Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

miksi ei ole VARAA jäädä kotiin alle 3-vuotiaan kanssa ?

Kun en tätä nyky-Suomessa voi ymmärtää.

Sivut

Kommentit (41)

oli silloin vasta aloittanut kun esikoinen syntyi. Tietenkään ei tälläkään hetkellä kroisoksia olla, mutta toimeen tullaan. En kyllä silti koe, etteikö meillä olisi ollut rahaa peruselämiseen, ikinä ei silti ollut niin etteikö rahaa olisi ruokaan ollut tai vaippoihin, mutta täytyi miettiä raha-asioita aivan liikaa ja sen takia menin töihin.

Mutta tässä oli minun esimerkkini, miksi täytyy joidenkin mennä töihin.

t.16

- miehen palkka: netto n. 3000 eur kk

- jos olen hoitvapaalla, saan käteen lapsilisineen n. 500 eur

yht. tulot siis 3500 eur

menot

- Mies on taannut lähisuklaiensa lainan vuosia sitten ja joutuikin maksumieheksi. Lyhennykset, korot yms. 1500 eur kk

- asuntolainamme lyhennys ja kulut 750 eur kk

- autolainan lyhennus 300 kk (tarvitsemme auton välttämättä, ei ole mikään yleellisyyskapistus)

- yhtiövastike 190 eur kk

- asuntomme sähkölämmitteinen, kulut 200 eur kk

- erilaiset vakuutusmaksut n. 100 eur kk

- tv-lupa, lehtitilaukset yms. " pikkumenot" n. 25 eur kk

- puhelinkulut n. 100 eur kk

- bensakulut 150 eur kk

Ilman vaatteita, ruokaa, hygieniatuotteita yms. peruskamaa menot ovat jo n. 3300-3400 eur kk. Puhumattakaan matkoista yms. huvituksista. 100-200 eur ruokaan, vaatteisiin ja muihin välttämättömyysmenoihin kuukaudessa ei vaan meillä riitä. Molempien on siis pakko käydä töissä.

Ja tiedoksi vielä että asumme ihan tavallisessa asunnossa, tilaa meillä on 20 neliötä per hlö.

Tilanteemme on tietysti vähän poikkeuksillinen noiden mieheni takausvastuiden vuoksi. Toivosin että kun tällaisia asioita pohditaan muistettaisiin se, että ihmisten elämäntilanteet ja taloustilanteet voivat olla mitä erilaisempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

joten mainitsemasi summa on virheellinen.

Vierailija:

Lainaus:

Miehen palkka 1260¿ netto

ja jos olen kotona niin kodinhoidontuki on se 238 jotain nettona

elikkä noin 1498 jää käteen

sitte menot , lainanlyhennys talostaja autosta, vakuutukset auto ja talo, ruoka ja polttoaineet ym välttämättömät kuten puhelin ,sähkö jne

yhteensä 1560¿

joten miinukselle jäisimme jos olen kotona. olen todella pihi ostosten suhteen mutta lainat ja vakuutukset ja auto vie niin paljon. ei voi mitään. pakko on olla töissä.

kituutimme näin kunnes lapsi oli 2v ja sitten menin töihin. olimme tosi kusessa koko ajan. ei ollut kivaa lainata vanhemmiltani rahaa.

on yrittäjä eikä ole varaa maksaa enempää, talvikuukausina useimmiten tuo 400 euroa jää ylimääräistä...

jos tuohon 400 euroon lisättäisiin sitten kotihoidontuki ja ne lisät, mitä se tekee, verojen jälkeen jotain 400 euroa? plus lapsilisät 100 euroa, tekee yhteensä 900 euroa. Vuokra 355 josta EI voi ottaa lyhennyksiä, sähkö 80 euroa/kk, auton kulut kk:ssa n. 100 euroa (ilman autoa ei voi olla kun matkaa joka paikkaan). tästä kun laskee jää käteen 365 euroa/kk josta menee vielä vesi, ruoat ,puhelinlaskut ja vaatteet... tämän takia menin töihin esikoisen aikaan, vaikkei omat tulonikaan huimat olleet, n. 1400 euroa/kk.

Nyt odotan toista ja toivon ja uskon, että olisi varaa jäädä kotiin.

Pitkään kotona olavat ovat pääasiallisesti ruuhka-Suomen ulkopuolella asuvia, vähän koulutettuja naisia. Palkka on näillä henkilöillä yleensä huono, joten ero työssäolemiseen ei ole välttämättä kovinkaa iso.

Ruuhka-Suomessa elämisenkulut ovat aivan omaa luokkaansa muuhun Suomeen verrattuna.

Tulot:

235 opintotuki

100 lapsilisä

450 asumistuki isoimmillaan asuntoomme

n 400 kotihoidontuki lisäosineen

=1185

Menot:

450¿ ruoka

650¿ vuokra

50¿ sähkö/vesi/internet/kk

50¿ puhelinlaskut

50¿ muut vaihtuvat laskut (vakuutus, aamulehti jne)

30-50¿ lääkemenot yms (vaikkei kovin usein sairasteta, niin näitä kyllä kertyy silti lapsiperheessä)

20-50¿ vaatemenot (sanotaan vaikka että nyt tässä kuussa pitää ostaa lapselle syyskengät ja uudet hanskat, ensi kuussa ehkä itselleni alkkareita yms)

Pelkästään nämä tekevät: 1300¿ minimissään.

Lainarahalla toki voitaisiin olla kotona, mutta se kostautuu vaan myöhemmin, nyt jo on itselläni lainaa 13000¿.

Eli sinun ei ole pakko. Se on sinun valinta.

Vierailija:

Lainaus:

-asuntolaina

-autolaina

-opintolainat

-elatusmaksut kahdesta lapsesta

Ja näiden hoitamisen lisäksi haluamme syödä, ostaa vaatteita, harrastaa, matkustella, syödä ravintoloissa, kutsua ystäviämme illalliskutsuille, kesällä vuokrata mökkiä tai venettä...voisin jatkaa loputtomiin. Ts. elämisen laatu on se syy miksi alle kolmevuotiaamme on osapäivähoidossa (keskim. 12 pvää/kk)

miksi pitää VALEHDELLA syistä ja sanoa että on pakko, kun ei oikeasti ole ?

Miksi ei voi sanoa suoraan, ettei pää kestä rahojen vähyyttä/lapsen kanssa kahdestaan kotona oloa, miksi pitää valehdella ?

Vierailija:

Lainaus:

Jos palaa töihin aiemmin, on löydyttävä vedenpitävä ' kun on pakko' selitys?

Mutta oikeestiko joku on niin hölmä, että sovittaa menonsa suurimpien mahdollisten tulojen mukaan? Eikö jokainen ota huomioon sen, että lapsia tehdessä ne tulot siitä tippuu?

Vierailija:

Lainaus:

ja menot on soviteltu aikanaan niiden tulojen mukaan. Tulot kun saattaa pudota tuhatkin euroa tai enemmän kotiin jäädessä. Mikäs siinä jos olisi tähänkin saakka elänyt vaikka opintotuella tai pienellä palkalla, niin silloin erotus ei olisi niin suuri, eivätkä menotkaan olisi alunperinkään olleet niin suuret.

Menot on sovitettu jo tiettyyn ansiotasoon. Minä olin opiskelija ja minimiäp-rahalla, joten eipä meidän menotkaan olleet aikaisemminkaan suuret. Minulla oli siis vara jäädä hoitovapaalle. Ymmärrän hyvin, ettei kaikilla ole mahdollista.

Kyllä silti ärsyttää joidenkin valitus, joilla on korkea elintaso ja tulevat mulle valittamaan, ettei meillä ole vaan varaa olla kotona. Joo ei mulla ole vaan varaa omakotitaloon, uuteen autoon ym. ;)

Totuushan on, ettei minulla ole velkaa, enkä kyllä mitään omistakaan. Enkä ole tottunut laittamaan rahaa ylimääräiseen.

Tilanteet on erilaisia. Onko niin vaikeaa ymmärtää!

+miehen nettotulot 1300€/kk

+kotihoidontuki yht n 400€/kk

+kahdesta lapsesta lapsilisät 200€/kk

+eli 1900€/kk yhteenlasketut tulot

-asumiskustannukset 850€/kk

-miehen auton kustannukset 300€/kk - välttämätön työhön kulkemisen vuoksi, jos myydään niin mies jää sitten työttömäksi kotiin vai?

-esikoisen terapia- ja hoitokulut noin 200€/kk

-opintolainan lyhennys 200€/kk

Käteen jää ruokaan, vaatteisiin (lisäksi maksetaan vakuutuksia, tv-lupaa, ylimääräisiä menoja, lääkärilaskuja jne pitkin vuotta) jne 350€/kk.

Tiukkaa tekee mutta ollaan tähän saakapärjätty. Nyt kun nuorempi täyttää 2v tippuu kotihoidontuen kuntalisä ja noihin juokseviin kuluihin kuten ruokaan jää reilu 200€ kk. Millä ihmeellä me ennää eletään?

Kun lähden töihin on yhteenlasketut nettotulot 2500 € eli ei kauheasti enempää mutta sillä tullaan paremmin toimeen... niin mieluusti kun olisin vielä vuoden kotona ollut...

Oma palkkani on aika hyvä. nettona n. 2300 eur kk. Eli pudostus jäädessä himaan (siis äitiysloman jälkeen hoitovapaalle) on melkoinen, n. 1700-1800 euroa.

Miehen palkka 1260¿ netto

ja jos olen kotona niin kodinhoidontuki on se 238 jotain nettona

elikkä noin 1498 jää käteen

sitte menot , lainanlyhennys talostaja autosta, vakuutukset auto ja talo, ruoka ja polttoaineet ym välttämättömät kuten puhelin ,sähkö jne

yhteensä 1560¿

joten miinukselle jäisimme jos olen kotona. olen todella pihi ostosten suhteen mutta lainat ja vakuutukset ja auto vie niin paljon. ei voi mitään. pakko on olla töissä.

kituutimme näin kunnes lapsi oli 2v ja sitten menin töihin. olimme tosi kusessa koko ajan. ei ollut kivaa lainata vanhemmiltani rahaa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat