Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

ne joilla on todettu hepatoosi, onko synnytys käynnistynyt etuajassa vai mennyt paljon yli ? siis jos ei ole tarvinnut käynnistää.

entä jos lääkekuurilla saatu arvot laskemaan, ovatko jollain nousseet ne takaisin korkeelle ?

itsellä todettu hepatoosi. arvot laskusuunnassa adursal-lääkkeiden ansiosta. kutinakin väheni huomattavasti, mutta viime yö oli taas yhtä helv...samanlainen kutina ja kihelmöinti kämmenissä ja jalkapohjissa kuin silloin kun hepatoosi todettiin ja sappiarvot taivaissa.

viikkoja nyt 36 kasassa.

kiitos jos joku vastaisi kokemuksesta ;)

Kommentit (9)

Eli noita lukemia kun vertailee, niin kohollahan ne sullakin on reilusti, mutta vielä on vähän varaa noustakin (jos muu yleistilanne ei toisin sanele tai mitään äkillistä ilmaannu). Toisaalta, sullahan on se lääkitys päällä, joten kai tuo lukema voisi olla korkeampikin ilman sitä..?

Vaan, hyvähän tuosta on olla seurannassa ja jos tarttee käynnistellä, niin hoituu se silläkin tavalla (meillä siis aika pikaisesti ja normaalisti alateitse, vaikka kiireellistä sektiota kyllä valmisteltiin koko ajan siinä sivussa, eivät vaan ehtineet kun synnytys eteni nopsempaan).

Itselläni oli toisessa raskaudessa tuo hepatoosi - josta jäin kiinni ihan muussa verinäyteseulassa vkolla 32 (?) eli en osannut valittaa kutinasta, joka mielestäni meni ihan sen piikkiin, että iho nyt vaan kutisee kun lämmitys käynnistyy & ilma kuivaa 8-/

Päädyin kahden päivän välein tehtäviin ktg-käyriin, labroihin, jne. Mutta en saanut lääkitystä. Sappiarvot nousivat kuitenkin siihen malliin (korkeimmillaan 66/fs-sappih aamulla ennen illalla tehtyä käynnistystä, maksa-arvot jo pidempään rankasti koholla jo kuukauden enenn tätä), että vkolla 35 käynnistettiin kiireesti synnytys (yötä vasten, mutta ei siis ihan niin kiire, että olisi tarvinnut sektoida), vauva syntyi aamuyöstä.

Mikä muuten on tuo " sappiarvot taivaissa" lukemana?

H@nna@-82:

Lainaus:

ne joilla on todettu hepatoosi, onko synnytys käynnistynyt etuajassa vai mennyt paljon yli ? siis jos ei ole tarvinnut käynnistää.

entä jos lääkekuurilla saatu arvot laskemaan, ovatko jollain nousseet ne takaisin korkeelle ?

itsellä todettu hepatoosi. arvot laskusuunnassa adursal-lääkkeiden ansiosta. kutinakin väheni huomattavasti, mutta viime yö oli taas yhtä helv...samanlainen kutina ja kihelmöinti kämmenissä ja jalkapohjissa kuin silloin kun hepatoosi todettiin ja sappiarvot taivaissa.

viikkoja nyt 36 kasassa.

kiitos jos joku vastaisi kokemuksesta ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulla oli raskaushepatoosi.Alettiin käynnistellä rv37,mutta oli epäkypsä tilanne niin viikko käynnisteltiin ja vauva syntyi rv38. Joka päivä seurattiin maksa arvoja. Mulle ei annettu mitään lääkitystä kun ei ollut niitä kutina oireita lääkärikin ihmetteli kun en kutise, vaikka maksa arvot oli tosi korkealla. Tämä raskaushepatoosi ilmeni kun minut otettiin sairaalaan sisälle raskausmyrkytys oireiden vuoksi ja samalla otettiin monenlaisia verikokeita.

Ekassa todettiin viikolla 37 kutinoiden perusteella. Korkeimmillaan sappihapot oli 117 ja alat muistaakseni olivat noin 800. Viikko käynnisteltiin, tyttö syntyi 38+5.

Toinen raskaus, hepatoosi todettiin viikolla 32, heti ardusal lääkitys ja sappihappo oli korkeimmillaan 12 ja alat 120. Loppuraskaudesta arvot normalisoituivat, pääsin silti käynnistykseen ja poika syntyi laskettuna aikana.

maksa-arvot suht normaalit, aluksi vain vähän korkeat. mutta SAPPIHAPPOARVOT oli todella korkeet.

nyt sit vain odottelen milloin vauva syntyis. ei kuulemma käynnistetä.

onko lisää kokemuksia !!!!!!

Aika jännä jos sanovat ettei käynnistetä. Varmaan riippuu kuin pahat arvot ovat. Itsellä todettiin 32vkolla hepatoosi johon sain heti lääkityksen. Kutina oli aivan sietämätön. Yöllä olin raapinut kämmenet, mahan alustan ja jalkapohjat verille. Sain Adursalin josta arvot aluksi laskivat mutta loppua kohti huipentuivat. En muista kuinka korkealla ne kävivät mutta olisivat ottaneet sairaalaan jo silloin 32 vkolla. Olinkin siellä muutaman yön. Pääsin kotiin sillä ehdolla jotta kävisin osastolla päivittäin. Otettiin käyrää ja verikokeita päivästä toiseen. Mulle sanottiin jo silloin että joudutaan käynnistää sillä jos raskaus menee yliaikaiseksi, hepatoosi on vaaraksi sikiölle. Kannattaa kysyä missä menee sen raja mikä on vaaraksi mikä ei. Käynnistettiin viikolla 37 ja vauva syntyi viikolla 38.

Mulla todettiin raskaushepatoosi noin rv34. Kävin alkuun verikokeissa joka toinen päivä, ja lopulta jouduin osastolle rv35, kun etenkin sappiarvo oli korkea. Ensin alkuun lääkäri sanoi, ettei käynnistetä välttämättä ollenkaan... Meinasin tuskastua, kun aattelin, että joudun " hyvässä lykyssä" makaan siellä 4-5vkoa laskettuun aikaan, tai enemmänkin, jos yli menis...

Osastolla otettiin joka toinen päivä verikokeet, eikä maksa- tai sappiarvo laskenut, vaikka vedin Adursalia parhaimmillaan 6tbl/päivä. Ja Ataraxia päälle.... Käyrässä makailin myös 3krt/päivä. Pikku hiljaa lääkärikin alkoi muuttaa mieltään, ensin arvioi et käynnistetään rv 38, ja myöhemmin laski riman jo rv37. Siihen vaikutti varmaan mun kovat kutinat ja pitkä odottelu osastolla. Pyysin ja toivoin käynnistystä viim. rv37.

Kas kummaa, synnytys käynnistyikin itsestään ja vauva syntyi tasan rv37. Mut siis kannattaa itse olla sisukas. TSEMPPIÄ!!!

merimanteli

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat