitä pitäisikin tehdä, mutta kehuskelu (meijän Maija onkin oppinut luistelemaan) pelkästään aikuisten kesken on turhaa.

Mä olen kehunu omia lapsia niiden omien aikuisten kesken. Siis isän kuullen, mummojen ja pappojen kuullen ja he tavallaan on olleet " juonessa" mukana ja jatkaneet tätä kehumispäivittelyä siinä sitten. Esim. piirroksia, laulutaitoja ym tavallisia asioita, mutta joita on kiva osata hienosti. Muilole äideille en ole lapsiani kehunu.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat